Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης αποχαιρετά τον Brice Marden, που αγάπησε πολύ την Ύδρα
Ο Nicholas Brice Marden Jr. ήταν ένας Αμερικανός καλλιτέχνης που γενικά περιγράφεται ως μινιμαλιστής, αν και το μεταγενέστερο έργο του έχει ρίζες στον αφηρημένο εξπρεσιονισμό και στη ζωγραφική του χρωματικού πεδίου. Έζησε και εργάστηκε στη Νέα Υόρκη, το Τίβολι, την Ύδρα και στην Πενσυλβάνια.
Στην πρώτη του μουσειακή έκθεση στην Ελλάδα, ο διάσημος καλλιτέχνης παρουσίασε το έργο του σε διάλογο με επιλεγμένες αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
Η έκθεση περιλάμβανε 44 ζωγραφικούς πίνακες, σχέδια, επιζωγραφισμένα μάρμαρα και σημειωματάρια που παρουσιάζαν ένα ευρύ φάσμα της καλλιτεχνικής του παραγωγής, αποκαλύπτοντας την οξεία παρατηρητικότητα, τη σπάνια αφαιρετική ματιά και τον συντονισμό του με τη μεταφυσικότητα της αρχαιοελληνικής κληρονομιάς. Τα έργα του παρουσιάστηκαν σε διάλογο με 16 αρχαιότητες που επιλέχθηκαν από τον επιμελητή σε συνομιλία με τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
Η σχέση του με την Ελλάδα ξεκινάει το 1971
Με μια πορεία έξι δεκαετιών, ο Marden συναρπάζει με τη χειρονομιακή απλότητα των έργων ζωγραφικής και των σχεδίων του. Το έργο του αντλεί από τη μακρά ιστορία της τέχνης, συνδυάζοντας στοιχεία τόσο από τον Μινιμαλισμό και τον Αφηρημένο Εξπρεσιονισμό όσο και από την αρχαία καλλιγραφία και την ποίηση. Ο καλλιτέχνης εμπνεύστηκε για πάνω από 50 χρόνια από το ελληνικό τοπίο και από την ελληνική αρχαιότητα.
Η σχέση του με την Ελλάδα ξεκινάει το 1971 όταν ταξίδεψε πρώτη φορά στην Ύδρα, μαζί με τη σύζυγό του Έλεν, που είναι επίσης ζωγράφος. Μαγεμένοι από το φως και την «τέχνη των παλαιότερων πολιτισμών», αγόρασαν ένα σπίτι εκεί δύο χρόνια αργότερα. Έκτοτε πήγαινε στο νησί σχεδόν κάθε καλοκαίρι. Η καθαρότητα του υδραϊκού τοπίου έχει επηρεάσει βαθιά τον Marden, ο οποίος αντλούσε έμπνευση από την παρατήρηση της φύσης.
«Οι δυτικοί καλλιτέχνες στέκονται ως άνθρωποι που κοιτάζουν τη φύση- οι Ασιάτες καλλιτέχνες προσπαθούν να είναι μέσα στη φύση. Γίνεσαι ένα με τη φύση αντί να ζωγραφίζεις ένα πορτρέτο της. Αυτή είναι μια μεγάλη διαφορά» θα πει ο ίδιος.
«Νομίζω ότι η αφαίρεση είναι ένας πολύ πλούσιος τομέας. Και είναι ενοχλητικό το γεγονός ότι οι άνθρωποι φαίνεται να έχουν κάποιο φόβο γι’ αυτήν. Κάνω διαρκώς αυτές τις δηλώσεις για το πώς πρέπει απλώς να την κοιτάζεις και να αντιδράς σε αυτήν μόνος σου- απλά χαλάρωσε και άφησε τον εαυτό σου ελεύθερο» θα πει μιλώντας για την αδυναμία του στο abstract.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Brice Marden (@planeimage)
Έκανε αυτό που αγαπούσε
Ο θάνατος του Brice Marden ανακοινώθηκε από την κόρη του Mirabella Marden με ανάρτηση στο Instagram. Σύμφωνα με την ανάρτηση της, ο Marden πέθανε την περασμένη Τετάρτη στο σπίτι του στη Νέα Υόρκη.
«Έφυγε ήσυχος, στον ύπνο του, στο σπίτι του στο Τίβολι. Ζωγράφιζε μέχρι και το περασμένο Σάββατο. Ήταν τυχερός που έζησε μια μακρά ζωή κάνοντας αυτό που αγαπούσε».
«Η αιτία ήταν ο καρκίνος», ανέφερε σε δήλωσή της η σύζυγός του, Helen Marden.
Δείτε τις αναρτήσεις της κόρης του
Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης αποχαιρετά τον Brice Marden
Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης αποχαιρέτησε τον καλλιτέχνη γράφοντας στα social media: «Όλοι μας στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης είμαστε βαθιά θλιμμένοι για τον θάνατο του Brice Marden την Τετάρτη στη Νέα Υόρκη σε ηλικία 84 ετών. Ο Marden θεωρείται ένας από τους πιο σημαντικούς καλλιτέχνες της γενιάς του και ήταν μεγάλη μας τιμή που παρουσιάσαμε την έκθεση «Brice Marden και Ελληνική Αρχαιότητα» το καλοκαίρι του 2022, την τελευταία του μουσειακή έκθεση εν ζωή.
Η Ελλάδα είχε κεντρικό ρόλο στη ζωή του ως πηγή έμπνευσης αλλά και δεύτερη πατρίδα. Ο Marden περνούσε τα καλοκαίρια του στην Ύδρα από το 1971. Για περισσότερα από 50 χρόνια άντλησε έμπνευση από το ελληνικό τοπίο και την αρχαιότητα. Τα έργα του ήταν γεμάτα με το φως και τα χρώματα του αγαπημένου του νησιού, την Ύδρα.
Η έκθεση του στο Μουσείο περιλάμβανε ζωγραφικούς πίνακες και επιζωγραφισμένα μάρμαρα, σχέδια και σημειωματάρια που παρουσίαζαν ένα φάσμα της καλλιτεχνικής του πορείας, αποκαλύπτοντας την οξεία παρατηρητικότητα, την αφαιρετική ματιά και τον συντονισμό του με τη μεταφυσικότητα της αρχαιοελληνικής κληρονομιάς. Τα έργα του παρουσιάστηκαν σε διάλογο με 16 αρχαιότητες που επέλεξε ο Marden και ο επιμελητής της έκθεσης, καλλιτέχνης και στενός φίλος του, Δημήτριος Αντωνίτσης».
Δείτε την ανάρτηση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Museum of Cycladic Art (@cycladic_museum)