Πλοηγός- Erasmus: Συναισθηματική και πολιτισμική νοημοσύνη στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης

Πώς συναντιούνται η συναισθηματική νοημοσύνη και η τεχνητή νοημοσύνη στον χώρο της εκπαίδευσης ενηλίκων; Ποιος είναι ο ρόλος της πολιτισμικής ευαισθησίας σε ένα ψηφιακό περιβάλλον που μεταβάλλεται διαρκώς; Και πώς η συμπερίληψη μετατρέπεται από θεωρητική αρχή σε καθημερινή πρακτική ενδυνάμωσης;
Η Εκπαιδευτική Αναπτυξιακή ΠΛΟΗΓΟΣ, ως διαπιστευμένος φορέας Erasmus+ στον τομέα της Εκπαίδευσης Ενηλίκων (2023–2027), υλοποίησε δύο δράσεις κινητικότητας προσωπικού στο εξωτερικό, στο πλαίσιο του εγκεκριμένου έργου 2024-1-EL01-KA121-ADU-000211893. Το έργο υλοποιείται με τη στήριξη του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ), Εθνικής Μονάδας Συντονισμού του Erasmus+ στην Ελλάδα, και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Πώς συναντιούνται η συναισθηματική νοημοσύνη και η τεχνητή νοημοσύνη στον χώρο της εκπαίδευσης ενηλίκων; Ποιος είναι ο ρόλος της πολιτισμικής ευαισθησίας σε ένα ψηφιακό περιβάλλον που μεταβάλλεται διαρκώς; Και πώς η συμπερίληψη μετατρέπεται από θεωρητική αρχή σε καθημερινή πρακτική ενδυνάμωσης;
Όπως τονίζεται σε σχετική ανακοίνωση, η Εκπαιδευτική Αναπτυξιακή ΠΛΟΗΓΟΣ επενδύει ενεργά σε αυτά τα κρίσιμα ερωτήματα μέσα από τη συμμετοχή της στο πρόγραμμα Erasmus+, υλοποιώντας δύο στοχευμένες δράσεις κινητικότητας για τα στελέχη της. Με σταθερό προσανατολισμό στη διεθνοποίηση, την κοινωνική υπευθυνότητα και την παιδαγωγική καινοτομία, ο ΠΛΟΗΓΟΣ ενσωματώνει στη στρατηγική του τη συνάντηση της τεχνολογίας με τις ανθρωποκεντρικές αξίες, της εκπαίδευσης με την ενσυναίσθηση, και της επαγγελματικής ανάπτυξης με τη σύγχρονη ευρωπαϊκή εμπειρία.
Η πρώτη κινητικότητα πραγματοποιήθηκε στη Ριέκα της Κροατίας τον Νοέμβριο του 2024. Συμμετείχαν δώδεκα στελέχη και εκπαιδευτές ενηλίκων του ΠΛΟΗΓΟΥ, που επιμορφώθηκαν σε θέματα συναισθηματικής και πολιτισμικής νοημοσύνης μέσω του προγράμματος «Συναισθηματική νοημοσύνη vs. Πολιτισμική νοημοσύνη». Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα εστίασε στη δημιουργία συμπεριληπτικών μαθησιακών περιβαλλόντων, στην ενδυνάμωση της διαπολιτισμικής επικοινωνίας και στην κατανόηση της σχέσης μεταξύ συναισθηματικής ενσυναίσθησης και πολιτισμικής ευαισθησίας.
Η δεύτερη κινητικότητα, που πραγματοποιήθηκε στις αρχές Μαρτίου 2025, στη Βουδαπέστη (Ουγγαρία), με τίτλο «Ηθική και προκατάληψη της τεχνητής νοημοσύνης: ποικιλομορφία, ένταξη και εκπροσώπηση στα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης», είχε ως αντικείμενο την ηθική και συμπεριληπτική χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης (AI) στην εκπαίδευση ενηλίκων και την κοινωνική πολιτική. Συμμετείχαν τρία στελέχη του οργανισμού, τα οποία επιμορφώθηκαν σε θέματα αλγοριθμικής μεροληψίας, προστασίας δεδομένων και πολιτισμικά ευαίσθητης χρήσης της τεχνολογίας, με στόχο τη διασφάλιση της ισότιμης συμμετοχής όλων σε ψηφιακά μαθησιακά περιβάλλοντα.
Οι δύο δράσεις ενίσχυσαν τον ευρωπαϊκό χαρακτήρα του οργανισμού και συνέβαλαν ουσιαστικά στην ενδυνάμωση του ανθρώπινου δυναμικού του ΠΛΟΗΓΟΥ. Παράλληλα, αποτέλεσαν ευκαιρίες για ανταλλαγή καλών πρακτικών, δικτύωση και ενσωμάτωση καινοτόμων προσεγγίσεων στο έργο της εταιρείας στον τομέα της δια βίου μάθησης.