8 Δεκεμβρίου : Ημέρα ζοφερή, με τέσσερα πολύνεκρα δυστυχήματα σε Ελλάδα και ΗΠΑ

Δημοσιεύτηκε στις 08/12/2020 11:53

8 Δεκεμβρίου : Ημέρα ζοφερή, με τέσσερα πολύνεκρα δυστυχήματα σε Ελλάδα και ΗΠΑ

Για τον τομέα των συγκοινωνιών αποφράδα ημέρα θεωρείται η 8η Δεκεμβρίου, καθώς σε αυτήν την ημερομηνία έλαβαν χώρα τέσσερα πολύνεκρα δυστυχήματα, τα δύο στη χώρα μας και τα άλλα δύο στις ΗΠΑ

Για τους απανταχού Έλληνες αποφράδα ημέρα, δηλαδή ημέρα δυσοίωνη, που σημάδεψε τη ζωή τους και χαράχτηκε βαθιά στη μνήμη τους, θεωρείται η 29η Μαΐου του έτους 1453, ημέρα Τρίτη, καθώς τότε έπεσε η Πόλη, η Βασιλεύουσα.

Όμως, για τον τομέα των συγκοινωνιών αποφράδα ημέρα θεωρείται η 8η Δεκεμβρίου, καθώς σε αυτήν την ημερομηνία έλαβαν χώρα τέσσερα πολύνεκρα δυστυχήματα, τα δύο στη χώρα μας και τα άλλα δύο στις ΗΠΑ.

Η συντριβή αεροσκάφους στο Μέριλαντ των ΗΠΑ

Το πρώτο εξ αυτών συνέβη στις 8 Δεκεμβρίου 1963, όταν αεροσκάφος τύπου Boeing 707-121 της εταιρείας Pan American World Airways, που εκτελούσε την πτήση 214 και κατευθυνόταν από το Σαν Χουάν του Πουέρτο Ρίκο προς τη Βαλτιμόρη και τη Φιλαδέλφεια, συνετρίβη κοντά στο Έλκτον του Μέριλαντ, όταν επλήγη από κεραυνό.

Σύμφωνα με το πόρισμα της έρευνας που πραγματοποιήθηκε από ειδική επιτροπή, η αιτία της συντριβής του αεροσκάφους, που στοίχισε τη ζωή και στους 81 επιβάτες του, ήταν ένας κεραυνός.

Ο κεραυνός αυτός προκάλεσε την ανάφλεξη μιας από τις δεξαμενές καυσίμων του αεροσκάφους και την καταστροφή του ενός από τα φτερά του.

Το ναυάγιο στη Φαλκονέρα

Μια από τις μεγαλύτερες ναυτικές τραγωδίες στις ελληνικές θάλασσες συνέβη τις πρώτες πρωινές ώρες της 8ης Δεκεμβρίου 1966, κοντά στη βραχονησίδα Φαλκονέρα (23 ν.μ. βορειοδυτικά της νήσου Μήλου), όταν το επιβατηγό – οχηματαγωγό πλοίο «Ηράκλειον», που εκτελούσε το δρομολόγιο Χανιά – Πειραιάς, βυθίστηκε λόγω μετατόπισης φορτίου, με αποτέλεσμα να βρουν το θάνατο 224 άνθρωποι.

Το «Ηράκλειον», που είχε ναυπηγηθεί στη Γλασκώβη το 1949 ως δεξαμενόπλοιο με το όνομα «Λέστερσαϊρ» και είχε μετασκευαστεί σε οχηματαγωγό, επρόκειτο να αποπλεύσει στις 7 το βράδυ της 7ης Δεκεμβρίου 1966 από το λιμάνι της Σούδας, με προορισμό τον Πειραιά.

Το δρομολόγιο καθυστέρησε περίπου 20 λεπτά εξαιτίας της καθυστερημένης άφιξης στο λιμάνι ενός φορτηγού-ψυγείου βάρους 25 τόνων, το οποίο μετέφερε εσπεριδοειδή.

Ο λιμενάρχης Χανίων εξέφρασε επιφυλάξεις για την είσοδο του φορτηγού στο πλοίο, λόγω του βάρους του. Ακολούθησαν διαβουλεύσεις και οι αντιρρήσεις του κάμφθηκαν.

Το μοιραίο, όπως αποδείχθηκε, φορτηγό-ψυγείο φορτώθηκε βιαστικά, χωρίς να τηρηθούν οι προβλεπόμενοι κανόνες ασφαλείας.

Το πλοίο αναχώρησε για τον προορισμό του στις 7:20 το βράδυ, με καπετάνιο τον Εμμανουήλ Βερνίκο. Μετέφερε 206 ταξιδιώτες και 65 μέλη του πληρώματος.

