Η Εκπαίδευση στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης – Μια διαφορετική ματιά από τον Δημήτρη Γραμμένο

Δημοσιεύτηκε στις 23/03/2025 10:01

Η Εκπαίδευση στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης – Μια διαφορετική ματιά από τον Δημήτρη Γραμμένο

Η Tεχνητή Nοημοσύνη στην Eκπαίδευση βρίσκεται στο επίκεντρο μιας συζήτησης που συνδυάζει δημιουργικότητα, κριτική σκέψη και τεχνολογική καινοτομία. Ο Δημήτρης Γραμμένος, Κύριος Ερευνητής του Ινστιτούτου Πληροφορικής (ΙΠ) του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ) μίλησε στην εκπομπή του Νίκου Αγγελάκη, με αφορμή την εκδήλωση στο Κέντρο Πολιτισμού-Ίδρυμα “Σταύρος Νιάρχος” με θέμα “Βιωματική Εισαγωγή στη δημιουργικότητα στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης”. Στη συνέντευξή του εξήγησε πως η Τεχνητή Νοημοσύνη πως συνδυάζεται με την Εκπαίδευση και πως  μπορεί να λειτουργήσει ως εργαλείο ενίσχυσης της ανθρώπινης δημιουργικότητας.

«Η Τεχνητή Νοημοσύνη και οι άνθρωποι μπορούν να δουλέψουν μαζί, το ένα να βοηθήσει το άλλο», σημειώνει ο ίδιος, υπογραμμίζοντας τη σημασία της σωστής αξιοποίησης των διαθέσιμων εργαλείων. Η πρόκληση, όπως εξηγεί, δεν είναι μόνο να μάθουμε να χρησιμοποιούμε αυτές τις τεχνολογίες, αλλά να αναπτύξουμε και μια κριτική στάση απέναντί τους: «Τι μπορούν να κάνουν; Τι δεν μπορούν; Τι κάνουν καλύτερα από εμάς και πού υπερέχει ο άνθρωπος;»

Ιδιαίτερη έμφαση δίνει στη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης στην Εκπαίδευση, ένα πεδίο όπου, όπως λέει, υπήρξε αρχικά αντίδραση. «Στην αρχή την είδαν ως απειλή, επειδή οι μαθητές τη χρησιμοποιούσαν για να γράφουν εργασίες. Σιγά-σιγά όμως άρχισε να ενσωματώνεται στην εκπαιδευτική διαδικασία και πλέον χρησιμοποιείται ακόμα και από εκπαιδευτικούς ως εργαλείο προετοιμασίας μαθημάτων».

Ωστόσο, όπως επισημαίνει, υπάρχει μια σαφής διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στην αξιοποίηση της Τεχνητής Νοημοσύνης ως βοηθήματος και στην κατάχρησή της. «Όταν την αφήνεις να σκέφτεται και να παράγει για σένα, τότε έχεις βγει από τη μέση. Αντί να μάθεις, απλώς αντιγράφεις. Αυτό είναι το λάθος.»

Στο Εργαστήριο “ΙΔΕΟΠΟΙΕΙΟ” του οποίου είναι δημιουργός, ο Δημήτρης Γραμμένος συνδυάζει τη θεωρία με την πράξη, βοηθώντας τους συμμετέχοντες να κατανοήσουν πώς λειτουργεί η Τεχνητή Νοημοσύνη, ποια είναι τα όριά της και πώς μπορούν να τη χρησιμοποιήσουν δημιουργικά.

Με φόντο τις ταχύτατες εξελίξεις, ο κύριος Γραμμένος τονίζει ότι το πραγματικό ρίσκο δεν είναι η ίδια η Τεχνητή Νοημοσύνη, αλλά οι άνθρωποι που την αξιοποιούν: «Αυτή τη στιγμή, το πιο επικίνδυνο σενάριο δεν είναι μια ανεξάρτητη Τεχνητή Νοημοσύνη που θα μας βλάψει, αλλά το πώς θα χρησιμοποιηθεί από όσους έχουν πρόσβαση σε ισχυρά εργαλεία χωρίς ρυθμιστικούς κανόνες.»

Ακούστε τη συζήτησή μας για να ανακαλύψετε περισσότερα σχετικά με το πώς η Τεχνητή Νοημοσύνη διαμορφώνει το παρόν και το μέλλον της Εκπαίδευσης:


Περισσότερα Video

Ακολουθήστε το Politica στο Google News και στο Facebook