“Τα πρωτάκια” και οι δυσκολίες της πρώτης μέρας στο σχολείο από τον ψυχολόγο Μανόλη Καργάκη

Δημοσιεύτηκε στις 11/09/2019 12:14

“Τα πρωτάκια” και οι δυσκολίες της πρώτης μέρας στο σχολείο από τον ψυχολόγο Μανόλη Καργάκη

Με παιδικές φωνές γέμισαν σήμερα οι αυλές των σχολείων, το κουδούνι για την νέα σχολική χρονιά χτύπησε και τα πρωτάκια έχουν την τιμητική τους και μια από τις σημαντικότερες ημέρες της ζωής τους.

Με αφορμή λοιπόν και την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς τοποθετήθηκε ,απαντώντας στο πως αντιμετωπίζεται η σημερινή ημέρα από άποψη ψυχολογίας σε γονείς και μαθητές ,ο ψυχολόγος Μανώλης Καργάκης στον Politica 89.8 και την εκπομπή “Δημοσίως” του Νίκου Παπαδάκη.

Ο κ. Καργάκης αναφέρει “πως η σημερινή μέρα δεν είναι η μέρα για την οποία πρέπει να υπάρχει άγχος για όλα τα παιδιά και τους γονείς τους”. Πολλοί γονείς αγχώνονται για την σχολική μετάβαση των παιδιών τους σε ένα νέο σχολικό περιβάλλον καθώς πολλοί είναι οι μαθητές που αλλάζουν φέτος σχολείο, η μεταβαίνουν από το νηπιαγωγείο στο Δημοτικό, η από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο.

Ο Ψυχολόγος κ. Μανόλης Καργάκης

Η ηλικία των 6 είναι μια μεταβατική φάση για τα παιδιά και μέσα σε αυτόν τον χρόνο αναπτύσσονται με γοργούς ρυθμούς. Ακόμα και πέντε μήνες μπορούν να κάνουν τη διαφορά στη συμπεριφορά τους.Είναι σημαντικό να είμαστε εκεί και να τα βοηθήσουμε να ξεπεράσουν όλες τις «δύσκολες» για αυτά στιγμές τις πρώτες μέρες αρχικά, αλλά και για όσο διάστημα χρειαστεί. Από το νηπιαγωγείο στην Πρώτη το νηπιαγωγείο βοηθά στο χτίσιμο της αυτοπεποίθησης των παιδιών, στην ανάπτυξη κάποιων κοινωνικών δεξιοτήτων και τα προετοιμάζει για το δημοτικό.

Ο κ. Καργάκης επ αυτού όμως αναφέρει πως “το μεγαλύτερο άγχος φαίνεται στους γονείς κι όχι στους μαθητές” συγκεκριμένα υποστηρίζει πως “τα παιδιά από το παρελθόν τους έχουν μάθει να φεύγουν από το σπίτι και να πηγαίνουν στο σχολείο από τα προηγούμενα χρόνια καθώς και τα προηγούμενα χρόνια πήγαιναν σχολείο οπότε η μετάβαση τους σε άλλο σχολείο δεν τα προβληματίζει αντιθέτως οι γονείς είναι αυτοί που μεγεθύνουν την αλλαγή στο σχολικό περιβάλλον του παιδιού και πολλές φορές τα αγχώνουν”. 

Ένας γονιός που διαχειρίζεται με ηρεμία τις καταστάσεις του παιδιού του σχετικά με το σχολείο δημιουργεί στο παιδί και μία μεγαλύτερη σιγουριά και ασφάλεια. Το παιδί αργά η γρήγορα θα μπει στην διαδικασία προσαρμογής και δεν χρειάζεται άγχος και πίεση από τους γονείς, ας μην ξεχνάμε άλλωστε πως οι εκπαιδευτικοί έχουν την εμπειρία να τον εντάξουν ομαλά στην νέα σχολική κατάσταση. Η ανεξαρτησία και ο σωστός τρόπος εύρεσης επικοινωνίας  των γονιών με το παιδί θα βοηθήσει σίγουρα το παιδί σταδιακά να αναπτύξει ομαλότερα τον χαρακτήρα του και να αντεπεξέλθει καλύτερα στο οποιοδήποτε σχολικό περιβάλλον, σύμφωνα με τον κ. Καργάκη ο οποίος προσθέτει πως “είναι πολύ σημαντικό να  στηρίζουμε το παιδί  κάθε φορά που βιώνει μια μικρή ματαίωση και να του συμπαραστεκόμαστε με ενθαρρυντικά λόγια”. 

Για την χρησιμότητα των ψυχολόγων στα σχολεία ο κ. Καργάκης επεσήμανε πως “τα τελευταία χρόνια γίνονται προσπάθειες για να αντιμετωπίζονται ζητήματα που απασχολούν τους μαθητές με ειδικούς συμβούλους που έχουν γνώσεις ψυχολογίας ώστε να τους κατευθύνουν και να τους βοηθούν στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν ωστόσο δεν γίνεται με την μορφή παιδικών ψυχολόγων η επιστημόνων, ακόμα. Τα επόμενα χρόνια μπορεί να δούμε κάτι τέτοιο ωστόσο”. 

Με αφορμή την χθεσινή  Παγκόσμια ημέρα πρόληψης των αυτοκτονιών, ο κ. Καργάκης υπογράμμισε πως “η αυτοκτονία πρέπει να αντιμετωπίζεται ως ψυχικό νόσημα και μπορεί να προληφθεί από τους ανθρώπους που αντιμετωπίζουν κατάθλιψη. Το οικείο περιβάλλον των ανθρώπων με κατάθλιψη μπορεί να τους βοηθήσει όταν αντιληφθεί το νόσημα που πάσχουν οι αγαπημένοι τους και να προλάβουν την αυτοκτονία”. Μάλιστα ο κ. Καργάκης πρόσθεσε πως δυστυχώς στην Κρήτη σύμφωνα και με τις χρόνιες έρευνες που έχουν γίνει τα ποσοστά της αυτοκτονίας είναι αρκετά υψηλά και πρέπει να υπάρξουν δράσεις πρόληψης.

Ακούμε τον κ. Μανόλη Καργάκη: