«Πήγε στην κόλαση και κατάφερε να επιστρέψει» – Η Ανίτα Πάλενμπεργκ δίπλα στους Rolling Stones
Ακριβώς όπως ο κόσμος της τέχνης λατρεύει το μύθο της μούσας, της γυναίκας που εμπνέει τους δημιουργούς, ο κόσμος του ροκ εν ρολ λατρεύει το αρχέτυπο της groupie, της νεαρής θαυμάστριας που θαμπώνεται από τη λάμψη των αστέρων.
Το μοντέλο και ηθοποιός Ανίτα Πάλεμπεργκ έχει απεικονιστεί εξίσου ως μούσα και groupie των Rolling Stones κατά τη διάρκεια των πιο άγριων χρόνων τους.
Το 1965 μπήκε κρυφά στο καμαρίνι του συγκροτήματος κατά τη διάρκεια μιας συναυλίας στο Μόναχο και κατέληξε να είναι αχώριστη με τους Rolling Stones για περισσότερο από μια δεκαετία, κατά τη διάρκεια της οποίας προσέδωσε μια σημαντική εκλέπτυνση στην εικόνα του συγκροτήματος.
Γεννημένη στη Ρώμη στα μέσα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, μέλος μιας οικογένειας με γερμανικές ρίζες για τις οποίες δεν μιλούσαν ποτέ, ήταν μια ακαταμάχητα όμορφη νεαρή γυναίκα
Η Ανίτα στον ουρανό με τα διαμάντια, όπως έλεγαν και οι Beatles
Είχε μια τοξική σχέση με τον Μπράιαν Τζόουνς, τον ιδρυτή των Rolling Stones, ο οποίος εξοστρακίστηκε και εξαφανίστηκε από το κάδρο.. Η σχέση τους έληξε πριν από τον θάνατό του το 1969 από πνιγμό στην πισίνα του.
Η Πάλενμπεργκ είχε, επίσης, σχέση με τον Μικ Τζάγκερ και κατέληξε παντρεμένη με τον Κιθ Ρίτσαρντς, με τον οποίο απέκτησε τρία παιδιά, αν και το ένα θα πέθαινε σε ηλικία μόλις 10 εβδομάδων.
Συνόδευσε τους Stones στις διάφορες «εξορίες» τους: μια φορά στη Νίκαια, όπου κατέφυγαν από τις βρετανικές φορολογικές αρχές, και στην Ελβετία, όπου διέφυγαν μετά από μια έφοδο για ύποπτη κατοχή ηρωίνης – αργότερα, θα κρατούνταν με την ίδια κατηγορία στο Τορόντο. Μαζί με το συγκρότημα μυήθηκε κι εκείνη στο ναρκωτικό, ενώ κάποτε είχε σχέση με έναν άνδρα που αυτοκτόνησε στην κρεβατοκάμαρά της.
Δείτε το τρέιλερ του ντοκιμαντέρ «Catching Fire»
Η βιογραφία της βρέθηκε μετά τον θάνατό της
Μετά από αυτές τις τραγωδίες, κατέληξε να την εγκαταλείψουν όλοι ενώ αυτή υπέφερε από εθισμό, παρακαλώντας για την επόμενη δόση της. Αλλά ακριβώς όταν ο κόσμος φαινόταν να την έχει εντελώς ξεχάσει, η Πάλενμπεργκ αποτοξινώθηκε και μετά από λίγα χρόνια επέστρεψε στην παλιά της δόξα.
Το ντοκιμαντέρ «Catching Fire: The Story of Anita Pallenberg», που έκανε πρεμιέρα στις Κάννες το περασμένο καλοκαίρι και τώρα προβάλλεται στο Apple TV, ανασυνθέτει τη ζωή της μέσα από υλικό από πρώτο χέρι.
Βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στην αυτοβιογραφία της Πάλενμπεργκ, την οποία ονόμασε Black Magic και την οποία βρήκαν τα παιδιά της μετά το θάνατό της, το 2017. Το βιβλίο παραμένει ανέκδοτο, αλλά στην ταινία, τμήματα του κειμένου του αφηγούνται από τη Σκάρλετ Γιόχανσον.
«Ειλικρινά ήμουν σε σύγχυση. Προδομένη. Αλλά ο κανόνας με τα αγόρια (τους Stones) ήταν να μην δείχνεις ποτέ συναισθήματα»
Ο έρωτας της ζωής του Κιθ
Δύο από τα παιδιά της Πάλενμπεργκ, ο Μάρλον και η Άντζελα, εμφανίζονται επίσης, όπως και φίλοι και συνεργάτες. Ακούμε τη φωνή του Κιθ Ρίτσαρντς, ο οποίος εξακολουθεί να τη θεωρεί τον έρωτα της ζωής του πολλά χρόνια μετά τον χωρισμό τους. Σημαντικό υλικό ηχογραφήθηκε, επίσης, κατά τη διάρκεια των σκανδαλωδών χρόνων.
Ο τόνος του ντοκιμαντέρ δεν είναι καθόλου ηθικοπλαστικός, αντίθετα επιδιώκει να εστιάσει την προσοχή σε όσα προσέφερε η γυναίκα στους θρυλικούς rock ‘n’ rollers- αν μη τι άλλο, η ίδια η Πάλενμπεργκ είναι η πιο αυστηρή κριτής της. Παράλληλα, η ίδια δηλώνει: «Δε χρειάζεται να κλείσω λογαριασμούς με το παρελθόν».
Γεννημένη στη Ρώμη στα μέσα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, μέλος μιας οικογένειας με γερμανικές ρίζες για τις οποίες δεν μιλούσαν ποτέ, ήταν μια ακαταμάχητα όμορφη νεαρή γυναίκα που απέπνεε μια φυσική φρεσκάδα που μπορούσε να ανοίξει πολλές πόρτες.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Ο βίαιος Μπράιαν Τζόουνς και οι άλλοι Stones
Δεν αναφέρει ιδιαίτερα τους γονείς της στα απομνημονεύματά της, αλλά ένας παιδικός φίλος λέει ότι ήταν πολύ συντηρητικοί και χαλιναγωγούσαν την προθυμία της να βουτήξει στην ποπ σκηνή. Στα 20 της χρόνια μετακόμισε στη Νέα Υόρκη, όπου συναναστράφηκε με τον Άντι Γουόρχολ, τον Άλεν Γκίνσμπεργκ και τον Τζάσπερ Τζονς.
Τελικά έκανε το άλμα προς τις πασαρέλες και τα editorial spreads, αν και η ίδια λέει ότι ποτέ δεν είδε τον εαυτό της ως επαγγελματία μοντέλο. Γύρισε την περιβόητη ταινία επιστημονικής φαντασίας Barbarella με τη Τζέιν Φόντα.
Και στο Μόναχο, κάλεσε τον Μπράιαν Τζόουνς να αράξουν στο σαλόνι της. Εκείνη την εποχή, θεωρούνταν ο πιο cool Rolling Stone. Αλλά η σχέση τους χάλασε: Ο Τζόουνς ήταν ένας παρορμητικός και βίαιος τύπος που την κακοποιούσε. Μια μέρα, δέχτηκε επίθεση από εκείνον κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του συγκροτήματος στο Μαρόκο. Ο Ρίτσαρντς παρενέβη, παίρνοντάς την από κοντά του. Από τότε ήταν η σύντροφός του, αλλά αυτό δεν εμπόδισε τον Τζάγκερ να της την πέφτει.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Την άφησε με το μωρό στην αγκαλιά
Η Πάλενμπεργκ δεν επιβεβαιώνει πόσο μακριά έφτασαν τα πράγματα με τον Τζάγκερ, αλλά γύρισαν μαζί μια ταινία με τίτλο Performance, στην οποία είχαν μια καυτή ερωτική σκηνή.
Είναι σαφές ότι η ανταγωνιστικότητα των Stones επεκτεινόταν και στις ερωτικές τους κατακτήσεις.
Μήνες μετά το Performance και την υποτιθέμενη σχέση με τον Τζάγκερ, έμεινε έγκυος στο παιδί του Ρίτσαρντς, γεγονός που ώθησε τον μουσικό να διακόψει την καριέρα της. Ωστόσο, ο κιθαρίστας έφυγε ο ίδιος από το σπίτι για να συμμετάσχει στην περιοδεία των Stones αφήνοντας τη σύντροφό του μόνη της με το μωρό.
Το μοντέλο δήλωσε ότι έμεινε με το αίσθημα της προδοσίας. «Ειλικρινά ήμουν σε σύγχυση. Προδομένη. Αλλά ο κανόνας με τα αγόρια (τους Stones) ήταν να μην δείχνεις ποτέ συναισθήματα».
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Η Πάλενμπεργκ, καταθλιπτική και γεμάτη ενοχές
Ο Ρίτσαρντς δεν παρουσιάζεται με την ίδια αρνητική ματιά όπως ο Τζόουνς στο ντοκιμαντέρ, αλλά ούτε και ως άγιος. Στην αρχή, ήταν προστατευτικός με την Πάλενμπεργκ, αν όχι υπερβολικά κτητικός. Η ζωή τους άλλαξε με τον θάνατο της μικρής Τάρα, της κόρης τους, από το σύνδρομο αιφνίδιου βρεφικού θανάτου, το 1976.
