Πρώην πρόεδρος Μετρό: «To Mετρό της Θεσσαλονίκης αντί για 900 εκ. θα μας κοστίσει 3 δις ευρώ – Σε 4 χρόνια ολοκληρώσαμε το 45% του έργου και χρειάστηκαν άλλα 14,5 χρόνια για το 55%»

Δημοσιεύτηκε στις 29/11/2024 17:30

Πρώην πρόεδρος Μετρό: «To Mετρό της Θεσσαλονίκης αντί για 900 εκ. θα μας κοστίσει 3 δις ευρώ – Σε 4 χρόνια ολοκληρώσαμε το 45% του έργου και χρειάστηκαν άλλα 14,5 χρόνια για το 55%»

Για το μετρό της Θεσσαλονίκης που εγκαινιάζεται και που θα μας κοστίσει 3 δις ευρώ αντί για 900 εκ ευρώ , ενώ χρειάστηκε 14,5 χρόνια για το 55% ολοκλήρωσης του, μίλησε μιλώντας στον Politica 89.8 και τον Χρήστο Κώνστα, ο πρώην πρόεδρος Αττικό Μετρό ΑΕ και Πρώην πρύτανης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Γιάννης Μυλόπουλος.

Για το Μετρό Θεσσαλονίκης, ο κ. Μυλόπουλος ανέφερε: Από τα 18μιση χρόνια που κατασκευάζεται το έργο, το μισό έργο έγινε στην τετραετία 15-19. Βρήκαμε ένα έργο που ήταν στο 30%,  και το προχωρήσαμε μέχρι το 75% μέχρι το 2019 κι ολοκληρώθηκε  το υπόλοιπο 25%. Άρα η πρώτη παρατήρηση ότι το 45% του έργου έγινε σε 4 χρόνια και το υπόλοιπο 55% έγινε σε 14μιση χρόνια. Για το  έργο δόθηκαν τουλάχιστον 400 εκατομμύρια ευρώ σε αποζημιώσεις εξαιτίας των καθυστερήσεων που το δημόσιο δηλαδή προκάλεσε. Από αυτά τα 400 εκατομμύρια κατά τη διάρκεια της δικής μας διοίκησης 15 – 19 δεν δόθηκε ούτε 1€. Δηλαδή εμείς, δεν είχαμε καμία καθυστέρηση και δεν πληρώσαμε καμία αποζημίωση, πληρώσαμε αποζημιώσεις το 16 για τις καθυστερήσεις που επιδίκασαν τα δικαστήρια για διάστημα που αφορούσε το 2015, και να πω και τα νούμερα για τις καθυστερήσεις μέχρι το 15 δόθηκαν 200 εκατομμύρια ευρώ περίπου σε αποζημιώσεις και για τις καθυστερήσεις από το 19 και μετά μέχρι σήμερα δόθηκαν άλλα 200 εκατομμύρια ευρώ. Άρα 400 εκ ευρώ δόθηκαν συνολικά σε αποζημιώσεις εξαιτίας των καθυστερήσεων που το δημόσιο αναγνώρισε ότι προκάλεσε εκείνο, γιατί ί αν το είχε προκαλέσει ο εργολάβος καταλαβαίνετε θα ήταν το αντίστροφο δηλαδή θα πλήρωνε ο εργολάβος. Το έργο  μαζί με τα τοκοχρεωλήσια των δανείων, θα κοστίσει, σύμφωνα με τον κύριο Σταϊκούρα, θα κοστίσει περί τα 3 δις, ενώ ο  αρχικός του προϋπολογισμός ήταν 900 εκατομμύρια μαζί με τις αποζημιώσεις, πρέπει να πήγε 1,5 δις  και η αποπληρωμή του στο τέλος της μέρας, δηλαδή μετά από 30 χρόνια μετά την αποπληρωμή των τοκοχρεολυσίων θα κοστίσει 3 δις. Καταλαβαίνετε τώρα για ένα έργο το οποίο ξεκίνησε από τα 900 εκατομμύρια προϋπολογισμό περίπου τα μισά, τα 400 δόθηκαν σε αποζημιώσεις, δηλαδή σε αντιπαραγωγικό χρήμα, στον εργολάβο, καταλαβαίνετε, ότι αυτό αγγίζει τα όρια του σκανδάλου.  Γι αυτό είπα ότι το έργο αυτό το πληρώσαμε πολύ ακριβά.

Για τις καθυστερήσεις που ισχυρίζεται η κυβέρνηση ότι επήλθαν λόγω των αρχαίων ο κ. Μυλόπουλος αναφέρει: Είναι ψέματα, δεν είναι λάθος, είναι ψέματα κι είναι ψέματα γιατί ξέρουν ποια είναι η αλήθεια. Δεν καθυστέρησαν να ξεκινήσουν τη λειτουργία του έργου, την οποία την ξεκίνησαν μόλις ένα χρόνο πριν, ενώ χρειάζονταν 18 μήνες δοκιμαστικά δρομολόγια, επειδή φταίει η Βενιζέλου. Δεν είναι αλήθεια αυτό. Εμείς στο διάστημα της δικής μας διοίκησης, προχωρήσαμε και το έργο προχωρήσαμε και τα αρχαία και δεν κάναμε καμία καθυστέρηση.  Ακυρώνοντας το 2019, ο κύριος Μητσοτάκης, το σχεδιασμό του έργου ουσιαστικά έχασε το δημόσιο, το πλεονέκτημα που είχε σε περίπτωση καθυστέρησης να πλήρωνε ο εργολάβος ρήτρες, τις οποίες θα πλήρωνε το 2020 αν δεν ολοκλήρωνε το έργο, όπως είχε προγραμματιστεί. Αντιστράφηκαν επομένως οι όροι ι και σήμερα πληρώνει το δημόσιο ρήτρα στον εργολάβο εξαιτίας εκείνης της ολέθριας απόφασης του κ. Μητσοτάκη που άλλαξε τον σχεδιασμό του έργου.

Για το αν θα μπορούσε να γίνει διαφορετική διαχείριση σε ότι αφορά το έργο, ο κ. Μυλόπουλος ανέφερε: Η κυβέρνηση χρησιμοποίησε την κριτική της στους χειρισμούς του ΣΥΡΙΖΑ και τον κατηγόρησε ότι άφησε το έργο ανολοκλήρωτο για να κρύψει τις δικές της πομπές. Ήθελαν να κρύψουν,  το γεγονός, ότι θα άλλαζαν το σχεδιασμό και ουσιαστικά επέτρεπαν στον εργολάβο να διεκδικήσει και να κερδίσει 200 εκατομμύρια.  Η αλήθεια είναι όπως σας είπα ότι το έργο το μισό έργο ολοκληρώθηκε στα 4 χρόνια της δικής μας διοίκησης, χωρίς καμία καθυστέρηση και αυτό το έχει παραδεχτεί η κυβέρνηση. Η αλήθεια είναι ότι το έργο μπορούσε να κατασκευαστεί με τα αρχαία της Βενιζέλου αμετακίνητα και μπορούσε να έχει ολοκληρωθεί το τέλος του 2020 το έργο και μπορούσαμε να έχουμε κερδίσει και τα 200 εκατομμύρια ευρώ που χάσαμε. Η κυβέρνηση προκειμένου να κρύψει όλο αυτό, έριξε τη μομφή των μουσαμάδων. Ας μη λένε ανοησίες. Αυτή είναι η προπαγάνδα της νέας δημοκρατίας και τίποτε άλλο. Η αλήθεια είναι ότι το έργο το μισό έγινε στα χρόνια 15- 19. Η αλήθεια είναι ότι ήρθε ο κύριος Μητσοτάκης πήρε μια ολέθρια απόφαση, κατέστρεψε τα αρχαία, την αυθεντικότητα των αρχαίων, καθυστέρησε το έργο 4 χρόνια και έδωσε το δικαίωμα στους εργολόβους να κερδίσουν 200 εκατομμύρια ευρώ. Αυτή είναι η αλήθεια.»

Για το αν υπάρχει προοπτική για επέκταση του μετρό ο κ. Μυλόπουλος αναφέρει: «Από το 19 ήταν έτοιμες 2 επεκτάσεις, η μία δυτικά στις πολυπληθείς δυτικές συνοικίες και την επέκταση προς αεροδρόμιο. Από το σήμερα πέρασαν 5 χρόνια, δεν έχει γίνει το παραμικρό για τις 2 αυτές επεκτάσεις. Είμαστε λοιπόν η μόνη πόλη στην Ευρώπη, η οποία έχει μετρό, το οποίο δεν συνδέεται με το αεροδρόμιο.»

Για το αν θα μπορούσε να αναπτυχθεί μέσο σταθερής τροχιάς στην Κρήτη ο κ. Μυλόπουλος απαντά: «Χωρίς να ξέρω τα συγκεκριμένα τεχνικά χαρακτηριστικά, εύκολα θα σας απαντήσω ότι ναι, θα μπορούσε να γίνει ένα ελαφρύ επιφανειακό τραμ. Είμαι επιφυλακτικός για υπόγειο έργο, γιατί είναι πολύ ακριβά. Ένας προαστιακός, ένα ελαφρύ επιφανειακό έργο τύπου τραμ ασφαλώς και θα μπορούσε να υπάρχει, όπως και  σε όλη την ελληνική περιφέρεια να υπάρχουν τέτοια έργα.»