Αυτοδιοίκηση και πολιτεία υπεύθυνες για την έλλειψη ναυαγοσωστικού σχεδιασμού
Καθόλου καλά δεν προχωράει το καλοκαίρι στην Κρήτη, αφού φτάνουμε στο τέλος του κι έχουμε «θρηνήσει» ήδη αρκετά. Την μία πλευρά της διάστασης έχουν τα τροχαία ενώ δεν ήταν λίγοι και οι πνιγμοί στις παραλίες και στις πισίνες του νησιού. Με αφορμή τους πνιγμούς, ο κ. Μανώλης Μακριδάκης, εκπαιδευτής ναυαγοσωστικής και καταδύσεων, έδωσε τη δική του άποψη στον Politica 89.8 και τον Χρήστο Κώνστα.
Μέχρι και πριν 4 ημέρες 26 συνάνθρωποι μας, είχαν χάσει τη ζωή τους σε παραλίες και πισίνες της Κρήτης. Από τους 167 θανάτους από πνιγμό σε όλη την Ελλάδα, το 16% αντιστοιχεί σε περιστατικά που έχουν σημειωθεί στην Κρήτη. Άρα σε αυτό το σημείο, αντιλαμβανόμαστε πως κάτι δεν πάει καλά…
Ο κ. Μακριδάκης λοιπόν, ανέφερε πως μπορεί να έχουμε το 16% στα στατιστικά στοιχεία, αλλά κάποιος πρέπει να σκεφτεί πως κατέχουμε και το 50% του τουρισμού. Πολλά νησιά, έχουν τουρισμό για δύο μήνες μόνο ενώ στην Κρήτη καταφθάνουν τουρίστες από τον Απρίλιο.
«Διαχειριζόμαστε πολύ κόσμο, έχουμε μεγάλα ξενοδοχεία, έχουμε ανοιχτό πέλαγος και κάποιες κακές και καλές θαλάσσες. Οι Δήμοι κάνουν το παν για να καλύψουν κάθε χρόνο τεράστια ποσά για να έχουμε ναυαγοσωστική κάλυψη. Οι ξενοδόχοι με τη σειρά τους βάζουν μυαλό, και έχουν ναυαγοσώστες τουλάχιστον στις μεγάλες πισίνες» σημείωσε ο κ. Μακριδάκης ενώ συνέχισε «η νομοθεσία δεν μας βοηθάει. Είχε φτιαχτεί ένα νομικό διάταγμα το 2000, το οποίο είχε υπογράψει ο Κεφαλογιάννης, από τότε μέχρι πέρυσι λειτουργήσαμε με βάση αυτό το διάταγμα. Τώρα άλλαξε, δηλαδή έβγαλαν κάποια μέτρα για να επωφεληθούν κάποιοι, ουσιαστικές αλλαγές δεν έγιναν».
Σύμφωνα με τον κ. Μακριδάκη, δεν υπάρχει νομοθεσία στη χώρα μας για τις πισίνες. Σε μια χώρα που η «βαριά βιομηχανία» είναι ο τουρισμός, ζούμε από το νερό και τον ήλιο, και δεν υπάρχει ένα σωστό νομοθετικό πλαίσιο. Ενώ πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα λεγόμενα του κ. Μακριδάκη «Θα έπρεπε να έχουμε ασφάλεια στις παραλίες. Να διαβάζει εκείνος που θα έρθει το νομοθετικό διάταγμα και να λέει υπάρχει στην Ελλάδα ασφάλεια για εμένα και την οικογένεια μου».
«Ας μην βάλουμε έναν ναυαγοσώστη επειδή μας το επιβάλλει η νομοθεσία, ας το δούμε ως επιτακτική ανάγκη για να μην χαθούν κι άλλες ανθρώπινες ζωές. Το ωράριο του κάθε ναυαγοσώστη πρέπει να είναι από τις το πρωί μέχρι το βράδυ» τόνισε ο κ. Μακριδάκης.
Στο λιμάνι της Χερσονήσου ή στο λιμάνι της Παντάνασσας υπάρχει ένα πλήρες εξοπλισμένο ναυαγοσωστικό σκάφος με δύο ναυαγοσώστες οι οποίοι κάθονται σαν «ασφάλεια» στα λιμάνια και ένας επόπτης ο οποίος έχει δεσμευθεί να εποπτεύει τους ναυαγοσώστες, σύμφωνα με τα λεγόμενα του κ. Μακριδάκη, ενώ θα μπορούσε με το παλιό νομοθετικό πλαίσιο να βάλει δύο άτομα στις βάρδιες.
«Στις παραλίες ποτέ δεν θα βρεθεί το σκάφος εκεί, παρά μόνο αν είναι τυχαία έξω από τον πύργο σε περιπολία. (…) Αν το κράτος στεκόταν στην ναυαγοσωστική αυτή τη στιγμή δεν θα υπήρχε ούτε ένας πνιγμός» δήλωσε αγανακτισμένος ο κ. Μακριδάκης.
Σύμφωνα με τον κ. Μακριδάκη οι αρμοδιότητες των ναυαγοσωστών πρέπει να αλλάξουν. Όταν ένας ναυαγοσώστης κάνει μια σύσταση σε κάποιον και εκείνος δεν ακούει ο ναυαγοσώστης θα πρέπει να κάνει κάτι παραπάνω.
Στην ερώτηση αν θεωρεί πως υπάρχει ζήτημα στην επικινδυνότητα του θαλάσσιου περιβάλλοντος, απάντησε πως είναι ιδιαίτερο και ειδικά κάποια πόστα ανατολικά Ηρακλείου, είναι πολύ επικίνδυνα όμως υπάρχουν παιδιά που δουλεύουν χρόνια εκεί και δεν έχει συμβεί τίποτα.
Ο κάθε ναυαγοσώστης αν δουλέψει στο πόστο του για δύο χρόνια το μαθαίνει, μπορεί ο ναυαγοσώστης να κάνει κουμάντο για να προλάβει τα περισσότερα περιστατικά.
«Ο βασικός κρίκος είναι οι Δήμοι, που πληρώνουν, αλλά δεν είναι μόνο τα χρήματα θέλουμε και μια ηθική συμπαράσταση, να μας ανοίξουν ένα δρόμο» τόνισε ο κ. Μακριδάκης καθώς συνέχισε «επίσης και τα χρήματα πρέπει να αυξηθούν γιατί σαν μηνιάτικο είναι καλό αλλά για ολόκληρο το χρόνο δεν ζούμε με αυτά».
Ακούστε εδώ τις δηλώσεις του κ. Μακριδάκη: