Στο κενό γράμμα του Νόμου πατούν οι εταιρίες που έχουν γεμίσει με πατίνια το Ηράκλειο και όλες τις πόλεις της Ελλάδας, με αποτέλεσμα να προβληματίζουν τις Αρχές, που βλέπουν το πρόβλημα να διογκώνεται καθημερινά, χωρίς να μπορούν να αντιδράσουν.
Η σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε σήμερα στη Λότζια από το δήμο Ηρακλείου, είχε σαν σκοπό να καταγράψει τις απόψεις των εκπροσώπων των παραγωγικών φορέων της πόλης, παρουσία Εισαγγελέα και των Αρχών αλλά και να αναζητηθούν πιθανές λύσεις αντιμετώπισης, καθώς στη χώρα μας δεν υπάρχει Νομικό πλαίσιο, για τις συγκεκριμένες επιχειρήσεις.
Γεγονός είναι πάντως πως πλέον αποτελεί μια σύγχρονη μάστιγα, ο τρόπος λειτουργίας των πατινιών καθώς μπορεί χωρίς έλεγχο μέσω ενός λογισμικού να ενοικιάσει ένα πατίνι και να παρενοχλεί την κυκλοφορία των πολιτών πάνω και κάτω από τα πεζοδρόμια.
Πολλοί είναι εκείνοι που έχουν τραυματιστεί, αλλά και χρήστες των πατινιών οδηγήθηκαν στο νοσοκομείο, όταν βρέθηκαν αντιμέτωποι με αυτοκίνητα.
Πέρα την συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου για το ζήτημα των ηλεκτρικών πατινιών, τόσο στον Politica89.8 όσο και στο Politica.gr έχει γίνει εκτενής αναφορά. Τόσο σε εκπομπές του Χρήστου Κώνστα όσο και σε εκπομπές της Αντιγόνης Ανδρεάκη, έχουν τοποθετηθεί για το θέμα, τόσο ο κ. Γιάννης Λιονάκης, όσο ο Διοικητής της Τροχαίας κ. Μουρτζάκης, όσο και η συγκοινωνιολόγος Μαρία Σίτι.
Ο κ. Μουρτζάκης είχε αναφέρει στον Politica89.8 και την Αντιγόνη Ανδρεάκη για τα ηλεκτρικά πατίνια λίγες μέρες μετά την εμφάνιση τους στην Πόλη του Ηρακλείου πριν από 1,5 μήνα περίπου πως “Ούτε η Ελλάδα ούτε η Ευρώπη έχει θεσπίσει ειδικό Νομοθετικό πλαίσιο που να αφορά στους χρήστες των ηλεκτροκίνητων πατινιών”
Ο διοικητής της τροχαίας μάλιστα είχε απευθύνει έκκληση στους χρήστες των πατινιών “να λαμβάνουν έστω τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας φορώντας κράνος και αποφεύγοντας να κινηθούν σε οδικά δίκτυα”.
Λίγες ώρες πριν την συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου που συγκάλεσε στον Δήμο ο υπεύθυνος της Πολιτικής Προστασίας Μαρίνος Παττακός στην εκπομπή του Χρήστου Κώνστα και τον Politica89.8 η Μαρία Σίτι ανέφερε τι θα έκανε αν είχε κληθεί κι εκείνη στην σημερινή συνεδρίαση του Δήμου ενώ έκανε λόγο και για το παγκόσμιο φαινόμενο που έχει γίνει μόδα κι ακούει στο ηλεκτρικό πατίνι.
Συγκεκριμένα η κ. Σίτι αναφέρει πως: “Τα ηλεκτρικά πατίνια μάλιστα αιφνιδίασαν και μπήκαν στην ζωή μας απότομα όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στον υπόλοιπό κόσμο και πρέπει να βρεθεί μία λύση ώστε να ενταχθούν αυτά τα μέσα με ασφάλεια στους εναλλακτικούς τρόπους μεταφοράς του κόσμου αρκεί να μπουν κάποιοι όροι και προϋποθέσεις, όπως το που σταθμεύουν, ποιοι τα οδηγούν, γιατί είναι ελκυστικά η αρνητικά για κάποιους, πως θα ενταχθούν αυτά τα μέσα στον κ.ο.κ., τι επίπεδο ικανότητας πρέπει να έχει ο οδηγός των ηλεκτρικών πατινιών, από ποια ηλικία και μετά μπορούν να τα χρησιμοποιήσουν οι άνθρωποι”.
