Στην επόμενη φάση μπαίνει η υπόθεση της «μεγάλης» διασύνδεσης Αττικής – Κρήτης, από τη στιγμή που η χώρα μας ξεκαθάρισε ότι το έργο θα γίνει ως εθνικό και ο νέος κατάλογος με τα έργα PCI της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν το περιλαμβάνει.
Η νέα αυτή φάση αφορά την είσοδο τρίτων επενδυτών στο μετοχικό κεφάλαιο τηs Ariadne Interconnection, της 100% θυγατρικής εταιρείας ειδικού σκοπού του ΑΔΜΗΕ, η οποία έχει αναλάβει την κατασκευή της διασύνδεσης.
Ο ΑΔΜΗΕ έχει εκδηλώσει την πρόθεση να παραχωρήσει σε τρίτους μειοψηφικό ποσοστό της εταιρείας, προκειμένου, μεταξύ άλλων, να χρηματοδοτήσει το έργο χωρίς το βάρος του τραπεζικού δανεισμού. Το ποσοστό της «Αριάδνης» που θα διαθέσει σε επενδυτές ο ΑΔΜΗΕ θα είναι οπωσδήποτε μικρότερο από το 49%, με πιθανό ενδεχόμενο να περιοριστεί στο 39% που είχε δικαίωμα να πάρει η Euroasia όταν το έργο βρισκόταν στα PCI.
Όσον αφορά τη διαδικασία εισόδου μετόχου ή μετόχων μειοψηφίας, ο ΑΔΜΗΕ διεκδικεί αυξημένο βαθμό ευελιξίας ώστε να προχωρήσει σε roadshow, να προσελκύσει και πιθανόν να επιλέξει ανάμεσα στους ενδιαφερόμενους που εκτιμάται ότι θα είναι αρκετοί καθώς οι αποδόσεις και τα άλλα χαρακτηριστικά του έργου θεωρούνται ελκυστικά.
Ποιοί θα μπορούσε να είναι οι ενδιαφερόμενοι;
Πρώτα απ΄όλα έλληνες επενδυτές που έχουν μεγάλα project ΑΠΕ στην Κρήτη (ας σημειωθεί ότι στον αρχικό κοινό σχεδιασμό με τον EuroAsia είχε προβλεφθεί η συμμετοχή με 10% των επενδυτών ΑΠΕ αυτής της κατηγορίας).
Έπειτα, ξένοι και ειδικά Ευρωπαίοι Διαχειριστές Δικτύων (κατά καιρούς είχαν υπάρξει επαφές του ΑΔΜΗΕ με εταιρείες της βόρειας και κεντρικής Ευρώπης όπως η γαλλική RTE , η βελγική Elia και η ισπανική Scottish Power).
Τρίτον, ξένα funds που ειδικεύονται σε επενδύσεις σταθερής μακροχρόνιας απόδοσης, όπως είναι η συγκεκριμένη διασύνδεση.
Και αν αυτή είναι η επιδίωξη του ΑΔΜΗΕ, ωστόσο, το γεγονός ότι το έργο υλοποιείται πλέον ως εθνικό δημιουργεί μια σειρά δυσκολιών όσον αφορά την επιτρεπόμενη από τους κοινοτικούς κανονισμούς διαδικασία.
Συγκεκριμένα η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας έχει διαμηνύσει ήδη στον ΑΔΜΗΕ ότι, σύμφωνα με την κρατούσα ερμηνεία του σχετικού ευρωπαϊκού κανονισμού, η Αριάδνη ως 100% θυγατρική του πιστοποιημένου Διαχειριστή (όπως είναι τώρα), μπορεί πράγματι να υλοποιήσει έργα ανάπτυξης του εθνικού δικτύου μεταφοράς. Δεν θα μπορεί όμως να το κάνει εάν μπούν τρίτοι εταίροι.
Οπότε, σύμφωνα με τη ΡΑΕ, ή θα πρέπει να πιστοποιηθεί ως διαχειριστής εκ νέου η Αριάδνη με τη νέα της σύνθεση, ή θα πρέπει να αναλάβει το διαγωνισμό για την είσοδο επενδυτών στην Αριάδνη η ίδια η ΡΑΕ. Και οι δύο λύσεις είναι χρονοβόρες και απολύτως αναντίστοιχες με το χαρακτήρα κατεπείγοντος που έχει η όλη υπόθεση της υλοποίησης της διασύνδεσης.
Σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, για το πρόβλημα είναι απολύτως ενήμερη η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ, η οποία φαίνεται ότι προκρίνει το ξεκαθάρισμα του θέματος με την Κομισιόν, από την οποία θα ζητήσει το επόμενο διάστημα να αποσαφηνίσει τι επιτρέπει και τι όχι ο κανονισμός.
Με πληροφορίες από το energypres.gr και το ΑΠΕ – ΜΠΕ