Η χειρότερη ναυτική τραγωδία μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, το πλοίο MS Εσθόνια τα ξημερώματα της 28ης Σεπτεμβρίου του 1994 οδήγησε στο θάνατο 852 ανθρώπους.
Εκανε το δρομολόγιο Ταλίν – Στοκχόλμη και έφυγε με 989 ανθρώπους (πλήρωμα και επιβάτες) από την εσθονική πρωτεύουσα με προγραμματισμό να φθάσει στην Σουηδία στις 9 το επόμενο πρωί.
Το ναυάγιο παραμένει η χειρότερη ναυτική τραγωδία εν καιρώ ειρήνης μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Απολογισμός; 852 νεκροί, εκ των οποίων οι 500 Σουηδοί.
Τα μεσάνυκτα όμως έπεσε σε σφοδρή θαλασσοταραχή (7-8 μποφόρ) στη μέση της Βαλτικής Θάλασσας,, χωρίς ωστόσο να παρουσιαστεί κάποιο πρόβλημα ή τουλάχιστον έτσι νόμιζε το πλήρωμα. Ομως στη 1:15, ο μπροστινός καταπέλτης του φέρι που προφανώς είχε υποστεί ζημιά κατά την διάρκεια της καταιγίδας, αποκολλήθηκε και το πλοίο άρχισε να βάζει νερά.
Πολύ σύντομα το πλοίο εμφάνισε κλίση 40 μοιρών, οι πόρτες και οι διάδρομοι στο εσωτερικό μετατράπηκαν σε «πηγάδια θανάτου». Το πλήρωμα εξέπεμψε SOS στις 01:22, όμως λόγω βλάβης στα ηλεκτρολογικά δεν μπορούσε να δώσει το ακριβές στίγμα, με αποτέλεσμα να χαθεί πολύτιμος χρόνος. Το «Εσθόνια», λόγω της μεγάλης κλίσης, κυριολεκτικά ανατράπηκε και χάθηκε για πάντα από τα ραντάρ στις 01:50, την ώρα που οι αποστολές διάσωσης έσπευδαν προς βοήθεια.
Δεν υπήρχε χρόνος για να χρησιμοποιηθούν οι βάρκες του πλοίου. Ήταν, κατά την ορολογία, μια ανεξέλεγκτη εγκατάλειψη. Η θάλασσα ήταν κρύα (10-11 βαθμούς Κελσίου) και πολλοί άνθρωποι ήταν ντυμένοι ελαφρά ή δεν είχαν σωσίβια, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους πριν φθάσουν οι διασωστικές μονάδες. Το πρώτο πλοίο έφθασε στις 02:12, περίπου 20 λεπτά μετά τη βύθιση του «Εστόνια». Το πρώτο ελικόπτερο διάσωσης έφτασε 70 λεπτά περίπου μετά το ναυάγιο. Κατά τη διάρκεια των επόμενων τριών ωρών, άλλα έξι πλοία και επιπλέον έξι ελικόπτερα έφθασαν. 138 άνθρωποι διασώθηκαν (ένας πέθανε στο νοσοκομείο αργότερα). Από αυτούς, τους 104 περισυνέλεξαν τα ελικόπτερα και μόλις 34 τα πλοία.
Το ναυάγιο του Εσθόνια από το Discovery
Το δυστύχημα -επισήμως- φαίνεται ότι προκλήθηκε από έντονους κραδασμούς που προκάλεσαν ρωγμή στο σύστημα συγκράτησης της πλώρης του καραβιού, καθώς το «Εστόνια» ήταν Ro-Ro φέρι, δηλαδή η πλώρη λειτουργούσε και ως καταπέλτης. Αρχικά, η επιθεώρηση που έκανε το πλήρωμα στο πρωραίο τμήμα του πλοίου δεν έδειξε κάποιο πρόβλημα, όμως στη συνέχεια η ζημιά προκάλεσε την ξαφνική αποκόλληση της πλώρης, που έπεσε στη θάλασσα, με συνέπεια να ανοίξει εντελώς ο μπροστινός καταπέλτης και το νερό να πλημμυρίσει σε ελάχιστα λεπτά το γκαράζ του οχηματαγωγού.
Τρία χρόνια μετά την τραγωδία, το 1997, επιτροπή αποτελούμενη από Εσθονούς, Σουηδούς και Φινλανδούς εμπειρογνώμονες καταλήγει στο συμπέρασμα ότι για το ναυάγιο ευθύνονται η προβληματικής κατασκευής μπουκαπόρτα του πλοίου, η ένταση των καιρικών συνθηκών και ένα ανθρώπινο λάθος. Ωστόσο, τα σενάρια δεν σταμάτησαν ποτέ…
Εξερευνώντας το ναυάγιο του «Εσθόνια»
Πηγή: San Simera