Το παράδειγμα σε Γαλλία και Ιταλία για τα ηλεκτρικά πατίνια
Στη Γαλλία έχει ήδη συσταθεί ένωση τραυματιών από ατύχημα με ηλεκτρικό πατίνι. Τα μέλη του ζητούν από τους δήμους και την κεντρική διοίκηση αυστηρότερα μέτρα σε βάρος του μέσου αυτού. Η ένωση ζητά να καταστεί υποχρεωτική η δημιουργία βάσης δεδομένων από τις εταιρίες ενοικίασης, ώστε να δίνεται η δυνατότητα στην αστυνομία να μπορεί να εντοπίσει τον οδηγό ενός ηλεκτρικού πατινιού.
Στο Παρίσι και τη Μασαλία έχει απαγορευτεί η κίνηση των πατινιών στα πεζοδρόμια, ενώ ο δήμος της πρωτεύουσας απαγορεύει και την στάθμευση σε αυτά. Μάλιστα, φαίνεται πως το Παρίσι σκοπεύει να προχωρήσει σε πρωτοβουλίες ώστε να παραμείνουν μόνο 2 ή τρεις πάροχοι ηλεκτρικών πατινιών στην πρωτεύουσα, ώστε να μπορεί να ελεγχθεί ο αριθμός τους στους δρόμους.
Στις αρχές του Ιουνίου, η Ιταλία είχε επιβάλει την υποχρεωτική κυκλοφορία ηλεκτρικών πατινιών σε πεζοδρόμους και χώρους που είναι κατασκευασμένοι για πεζούς και ποδηλάτες, καθώς και σε οδικό δίκτυο όπου το όριο ταχύτητας παραμένει τα 30χλμ/ω. Ωστόσο, η νομοθεσία αυτή όριζε πως επαφίετο σε κάθε τοπική αρχή να εξειδικεύσει τους κανόνες που αφορούν στην κυκλοφορία των πατινιών.Το Μιλάνο είχε νωρίτερα απαγορεύσει την κίνηση στα πεζοδρόμια, ενώ επέβαλε και πρόστιμο 26 ευρω σε όσους παρέβαιναν το νόμο.
Τελικά η πόλη του Μιλάνο αποφάσισε την καθολική απαγόρευση κυκλοφορίας σε ηλεκτρικά πατίνια. Πιο συγκεκριμένα, η απαγόρευση αφορά στις εταιρίες που νοικιάζουν τα ηλεκτρικά πατίνια μέσω εφαρμογής στα κινητά τηλέφωνα, ώσπου να υπάρξει μια καθολική και αποτελεσματική ρύθμιση για την κυκλοφορία τους.
Οι προτάσεις της Συγκοινωνιολόγου Μαρίας Σίτι με αφορμή την σημερινή συνεδρίαση στο Δήμο Ηρακλείου για τα ηλεκτρικά πατίνια.
“Εγώ θα πρότεινα σύμφωνα με την κ. Σίτι να υποδεχτούμε τα ηλεκτρικά πατίνια που έφτασαν και στο Ηράκλειο, να παρατηρήσουμε την χρήση τους, να ορίσουμε χώρους για τα αυτά μέχρι να ενταχθούν στον κ.ο.κ και έπειτα να κρίνουμε αν θα πρέπει να απαγορευτούν. Πιστεύω πως δεν πρέπει να πάρουμε μια απόφαση εν βρασμώ και να αφιερώσουμε ένα χρονικό διάστημα στο οποίο να ερευνήσουμε πως λειτουργούν τα ηλεκτρικά πατίνια και να ζητήσουμε στοιχεία και ενημέρωση από τις εταιρίες που τα έχουν κατασκευάσει.