Χαρισμάθεια – Αλέξανδρος Παπανδρέου: Μαθαίνουμε στα παιδιά την αποτυχία για να πετύχουν αργότερα
Mπορείτε να φανταστείτε ένα σχολείο με φαντασία, δημιουργικότητα, όπου δεν έχει σημασία αν οι μαθητές κάνουν λάθη αλλά είναι απόλυτα ο εαυτός τους; Αυτά και πολλά άλλα οραματίζεται ο μη κερδοσκοπικό οργανισμός «Χαρισμάθεια».
Με αφορμή την επίσκεψη στο 28ο και 57ο δημοτικό σχoλείο Hρακλείου ,όπου ήδη εφαρμόζονται πολύ διαφορετικές ιδέες και μέθοδοι στη διάρκεια του μαθήματος, ο ιδρυτής Αλέξανδρος Παπανδρέου μίλησε στην εκπομπή “Ψιλά Γράμματα” του Politica 89.8 και την Φιλία Σαριδάκη.
Ο Κ. Παπανδρέου αρχικά ακολούθησε διαφορετικό δρόμο, έγινε ηλεκτρολόγος μηχανικός και ασχολήθηκε με την τεχνητή νοημοσύνη για να αποφασίσει στη συνέχεια ότι η παιδεία θέλει μια άλλη οπτική.
“Μαθαίνουμε στα παιδιά την αποτυχία για να πετύχουν”
Όπως ανέφερε ο κ.Παπανδρέου “ουσιαστικά αυτό που προτείνουμε είναι ένα σχολείο με προσωπικότητα. Ουσιαστικά έχει χιούμορ, βάζει τα παιδιά σε μια περιπέτεια, έχει απαιτήσεις, οδηγεί τα παιδιά στην αποτυχία , να την βιώσουν , να την ενστερνιστούν, να δουν καλά ότι αυτός είναι ο δρόμος που θα ακολουθήσουν για να πετύχουν αργότερα και δεν είναι ουσιαστικά και δεν θα έπρεπε ουσιαστικά να είναι ένας δρόμος που δημιουργεί την ψευδαίσθηση στο παιδί ότι τα πάντα είναι επιτυχία. Το παιδί να για να μπορέσει να νιώσει καλά με τον εαυτό του θα πρέπει να κάνει μια απλή μετάβαση στο μυαλό, ότι θα πρέπει να κάνω αυτό που μου αρέσει και όχι αυτό στο οποίο πετυχαίνω. Σε ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον που είναι άκρως εξεταστικό, διαγωνιστικό, ανταγωνιστικό και το μόνο στο οποίο οδηγεί είναι να παίρνει καλύτερους βαθμούς, δεν μπορεί το παιδί να κάνει αυτό που θέλει , αυτό που του αρέσει, που έχει κλίση. Θα κάνει αυτό στο οποίο είναι καλό. Κι αυτό θα κλειδώσει το παιδί στη ζώνη ετοιμότητας που έχει εκείνη τη στιγμή...”.
“Δεν έχουν κριτική ικανότητα”
Όπως εξήγησε ο κ.Παπανδρέου για το σημερινό εκπαιδευτικό σύστημα “τιμωρούμε τα παιδιά που είναι έξω από την πεπατημένη” και τα οδηγούμε αποκτούν γνώσεις συχνά μη χρήσιμες για τη ζωή τους, αντί να τα ενθαρρύνουμε να αποκτήσουν κριτική ικανότητα στην εποχή της πληροφορίας. Όπως τόνισε “όταν λοιπόν τα παιδιά δεν έχουν μάθει να κρίνουν, αν ακούσουν δύο διαφορετικές ειδήσεις αλλά δεν έχουν μάθει τι ισχύει ή που αποκοπεί η κάθε είδηση, δεν μπορούν να σταθούν πια στην κοινωνία. Έχουν μια πραγματικότητα που δεν συνάδει με αυτό που ισχύει με αυτό που συμβαίνει. Ζουν σε κόσμους που είναι πλασματικοί ,αν όχι εικονικοί.”.
“Παίρνουν 20 αλλά είναι λειτουργικά αναλφάβητα παιδιά”
Εξήγησε ακόμη τα παιδιά χρειάζεται να αποκτήσουν γνωστική ευελιξία και επισήμανε πως “μπορεί τα παιδιά μας να παίρνουν 19 και 20 ή 10 στον έλεγχο στο δημοτικό αλλά παίρνουν γνώσεις που δεν μπορούν να αξιοποιήσουν πουθενά. Λειτουργικά είναι αναλφάβητοι, αυτό είναι τρομακτικό!“. Ενδεικτικό είναι, όπως περιέγραψε, ότι πρόσφατα τον ενημέρωσε μια κοπέλα που έλαβε μέρος σε έναν διαγωνισμό κριτικής ικανότητας που διεξήχθη με πρωτοβουλία της “Χαρισμάθειας”, ότι ανακάλυψε την κλίση της στη συγγραφή χάρη στη συμμετοχή της…
“Ο δάσκαλος θα πρέπει να πιέζει το παιδί και όχι ο γονείς”
Ο κ.Παπανδρέου τόνισε ότι το υπουργείο Παιδείας θα πρέπει να είναι ανοιχτό σε αλλαγές και πως οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει και οι ίδιοι να εκπαιδεύονται. Όσο για τους γονείς επισήμανε πως δεν θα πρέπει να παίρνουν τη θέση του δασκάλου καθώς “ο δάσκαλος θα πρέπει να πιέζει το παιδί και όχι ο γονείς” αλλά αντίθετα να αποδέχονται τα παιδιά τους όπως είναι να προσφέρουν αγάπη και στήριξη.