Yeezy: Πώς ο Κάνιε Γουέστ ξεγέλασε το Super Bowl για να προωθήσει μπλούζες με σβάστικες;
![Yeezy: Πώς ο Κάνιε Γουέστ ξεγέλασε το Super Bowl για να προωθήσει μπλούζες με σβάστικες;](https://i0.wp.com/www.politica.gr/wp-content/uploads/2025/02/image_for_post1158244.jpg?quality=92&fit=1310%2C900&ssl=1)
Η διαφήμιση Yeezy.com του Κάνιε Γουέστ κατά τη διάρκεια του Super Bowl το βράδυ της Κυριακής εξέπληξε τους θεατές. Αλλά αυτό που συνέβη στη συνέχεια σόκαρε ακόμη περισσότερο τα στελέχη του σταθμού που την έτρεξαν και τους αγοραστές μέσων ενημέρωσης που ενέκριναν το σποτ.
Ο ράπερ άλλαξε αμέσως την ιστοσελίδα μετά την προβολή της διαφήμισης, αντικαθιστώντας το προηγούμενο περιεχόμενό της με ένα μόνο στοιχείο: Ένα μπλουζάκι με σβάστικα προς πώληση, προς 20 δολάρια το καθένα.
Μέσα σε μια ώρα από την προβολή της διαφήμισης στο Λος Άντζελες και σε άλλες αγορές, ο Κάνιε Γουέστ έκανε την αλλαγή και οι χρήστες είδαν αυτό το λευκό μπλουζάκι των 20 δολαρίων με μια σβάστικα. Σε εκείνο το σημείο, η διαφήμιση στον αέρα είχε ήδη προβληθεί και ήταν πολύ αργά.
Μέχρι να προβληθεί η διαφήμιση, ο ιστότοπος Yeezy.com παρουσίαζε ένα κατάστημα Shopify με διάφορα μη επώνυμα είδη ένδυσης, όπως πουκάμισα, παντελόνια και μπουφάν – τίποτα που θα μπορούσε να θεωρηθεί θέμα περιεχομένου.
Εδώ είναι ένα παράδειγμα του πριν και του μετά:
Η νομική έγκριση
Σύμφωνα με το Variety, η διαφήμιση Yeezy.com πέρασε από νομική έγκριση και προχώρησε επειδή δεν υπήρχε κανένα πρόβλημα με τα πρότυπα του ίδιου του σποτ των 30 δευτερολέπτων. Είναι απλά μια διαφήμιση χαμηλού προϋπολογισμού, γυρισμένη σε iPhone, με τον Κάνιε Γουέστ να κάθεται σε κάτι που φαίνεται να είναι η καρέκλα ενός οδοντιάτρου, ενώ τραυλίζει: «Λοιπόν, τι γίνεται, παιδιά, ξόδεψα όλα τα χρήματα της διαφήμισης σε αυτά τα νέα δόντια. Έτσι, για άλλη μια φορά, έπρεπε να το τραβήξω με το iPhone. Εμ… εμ… πηγαίνετε στο yeezy.com».
Η διαφήμιση έτρεξε σε τρεις σταθμούς που ανήκουν στο Fox, συμπεριλαμβανομένου του KTTV Los Angeles, και μπορεί να έχει προβληθεί σε μερικές ακόμη τοπικές αγορές. Δεν είναι η πρώτη φορά που η Γουέστ αγόρασε ένα τοπικό σποτ κατά τη διάρκεια του Super Bowl, καθώς ένα τέτοιο σποτ είχε προβληθεί σε τουλάχιστον μία μικρή αγορά του CBS το 2024. Αλλά εκείνο προβλήθηκε χωρίς κανένα αντίστοιχο πρόβλημα.
«Το να βγάζει χρήματα πουλώντας μια μπλούζα με το κύριο έμβλημα των Ναζί και σηματοδοτεί τον θάνατο 6 εκατομμυρίων Εβραίων είναι κατάπτυστο»
Υπήρχαν σημάδια
Υπήρχαν πολλά red flags που έδειχναν ότι η πώληση μιας διαφήμισης στον Γουέστ μπορεί να ήταν πρόβλημα. Ο αστέρας του χιπ-χοπ έχει δηλώσει ότι είναι ναζιστής και ο λογαριασμός του στο X απενεργοποιήθηκε αφού πέρασε αρκετές ημέρες δημοσιεύοντας ρατσιστικά και αντισημιτικά σχόλια, από τη δήλωση «Είμαι ναζί» μέχρι το να αποκαλέσει τον Χίτλερ «τόσο γ*μάτο».