Ο καιρός ήταν βροχερός και στο Αιγαίο έπνεαν άνεμοι 8 έως 9 μποφόρ, σύμφωνα με το σήμα που έφθασε στο Λιμεναρχείο Χανίων στις 8 το βράδυ. Το πλοίο συνέχισε το ταξίδι του κάτω από δύσκολες συνθήκες, μέχρι τις 2 τα ξημερώματα της 8ης Δεκεμβρίου. Την ώρα αυτή βρισκόταν κοντά στη βραχονησίδα Φαλκονέρα, στα όρια του Κρητικού με το Μυρτώο Πέλαγος, και ο κλυδωνισμός του πλοίου έγινε έντονος.

Το βαρύ φορτηγό-ψυγείο, που ήταν λυμένο, παλινδρόμησε εγκάρσια και συγκρούστηκε με δύναμη με τα πλευρικά τοιχώματα και την πόρτα εισόδου, μέχρι που με ένα δυνατό χτύπημα έσπασε τη μία από τις δύο μπουκαπόρτες, δημιουργώντας ένα ρήγμα 17 τ.μ.

Τα νερά εισέβαλαν ορμητικά και ο ασυρματιστής μόλις που πρόλαβε να εκπέμψει σήμα κινδύνου στις 2:06 π.μ: «SOS, από Ηράκλειον, στίγμα μας 36° 52′ B., 24° 08 A., βυθιζόμαστε».

Και μετά η σιγή. Το πλοίο βυθίστηκε μέσα σε λίγα λεπτά σε βάθος 600 – 800 μέτρων. Πολλοί παγιδεύτηκαν στις καμπίνες, μερικές δεκάδες έπεσαν στη θάλασσα.

Το σήμα κινδύνου κινητοποίησε πολεμικά και εμπορικά πλοία, αλλά αυτά έφθασαν αργοπορημένα στο σημείο του ναυαγίου, λόγω της θαλασσοταραχής.

Η βύθιση του σκάφους, σύμφωνα με τους ειδικούς, υπήρξε ακαριαία, λόγω παραλείψεων στους όρους ασφαλείας: κακή φόρτωση των αυτοκινήτων, ελλιπής κατασκευή του συστήματος ασφάλειας της «μπουκαπόρτας», έλλειψη συστήματος εκροής των εισερχομένων υδάτων και υψηλή ταχύτητα του πλοίου πάρα τη θαλασσοταραχή, για τη διατήρηση της φήμης του ως του ταχύτερου οχηματαγωγού της γραμμής Κρήτης.

Η πτώση αεροσκάφους στην Κερατέα

Στις 8 Δεκεμβρίου 1969 ένα αεροσκάφος της Ολυμπιακής, προερχόμενο από τα Χανιά, κατέπεσε στην Κερατέα, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν και οι 90 επιβάτες του (85 επιβάτες και πέντε μέλη του πληρώματος).

Το τετρακινητήριο αεροσκάφος τύπου Douglas DC-6B, που εκτελούσε την πτήση 954 της Ολυμπιακής Αεροπορίας από τα Χανιά προς την Αθήνα, είχε καρφωθεί στο όρος Κερατοβούνι, σε μια πλαγιά του, γύρω στις εννέα το βράδυ, αφού πρώτα είχε πετάξει σε πολύ χαμηλό ύψος πάνω από την περιοχή της Κερατέας, τρομοκρατώντας τους κατοίκους.

Λόγω των κακών καιρικών συνθηκών το αεροσκάφος, αντί να κινηθεί μετά το Σούνιο προς το αεροδρόμιο Ελληνικού, κατευθύνθηκε προς τα βουνά της Κερατέας.

Το τραγικό δυστύχημα αποδόθηκε σε εσφαλμένη εκτίμηση των πιλότων, που παρεξέκλιναν της πορείας τους, προκειμένου να αποφύγουν τα έντονα καιρικά φαινόμενα.

Το αεροπορικό δυστύχημα στο Σικάγο των ΗΠΑ

Στις 8 Δεκεμβρίου 1972 ένα αεροσκάφος τύπου Boeing 737-200 της United Airlines, που εκτελούσε την πτήση UA553 από την Ουάσινγκτον προς το Σικάγο και την Ομάχα (αυτός ήταν ο τελικός προορισμός), ενόσω προσέγγιζε το αεροδρόμιο του Σικάγου, προσέκρουσε από λανθασμένο χειρισμό και κακή συνεργασία κυβερνήτη και συγκυβερνήτη σε ένα δέντρο, με αποτέλεσμα να συντριβεί σε κατοικημένη περιοχή και να καταστρέψει πέντε σπίτια.

Από τους 61 επιβάτες του αεροσκάφους έχασαν τη ζωή τους οι 43 (τρία μέλη του πληρώματος και 40 επιβάτες), καθώς και δύο άνθρωποι επί του εδάφους.

IN.GR