Πρύτανης Παν/μιου Κρήτης:  «H ανάγκη ομοσπονδιοποίησης των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων του νησιού υπερβαίνει τις σοβινιστικές αντιλήψεις»

Δημοσιεύτηκε στις 23/02/2023 19:29

Πρύτανης Παν/μιου Κρήτης:  «H ανάγκη ομοσπονδιοποίησης των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων του νησιού υπερβαίνει τις σοβινιστικές αντιλήψεις»

Σε μια από τις σπάνιες συνεντεύξεις του ο Πρύτανης του Πανεπιστήμιου Κρήτης μίλησε για όλους και για όλα στον Politica 89.8 και στον Χρήστο Κώνστα. Από το έργο για την ανέγερση 3.000 νέων φοιτητικών κατοικιών που παίρνει σάρκα και οστά μετά την ανάδειξη αναδόχου ως την διασύνδεση του μεγαλύτερου εκπαιδευτικού ιδρύματος στο νησί, ο Πρύτανης Γιώργος Κοντάκης, ξεδίπλωσε το σχεδιασμό της Πρυτανείας με στόχο την ενίσχυση της θέση της Κρήτης τόσο στον Εθνικό όσο και στον διεθνή εκπαιδευτικό χάρτη.

Αίσθηση προκάλεσε η αναφορά του κ.Κοντάκη για την ανάγκη συνένωσης των δυνάμεων της ανώτατης εκπαίδευσης στην Κρήτη μέσα από ένα μοντέλο ομοσπονδιοποίησης που θα μπορούσε να αποτελέσει τη βάση της συζήτησης προσπερνώντας σοβινιστικές αντιλήψεις με τοπικιστικά χαρακτηριστικά που κρατούν δέσμια την περαιτέρω ανάπτυξη των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων.

Ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Κρήτης περιγράφοντας τα βήματα που έχουν γίνει για την ενίσχυση και εξωστρέφεια του ιδρύματος δεν δίστασε να απαντήσει για το αν πρόκειται να διεκδικήσει το 2024 την ανανέωση της εμπιστοσύνης της ακαδημαϊκής κοινότητας τόσο στο πρόσωπο του όσο και την πρυτανική του ομάδα.

Είχαμε μια πολύ θετική εξέλιξη ως προς την ανέγερση των φοιτητικών εστιών, πριν απο μερικές ημέρες, ανακοινώθηκε ο ανάδοχος του έργου :

«Μετά από 4 χρόνια, είμαστε στην ευχάριστη θέση να έχουμε προσφορά για να υλοποιηθεί το έργο. Να θυμίσω πως ήταν στην αρχή 7 εταιρείες, στην πορεία έμειναν 5. Η φάση του ανταγωνιστικού διάλογου έκλεισε πριν από ένα χρόνο και κάτι και στην υποβολή οριστικών προσφορών είχαμε την καλή τύχη να έχουμε εταιρεία η οποία, θα αναλάβει κατά πάσα πιθανότητα με επιτυχία το μεγάλο αυτό έργο προϋπολογισμού, 250 εκ ευρώ κι αφορά την δημιουργία 3.000 φοιτητικών κατοικιών σε Ηράκλειο και Ρέθυμνο.  Περίπου 1.800 στο Ρέθυμνο 1.200 στο Ηράκλειο, κι ένα μεγάλο Αμφιθέατρο που θα παίξει και ρόλο πολιτιστικού κέντρου για το Πανεπιστήμιο στο Ρέθυμνο αλλά και για την πόλη του Ρεθύμνου. Εάν όλα πάνε καλά θα υπολογίζουμε 3 χρόνια για να ολοκληρωθεί το έργο Είναι ένα έργο ΣΔΙΤ, είναι μη ανταγωνιστικό, από το έργο ο κατασκευαστής δεν προσδοκά να πάρει χρήματα, γιατί τα χρήματα του θα τα πάρει από το κράτος σε έναν ορίζοντα 27 – 30 ετών. »

Τι σημαίνει πρακτικά, ότι από τα τέλη του 2026 το Πανεπιστήμιο Κρήτης από 400 προσφερόμενες σήμερα φοιτητικές εστίες να εκτιναχθεί στις 3.000 ; 

«Ο αριθμός των φοιτητών που θα μπορούν να μπουν σε στέγη θα πλησιάζει περίπου τις 5.000. Είναι παρά πολύ σημαντικό έργο, αν αναλογιστεί κανείς, πως από το 2010 λόγω της οικονομικής κρίσης, πολλά παιδιά δεν σπουδάζουν αυτό που θέλουν, αλλά αυτό που βρίσκεται κοντά στο σπίτι τους. Έτσι είναι πολύ δύσκολο για ένα παιδί από την Ελλάδα αλλά κι από την Κρήτη που ζει σε ένα απομακρυσμένο μέρος, να έρθει σε 2 τουριστικές πόλεις, όπως το Ρέθυμνο και το Ηράκλειο, να αναζητήσει σπίτι, αν συνυπολογίσουμε και τα μεγάλα έξοδα που θα έχει. Έτσι Αν υπάρχουν διαθέσιμες κατοικίες για τους φοιτητές το Πανεπιστήμιο Κρήτης θα γίνει ελκυστικότερο. Ακόμα είναι αρκετά σημαντικό το έργο αυτό και για λόγους βιωσιμότητας του Πανεπιστημίου για τα επόμενα χρόνια. Με το που θα φτιάξουμε 2 πανεπιστημιουπόλεις, αναβαθμίζεται και το επίπεδο της φοιτητικής ζωής και οι δυνατότητες που θα παρέχονται στους φοιτητές.  Εάν βάλει κάποιος στη ζυγαριά το τι σημαίνει Πανεπιστήμιο Κρήτης, που έχει χτίσει ένα πολύ λαμπρό όνομα στα χρόνια, εξαιτίας των ανθρώπων που το δημιούργησαν, που το ανέπτυξαν και που συνεχίζουν να το αναπτύσσουν κι ένα εξαιρετικό ανθρώπινο δυναμικό, με την κοινωνία να το έχει αγκαλιάσει, αυτό το ίδρυμα θα έχει τη δυνατότητα να παίρνει φοιτητές που δεν τους παίρνει σήμερα για άλλους λόγους. Το θεωρούμε πάρα πολύ σημαντικό, πιστεύουμε ότι είναι τόσο σημαντικό όσο και το να υπάρχει Πανεπιστήμιο Κρήτης μετά το 2030, στην ίδια κατάσταση κι ακόμα καλύτερα με την σημερινή.»

Ο φοιτητής το 2026 -2027 θα πληρώνει κάποιο αντίτιμο για να μπει στην φοιτητική εστία; 

«Αυτό δεν έχει ακόμα προσδιοριστεί, γιατί δεν έχει καμιά υποχρέωση να πληρώνει κάποιος σε μια εταιρία η στον ανάδοχο. Ενδεχόμενα, ενδεχόμενα λέω, αυτό θα το αποφασίσει τότε η ηγεσία του Πανεπιστήμιου σε συνεργασία με το Υπουργείο. Ενδεχόμενα, να πληρώνει κάποιο αντίτιμο, το οποίο θα βοηθάει για να υπάρχει κάποια απόσβεση των λειτουργικών εξόδων, χαμηλό φαντάζομαι θα είναι. Θα πρέπει να ξέρουμε πως τα χρήματα δεν θα τα πληρώσουν οι φοιτητές για τις εστίες, θα τα πληρώσει το Ελληνικό κράτος. Τα έργα ΣΔΙΤ παρά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν, αυτό εδώ είναι το μεγαλύτερο στα πανεπιστήμια, τα προτιμούν οι κυβερνήσεις επειδή δεν εγγράφεται στο δημόσιο χρέος. Το κράτος όμως θα πληρώσει το λογαριασμό. »

Έχει καταλήξει το Πανεπιστήμιο σε ποιο χώρο θα κατασκευαστεί το Αμφιθέατρο ; 

«Έχει υποδειχθεί στις εταιρίες ο χώρος, υπάρχουν τα τοπογραφικά, οι περιβαλλοντικές μελέτες. Για το παλιό αμφιθέατρο (το Κουφάρι), επειδή είναι ένα κτίριο για το οποίο έχουν ξοδευτεί πολλά χρήματα, σε συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, αναμένουμε οριστική μελέτη για την αξιοποίηση του, ώστε να έχουμε ένα ώριμο έργο με λίγα χρήματα που θα επουλώσει μια πληγή που χαίνει τόσα χρόνια στην Πανεπιστημιούπολη του Γάλλου. »

Ποιες είναι οι σκέψεις σας για την αξιοποίηση του ;

«Είναι πάρα πολλοί χώροι αποθηκευτικοί και χώροι εκδηλώσεων που μπορούν να υπάρξουν ενώ επίσης μπορούν να φτιαχτούν μέχρι 3 αμφιθέατρα. Θα κάνουμε ότι είναι πιο οικονομικό, ώστε να σταματήσει να υπάρχει ως πληγή στο χώρο. Δεν θα γίνει ότι είχε σχεδιαστεί να γίνει τότε, γιατί το κόστος είναι δυσθεόρατο, και αυτό άλλωστε θα γίνει στον άλλο χώρα, αλλά δεν θα πετάξουμε και τα εκ ευρώ, που έχουν μπει στο χώμα μέχρι στιγμής. Μιλάμε για μπετά, τα οποία μπορεί να είναι 20χρονών, αλλά είναι προστατευμένα και με καλές προδιαγραφές. Θέλουμε να πιστεύουμε πως σύντομα θα ξέρουμε τι θα γίνει κι αυτό. Το μόνο που θα απομένει, μόλις έχουμε την οριστική μελέτη με τα τεύχη δημοπράτησης, θα είναι να βρεθεί το κονδύλι. Αν είναι ένα κονδύλι της τάξης των 2-3  εκ ευρώ, επειδή οι χώροι θα εξυπηρετήσουν εκπαιδευτικές ανάγκες ή ανάγκες του προσωπικού, θεωρούμε ότι έχουμε κίνητρο να το κυνηγήσουμε, είτε εμείς είτε όποιος θα είναι τότε στην πρυτανική αρχή. Εμείς θέλουμε να παραδώσουμε ένα έτοιμο έργο, που θα θέλει μόνο χρηματοδότηση. Πιστεύω πως τους επόμενους μήνες θα το έχουμε κι αυτό. »

Ο Γιώργος Κοντάκης, αναλαμβάνει την πρυτανεία στα μέσα του 2020. Πλέον βρισκόμαστε, 2μιση περίπου χρόνια μετά και θα ήθελα να ρωτήσω πως το παραλάβατε το πανεπιστήμιο, που βρίσκεται και που θέλετε να το πάτε; 

«Παρέλαβα το Πανεπιστήμιο Κρήτης σε καλή κατάσταση, γιατί το Πανεπιστήμιο της Κρήτης, πάντα είναι σε καλή κατάσταση, κι όποιος το παραλαμβάνει κι όποιος το παραδίδει, το παραδίδει σε ακόμα καλύτερη κατάσταση απ ότι το βρήκε. Το δυστύχημα, στην ιστορία την δική μας, είναι ότι τα 2 χρόνια της θητείας μας τα περάσαμε μακριά από τον κόσμο, γιατί ήταν η πανδημία, έτσι δεν είχαμε τη δυνατότητα, να μπορούμε να συναντούμε τους ανθρώπους αλλά και να έχουμε και την επαφή με την κοινωνία που θα θέλαμε. Αυτό το διάστημα οι υπηρεσίες του Πανεπιστημίου δουλεύουν μια χαρά, έχουν γίνει πράγματα στην κατεύθυνση της Διεθνοποίησης των Σπουδών, κινήσεις εξωστρέφειας του Ιδρύματος, έχουν δρομολογηθεί τα έργα που αναφέραμε προηγουμένως. Το κυριότερο είναι ότι προάγουμε τον Ακαδημαϊκό Δημοκρατικό Διάλογο μέσα στο ίδρυμα αλλά κι ότι δεν υπάρχουν υψηλοί τόνοι, πολύ σημαντικό για να δουλεύει η κοινότητα χωρίς να δίδει ένα κακό παράδειγμα στην κοινωνία. Το Πανεπιστήμιο της Κρήτης δεν είναι καθόλου εσωστρεφές ίδρυμα το αντίθετο θα έλεγα, έχουμε μπει στα Ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια, με  προσπάθειες της πρυτανείας της δικιάς μας, με τη δουλειά των συναδέλφων, έχουμε μπει σε ένα μεγάλο Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο, μαζί με άλλα 10 ιδρύματα του εξωτερικού, ένας θεσμός ο οποίος που προωθείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, εμείς θα βοηθήσουμε στον ψηφιακό μετασχηματισμό των Πανεπιστημίων. Επίσης με την ευκαιρία να πω, πως έχουμε μια συνεργασία με την ΕΔΥΤΕ, ο μεγαλύτερος ψηφιακός κόμβος, της χώρας αυτή την ώρα βρίσκεται στην Κνωσσό, στο Πανεπιστήμιο της Κρήτης, όπου όλα τα δεδομένα της υγείας των νοσοκομείων περνάνε από αυτόν τον κόμβο. Έχουμε υπογράψει, προγραμματική σύμβαση με την ΕΔΥΤΕ, με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, κατά συνέπεια, για επέκταση των δραστηριοτήτων του κόμβου. Το θεωρούμε πολύ σημαντικό για το Πανεπιστήμιο της Κρήτης να συμμετέχει σε τέτοιου είδους δράσεις. Επίσης προσπαθούμε να οργανώσουμε τους αποφοίτους μας, προσπαθούμε να οργανώσουμε τις ημέρες καριέρας για να βοηθήσουμε τα παιδιά να εξοικειώνονται με το περιβάλλον της αγοράς εργασίας στο μέλλον. Γενικά υπάρχει ένας οργασμός, προσπαθειών από τους συναδέλφους αντιπρυτάνεις, ο καθένας στον τομέα του και πιστεύω πως στο τέλος θα καταφέρουμε να πάμε την κατάσταση ένα βήμα παραπέρα απ ότι την βρήκαμε και να την παραδώσουμε στους επόμενους. »

Επενδύει το Πανεπιστήμιο σε κάποιο μεγάλο πυλώνα πέραν από αυτόν της υγείας ; 

«Η μεγαλύτερη αλληλεπίδραση του Πανεπιστημίου Κρήτης με την κοινωνία, γίνεται μέσω του Πανεπιστημιακού νοσοκομείου, μέσω της ιατρικής σχολής, γιατί η ιατρική σχολή έχει συμπαρασύρει το επίπεδο της παροχής φροντίδας στον τόπο μας σε όλα τα νοσηλευτικά ιδρύματα. Έχει συμβάλλει στο να έχουμε νοσοκομεία στην Κρήτη, ακόμα κι αυτά που δεν είναι πανεπιστημιακά, να παρέχουν υπηρεσίες υψηλού επιπέδου κι ανεβαίνουν ολοένα και περισσότερο. Παρότι το νοσοκομείο ανήκει σε άλλο φορέα, η ιατρική σχολή είναι η κινητήρια δύναμη για την ανάπτυξη αυτή. Κανένας επίσης,  δεν θα πρέπει να αγνοεί, πως οι άνθρωποι που έστησαν το ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας, ξεκίνησαν από το πανεπιστήμιο της Κρήτης. Έχουμε ένα ερευνητικό ίδρυμα που ανήκει σε άλλον φορέα, δεν είναι στο πανεπιστήμιο, ο πρόεδρος του είναι καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Κρήτης, πολλοί συνάδελφοι από το Πανεπιστήμιο δραστηριοποιούνται στο ΙΤΕ. Ένα τεχνολογικό ίδρυμα στολίδι για την χώρα που έχει προέλθει από τα σπλάχνα του Πανεπιστήμιου της Κρήτης κι αλληλοεπιδρά με το πανεπιστήμιο διαρκώς. Άλλη μια απόδειξη της σχέσης που έμμεσα εξυφαίνεται ανάμεσα στην κοινωνία και στο Πανεπιστήμιο της Κρήτης. Να πει κανείς για τις πολιτιστικές ομάδες και στις 2 πόλεις, ιδίως στις ανθρωπιστικές κοινωνικές επιστήμες, να δει κάποιος τη δουλειά που γίνεται με το παρατηρητήριο ή την εργασία σε συνεργασία με την Περιφέρεια της Κρήτης από συναδέλφους του τμήματος Κοινωνιολογίας και Πολιτικής επιστήμης στο Ρέθυμνο, να δει κάποιος ότι το Πανεπιστήμιο της Κρήτης, έχει ανάμειξη στο μεταναστευτικό, την κλιματική αλλαγή, έχουμε τον σταθμό της Φοινοκαλλιάς, έχουμε το Μουσείο φυσικής Ιστορίας. Αν το ψάξει κανείς λίγο λίγο θα δει ότι το Πανεπιστήμιο της Κρήτης, έχει εισχωρήσει βαθιά μέσα στην κοινωνία. Ενδεχόμενα χρειάζεται να γίνουν ακόμα περισσότερα βήματα.  Αυτό μπορεί να αποτελέσει και στόχο για βελτίωση της κατάστασης στο μέλλον. »

Πως είναι δυνατόν το μεγαλύτερο κι από τα σπουδαιότερο από τα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας στην Κρήτη, να μην έχει δική του σχολή δικό του τμήμα με τον τουρισμό, όταν όλοι επιβεβαιώνουμε την ανάγκη να αναβαθμιστούν οι παρεχόμενες τουριστικές υπηρεσίες ;

«Το θέμα αυτό είναι λίγο σύνθετο. Υπάρχει απόφαση της συγκλήτου, νομίζω του 2017, όπου το Πανεπιστήμιο της Κρήτης είχε ψηφίσει θετικά στην δημιουργία σχολής τουρισμού, σίγουρα κάτι για τον τουρισμό έχει περάσει από τη σύγκλητο κι έχει σταλεί στο Υπουργείο. Αυτό δεν προχώρησε, ας θυμηθούμε ότι μετά είχαμε την αναδιοργάνωση του Ακαδημαϊκού χάρτη, με την ανωτατοποίηση των ΤΕΙ.  Η τελευταία προσπάθεια η δικιά μας για την σχολή τουρισμού, σε συνάντηση με την Υπουργό Παιδείας, καταλάβαμε, πως δεν είναι στις προτεραιότητες του Υπουργείου επειδή, στο ΕΛΜΕΠΑ υπάρχει η σχολή Διοίκησης και Τουρισμού. Μάλιστα  εμείς είχαμε προχωρήσει σε κάλυψη 2 θέσεων, καθηγητών, έχουν προσληφθεί 2 καθηγητές για τον τουρισμό, οι οποίοι είναι στο Οικονομικό τμήμα στο Ρέθυμνο. Το οικονομικό τμήμα είχε προτείνει στην Πρυτανεία να προχωρήσουμε στην δημιουργία του τμήματος τουρισμού. Ωστόσο, δεν κατάλαβα πως ήταν ήταν στις προτεραιότητες της πολιτικής ηγεσίας, ενδεχόμενα σωστά, καθώς, θα πρέπει να δούμε τι θα γίνει με τον Ακαδημαϊκό χάρτη, υπάρχουν ιδρύματα που θα πρέπει να ενσωματωθούν ή να συλλειτουργήσουν. Είχε πέσει στο τραπέζι να ξανανοίξει η συζήτηση, με την συγχώνευση του Πανεπιστημίου Κρήτης με το Πολυτεχνείο στα Χανιά. Τέτοιες συζητήσεις είναι δύσκολες γιατί έχουν να κάνουν και με τις τοπικές κοινωνίες. »

Εσάς ποια είναι η άποψη σας ως πρυτανεία ; 

«Δεν έχει μπει επίσημα στο τραπέζι τέτοιο θέμα. Σαφώς, ένα πανεπιστημιακό ίδρυμα για να ολοκληρωθεί χρειάζεται να θεραπεύει ένα ευρύ φάσμα επιστημών, έτσι όπως είναι ο ακαδημαϊκός χάρτης στο νησί, βλέπει κάποιος πως είναι πολύ δύσκολο να αναπτυχθεί το οποιοδήποτε ίδρυμα, όταν συμπληρωματικά δίπλα του υπάρχουν τμήματα, τα οποία θεραπεύουν ένα αντικείμενο. Δηλαδή, εμείς δεν μπορούμε αυτή τη στιγμή να θέλουμε να φτιάξουμε πολυτεχνική σχολή, όταν υπάρχει Πολυτεχνείο στα Χανιά. Ενδεχόμενα αν οι συνθήκες το επέβαλλαν, να μπορούσε να ξανανοίξει ένας διάλογος, αλλά αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις κι οι συνθήκες, ώστε να δει κανείς τον Ακαδημαϊκό χάρτη με άλλο μάτι, δηλαδή με ένα Πανεπιστήμιο Ομοσπονδιακό στην Κρήτη. Είχε εκφραστεί κι από την προηγούμενη διοίκηση του Πανεπιστημίου Κρήτης, κάποια στιγμή είχε ειπωθεί κι από τον προηγούμενο Υπουργό Παιδείας. »

Το Ομοσπονδιακό λέτε να περιλαμβάνει το Πανεπιστήμιο, το Πολυτεχνείο το Μεσογειακό ; 

