Ενισχυτική δόση: Το νέο στοίχημα των κατασκευαστών – Τι σχεδιάζουν Pfizer, Moderna, AstraZeneca
Οι κατασκευαστές του εμβολίου COVID-19 αλλάζουν ταχύτητα και σχεδιάζουν μια μικρότερη, πιο ανταγωνιστική αγορά αναμνηστικών εμβολίων, αφού πρώτα προέβησαν σε μία απίστευτη κούρσα για τη δημιουργία ενός εμβολίου κατά της Covid-19.
Στελέχη των μεγαλύτερων κατασκευαστών εμβολίων COVID, συμπεριλαμβανομένων των Pfizer Inc (PFE.N) και Moderna Inc (MRNA.O), δήλωσαν ότι πιστεύουν ότι οι περισσότεροι άνθρωποι που ήθελαν να εμβολιαστούν κατά του COVID το έχουν ήδη κάνει – περίπου περισσότεροι από 5 δισεκατομμύρια άνθρωποι παγκοσμίως.
Το επόμενο έτος, όπως αναφέρει το Reuters, οι περισσότεροι εμβολιασμοί κατά του COVID θα είναι αναμνηστικοί εμβολιασμοί, ενώ αναμένεται σειρά να πάρουν τα παιδιά.
Παραμένει σημαντική η αγορά εμβολίων
Η Pfizer, η οποία παρασκευάζει το εμβόλιό της με τη γερμανική BioNTech SE (22UAy.DE), και η Moderna εξακολουθούν να βλέπουν σημαντική την αγορά των εμβολίων, ακόμη και όταν η συνολική ζήτηση μειώνεται.
Η νεοσύστατη αμερικανική εταιρεία παραγωγής εμβολίων Novavax Inc (NVAX.O) και η γερμανική CureVac NV (5CV.DE), η οποία συνεργάζεται με την GlaxoSmithKline (GSK.L), αναπτύσσουν εμβόλια που ελπίζουν να στοχεύσουν στην αγορά αναμνηστικών εμβολίων.
Ο ρόλος της AstraZeneca Plc (AZN.L) και της Johnson & Johnson (JNJ.N), των οποίων τα εμβόλια ήταν λιγότερο δημοφιλή ή αποτελεσματικά, αναμένεται μειώσουν κι άλλο την παρασκευή τους.
«Γίνεται ένα πολύ ανταγωνιστικό παιχνίδι με τις εταιρείες να μάχονται για την τιμολόγηση και το μερίδιο αγοράς. Ο ανταγωνισμός υπάρχει ακόμη και για τα εμβόλια που θεωρούνται τα καλύτερα, όπως της Pfizer και της Moderna», δήλωσε ο Hartaj Singh, αναλυτής της Oppenheimer & Co.
Τι γνωρίζουμε και τι όχι για τις αναμνηστικές δόσεις
Δεν είναι ακόμη γνωστό πόσες αναμνηστικές δόσεις θα χρειαστούν. Οι δεύτερες αναμνηστικές ενέσεις συνιστώνται σήμερα σε ορισμένες χώρες μόνο για ένα υποσύνολο του πληθυσμού.
Δεν είναι επίσης σαφές αν οι κατασκευαστές εμβολίων θα πωλούν ένα επανασχεδιασμένο εμβόλιο αυτό το φθινόπωρο και κάθε φθινόπωρο μετά, όπως κάνουν οι κατασκευαστές εμβολίων κατά της γρίπης για να ταιριάζουν με τα κυκλοφορούντα στελέχη (σ.σ. τις παραλλαγές).
Ο διευθύνων σύμβουλος της Pfizer, Άλμπερ Μπουρλά, δήλωσε σε συνέντευξή του ότι οι ενήλικες που δεν έχουν εμβολιαστεί ακόμη είναι απίθανο να αναζητήσουν εμβόλια τώρα, μετά από δύο και πλέον χρόνια πανδημίας.
