Το Σπίτι της Bernarda Alba – Federico Garcia Lorca στο Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου
Το τελευταίο έργο του κορυφαίου Federico Garcia Lorca, “Το Σπίτι της Bernarda Alba” (1936), σε μία μοναδική παράσταση χοροθεάτρου, στην οποία ο λόγος αντικαθίσταται από την ηφαιστειακή δύναμη του flamencο, παρουσιάζεται στην Αίθουσα “’Ανδρέας και Μαρία Καλοκαιρινού’’ το Σάββατο 31 Οκτωβρίου και την Κυριακή 1 Νοεμβρίου 2020.
Ώρα έναρξης 21:00 και ώρα προσέλευσης 20:20.
Σε ένδειξη πένθους για το θάνατο του δεύτερου συζύγου της, η Bernarda Alba επιβάλλει οκταετή εγκλεισμό στις πέντε κόρες της. Έχοντας κληρονομήσει τον πατέρα της και πρώτο σύζυγο της Bernarda Alba, η Angustias, η μεγαλύτερη κόρη, προσελκύει το ενδιαφέρον του νεαρού Pepe Romano, με τον οποίο οι αδελφές της είναι ερωτευμένες. Αρνούμενη να υποταχθεί στη νέα τάξη πραγμάτων, η Adela, η μικρότερη όλων, συνάπτει ερωτική σχέση με τον Pepe Romano, το ολέθριο τέλος της οποίας, βυθίζει σε ένα επαναλαμβανόμενο κύκλο πένθους το σπίτι της Bernarda Alba.
Βασισμένο σε μια πραγματική, τραγική ιστορία, το τελευταίο έργο του κορυφαίου Federico Garcia Lorca, “Το Σπίτι της Bernarda Alba” (1936), συμπληρώνει την τριλογία της ισπανικής υπαίθρου μαζί με τη “Γέρμα” και τον “Ματωμένο Γάμο”, παρουσιάζοντας το δράμα των γυναικών στα χωριά της Ισπανίας, στο πλαίσιο ενός ακραίου ασκητισμού γεμάτου από τη ζοφερότητα του φόβου και της υποταγής.
Στη σκηνική αναπαράσταση του έργου από την ομάδα χοροθεάτρου ARROYO NUEVO, ο χορογράφος και σκηνοθέτης Σταύρος Λίτινας αντικαθιστά το λόγο με το flamenco: ένας χορός πύρινος και ηφαιστειακός ξεκλειδώνει το συναισθηματικό βάθος των τραγικών προσώπων του έργου, τα ψυχογραφεί και τα ερμηνεύει.
Συντελεστές της παράστασης
Σκηνοθεσία: Σταύρος Λίτινας
Χορογραφίες: Τζέσικα Καϊμπαλή, Μαρία Μανδραγού, Ηλέκτρα Χρύσανθου, Σταύρος Λίτινας
Μουσική επιμέλεια / σκηνικά / κοστούμια: Σταύρος Λίτινας
Μουσική επεξεργασία: Αλίνα Αναστασιάδη
Κατασκευή κοστουμιών: Ελόνα Τροϊάνοβα
Σχεδιασμός φωτισμού: Σάκης Μπιρμπίλης
Ομάδα χοροθεάτρου ARROYO NUEVO
Bernarda Alba: Αλίνα Αναστασιάδη
Maria-Josefa: Σταύρος Λίτινας
Angustias: Ιρένε Τζιαρντίνα
Magdalena: Βάνα Μαλοκίνη
Amelia: Φανή Δεμέστιχα
Martirio: Τζέσικα Καϊμπαλή
Adela: Μαρία Μανδραγού
Βιογραφικά Ερμηνευτών
ARROYO NUEVO, Ομάδα χοροθεάτρου
Η ARROYO NUEVO είναι η πρώτη σχολή της Αθήνας, η οποία ασχολείται αποκλειστικά με το flamenco. Ιδρύθηκε το 1992 από το Σταύρο Λίτινα και τον δάσκαλό του Carlos. Σε ελάχιστο χρονικό διάστημα από την ίδρυσή της, η Σχολή ARROYO NUEVO, έγινε κέντρο συνάντησης σπουδαίων καλλιτεχνών από το διεθνή χώρο. Από τις τάξεις της Σχολής ARROYO NUEVO ξεπήδησαν χορευτές και δάσκαλοι, οι οποίοι με τα χρόνια διέγραψαν την δική τους σημαντική ιστορία στο χορό.
Σταύρος Λίτινας, σκηνοθέτης
Ο Σταύρος Λίτινας γεννήθηκε στο Ηράκλειο της Κρήτης. Άρχισε να ασχολείται με τους ελληνικούς παραδοσιακούς χορούς το 1980, στο Λύκειο των Ελληνίδων Ηρακλείου, λαμβάνοντας μέρος σε πολυάριθμες παραστάσεις σε όλη την Ελλάδα. Χόρεψε με την ομάδα του Λυκείου των Ελληνίδων Αθηνών (1988-1990), ερχόμενος παράλληλα σε επαφή με τους χορούς της Λατινικής Αμερικής. Παρουσίασε δείγμα της δουλειάς του στον Λυκαβηττό με το κουβανέζικο συγκρότημα του Alex Donner (Φεστιβάλ Αθηνών, 1991).
Το 1992, χρησιμοποιώντας το αργεντίνικο tango στην αυθεντική του μορφή, χορογράφησε την Tanguedia σε μουσική του Astor Piazzola, ενώ στο ίδιο ύφος, παρουσίασε το έργο Amor de una Noche (Βεάκειο Θέατρο, 1993). Η μαθητεία του κοντά στον Carlos ξεκίνησε το 1991. Την περίοδο εκείνη ταξιδεύει τακτικά στην Ισπανία, παρακολουθώντας μαθήματα flamenco με τους La Tati, Maria Magdalena, Joaquin Ruiz, Manolo Marin, Javier La Torre, La Chiqui, Torombo, Antonio Canales, Alejandro Granados, Pilar Ortega, Antonio Pipa, Mercedes Ruiz, Manuel Betanzos, Eva Yerbabuena κ.ά.
Το 1992 ίδρυσε στην Αθήνα μαζί με τον δάσκαλό του Carlos την ARROYO NUEVO, την πρώτη σχολή της Αθήνας, η οποία ασχολείται αποκλειστικά με το flamenco. Σε ελάχιστο χρονικό διάστημα από την ίδρυσή της, η Σχολή ARROYO NUEVO έγινε κέντρο συνάντησης σπουδαίων καλλιτεχνών, μουσικών, τραγουδιστών και χορευτών flamenco από το διεθνή χώρο.
Με τη χορευτική ομάδα ARROYO NUEVO χορεύει ως σολίστ και δίνει πολλές παραστάσεις σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας, όπως η Αθήνα, ο Βόλος, η Λάρισα, η Ιθάκη, το Ηράκλειο της Κρήτης. Μεταξύ των παραστάσεων συγκαταλέγεται το έργο Discordia de Andalucia (Βεάκειο Θέατρο Πειραιά, 1993) με τη συμμετοχή διεθνούς φήμης καλλιτεχνών, όπως η Hazel Acosta και η Sylvana Gironi, o Ματωμένος Γάμος του Federico Garcia Lorca (Βεάκειο Θέατρο Πειραιά, 1994) με τη συμμετοχή της μεγάλης ντίβας του flamenco La Tati, συνοδεία του μουσικού της συγκροτήματος, ο “Ματωμένος Γάμος” και το “Vibraciones de Flamenco” (Φεστιβάλ Αθηνών-Λυκαβηττός 1996) με τη συμμετοχή του διάσημου τραγουδιστή Talegon de Cordoba.
Επανειλημμένα δέχεται προσκλήσεις από τη χορευτική ομάδα Danza Noventa και συμμετέχει στις παραστάσεις της: το 1994 χορεύει ως σολίστ στο Θέατρο Oude Libertas στο Cape Town. Πρωταγωνιστεί ως Guest Artist στις χορευτικές seasons της ομάδας Johannesburg (1994-1996) στα έργα “Βlood Wedding”, “Αποσπάσματα από την Carmen”, “Ritmo” στο Civic Theater. To 1997, παράλληλα με τις χορευτικές του δραστηριότητες, απέκτησε το δίπλωμα του Αρχιτέκτονα Μηχανικού από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Με την ιδιότητά του αυτή, δημιούργησε έναν χώρο στον Κεραμεικό, όπου τον Μάρτιο του 2002 μετέφερε τη σχολή χορού Arroyo Nuevo. Το περιοδικό «Αθηνόραμα» μιλάει, την εποχή εκείνη, για «…την ωραιότερη σχολή που υπάρχει αυτή τη στιγμή στην πόλη», όπου «…το flamenco βρήκε το χώρο που του αξίζει». Σήμερα, ασχολείται κυρίως με την κατασκευή βιοκλιματικών κτηρίων.
Το 1998, δασκάλα της Σχολής ARROYO NUEVO, αναλαμβάνει η Βικτώρια Κόκκιζα, η οποία αποτελεί την βασική του συνεργάτιδα έως το 2017. Την ίδια χρονιά ξεκινάει έναν κύκλο μαθημάτων στην ιδιαίτερη πατρίδα του, την Κρήτη, διδάσκοντας για τέσσερα συναπτά έτη στο Ηράκλειο και στο Ρέθυμνο, έως ότου οι πρώτοι μαθητές του να μπορέσουν να αναλάβουν το ρόλο του δασκάλου. Το 2000 σκηνοθετεί και χορεύει στην παράσταση “Cuerpo y alma” στα θέατρα “Ιλίσια” (Αθήνα) και “Astoria” (Ηράκλειο). Στην παράσταση συμμετέχουν μεγάλα ονόματα μουσικών και τραγουδιστών από τον διεθνή χώρο.
Το 2002 συστήνει μαζί με τους συνεργάτες του, Βικτώρια Κόκκιζα και Roland Hoffmann, μια νέα, πιο δυναμική μορφή του μουσικοχορευτικού σχήματος ARROYO NUEVO και παρουσιάζει παραστάσεις που γνωρίζουν μεγάλη επιτυχία. Την χρονιά αυτή χορογραφεί και χορεύει στην παράσταση “Viento del Sur” (Κηποθέατρο «Νίκος Καζαντζάκης», Ηράκλειο και Θέατρο Ανατολικής Τάφρου, Χανιά), στην οποία συμμετέχει η soprano Klaudia Delmer και το κουαρτέτο εγχόρδων “Romido”, καθώς και την παράσταση “ARROYO NUEVO – 10 Anos” που παρουσιάζεται στο θέατρο Altera Pars. Ακόμη, χορογραφεί τις ακόλουθες παραστάσεις: “Colore de Otono” (Θέατρο Κνωσσός, 2003), “Arena” (Θέατρο Altera Pars, 2006), “Ensayo” (Σύγχρονο Θέατρο Αθήνας, 2007), “Verde” (Θέατρο Ήβη, 2008), “CANDELA” (Θέατρο Ήβη και Θέατρο Αντώνης Καλογιάννης, 2009).
Παρακολούθησε μαθήματα υποκριτικής με την Άντζελα Μπρούσκου (2002-2006) και το 2004 εμφανίστηκε ως ηθοποιός στο ρόλο του Lux με το Θέατρο Δωματίου στο έργο “Ήρθε η ώρα” του Albert Ostermaier σε σκηνοθεσία Άντζελας Μπρούσκου στο Θέατρο Χοροροές. Το 2010 επιμελείται της κίνησης στο θεατρικό έργο του Federico Garcia Lorca “Το Σπίτι της Bernarda Alba” που ανεβαίνει στο Θέατρο της Οδού Κεφαλληνίας σε σκηνοθεσία του Στάθη Λιβαθινού. Το 2011 χορογραφεί και σκηνοθετεί την παράσταση “Δείπνο Gourmet”, μια θεατρική μεταφορά του μυθιστορήματος του Curzio Malaparte “Το Δέρμα”, που ανέβηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα στο “Θέατρον” του Κέντρου Πολιτισμού “Ελληνικός Κόσμος” στην Αθήνα και στο Κηποθέατρο «Νίκος Καζαντζάκης» στο Ηράκλειο της Κρήτης.
Το 2013 συστήνει ένα νέο χορευτικό σχήμα με την Εύα Παρασκευοπούλου και την Αλίνα Αναστασιάδη, γνωρίζοντας μεγάλη επιτυχία. Χορογραφεί και σκηνοθετεί την παράσταση “Δεσποινίς Τζούλια” του Augustus Strindberg στο ARROYO NUEVO. Το έργο ανεβαίνει για πρώτη φορά παγκοσμίως σε flamenco και αποσπά 20 εξαιρετικές κριτικές από τον ελληνικό και ισπανικό Τύπο. Στην παράσταση πρωταγωνιστεί ο ίδιος ο Σταύρος Λίτινας στο ρόλο του Ζαν και επιμελείται των σκηνικών, των κοστουμιών, της μουσικής, του φωτισμού. Μετά από δύο χρόνια επιτυχίας, η παράσταση μεταφέρεται στο Θέατρο Άνεσις, όπου παίζεται για δύο ακόμη χρόνια.