«Σε αυτή την φάση δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις για να αλλάξει κάτι, το αν θα ανοίξει η κουβέντα και το τι θα γίνει σε αυτό το οικοσύστημα. Η δική μου αντίληψη είναι προς την κατεύθυνση της συνένωσης δυνάμεων κι όχι στην επιβολή του ενός πάνω στον άλλο. Άλλωστε η ισχύς εν τη ενώσει. Οτιδήποτε είναι να συμβεί στο μέλλον θα πρέπει να το δει με αυτό το πρίσμα κι όχι με οπτικές του ποιος θα έχει την εξουσία, ποια πόλη θα νικήσει την άλλη, εδώ μιλάμε για την Κρήτη. Το Πανεπιστήμιο Κρήτης, ανήκει στην Κρήτη ανήκει στην χώρα, δεν ανήκει ούτε στο Ηράκλειο, ούτε στο Ρέθυμνο ούτε πουθενά, όμως οι τοπικές κοινωνίες έχουν άλλες απόψεις. Το Πανεπιστήμιο της Κρήτης είναι κάτι πολύ μεγάλο για να είναι περιορισμένο σε μια πόλη. Αν οι συνθήκες στο μέλλον επιβάλλουν να δούμε κάποια πράγματα αυτό θα γίνει μέσα από τις διαδικασίες και τις συζητήσεις εκείνης της ώρας. Δεν  υπάρχει αυτή την ώρα τίποτα που να διαταράσσει το σημερινό status των Ακαδημαϊκών Ιδρυμάτων στην Κρήτη.  »

Αν κάποιος ήθελε να θέσει 2 ζητήματα που ανέβασαν λίγο την ένταση στον χώρο του Πανεπιστημίου, το ένα έχει να κάνει με τον χώρο της υγείας και την περιβόητη υπόθεση με τους αναισθησιολόγους στο ΠΑΓΝΗ και το δεύτερο που έχει να κάνει με τους φοιτητές και το σχέδιο ασφάλειας που έχει συγκροτήσει το Πανεπιστήμιο Κρήτης. Ποια είναι η άποψη σας για αυτά ; 

«Για το πρώτο θέμα, επειδή με έχουν ξαναρωτήσει, έχει εκφραστεί ο Ιατρικός Σύλλογος Ηρακλείου κι η Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Κρήτης, μέσω των οργάνων της, το Πανεπιστήμιο Κρήτης, δεν μπαίνει σαν διοικητικός οργανισμός, στα ενός άλλου, δηλαδή στο πως διοικείται ένα άλλο ίδρυμα. Για το ζήτημα ασφαλείας , εμείς το έχουμε σε όλους τους τόνους πει. Δεν θέλουμε αστυνόμευση της ακαδημαϊκής ζωής, δεν θέλουμε επιτήρηση των φοιτητών, οι φοιτητές συνεργάζονται, εμείς θέλουμε ένα χώρο, που θα μπορούν όλοι να αναπτύσσουν τις απόψεις τους, είτε ενοχλούν κάποιους είτε όχι, πάντα στα πλαίσια του ακαδημαϊκού δημοκρατικού διαλόγου, στα πλαίσια, του σεβασμού του χώρου, των ελευθεριών, του δικαιώματος του καθενός να μιλάει, να αναπτύσσει το λόγο του. Η πρυτανεία είναι μαζί με τους φοιτητές, κι έχουμε εξηγήσει στα παιδιά πως αν τα ίδια τα παιδιά δεν σέβονται τον χώρο, αν οι ίδιοι μας δώσουμε δικαιώματα στους έξω, να λέμε πως χρειαζόμαστε άλλου είδους μέτρα καταστολής για τους φοιτητές μας θα έχουμε χάσει. Έχουμε μια ειλικρινή σχέση με τα παιδιά, ο συγκεκριμένος διαγωνισμός τραβήχτηκε διότι υπήρξαν κάποιες πλημμέλειες. Μας ενδιαφέρει η ασφάλεια του κόσμου, η ασφάλεια της περιουσίας του δημόσιου χώρου. Αν χρειαστεί να μπει καταγραφικό , δεν θα μπει σε χώρο που θα είναι μέσα οι φοιτητές, δεν θα είναι σε λειτουργία ώρα που θα είναι φοιτητές μέσα στο Campus. Θα καταγράψουμε ενδεχόμενα το χώρο που είναι στο γυμναστήριο, σε κάποιο parking, απομακρυσμένους χώρους. Θέλουμε φώτα, θέλουμε φύλακες. Με τους φύλακες έχουμε θέμα, γιατί έχουμε περιορισμό στη δυνατότητα να έχουμε φύλαξη, διαφορετική, όμως δεν ήταν στις προτεραιότητες της  πολιτείας. Εμείς το είχαμε τονίσει τότε και το είχαν επισημάνει κι οι υπόλοιποι πρυτάνεις, πως χρειαζόμαστε άλλα πράγματα, αλλά η πολιτεία επέμεινε να θεσμοθετήσει την Ακαδημαϊκή Αστυνομία. Το Πανεπιστήμιο Κρήτης, δεν θα έχει Ακαδημαϊκή Αστυνομία, γιατί δεν την χρειάζεται. Δεν χρειάζεται τόση αυστηρότητα στα παιδιά τα δικά μας. Τα παιδιά πάντα αμφισβητούν έχουμε άριστη σχέση μαζί τους. Εμείς τιμούμε το ρόλο της Ελληνικής Αστυνομίας, γιατί ξέρουμε οτι εκείνη είναι υπεύθυνη για να επέμβει σε οποιοδήποτε χώρο συμβαίνουν εγκληματικές πράξεις η εγκληματικές ενέργειες. »

Υπενθυμίζεται πως το σχέδιο προβλέπει, να τοποθετηθούν μπάρες στα πάρκινγκ του Πανεπιστημίου Κρήτης και κάμερες σε συγκεκριμένα σημεία που θεωρούνται απόμερα.

Αυτό δεν απέχει από το απαγάγεται ή να τίθεται σε ομηρεία ένας καθηγητής όπως στο Αριστότελειο ; 

«Δεν έχουμε τέτοια φαινόμενα στο Πανεπιστήμιο Κρήτης. Χρειάζεται ωστόσο σε τέτοιες περιπτώσεις να επιδεικνύεται ψυχραιμία κι από τους  καθηγητές.  Εαν ένας καθηγητής θέλει να δημιουργήσει ένα επεισόδιο δεν είναι δύσκολο να το καταφέρει. Δεν είναι δύσκολο να ξεσηκώσει τον κόσμο. Θέλει και μια αυτοσυγκράτηση από όλες τις πλευρές. Εμείς προσπαθούμε και αντιμετωπίζουμε τα πράγματα με την κατάλληλη υπομονή και τον κατάλληλο τρόπο για να μην έχουμε ακραία συμπεριφορά κι ακραία φαινόμενα. »

Αυτό το λέτε, γιατί συνήθως τέτοιου είδους ζητήματα εντοπίζονται σε συγκεκριμένα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας ;

«Εξαρτάται κι από το τι είδους μηνύματα περνά κι η διοίκηση του κάθε ιδρύματος. Η δικιά μας διοίκηση δεν είναι της καταστολής, είναι του λόγου και της πειθούς. Αυτό δεν σημαίνει, ότι μπορούμε να ανεχτούμε το να γίνεται βιαιοπραγία μέσα στο χώρο μας ή να κινδυνεύουν άνθρωποι ή να κινδυνεύει η περιουσία του ιδρύματος. Αυτό θα το διαφυλάξουμε πάση θυσία. Αλλά στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, δεν είμαστε της καταστολής, είμαστε του διαλόγου και της πειθούς, με αυτόν τον τρόπο πολιτευόμαστε. Δεν θέλουμε την σχέση που υπήρχε παλιά μεταξύ καθηγητών φοιτητών. Επειδή όμως είμαστε άνθρωποι και στις ανθρώπινες σχέσεις, κάποιες φορές, μπορούν να συμβούν ακραίες συμπεριφορές κι από την μία κι από την άλλη πλευρά εκεί απαιτείται η ψυχραιμία στον χειρισμό αυτών των θεμάτων, ώστε να μη ρίχνουμε λάδι στη φωτιά αλλά και να μην μεγεθύνουμε. »

Ποιες είναι οι προοπτικές, για την επόμενη περίοδο θα συνεχίσετε ;

«Αν είμαστε καλά κι αν η κοινότητα εκτιμά το ότι προσφέρουμε κάτι και χρειάζεται να το συνεχίσουμε. Εάν τα μηνύματα που θα έχω λάβει από την κοινότητα είναι αρνητικά ασφαλώς και δεν θα διεκδικήσω εκ νέου την πρυτανεία του Πανεπιστημίου Κρήτης. »

 

 


Περισσότερα Video

Ακολουθήστε το Politica στο Google News και στο Facebook