Σοφία Λόρεν: Γιορτάζουμε τα 90α γενέθλιά της με μια αναδρομή στις καλύτερες ταινίες της
Η Σοφία Λόρεν, γεννηθείσα ως Σοφία Βιλανί Σικολόνε στις 20 Σεπτεμβρίου 1934 στη Ρώμη της Ιταλίας, είναι συνώνυμο της χάρης, της ομορφιάς και του εκπληκτικού ταλέντου. Ως μία από τις πιο διάσημες ηθοποιούς στην ιστορία του κινηματογράφου, η καριέρα της Λόρεν καλύπτει πάνω από έξι δεκαετίες, και σημαδεύτηκε από πολυάριθμες διακρίσεις, θρυλικούς ρόλους και μια διαρκή επίδραση στην κινηματογραφική βιομηχανία.
Η πορεία της είναι μια απόδειξη της ανθεκτικότητας, του ταλέντου και της διαχρονικής γοητείας της.
Από τη Νάπολη στο Χόλιγουντ
Τα πρώτα χρόνια της ζωής της Λόρεν ήταν οτιδήποτε άλλο εκτός από γκλάμουρους.
Μεγαλωμένη σε συνθήκες φτώχειας από την ανύπαντρη μητέρα της, Ρομίλντα Βιλανί, στη μικρή πόλη Ποτσουόλι κοντά στη Νάπολη, η παιδική ηλικία της Λόρεν αμαυρώθηκε από τις κακουχίες του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Παρά τις προκλήσεις αυτές, η μητέρα της, φιλόδοξη ηθοποιός και η ίδια, ενθάρρυνε τη Σοφία να ακολουθήσει μια καλλιτεχνική σταδιοδρομία.
Σε ηλικία 14 ετών, η Λόρεν συμμετείχε σε έναν διαγωνισμό ομορφιάς, τον οποίο δεν κέρδισε, αλλά σηματοδότησε την αρχή της καριέρας της. Κέντρισε το ενδιαφέρον του κινηματογραφικού παραγωγού Κάρλο Πόντι, ο οποίος αργότερα θα γινόταν ο μέντορας, σύζυγος και σύντροφος της ζωής της. Ο Πόντι αναγνώρισε τις δυνατότητες της Λόρεν και τη βοήθησε να εξασφαλίσει μικρούς ρόλους σε ιταλικές ταινίες.
Οι πρώτες εμφανίσεις της στην οθόνη, με το καλλιτεχνικό όνομα Σοφία Λαζάρο, άνοιξαν το δρόμο για πιο σημαντικές ευκαιρίες στην ιταλική κινηματογραφική βιομηχανία.
Και σήμερα, σχεδόν οχτώ δεκαετίες αργότερα, γιορτάζουμε τα 90α γενέθλιά της, κάνοντας μια αναδρομή σε πέντε από τις πιο εμβληματικές ταινίες της.
Η Ατιμασμένη (1960)
Το νεορεαλιστικό πολεμικό δράμα του Βιτόριο Ντε Σίκα, που βασίζεται στο μυθιστόρημα του Άλμπερτ Μοράβια, αλλά και στα φρικτά πραγματικά γεγονότα του Marocchinate (ο όρος χρησιμοποιείται για τους μαζικούς βιασμούς και τις δολοφονίες που διαπράχθηκαν κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου μετά τη μάχη του Μόντε Κασίνο στην Ιταλία), χάρισε στη Λόρεν έναν από τους πιο σημαντικούς ρόλους της καριέρας της και της εξασφάλισε ένα Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου.
Στην ταινία υποδύεται μια μητέρα που διαφεύγει με την κόρη της από τους βομβαρδισμούς της Ρώμης. Αλλά τα χειρότερα έρχονται, σε μια συγκλονιστική ιστορία επιβίωσης που εξακολουθεί να είναι συνταρακτική.
Χθες, σήμερα και αύριο (1963)
Η Λόρεν και ο Μαρτσέλλο Μαστρογιάννι δείχνουν το εύρος των δυνατοτήτων τους υποδυόμενοι τρία ζευγάρια Ιταλών στην βραβευμένη με Όσκαρ κωμική ανθολογία του Ντε Σίκα. Μια Ναπολιτάνα της εργατικής τάξης μένει συνεχώς έγκυος για να αποφύγει τη φυλακή- η αναλγησία μιας συζύγου σοκάρει τον φίλο της- και, στη Ρώμη, μια σεξεργάτρια της υψηλής τάξης προσφέρει στον απογοητευμένο πελάτη της ένα από τα πιο σέξι στριπτίζ του κινηματογράφου.
Φιλουμένα Μαρτουράνο – Γάμος Αλά Ιταλικά (1964)
Ενώ οι αγγλόφωνες ταινίες της Λόρεν την παρουσίαζαν συχνά ως σεξοβόμβα, οι περίπου δώδεκα ταινίες που γύρισε για τον Ντε Σίκα της προσέφεραν πιο εκλεπτυσμένους ρόλους. Σε αυτή τη ρομαντική κωμωδία, υποδύεται τη μακροχρόνια ερωμένη ενός κυνικού επιχειρηματία (Μαρτσέλλο Μαστρογιάννι, που κάνει με κάποιο τρόπο έναν απεχθή χαρακτήρα συμπαθή), ο οποίος αποτυγχάνει να αντιμετωπίσει σοβαρά τη σχέση τους, μέχρι που εκείνη προσποιείται ότι πεθαίνει.
Το ηλιοτρόπιο (1970)
Η Λόρεν και ο Μαστρογιάνι ξανασμίγουν στο ρομαντικό μελόδραμα του Βιτόριο Ντε Σίκα – αλλά όχι για πολύ! Αλίμονο, είναι ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος και εκείνος αποστέλλεται στο ρωσικό μέτωπο. Όταν οι μάχες τελειώσουν, εκείνη διασχίζει όλη την ΕΣΣΔ ψάχνοντάς τον.
Μια ξεχωριστή μέρα (1977)
Η σέπια, αλλά συνάμα επίκαιρη μελέτη του Έτορε Σκόλα για τον καθημερινό φασισμό διαδραματίζεται το 1938, κατά τη διάρκεια της επίσημης επίσκεψης του Χίτλερ στη Ρώμη. Η Λόρεν υποδύεται μια καταπονημένη νοικοκυρά, της οποίας ο σύζυγος και τα έξι παιδιά έχουν φύγει με τους γείτονές τους για να παρακολουθήσουν την παρέλαση, αφήνοντας την πολυκατοικία της έρημη, εκτός από έναν γκέι ραδιοφωνικό εκφωνητή (Μαστρογιάνι) που περιμένει την απέλαση. Οι δυο τους δένονται με απίθανους τρόπους, χαρίζοντάς μας ένα από τα σπουδαιότερα κινηματογραφικά δίδυμα της οθόνης
*Με πληροφορίες από: Wanted in Rome & Guardian