Τα στελέχη της Moderna δήλωσαν πρόσφατα ότι αυτοί που θα επωφεληθούν από τις αναμνηστικές δόσεις είναι άτομα άνω των 50 ετών και ενήλικες με κάποιο πρόβλημα υγείας ή με μεγαλύτερο κίνδυνο από άλλους, συμπεριλαμβανομένων των εργαζομένων στον τομέα της υγειονομικής περίθαλψης.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Moderna, Στεφάν Μπανσέλ, εκτίμησε ότι ο πληθυσμός αυτός ανέρχεται σε περίπου 1,7 δισεκατομμύρια ανθρώπους, ή περίπου στο 21% του παγκόσμιου πληθυσμού.
Η Moderna και η Pfizer/BioNTech, οι οποίες παρασκευάζουν εμβόλια αγγελιοφόρου RNA που μπορούν να ενημερώνονται κάπως ταχύτερα από εκείνα των ανταγωνιστών, δήλωσαν ότι αναπτύσσουν εμβόλια που στοχεύουν στην παραλλαγή Όμικρον του ιού.
Προβλεπόμενα έσοδα
Οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Δυτική Ευρώπη -όπου εμβολιάζονται περίπου 600 εκατομμύρια άνθρωποι- θα παραμείνουν σημαντικές αγορές, αλλά οι πωλήσεις μπορεί να είναι ένα κλάσμα αυτών που ήταν, δήλωσε ο αναλυτής της Cowen Tyler Van Buren.
Οι άνθρωποι που είναι πιθανό να κολλήσουν κάθε χρόνο είναι περίπου το 20%-25% των ανθρώπων που βρίσκονται στην λεγόμενη «ομάδα υψηλού κινδύνου».
Αυτό θα ήταν σημαντικά λιγότερο από το περίπου 49% των ενηλίκων στις Ηνωμένες Πολιτείες και το 62% των ενηλίκων στην Ευρώπη που έχουν λάβει τουλάχιστον μία δόση του εμβολίου μέχρι σήμερα.
Οι αναλυτές έχουν προβλέψει έσοδα άνω των 17 δισεκατομμυρίων δολαρίων για μία booster δόση της Pfizer/BioNTech και 10 δισεκατομμύρια δολάρια για την ένεση της Moderna το 2023.
Τι θα κάνουν οι «άλλοι»;
Η Johnson & Johnson, της οποίας το εμβόλιο έχει περιοριστεί από μια παρενέργεια που προκαλεί σπάνιους αλλά μερικές φορές θανατηφόρους θρόμβους στο αίμα, αρνήθηκε να σχολιάσει αν σκοπεύει να προωθήσει ένα αναμνηστικό εμβόλιο το φθινόπωρο.
Τον Απρίλιο, η εταιρεία ανακάλεσε την πρόβλεψη για τις πωλήσεις του εμβολίου COVID-19 για το 2022, επικαλούμενη αβεβαιότητα.
Από την άλλη πλευρά η νοτιοαφρικανική Aspen Pharmacare (APNJ.J), η οποία παράγει το εμβόλιο της J&J στην Αφρική, προειδοποίησε για αδύναμη ζήτηση.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Aspen, Stephen Saad, σε συνέντευξή του δήλωσε: «θα υπάρξει ενισχυτική δόση… αλλά δεν είναι στις ποσότητες που είχαμε πριν».
Ο διευθύνων σύμβουλος της AstraZeneca Pascal Soriot δήλωσε στα τέλη Απριλίου ότι το εμβόλιό της θα εξακολουθήσει να έχει ρόλο στην καταπολέμηση της πανδημίας.
«Πιστεύουμε ότι αυτό το εμβόλιο εξακολουθεί να έχει δυνατότητες, είναι πολύ εύκολο να χορηγηθεί και να διανεμηθεί», δήλωσε και πρόσθεσε πως ο όγκος στο μέλλον θα είναι μικρότερος, επειδή οι άνθρωποι πιθανότατα θα χρειάζονται μόνο ένα αναμνηστικό ανά έτος και δεν θα το παίρνουν κι όλοι.
in.gr