Παρά τα πρόσφατα αυτά ξεσπάσματα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, το διαφημιστικό σποτ Yeezy προχώρησε, αφού ήταν ένα μοναδικό σποτ που πωλήθηκε σε ένα σωρό τοπικές αγορές. Οι περισσότερες από αυτές τις διαφημίσεις είναι για τοπικές επιχειρήσεις, όπως δικηγορικά γραφεία και αντιπροσωπείες αυτοκινήτων (στο Λος Άντζελες, η διαφήμιση που έτρεξε αμέσως μετά το σποτ Yeezy ήταν για τη Λοταρία της Καλιφόρνια) – οπότε αν δεν επισημανθεί για πρότυπα και πρακτικές, καταλήγει να βγει στον αέρα.
Ως εκ τούτου, το σποτ του Κάνιε Γουέστ δεν έτυχε του ελέγχου που συνοδεύει τις μεγάλες εθνικές αγορές του Super Bowl. Και δεδομένου ότι η διαφήμιση δεν περιλάμβανε αμφισβητήσιμο περιεχόμενο, και εκείνη τη στιγμή ο ιστότοπος δεν περιελάμβανε το μπλουζάκι με τη σβάστικα, μόλις πέρασε από τη νομική επιτροπή, πιθανότατα μπήκε στην τοπική διαφήμιση χωρίς ενδιασμούς.
«Ένα κολοσσιαίο λάθος δημοσίων σχέσεων επέτρεψε στον Κάνιε να πουλήσει ένα μπλουζάκι με σβάστικα στην πλατφόρμα του»
Το τρικ
«Ήταν μια τόσο μικρή διαφήμιση, που δεν νομίζω ότι κάποιος έβαλε τα δύο και τα δύο μαζί», δήλωσε ένας εκ των ειδικών στην υπόθεση, σύμφωνα με το Variety. «Το αντίγραφο ήταν καθαρό, η ιστοσελίδα ήταν καθαρή και έτσι έκαναν τη δέουσα επιμέλεια με αυτό το μικρό μέρος της».
Οι εκπρόσωποι των τηλεοπτικών σταθμών Fox και της USIM – της διαφημιστικής εταιρείας που τοποθέτησε το διαφημιστικό σποτ Yeezy.com – δεν απάντησαν σε αιτήματα για σχόλια.
Οι τοπικές διαφημίσεις σε μεγάλες αγορές κατά τη διάρκεια του Super Bowl μπορεί να κοστίζουν μερικές εκατοντάδες χιλιάδες δολάρια για ένα σποτ – πολύ λιγότερο από την τιμή μιας εθνικής διαφήμισης, αλλά εξακολουθεί να είναι ακριβό. Οι αμφιλεγόμενοι διαφημιστές συχνά αγοράζουν τοπικά σποτ, αντί για εθνικά, κατά τη διάρκεια του Super Bowl για να εξοικονομήσουν χρήματα και επίσης να πετάξουν λίγο κάτω από το ραντάρ.
«Είναι κατάπτυστο»
Η Shopify δεν απάντησε επίσης σε αίτημα για σχολιασμό. Ο βετεράνος PR της κρίσης Ronn Torossian δήλωσε ότι το Shopify κάνει «ένα κολοσσιαίο λάθος δημοσίων σχέσεων επιτρέποντας στον Κάνιε να πουλήσει ένα μπλουζάκι με σβάστικα στην πλατφόρμα του».
Ο ιδρυτής/πρόεδρος της 5WPR πρόσθεσε ότι «δεν υπάρχει καμία δικαιολογία για το Shopify που του επιτρέπει να πουλάει αυτά στην πλατφόρμα του και αυτό θα πρέπει να εξηγηθεί. Το να βγάζει χρήματα πουλώντας μια μπλούζα με το κύριο έμβλημα των Ναζί και σηματοδοτεί τον θάνατο 6 εκατομμυρίων Εβραίων είναι κατάπτυστο».
*Πηγή: Variety