Γιάννης Φαρσάρης: “Η Ανθρωποκεντρική Τεχνητή Νοημοσύνη στην Εκπαίδευση είναι πλέον μονόδρομος”

Δημοσιεύτηκε στις 20/01/2025 20:26

Γιάννης Φαρσάρης: “Η Ανθρωποκεντρική Τεχνητή Νοημοσύνη στην Εκπαίδευση είναι πλέον μονόδρομος”

Για την Ανθρωποκεντρική Τεχνητή Νοημοσύνη στην Εκπαίδευση και τις προκλήσεις της μίλησε στον Νίκο Αγγελάκη και στην εκπομπή «Τα λέμε το απόγευμα» ο Εκπαιδευτικός Πληροφορικής και Συγγραφέας Γιάννης Φαρσάρης, με αφορμή την ημερίδα που θα πραγματοποιηθεί την ερχόμενη Κυριακή στο αμφιθέατρο του 3ου Γενικού Λυκείου με το ίδιο θέμα.

Ο κύριος Φαρσάρης, στην ερώτηση για το ποιος θα ήταν ένας κατανοητός ορισμός για την Τεχνητή Νοημοσύνη, απάντησε ότι πρόκειται για ένα άυλο προϊόν, ένα λογισμικό, που έχει την ικανότητα να μιμείται την ανθρώπινη συμπεριφορά σε νοητικό επίπεδο, να ανασυνθέτει πληροφορίες και να παίρνει αποφάσεις. Είναι η πρώτη φορά στην ιστορία της ανθρωπότητας, ανέφερε ο κ. Φαρσάρης, που τα λογισμικά, οι μηχανές αυτές, αυτοεκπαιδεύονται μέσα από την ενασχόλησή μας με αυτά, μιμούνται τα νευρωνικά δίκτυα του ανθρώπινου εγκεφάλου και παράγουν γνώση. Ως σημείο καμπής στην εξέλιξη της Τεχνητής Νοημοσύνης ο κ. Φαρσάρης ανέφερε την επαναστατική εισαγωγή στη ζωή μας πριν από δύο χρόνια του γλωσσικού μοντέλου ChatGPT, που έκτοτε έχει αναβαθμιστεί και αναβαθμίζεται με εντυπωσιακούς ρυθμούς, όπως συμβαίνει και με τα άλλα διαθέσιμα γλωσσικά μοντέλα που μας προσφέρουν συνεχή πρόσβαση στην επεξεργασμένη πληροφορία.

Ερωτώμενος για τη σχέση της Τεχνητής Νοημοσύνης με την εκπαίδευση, ο κ. Φαρσάρης επεσήμανε χαρακτηριστικά ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη στην εκπαίδευση είναι πλέον μονόδρομος. Είναι ανάγκη η εκπαίδευση και το σχολείο σήμερα να ανταπεξέλθουν επιτυχώς στη γενιά των μαθητών, που ήδη ζουν σε κόσμους αλγοριθμικούς, μία «υβριδική γενιά», όπως την χαρακτήρισε, που έχει πρόσβαση σε ένα εικονικό και πολυμεσικό κόσμο. Επομένως, και οι εκπαιδευτικοί, συνέχισε, πρέπει να εξοικειωθούν με την Τεχνητή Νοημοσύνη και να την ενσωματώσουν στη διδασκαλία τους, ώστε να γίνουν πιο παραγωγικοί και αποδοτικοί και να διατηρούν το ενδιαφέρον της τάξης τους αμείωτο. Δεν γίνεται, είπε χαρακτηριστικά, να προχωρούν οι τεχνολογικές εξελίξεις και το μάθημα να παραμένει τυπικό από καθέδρας και επίπεδο, όπως ήταν πριν από πολλά χρόνια. Μία χαρακτηριστική διάσταση και πρωτεύον ζήτημα της εκπαίδευσης, για παράδειγμα, όπως είναι η διαφοροποιημένη διδασκαλία, μπορεί με τη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης και της πληθώρας των εργαλείων της να δώσει υψηλότερου επιπέδου μάθημα και να ικανοποιήσει τους στόχους της διαφοροποιημένης διδασκαλίας.

Αναφερόμενος στους κινδύνους της χρήσης Τεχνητής Νοημοσύνης στην εκπαίδευση ο κ. Φαρσάρης επεσήμανε ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη επιφέρει ταυτόχρονα ένα θετικό και ένα αρνητικό μετασχηματισμό. Θετικό, διότι μπορεί να αποτελέσει ένα δυναμικό εργαλείο στην υπηρεσία της διδασκαλίας και της μάθησης και αρνητικό, επειδή η ενσωμάτωσή της επιφέρει προβληματισμό στο πώς θα τη διαχειριστούμε χωρίς τον κίνδυνο να αποτελέσει την εύκολη λύση και να επιφέρει την αδράνεια των μαθητών. Στην ερώτηση αν η Τεχνητή Νοημοσύνη «απειλεί» τους εκπαιδευτικούς, ο κ. Φαρσάρης επεσήμανε ότι δεν μπορεί να αντικαταστήσει πλήρως τον εκπαιδευτικό, διότι δε διαθέτει συναίσθημα. Επομένως, δεν μπορεί να αντικαταστήσει την ανθρώπινη τριβή και την ενσυναίσθηση που διαθέτει ο εκπαιδευτικός και που είναι συστατικά στοιχεία της εκπαίδευσης και της διδασκαλίας. Ωστόσο, επεσήμανε ότι υπάρχει ένας σοβαρός κίνδυνος που αφορά σε ένα moratorium, ένα ηθικό πλαίσιο λειτουργίας και χρήσης της Τεχνητής Νοημοσύνης που πρέπει να ισχύει τόσο γενικότερα όσο και στην εκπαίδευση. Επομένως, το διακύβευμα, όπως είπε, είναι το πώς θα ευθυγραμμιστούν οι τεχνολογικές εξελίξεις με το ηθικό πλαίσιο και τις ανθρώπινες αξίες και αυτό ακριβώς τον στόχο εξυπηρετεί η έννοια της Ανθρωποκεντρικής Τεχνητής Νοημοσύνης στην εκπαίδευση.

Κλείνοντας ο κ.Φαρσάρης επεσήμανε ότι η ημερίδα για την «Ανθρωποκεντρική Τεχνητή Νοημοσύνη στην Εκπαίδευση» είναι ελεύθερη για όλους τους εκπαιδευτικούς ανεξαρτήτως ειδικότητας και βαθμίδας εκπαίδευσης και για όσους επιθυμούν να λάβουν βεβαίωση παρακολούθησης ότι πρέπει να δηλώσουν τη συμμετοχή τους στο edivea.net, τον ιστότοπο του Εργαστηρίου Προηγμένων Μαθησιακών Τεχνολογιών στην Δια Βίου και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση (Ε.ΔΙ.Β.Ε.Α) του Πανεπιστημίου Κρήτης.
Να σημειώσουμε ότι η ημερίδα θα πραγματοποιηθεί στις 26/1/2025, από 17.00 ως 20.00 με εισηγητές τον κ. Παναγιώτη Αναστασιάδη, Καθηγητή του Πανεπιστημίου Κρήτης και τον κ. Γιάννη Φαρσάρη.

Ας ακούσουμε τα όσα πολύ ενδιαφέροντα μας είπε:


Περισσότερα Video

Ακολουθήστε το Politica στο Google News και στο Facebook