Πρωτοπόρα εκπαιδευτικά προγράμματα στο Μουσείο Νίκου Καζαντζάκη που συνδυάζουν τη μάθηση με την ψυχαγωγία
Για το πολύ σημαντικό έργο που επιτελείται στο Μουσείο Καζαντζάκη, όσον αφορά τα εκπαιδευτικά του προγράμματα και όχι μόνο, μίλησε στον Νίκο Αγγελάκη και την εκπομπή “Τα λέμε το απόγευμα”, η Μουσειοπαιδαγωγός του μουσείου κυρία Χαρά Βαβαδάκη (στην παρακάτω φωτογραφία).
Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι το Μουσείο Καζαντζάκη, που είναι αφιερωμένο στον σπουδαίο συγγραφέα, φιλόσοφο, στοχαστή και ταξιδευτή Νίκο Καζαντζάκη, βρίσκεται στην κεντρική πλατεία του πατρογονικού χωριού του, τους ιστορικούς Βαρβάρους (σημερινή Μυρτιά). Ιδρύθηκε το 1983 από τον Γιώργο Ανεμογιάννη, σκηνογράφο-ενδυματολόγο, έναν από τους πρωτοπόρους του θεάτρου στην Ελλάδα, με βασικό στόχο να διασωθεί η μνήμη του συγγραφέα και να προβληθεί το έργο και η σκέψη του Νίκου Καζαντζάκη.
Η κυρία Βαβαδάκη, που είναι υπεύθυνη για το σχεδιασμό και την υλοποίηση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του μουσείου, αναφέρθηκε στην ευχάριστη αυξητική τάση που παρατηρείται όσον αφορά την επισκεψιμότητα του μουσείου από σχολεία, γεγονός που δείχνει ένα αυξημένο επίσης ενδιαφέρον για τη μουσειακή εκπαίδευση. Αναφερόμενη συγκεκριμένα στα εκπαιδευτικά προγράμματα του μουσείου, είπε ότι η βασική θεματική τους είναι η ζωή και το έργο του Νίκου Καζαντζάκη, ότι είναι διαδραστικά και βιωματικά και ότι απευθύνονται όχι μόνο σε μαθητές από το Νηπιαγωγείο ως το Λύκειο, ανάλογα με την ηλικιακή τους ομάδα, αλλά και σε οικογένειες, σε ενήλικες και ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, όπως είναι οι άνθρωποι με αναπηρία. Μάλιστα, ιδιαίτερη αναφορά έκανε στο πιο διαδεδομένο την παρούσα χρονική στιγμή πρόγραμμα που φέρει τον τίτλο “Φτάσε όπου δεν μπορείς”, το οποίο στοχεύει στο να αντιληφθούν οι συμμετέχοντες τι είναι η οπτική αναπηρία, καθώς και τους τρόπους με τους οποίους άτομα με οπτική βλάβη αντιμετωπίζουν τις δυσκολίες της καθημερινότητας. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα συμπερίληψης με έντονο το κοινωνικό αποτύπωμά του, καθώς με βιωματικό τρόπο και με οδηγό τις αισθήσεις οι συμμετέχοντες περιηγούνται στο μουσείο και κατανοούν τον τρόπο που «βλέπουν» τα άτομα με οπτική βλάβη τους μουσειακούς χώρους. Είναι σημαντικό, συμπλήρωσε η κυρία Βαβαδάκη ότι το μουσείο έχει αναβαθμίσει την προσβασιμότητά του και έχει κάνει παρεμβάσεις προς την κατεύθυνση της κοινωνικής ισότητας και συμπερίληψης ατόμων με αναπηρία.
Συνολικά, το μουσείο εκπονεί περίπου 11 εκπαιδευτικά προγράμματα με θεματικές που κινούνται γύρω από τον μεγάλο στοχαστή και μέσα από την επαφή με το έργο του, τα προσωπικά του αντικείμενα, τις επιστολές του και πληθώρα φωτογραφιών του, μαθαίνουν για τη φιλοσοφία του Νίκου Καζαντζάκη και συνδέουν τον πιο πολυμεταφρασμένο συγγραφέα του κόσμου με την ιστορία και τον πολιτισμό.
Η κυρία Βαβαδάκη αναφέρθηκε, επίσης, σε ένα νέο πρόγραμμα του μουσείου που “παραδίδει” μαθήματα ιστορίας μέσα από τη ζωή του Νίκου Καζαντζάκη, καθώς ο ίδιος έζησε σε μία σημαντική περίοδο της ελληνικής και της παγκόσμιας ιστορίας, επομένως, η συσχέτιση της ζωής του με τα γεγονότα φωτίζει πλευρές τόσο της ιστορίας όσο και του ιδίου. Καινοτομία του προγράμματος είναι ότι τα παραγόμενα αποτελέσματά του καταγράφονται σε podcasts, τα οποία θα είναι έτοιμα προς ακρόαση τον επόμενο μήνα και θα φιλοξενηθούν στις σελίδες του μουσείου στο διαδίκτυο και στα social media του.
Η εκπαιδευτική πύλη του μουσείου, επίσης, σύμφωνα με την κυρία Βαβαδάκη, φιλοξενεί πλειάδα εφαρμογών, παιχνιδιών, φωτογραφιών και ενημερώσεων σχετικά με το μουσείο ως φορέα πολιτισμού και εκπαίδευσης και σε αυτήν την πύλη μπορεί να προστρέξει όποιος το επιθυμεί για να περιηγηθεί στις σελίδες της ή να επικοινωνήσει με το μουσείο και να πληροφορηθεί για τις δράσεις του, που δεν περιλαμβάνουν μόνο τα εν λόγω εκπαιδευτικά προγράμματα αλλά και θεατρικές παραστάσεις, εργαστήρια, επισκέψεις, ξεναγήσεις και ψηφιακές περιηγήσεις, που στο σύνολό τους παρέχουν μια βιωματική εκπαιδευτική εμπειρία που συνδυάζει με ελκυστικό τρόπο τη μάθηση με την ψυχαγωγία.
Κλείνοντας η κυρία Βαβαδάκη, επεσήμανε ότι είναι εξαιρετικά σημαντικό τα παιδιά να έρχονται σε επαφή με τον πολιτισμό μέσα από την μουσειακή εκπαίδευση και ότι η στήριξη των φορέων πολιτισμού είναι αναγκαιότητα.
Ας ακούσουμε τα όσα πολύ ενδιαφέροντα μας είπε: