“Φόβος για το άγνωστο”: Πως ο κοροναιός επηρεάζει την ψυχολογία μας

Δημοσιεύτηκε στις 11/03/2020 13:35

“Φόβος για το άγνωστο”: Πως ο κοροναιός επηρεάζει την ψυχολογία μας

O κοροναιός ήρθε εντελώς ξαφνικά στην ζωή μας και πλέον η αναστάτωση και οι αλλαγές στην καθημερινότητα μας αναμφισβήτητα επηρεάζουν την ψυχολογία μας.

Ο ψυχολόγος Μανόλης Καργάκης δίδει χρήσιμες συμβουλές, μέσα από τον politica 89.8 και την  εκπομπή “Δημοσίως” του Νίκου Παπαδάκη.

Ο φόβος για το άγνωστο, είναι ένας παράγοντας που σχετίζεται με την εμφάνιση και τη διατήρηση του άγχους που τείνει να προκαλείται. Περιλαμβάνει πεποιθήσεις που αφορούν την αναγκαιότητα να είναι κανείς τελείως σίγουρος για την έκβαση διαφόρων καταστάσεων, καθώς και στην αδυναμία που μπορεί να εμφανίσει στο να διαχειριστεί τη μη προβλεψιμότητα και την ασάφεια.

Τα άτομα με μεγαλύτερο φόβο προς το άγνωστο, εμφανίζουν αρκετά υψηλά επίπεδα δυσφορίας.

Αρχικά, αναζητούν διαβεβαιώσεις προκειμένου να εξουδετερώσουν το άγχος για αβέβαια γεγονότα.

Για παράδειγμα, μπορεί να επισκέπτονται τακτικά τους γιατρούς για να βεβαιωθούν ότι δεν πάσχουν από κάποια ασθένεια. Επίσης, μπορεί να αποφεύγουν κάποιες καταστάσεις με την προοπτική πως αυτές θα είναι επικίνδυνες.

Πως μπορεί να επιδράσει στις οικογένειες μας ;

Προκειμένου να μειώσουν το υπερβολικό άγχος, τα άτομα καταφεύγουν σε συμπεριφορές αναζήτησης ασφάλειας όπως διαβεβαιώσεις (πχ επανειλημμένη αναζήτηση ιατρικών πληροφοριών στο internet), επανέλεγχοι (πηγαίνουν πολλές φορές και ελέγχουν υπερβολική ανησυχία (αν θα κολλήσω τον ιό, θα είμαι αποκλεισμένος), ώστε να αποκαταστήσουν μια αίσθηση ελέγχου και να μειώσουν την ένταση και το φόβο.

¢Δημιουργείτε λοιπόν η υπερβολή σε σημείο που να εμφανίζεται ο έντονος πανικός.

¢Οι γονείς δεν θέλουν να στείλουν τα παιδιά να πάνε σχολείο.*

Πως μπορεί να επιδράσει στα παιδιά μας ;

¢Η επίδραση επάνω τους, μπορεί να φέρει αποτελέσματα ανάπτυξης του αισθήματος της φοβίας και της καχυποψίας, κάνοντας τα ίσως και περισσότερο ανασφαλή, εφόσον μεταλαμπαδεύεται η «αρνητικότητα» μέσω των γονέων στα παιδιά.

¢Μετά τα παιδιά, αρχίζουν να φοβούνται, βλέποντας τις αντιδράσεις των γονιών, στο να μην θέλουν να τα στείλουν στο σχολείο.*

¢Αποξενώνονται από τις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις, αναπτύσσοντας μία ‘’αντικοινωνική συμπεριφορά’’

¢Ακόμη, τα παιδιά βάση της ‘’πίεσης’’ που δέχονται από την στάση του περιβάλλοντος, μπορεί να εμφανίσουν κλείσιμο στον εαυτό τους και να μην μπορούν να ανοιχτούν, μπορεί να αναπτύξουν ξενοφοβία, πανικό, ή  ακόμη και μια αμυντική στάση.

Πως μπορεί να επιδράσει τις σχέσεις και τις επαφές μας ;

¢Η επίδραση του αγνώστου στις σχέσεις, μπορεί να φέρει ως αποτέλεσμα, την υπερβολή του στυλ δε μιλάω σε κανέναν, δε χαιρετάω κανέναν, αναβάλλω σημαντικές δραστηριότητες, μένω στο σπίτι και δεν πάω πουθενά και σε κανένα εξωτερικό χώρο.

¢Ενδέχεται επίσης, να υιοθετηθούν τακτικές αποφυγής, οι οποίες εκδηλώνονται ως αναβλητικότητα και αναποφασιστικότητα, ώστε να ελαχιστοποιήσουν την πιθανότητα να κάνουν μια επιπόλαιη επιλογή ή να πάρουν μια απόφαση για την οποία θα μετανιώσουν.

Ακούστε και την συνέντευξη του κ. Καργάκη στο Νίκο Παπαδάκη στον politica 89.8: