Γ.Γεωργίου: Ο καθηγήτης του Πανεπιστημίου Alberta στον Politica – “Κλειδί” για τις μαθησιακές δυσκολίες το νηπιαγωγείο!
Νέα οπτική στα όσα γνωρίζουμε για τις μαθησιακές δυσκολίες αλλά στην ανάγκη έγκαιρης διάγνωσης και παρέμβασης θέτει ο Κύπριος καθηγητής στο Τμήμα Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου της Alberta του Καναδά, Γεώργιος Γεωργίου.
Ο γνωστός καθηγητής με πλούσιο βιογραφικό -καθώς είναι μεταξύ άλλων συνεργάτης καθηγητής στην Κίνα, επισκέπτης καθηγητής στην Κύπρο, με πολλές παρουσιάσεις σε συνέδρια και άρθρα σε επιστημονικά περιοδικά- μίλησε στην εκπομπή “Ψιλά Γράμματα” του Politica 89.8 και την Φιλία Σαριδάκη για το θέμα στο οπoίο έχει εμβαθύνει τα τελευταία χρόνια μέσω της έρευνας και των εκπαιδευτικών προγραμμάτων: τις μαθησιακές δυσκολίες.
“Κλειδί” για τις μαθησιακές δυσκολίες το νηπιαγωγείο
Ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί η θέση του καθηγητή Γεωργίου ότι σημαντική για την έγκαιρη παρέμβαση είναι ήδη η ηλικία του νηπιαγωγείου στα παιδιά .Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά: “καλές ηλικίες για να βοηθήσουμε τα παιδιά να ανταπεξέλθουν των μαθησιακών προβλημάτων, η καλύτερη ηλικία είναι το νηπιαγωγείο. Πα’ολο που ίσως να ακούγεται περίεργο – αυτά τα παιδιά δεν μπορούν να διαβάσουν στο νηπιαγωγείο, δεν μπορούν να κάνουν μαθηματικές πράξεις, πως είναι δυνατόν να ξέρουμε ότι το παιδί θα έχει μαθησιακά προβλήματα-… υπάρχουν δείκτες πρόβλεψης αφού εξετάσουμε τα παιδιά σε κάποιες πρώιμες μαθησιακές γνωστικές δεξιότητες. Για παράδειγμα η γνώση γραμμάτων στο νηπιαγωγείο, το πατά πόσο το παιδί γνωρίζει κάποια γράμματα της αλφαβήτου, τον ήχο που κάνουν τα γράμματα, είναι πολύ καλός δείκτης πρόβλεψης κατά πόσο το παιδί αναπτύξει αναγνωστικά προβλήματα στη συνέχεια. Αν δηλαδή ένα παιδί στο τέλος του νηπιαγωγείου δεν γνωρίζει κανένα γράμμα της αλφαβήτας τότε με σιγουριά θα σας έλεγα ότι το παιδί αυτό θα αντιμετωπίσει αναγνωστικά προβλήματα στη συνέχεια“.
Κρίσιμη θεωρείται λοιπόν σύμφωνα με τον κ.Γεωργίου η ηλικία από το νηπιαγωγείο μέχρι και τη β’ δημοτικού ώστε να δοθεί χρόνος στον έγκαιρο εντοπισμό τυχόν μαθησιακών προβλημάτων, ενώ πολύ σημαντικό, όπως τόνισε, είναι οι γονείς να διαβάζουν παραμύθια στα παιδιά τους και να ελέγχουν αν γνωρίζουν τα γράμματα και τους αριθμούς από πολύ νωρίς.
“Ρωτήστε τους γονείς”
Κρίσιμο είναι επίσης σύμφωνα με τον κ.Γεωργίου οι γονείς που αντιμετωπίζουν αναγνωστικά προβλήματα ή πρόβλημα με τις μαθηματικές πράξεις να είναι υποψιασμένοι καθώς υπάρχει προδιάθεση να αντιμετωπίσουν και τα παιδιά τους προβλήματα. Συνέστησε λοιπόν στους εκπαιδευτικούς να ζητούν να μάθουν αν οι γονείς έχουν τέτοιου είδους δυσκολίες, για να γνωρίζουν ποια παιδιά έχουν ανάλογο κίνδυνο.
Το πρωτοποριακό πρόγραμμα
Αναφέρθηκε δε και στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα που εφαρμόστηκε στον Καναδά και διήρκησε 2 χρόνια. Μετά το τέλος του προγράμματος από τα 290 παιδιά που συμμετείχαν, μόνο τα 7 εξακολουθούσαν να εμφανίζουν προβλήματα στην ανάγνωση. Όπως σημείωσε ο κ .Γεωργίου καθοριστική ήταν η προσπάθεια να έρθουν σε επαφή με τους εκπαιδευτικούς ,με βελτιωτικές παρεμβάσεις. Το αποτέλεσμα ήταν το πρόγραμμα να γίνει υποχρεωτικό στα σχολεία.
Ο καθηγητής που βρίσκεται στην Κρήτη χαρακτήρισε το νησί, δεύτερη πατρίδα του και εξήρε την προσπάθεια πολλών επιστημόνων στην Κρήτη με τους οποίους έχει συνεργασία, για την προσπάθεια που κάνουν στο πεδίο αυτό.
Ακούστε όλη τη συνέντευξη: