«Αντιστάσεις και αποκλεισμοί»: Ατομική έκθεση της Μαίρης Χριστοφίδη στον Πόρο
Η Γκαλερί Citronne συνεχίζει το θερινό της πρόγραμμα στον Πόρο, με την ατομική έκθεση φωτογραφίας της Μαίρης Χριστοφίδη «Αντιστάσεις και Αποκλεισμοί», η οποία θα διαρκέσει έως τις 8 Σεπτεμβρίου.
Η θεματική της έκθεσης
Μια φωτογραφία εξορισμού φωτίζει και καταγράφει τον Χρόνο. Ακινητοποιεί την κίνηση, βουβαίνει τον ήχο, στερεοποιεί την ρευστότητα του γίγνεσθαι χωρίς, όμως, να χάνει την ζώσα σχέση της με την πραγματικότητα την οποία αποτυπώνει. Οι περισσότερες φωτογραφίες, παλαιές και νεότερες, επαγγελματικές ή ερασιτεχνικές, αφορμώνται από την επιθυμία του ανθρώπου να διατηρηθεί η μνήμη μιας δεδομένης στιγμής. Διέπονται από την αντίσταση στον Χρόνο, όπου «τὰ πάντα ῥεῖ» σαν να επιχειρούν να τον ακυρώσουν. Λειτουργούν, λοιπόν, ως τεκμήρια ζωής και εμπειρίας, ως σταθμοί του βίου, ως μάχη επιβίωσης, γι’ αυτό, άλλωστε, ελκύουν και συγκινούν τον θεατή. Δημιουργούν και διατηρούν ίχνη. Με αυτό το σκεπτικό οργανώθηκε η έκθεση φωτογραφίας της Μαίρης Χριστοφίδη, η οποία εντάσσεται στην εφετινή θεματική της γκαλερί Citronne, τα «Ίχνη στον Χρόνο».
Λίγα λόγια για τη φωτογράφο Μαίρη Χριστοφίδη
Η Μαίρη Χριστοφίδη είναι φωτογράφος με οξεία οπτική αντίληψη και διεισδυτικό βλέμμα. Συγκροτεί ένα προσωπικό φωτογραφικό “ντοκουμέντο”, εικόνες με έντονη αισθητική υπόσταση. Κινείται με ευκολία από την κλασική ασπρόμαυρη στην έγχρωμη φωτογραφία, χωρίς φόβο, με την αντίληψη της ειδικής αισθητικής την οποία εμπνέει ή και επιβάλλει η καθημερινότητα. Ο κόσμος «καδράρεται» σε φωτογραφικά καρέ και η φωτογραφική μηχανή συλλαμβάνει και «εκτελεί» τις στιγμές. Έτσι, η φωτογράφος συγκροτεί και αναπτύσσει ένα συνεχή διάλογο ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν. Κάποτε οι συνθέσεις της αγγίζουν την αφαίρεση, κάποτε, με οπτικό χιούμορ, τονίζει το οξύμωρο της φωτογραφικής αποτύπωσης, δηλαδή την ίδια την φύση της φωτογραφίας, ως απλή αντανάκλαση της πραγματικότητας και όχι ως καθεαυτή προβολή ή ερμηνεία.
Λίγα λόγια από τον Πλάτωνα Ριβέλλη
O επιμελητής της έκθεσης Πλάτων Ριβέλλης γράφει στο σημείωμα της έκθεσης ότι η Μαίρη Χριστοφίδη, όπως και τόσοι καλοί φωτογράφοι, δεν εικονογραφεί μηνύματα, ούτε αφηγείται ιστορίες. Απλώς επισημαίνει μικρές συμπτώσεις στο πλαίσιο της καθημερινότητας, ως σπαράγματα με τα οποία χτίζει την προσωπική της χρονική καμπύλη.
Ο Πλάτων Ριβέλλης σημειώνει πως «ο φωτογράφος επιχειρεί να ελέγξει και να υποτάξει την πραγματικότητα μέσω του επιλεκτικού αποκλεισμού στοιχείων, έτσι ώστε η φωτογραφία που θα προκύψει να αποτελείται από θραύσματα ρεαλισμού οργανωμένα με τη δύναμη της φαντασίας. Η Μαίρη Χριστοφίδη δεν εικονογραφεί μηνύματα, ούτε αφηγείται ιστορίες. Επισημαίνει απλώς μικρές συμπτώσεις στο πλαίσιο της καθημερινότητας της, που προκύπτουν από τη συνάντηση ασήμαντων γεγονότων που επιλέγουν οι αισθήσεις της με τη σημασία που τους αποδίδει η μνήμη της μέσω του φωτογραφικού της κάδρου. Έτσι, με μικρά επιλεγμένα σπαράγματα χτίζει την προσωπική της χρονική καμπύλη. Η επιτυχία της οφείλεται μεταξύ άλλων στην πριμοδότηση και διαφύλαξη της φωτογραφικής διαδικασίας. Έτσι, το φωτογραφικό αποτέλεσμα διατηρεί την πολυσημία του και την αφαιρετική του δύναμη και η φωτογραφική διαδικασία το μυστήριο που την προκαλεί.»
in.gr