Το 2014 επιμελείται της κίνησης και των σκηνικών στο έργο του William Shakespeare “Το Ημέρωμα της Στρίγγλας”, που ανεβαίνει στο “Θέατρον” του Κέντρου Πολιτισμού “Ελληνικός Κόσμος” στην Αθήνα, σε σκηνοθεσία Φωτεινής Μπαξεβάνη και σε μουσική του Θάνου Μικρούτσικου. Την ίδια χρονιά επιμελείται των σκηνικών στις “Βάκχες” του Ευριπίδη, που ανεβαίνει στην Επίδαυρο και σε άλλα 12 θέατρα της Ελλάδας σε σκηνοθεσία της Άντζελας Μπρούσκου και σε μουσική του Δημήτρη Καμαρωτού, κι ακόμη έχει την επιμέλεια των σκηνικών στα “Πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ” του R.W. Fassbinder σε σκηνοθεσία της Άντζελας Μπρούσκου για το Εθνικό Θέατρο, αλλά και την επιμέλεια σκηνικών και κοστουμιών στην παράσταση “Λεωφορείον ο Πόθος” του Tennessee Williams σε σκηνοθεσία Levan Tsuladze στο Θέατρο Άνεσις.
Το 2015 επιμελήθηκε των σκηνικών στην παράσταση “Έγκλημα και Τιμωρία”, έργο του F. Dostoevsky σε σκηνοθεσία Levan Tsuladze στο Θέατρο Άνεσις (Β’ Βραβείο Σκηνογραφίας Αθηνοράματος 2016). Την ίδια χρονιά χορογράφησε και σκηνοθέτησε την παράσταση “Κουαρτέτο” του H. Muller, βασισμένο στις “Επικίνδυνες Σχέσεις” του Laclos, στο ARROYO NUEVO. To έργο ανέβηκε για πρώτη φορά παγκοσμίως σε flamenco με εξαιρετικές κριτικές. Στην παράσταση πρωταγωνίστησε ο ίδιος στο ρόλο του Βαλμόν κι επίσης, επιμελήθηκε των σκηνικών, των κοστουμιών, της μουσικής και των φωτισμών. Η παράσταση παίχτηκε για δύο συναπτά έτη.
Το 2017 επιμελήθηκε των σκηνικών στις παραστάσεις: “Άμλετ” του William Shakespeare (Σκηνοθεσία Levan Tsuladze, Θέατρο Άνεσις), “Στρίψιμο της Βίδας” του H. James (Σκηνοθεσία Δημοσθένη Παπαδόπουλου, Θέατρο Άνεσις) και “Ο Θείος Βάνιας” του Anton Chekhov (Σκηνοθεσία Δημοσθένη Παπαδόπουλου, Θέατρο Άνεσις).
Το 2018 επιμελήθηκε των σκηνικών στο “ΝΤΑ” του H. Leonard στο ΚΘΒΕ σε σκηνοθεσία Δημοσθένη Παπαδόπουλου κι επίσης, χορογράφησε και σκηνοθέτησε την παράσταση “Σαλώμη” του Oscar Wilde στο Εθνικό Θέατρο. Στην παράσταση πρωταγωνίστησε ο ίδιος στο ρόλο του Ηρώδη, επιμελήθηκε δε των σκηνικών και των κοστουμιών. Τέλος, το 2018 εμφανίστηκε ως ηθοποιός στο ρόλο του γιατρού Konte στο έργο “Άγγελος Εξολοθρευτής” του Luis Bunuel σε σκηνοθεσία Άντζελας Μπρούσκου στο Φεστιβάλ Αθηνών – Πειραιώς 260.
Προπώληση εισιτηρίων
Η προπώληση των εισιτηρίων έχει ξεκινήσει και σύμφωνα με τα ισχύοντα υγειονομικά πρωτόκολλα γίνεται αποκλειστικά και μόνο ηλεκτρονικά από τη διεύθυνση: https://bit.ly/3dPn9R9
ΠΡΟΣΟΧΗ: Περιορισμένος αριθμός θέσεων. Κατά τη διάρκεια όλων των εκδηλώσεων του ΠΣΚΗ, τηρούνται απαρεγκλίτως όλα τα υγειονομικά πρωτόκολλα.