Το Πειραματικό Λύκειο Ρεθύμνου συναντά τον … Ισπανό «Δον Ζουάν» στη Σεβίλλη

Δημοσιεύτηκε στις 22/02/2020 16:44

Το Πειραματικό Λύκειο Ρεθύμνου συναντά τον … Ισπανό «Δον Ζουάν» στη Σεβίλλη

Στην πανέμορφη πρωτεύουσα της Ανδαλουσίας και νύμφη του Γουαλδακιβίρ, Σεβίλλη, βρέθηκε ομάδα μαθητών και καθηγητών του Πειραματικού Λυκείου Ρεθύμνου Πανεπιστημίου Κρήτης, από τις 3 έως τις 7 Φεβρουαρίου 2020. Η Σεβίλλη, η ομορφότερη ισπανική μεγαλούπολη και ίσως μια από τις ομορφότερες πόλεις της Ευρώπης,είναι χτισμένη στις όχθες του ποταμού Γουαλδακιβίρ και αποτελεί σήμερα σημείο αναφοράς για ολόκληρη τη Νότια Ισπανία.

Έπαιξε σημαντικό ιστορικό ρόλο ως πολιτιστικό κέντρο, σαν πρωτεύουσα της μουσουλμανικής Ισπανίας και ως διοικητικό κέντρο των ισπανικών εξερευνήσεων στο Νέο Κόσμο. Σήμερα ο πληθυσμός της πόλης ανέρχεται στις 750.000 κατοίκους.

Το ταξίδι πραγματοποιήθηκε με αφορμή τη συμμετοχή του σχολείου στο πρόγραμμα Erasmus+ με τίτλο “Shaping young Europeans’ future through drama”. Συντονίστρια του προγράμματος είναι η Βουλγαρία και συμμετέχουν σε αυτό άλλα πέντε σχολεία από την Ισπανία (Σεβίλλη), την Ιταλία (Μπάρι), την Πολωνία (Κρακοβία), τη Γερμανία (Σόλιγκεν) και την Ελλάδα (Ρέθυμνο). Οι εταίροι του προγράμματος ενώνονται γύρω από την ιδέα ότι το θέατρο, μέσα στην εκπαιδευτική διαδικασία, μπορεί να αποτελέσει ένα ελκυστικό και αποτελεσματικό μέσο για τη διαμόρφωση του μέλλοντος των νέων της Ευρώπης. Μέσω ποικίλων δραστηριοτήτων διαφορετικοί πολιτισμοί και άνθρωποι έρχονται σε επικοινωνία και ενδυναμώνουν την Ευρωπαϊκή τους ταυτότητα. Η συνάντηση στη Σεβίλλη ήταν ο δεύτερος σταθμός μας, όπου συνεχίστηκαν οι πολύ ενδιαφέρουσες δραστηριότητες μέσω του δράματος, οι οποίες είχαν ξεκινήσει στην πρώτη συνάντηση στο Καζανλούκ της Βουλγαρίας.

Η πρώτη μέρα του προγράμματος περιελάμβανε επίσκεψη στην Καντίθ (Cadiz), μία από τις αρχαιότερες πόλεις της Ισπανίας. Βρίσκεται μεταξύ Σεβίλλης και Γιβραλτάρ και σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία συνδέεται με τον Ηρακλή. Σήμα κατατεθέν αυτής της πόλης είναι το πολύ γνωστό καρναβάλι της, το οποίο θεωρείται, αν όχι το μεγαλύτερο, σίγουρα από τα μεγαλύτερα καρναβάλια της Ισπανίας. Στην πλατεία του Δημαρχείου της πόλης όλοι οι συμμετέχοντες στο πρόγραμμα πήραμε μέρος σε παιχνίδια γνωριμίας, απαραίτητα για τη σύσφιξη των σχέσεων μεταξύ μας και τη συγκρότηση της ομάδας. Στη συνέχεια επισκεφτήκαμε τον Καθεδρικό ναό της πόλης και το Θέατρο όπου οι ομάδες του καρναβαλιού συναγωνίζονται μεταξύ τους στη μουσική και τη σάτιρα. Η διάθεση για παιχνίδι συνεχίστηκε στην παραλία της πόλης, όπου μαθητές και εκπαιδευτικοί με δραστηριότητες πάνω στην άμμο εξοικειώθηκαν ακόμα περισσότερο ο ένας με τον άλλο, για την πιο ενεργή συμμετοχή τους στην ομάδα.

Η δεύτερη μέρα του προγράμματος ήταν ιδιαίτερα εποικοδομητική,γιατί μας δόθηκε η ευκαιρία να έρθουμε σε επαφή με τον πολιτισμό της πόλης που μας φιλοξενούσε. Μεγάλο μέρος των δραστηριοτήτων έγινε στο ιστορικό κέντρο της Σεβίλλης, η οποία είναι διάσπαρτη από μνημεία διάφορων εποχών, γεγονός που εξυπηρετούσε ένα από τους στόχους του προγράμματος, που είναι η διερεύνηση του πολιτισμικού περιβάλλοντος της χώρας υποδοχής. Είναι αναρίθμητα όλα αυτά που παρουσιάζουν ενδιαφέρον, γι’ αυτό θα αναφερθούμε στα πιο σημαντικά. Το ιστορικό κέντρο της Σεβίλλης οριοθετείται από τον Καθεδρικό ναό της. Πρόκειται για τον τρίτο μεγαλύτερο ναό της χριστιανοσύνης και για τον μεγαλύτερο γοτθικό ναό του κόσμου, με την “Λα Χιράλδα”, το καμπαναριό, ύψους 97 μέτρων, να δεσπόζει στο κέντρο του. Η ανάβαση στη Λα Χιράλδα γίνεται με τα πόδια αρκετά εύκολα, αφού δεν υπάρχουν σκαλοπάτια, αλλά κεκλιμένα επίπεδα, επειδή στα χρόνια του Μεσαίωνα ανέβαιναν εκεί οι άρχοντες με τα άλογά τους, για να εποπτεύσουν το χώρο γύρω και έξω από τα τείχη. Από το καμπαναριό η θέα στην πόλη είναι μαγευτική.

Η συνοικία που εκτείνεται πίσω από τον Καθεδρικό ναό ονομάζεται “Σάντα Κρουθ” και είναι η μεσαιωνική Εβραϊκή περιοχή της Σεβίλλης, η οποία έχει διατηρηθεί αναλλοίωτη μέσα στο χρόνο και έχει συντηρηθεί άψογα, με αποτέλεσμα ο περίπατος στα στενά πλακόστρωτα δρομάκια της να αποτελεί μια θαυμάσια εμπειρία. Εκεί θαυμάσαμε τις αυλές αραβικής τεχνοτροπίας, γεμάτες λουλούδια και μικρά σιντριβάνια και  πήραμε μια γεύση από την μεσαιωνική αρχιτεκτονική της πόλης με τα πέτρινα κτίρια και τα πολύ στενά σοκάκια. Στο τέλος της βόλτας  καταλήξαμε στους κήπους του “Μουρίγιο”, όπου δεσπόζει το άγαλμα με την εμβληματική μορφή του “Δον Χουάν Τενόριο”, του μεγαλύτερου καρδιοκατακτητή της Ισπανίας, γνωστού σε εμάς ως Δον Ζουάν. Εκεί απολαύσαμε ένα θεατρικό δρώμενο από τους μαθητές του σχολείου της Σεβίλλης που μας φιλοξενούσε, την ερωτική εξομολόγηση του Δον Χουάν στην αγαπημένη του Ινές. Ήταν αυτό μια πρόγευση της θεατρικής παράστασης του ομώνυμου έργου, που θα ακολουθούσε μια από τις επόμενες μέρες και της οποίας την ευθύνη είχαν αναλάβει οι μαθητές του σχολείου μας που συμμετείχαν στο πρόγραμμα.

Επόμενος σταθμός μας ήταν το “Αλκάθαρ”, το αραβικό κάστρο της πόλης, που οδηγεί στο αραβικό παλάτι και τους περίφημους κήπους του.Πρόκειται για το παλαιότερο βασιλικό παλάτι της Ευρώπης. Τα αραβουργήματα μας άφησαν άφωνους, όπως και ο περίπατος  στους μαγευτικούς κήπους που είχαν σχεδιάσει οι Άραβες κηπουροί. Σε ανοιχτό χώρο έξω από το παλάτι, ενθουσιασμένοι από την εμπειρία που μόλις είχαμε βιώσει, όλη η ομάδα συγκεντρώθηκε ξανά και με δημιουργική διάθεση πήρε μέρος σε θεατρικά παιχνίδια σε μια ατμόσφαιρα ιδιαίτερα υποβλητική κάτω από τα τείχη.

Το 90% της Σεβίλλης είναι χτισμένο στην ανατολική όχθη του ποταμού Γουαδαλκιβίρ. Στην απέναντι όχθη βρίσκεται ίσως η πιο αυθεντική, λαϊκή συνοικία της πόλης, η Τριάνα: η συνοικία των τσιγγάνων, του φλαμένκο, της φιέστας, της ανεμελιάς. Είναι στην πραγματικότητα ένα χωριό μέσα στην πόλη. Η περιήγηση στην πόλη και η επαφή μας με τον πολιτισμό και την ιστορία της τελείωσε κάπου εδώ αφήνοντάς μας άριστες εντυπώσεις.

Η επόμενη, τρίτη μέρα του προγράμματος, περιελάμβανε επίσκεψη στο σχολείο, το I.E.S. Punta del Verde, και διεξαγωγή των δραστηριοτήτων στους χώρους του. Μετά την παρουσίαση των συμμετεχόντων στο πρόγραμμα σχολείων και την ανταλλαγή δώρων μεταξύ των συναδέλφων, είχε έρθει η ώρα να ξεκινήσει το βασικότερο μέρος του προγράμματος. Όλοι οι συμμετέχοντες, χωρισμένοι σε ομάδες, παρακολουθήσαμε εκ περιτροπής εργαστήρια χειροτεχνίας σχετικά με την ανδαλουσιανή τέχνη. Στη συνέχεια μαθητές του σχολείου έπαιξαν για μας παραδοσιακή σεβιλλιάνικη μουσική και τραγούδησαν με συνοδεία δύο κιθάρων. Έπειτα μαθήτριες του σχολείου χόρεψαν flamengo για μας και όλοι μαζί μάθαμε και τραγουδήσαμε ένα τραγούδι στα ισπανικά.

Καθώς ένας από τους στόχους του προγράμματος είναι και η ευαισθητοποίηση των μαθητών πάνω στους 17 παγκόσμιους στόχους των Ηνωμένων Εθνών για την Αειφόρο Ανάπτυξη, συμμετείχαμε σ’ ένα εργαστήριο σχετικό με το δέκατο στόχο, τη Μείωση των Ανισοτήτων.  Στη συνέχεια έγιναν δειγματικές διδασκαλίες από συναδέλφους του σχολείου, με τη χρήση θεατρικών τεχνικών (δραματοποίηση, παράσταση) κατά τη διδασκαλία των μαθημάτων τους. Συγκεκριμένα παρουσιάστηκε για το μάθημα της Φυσικής η «Ιστορία της θεωρίας του Ατόμου» με δραματοποίηση, δημιουργία και αφήγηση μικρών ιστοριών γύρω από το θέμα. Επίσης για το μάθημα των Αγγλικών όπου οι μαθητές παρουσίασαν τον «Φρανκενστάιν» και τους «Τρεις σωματοφύλακες» μέσα από μικρής διάρκειας θεατρικά δρώμενα. Στη συνέχειά του το πρόγραμμα περιείχε παρουσίαση της πλατφόρμας e-twinning/ Twinspace, όπου όλα τα συμμετέχοντα σχολεία ανεβάζουν το υλικό που παράγουν κατά τη διάρκεια του προγράμματος.

Μετά από όλες τις πληροφορίες που δεχτήκαμε και αφομοιώσαμε στη διάρκεια αυτής της ιδιαίτερα παραγωγικής ημέρας, η κούραση όλων μας ήταν εμφανής. Όμως αποζημιωθήκαμε στη συνέχεια, όταν παρακολουθήσαμε μαθήματα flamego από επαγγελματία  δάσκαλο, που διατηρεί σχολή χορού στην πόλη και ήρθε στο σχολείο για ένα μάθημα ειδικά για μας. Μετά από αυτή την απολαυστική αλλά και εξουθενωτική εμπειρία, γιατί πρόκειται για χορό με ένταση και πάθος, ακολούθησαν πρόβες των ομάδων για τις παραστάσεις των θεατρικών έργων, που θα γινόταν την επόμενη μέρα και του πρωτότυπου τραγουδιού για τη Φιλία μεταξύ των Νέων της Ευρώπης. Να σημειώσουμε εδώ ότι στο πλαίσιο του προγράμματος και πριν το ταξίδι στην Ισπανία, οι μαθητές κάθε συμμετέχοντος σχολείου είχαν την υποχρέωση να δημιουργήσουν ένα πρωτότυπο τραγούδι για τη Φιλία μεταξύ των Νέων της Ευρώπης. Με αυτό το τραγούδι συμμετείχαν σ’ ένα διαγωνισμό μεταξύ των έξι χωρών και με ηλεκτρονική ψηφοφορία προκρίθηκε το τραγούδι των μαθητών της Γερμανίας, το οποίο θα τραγουδούσαν όλοι μαζί οι μαθητές και των έξι σχολείων εδώ στην Ισπανία. Η τρίτη μέρα τελείωσε με ένα πλούσιο γεύμα στην αυλή του σχολείου, όπου οι γονείς των ισπανών μαθητών είχαν ετοιμάσει παραδοσιακά πιάτα για μας, ώστε να δοκιμάσουμε την ανδαλουσιανή κουζίνα, στην οποία κυριαρχούν τα αλλαντικά, το ψάρι και τα θαλασσινά. “Churros”, “ patatas aliña”, revuelto”, “paella”, “tortilla”, “gazpacho” ήταν μερικές μόνο από τις γεύσεις που δοκιμάσαμε.

Την προτελευταία και τέταρτη μέρα του προγράμματος, νωρίς το πρωί, επισκεφτήκαμε το πολιτιστικό κέντρο “Bellavista” στο κέντρο της πόλης. Εκεί θα παρουσιαζόταν τα θεατρικά έργα των μαθητών και το τραγούδι για τη Φιλία μεταξύ των Νέων της Ευρώπης. Ξεκινήσαμε με ζέσταμα καθώς χωριστήκαμε σε ομάδες και αυτοσχεδιάζοντας παρουσιάσαμε σκηνές από γνωστά κινηματογραφικά έργα. Στη συνέχεια πραγματοποιήθηκαν οι πρόβες των θεατρικών έργων. Το απόγευμα σε ανοικτό ακροατήριο έγιναν οι παραστάσεις. Να εξηγήσουμε εδώ ότι για τις παραστάσεις αυτές κάθε σχολείο από τα έξι που συμμετέχουν στο πρόγραμμα είχε την υποχρέωση, πριν το ταξίδι στη Σεβίλλη, να διασκευάσει ένα κλασικό θεατρικό έργο της χώρας του για μια παράσταση δεκαπέντε λεπτών. Στη συνέχεια τα έργα ανταλλάχθηκαν μεταξύ των χωρών κι έτσι εμείς, η ελληνική αποστολή, πήγαμε στην Σεβίλλη έχοντας διασκευάσει το κλασικό έργο «Του Κουτρούλη ο γάμος» (Α. Ρ. Ραγκαβή) το οποίο παρουσίασε η γερμανική ομάδα και όντας επιφορτισμένοι με τη σειρά μας να «ανεβάσουμε» το έργο των Iσπανών “Δον Χουάν Τενόριο” (J. Zorrilla).

Η πέμπτη και τελευταία μέρα περιελάμβανε μια εντυπωσιακή και πρωτότυπη δραστηριότητα, ένα flash mob. Ήδη είχαμε μια πρώτη εμπειρία από την προηγούμενη συνάντηση του προγράμματος στη Βουλγαρία και ήμασταν σχετικά εξοικειωμένοι. Επρόκειτο για ένα δρώμενο σε ανοιχτό χώρο (πλατεία) με θέμα του τον 10ο από τους 17 Παγκόσμιους Στόχους των Ηνωμένων Εθνών για την Αειφόρο Ανάπτυξη, τη Μείωση των Ανισοτήτων. Εκπαιδευτικοί και μαθητές από το πρωί ξεκινήσαμε πρόβες με βάση το σχεδιασμό που είχε ετοιμάσει το σχολείο της Σεβίλλης για την υλοποίηση του δρώμενου. Στη συνέχεια μεταβήκαμε στη μεγαλύτερη πλατεία της Σεβίλλης, την Plaza de España. Εκεί όλοι, μαθητές και καθηγητές, πήραμε τις προκαθορισμένες θέσεις μας και συμμετείχαμε σ΄ ένα χορευτικό δρώμενο μέσα από το οποίο προσπαθήσαμε να ευαισθητοποιήσουμε και να ενεργοποιήσουμε τους έκπληκτους περαστικούς, φωνάζοντας ταυτόχρονα το στόχο μας σε όλες τις γλώσσες των χωρών που συμμετείχαν. Μετά το τέλος του δρώμενου κάναμε μια μικρή βόλτα στην τεράστια πλατεία, όπου δεσπόζει το τεράστιο οικοδόμημα που ανήκει στην Υδρογραφική Υπηρεσία του στρατού, θαυμάσαμε τις μοναδικές ψηφιδωτές τοιχογραφίες που εκτείνονται σε όλο το μήκος της εξωτερικής διακόσμησης και αναπαριστούν τις 50 επαρχίες της Ισπανίας και παρακολουθήσαμε τυχαία τραγούδι και χορό flamengo από υπαίθριους μουσικούς. Η μέρα τελείωσε με την επίσκεψή μας  στο “Teatro Maestranza”. Πρόκειται για το κτίριο της όπερας στο κέντρο της Σεβίλλης, όπου όμως γίνονται και παραστάσεις χορού, θεάτρου, μουσικές συναυλίες κ.λπ. Το κτίριο είναι τεράστιο με εντυπωσιακούς χώρους τόσο στους ορόφους του όσο και στο υπόγειο, όπου εκεί λειτουργούν τα εργαστήρια που υποστηρίζουν τις παραγωγές.

Έτσι ολοκληρώθηκε η δεύτερη συνάντηση του προγράμματος και η επίσκεψη στη Σεβίλλη της Ισπανίας. Οι εντυπώσεις που αποκόμισαν όλοι οι συμμετέχοντες ήταν πολύ καλές, οι συνεργασίες εποικοδομητικές και οι σχέσεις που διαμορφώθηκαν μεταξύ των ομάδων πολύ στενές. Το πρωί του Σαββάτου κάθε αποστολή έφυγε για τη χώρα της και ανανέωσαν το ραντεβού τους για το Μπάρι της Ιταλίας όπου θα πραγματοποιηθεί η τρίτη συνάντηση του προγράμματος από τις 19 έως 24 Απριλίου 2020. Μέλη της αποστολής από το Πειραματικό Λύκειο Ρεθύμνου ήταν οι μαθητές και μέλη του Ομίλου Θεατρικής & Μουσικής Παιδείας του σχολείου Δημήτρης Αναγνώστου, Αναστασία Βασιλάκη, Αντιόπη Πλουμιστού, Δανάη Σαριδάκη και Ιωάννα Φραϊδάκη. Τους μαθητές συνόδευσαν οι εκπαιδευτικοί Αναστασία Δεικτάκη, Μαρία Μανιουδάκη και Κασσάνδρα Μπεϊκάκη.

goodnet.gr