Οι εικόνες του Ρίτσαρντς στη συναυλία των Stones που έδωσε το συγκρότημα εκείνο το βράδυ στο Παρίσι είναι συναρπαστικές. Αφού έμαθε για την τραγωδία, ήταν ακόμα αποφασισμένος να παίξει. Το σόου πρέπει να συνεχιστεί.
Η Πάλενμπεργκ, καταθλιπτική και γεμάτη ενοχές για τα ναρκωτικά που κατανάλωσε όσο ήταν έγκυος στην Τάρα, έμεινε στη Νέα Υόρκη με τον μεγαλύτερο γιο της. Ο Ρίτσαρντς έφερε τον μικρότερο στο σπίτι της πατρικής γιαγιάς του στην Αγγλία. Ο κιθαρίστας σπάνια επισκεπτόταν την Πάλνεμπεργκ, βρίσκοντας καταφύγιο στην καριέρα του.
Η Πάλενμπεργκ δεν επιβεβαιώνει πόσο μακριά έφτασαν τα πράγματα με τον Τζάγκερ, αλλά γύρισαν μαζί μια ταινία με τίτλο Performance, στην οποία είχαν μια καυτή ερωτική σκηνή
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Η τραγωδία, ο πόνος, η κάθαρση
Ο μεγαλύτερος γιος τους, ο Μάρλον, βρισκόταν στο σπίτι της την ημέρα που ο Σκοτ Κάντραλ, ο κατά καιρούς 17χρονος εραστής της μητέρας του, αυτοπυροβολήθηκε στην κρεβατοκάμαρά της, σύμφωνα με τις επίσημες μαρτυρίες, ενώ έπαιζε ρωσική ρουλέτα αφού είχε δει την ταινία Ο Ελαφοκυνηγός.
Ο Μάρλον βοήθησε να καθαρίσει την περιοχή από παράνομες ουσίες, όπως τον είχαν μάθει οι γονείς του να κάνει, έμεινε με τη μητέρα του μέχρι να φτάσει η αστυνομία και στη συνέχεια έφυγε για πάντα από το σπίτι.
Η Πάλενμπεργκ, μόνη και απογοητευμένη, μπήκε τότε στην πιο σκοτεινή της περίοδο. Έβλεπε τον εαυτό της ως πηγή θανάτου και καταστροφής.
Η ιστορία μπορεί να είναι πολύ πικρή, αλλά τελειώνει με μια σύντομη στιγμή λύτρωσης. Η Πάλενμπεργκ κατάφερε να απεξαρτηθεί και να επανεμφανιστεί στον κόσμο της μόδας και του κινηματογράφου ως ώριμη γυναίκα.
Η λάμψη της φώτισε και πάλι, εμπνέοντας νεότερα μοντέλα όπως η Κέιτ Μος, με την οποία έγιναν φίλες, και η Σιένα Μίλερ. Σε μια από τις τελευταίες της δουλειές, το Mister Lonely, υποδύθηκε τη βασίλισσα Ελισάβετ Β’. Επανόρθωσε τη σχέση της με τα παιδιά της, αν και είναι εντυπωσιακό ότι σήμερα και τα δύο την αποκαλούν «Ανίτα», παρόμοια με το πώς αποκαλούν τον «Κιθ» με το μικρό του όνομα.
Δείτε το σχετικό βίντεο
Περιτριγυρισμένη από Άλφα αρσενικά
Η Πάλενμπεργκ βρισκόταν στο επίκεντρο όλων όσων συνέβησαν κατά τη διάρκεια εκείνων των ιλιγγιώδη ετών, τα οποία ήταν τόσο αξιομνημόνευτα για τη μουσική όσο και καταστροφικά για ορισμένες από τις κεντρικές φιγούρες τους.
Ήταν μια ελεύθερη, ηδονιστική γυναίκα που περιτριγυριζόταν από Άλφα αρσενικά στον γεμάτο τεστοστερόνη κόσμο της ροκ. Ένα πλάσμα της εποχής της, μιας εποχής που δεν θα επαναληφθεί ποτέ.
Δεν πρέπει να την κρίνουμε, αλλά πρέπει να την κατανοήσουμε. Και αυτό ακριβώς καταφέρνει να κάνει η ταινία.
*Με στοιχεία από independent.co.uk και elpais.com | Αρχική Φωτό: YouTube