Πανελλήνιες εξετάσεις: “Δώστε χρόνο στους αποτυχόντες να πενθήσουν”

Δημοσιεύτηκε στις 28/08/2019 19:13

Πανελλήνιες εξετάσεις: “Δώστε χρόνο στους αποτυχόντες να πενθήσουν”

Πολλοί υποψήφιοι μαθητές ήταν αυτοί που ξέσπασαν σε πανηγύρια μετά την ανακοίνωση της εισαγωγής στους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ωστόσο πολλοί ήταν αυτοί που δεν τα κατάφεραν, για την ψυχολογία όλων αυτών και κυρίως για την ψυχολογία των μαθητών που δεν κατάφεραν να πετύχουν την εισαγωγή τους σε κάποιο ακαδημαϊκό ίδρυμα, μίλησε στον Politica89.8 και τον Χρήστο Κώνστα ο ψυχολόγος Νίκος Παπανικολάου. 

Ο κ. Παπανικολάου θέλησε να χωρίσει τους μαθητές που μετείχαν στις Πανελλαδικές εξετάσεις σε 3 κατηγορίες. Έκανε λόγο για μαθητές που πέρασαν στην σχολή προτίμησης τους, για μαθητές που δεν πέρασαν σε κάποια ακαδημαϊκή σχολή αλλά και για μαθητές που δεν κατάφεραν να περάσουν στην σχολή προτίμησης που έθεσαν ως πρώτη επιλογή αλλά εισήχθησαν σε κάποια άλλη. Για την τελευταία αυτή κατηγορία μάλιστα τόνισε πως κατά το παρελθόν με βάση και μία έρευνα που πραγματοποιήθηκε πριν 7 χρόνια από όλα τα ακαδημαϊκά ιδρύματα της χώρας παρατηρήθηκε το φαινόμενο όπου πολλοί τελικά ήταν οι μαθητές που παρόλο που δεν πέρασαν στην πρώτη τους επιλογή με το πέρασμα του χρόνου την αγάπησαν και κατάφεραν να την ολοκληρώσουν.

Συγκεκριμένα ο κ. Παπανικολάου ανέφερε πως “πολλοί μαθητές συμβιβάστηκαν κι ακολούθησαν στις σχολές που πέρασαν χωρίς να πετύχουν την πρώτη τους επιλογή, πολλοί προσαρμόστηκαν κι αγάπησαν την σχολή τους κι αυτό είναι ένα ευχάριστο μήνυμα για όσους δεν κατάφεραν να περάσουν την σχολή που ήθελαν και πέρασαν σε άλλη, ας μην ξεχνάμε πλέον πως τα ακαδημαϊκά ιδρύματα δίνουν πλέον πολλές διεξόδους έχοντας ευρύ φάσμα του να ανοίξουν νέους ορίζοντες”.

Στην συνέχεια ο κ. Παπανικολάου έκανε λόγο για μαθητές με προβλήματα αυτονομίας, σημειώνοντας πως κι αυτό είναι ένα ζήτημα που επηρεάζει τις επιδόσεις των μαθητών στις Πανελλαδικές εξετάσεις και πολλοί είναι αυτοί που την πρώτη χρονιά δεν θέλουν να απομακρυνθούν από το πατρικό περιβάλλον και αναγκάζονται να ξαναδώσουν η να σπουδάσουν σε τμήμα κοντά στο σπίτι τους , όπως επίσης και πολλοί είναι εκείνοι που θέλουν να φύγουν σε κάποια άλλη πόλη για να αυτονομηθούν, τονίζοντας πως σε αυτό παίζει ρόλο η κρίσιμη ηλικία της ενηλικίωσης.

Συγκεκριμένα αναφέρει πως “πολλά παιδιά είναι ανώριμα και δεν θέλουν να φύγουν από το πατρικό τους περιβάλλον και την επόμενη χρονιά παρόλο που δεν πέρασαν στην πόλη που επιθυμούσαν να καταφέρουν να αγαπήσουν την πόλη που περάσαν και να διαβάζουν για την σχολή τους”, προσθέτωντας πως: “Πολύ λίγα παιδιά έχουν αυτονομηθεί και στο λύκειο πηγαίνουν μόνα τους στο σχολείο και χρόνο με το χρόνο βλέπουμε όλο και λιγότερα παιδιά να αυτονομούνται ίσως και λόγω της προστασίας που τους παρέχουν οι γονείς τους”

Για τους μαθητές που δεν κατάφεραν να πετύχουν στις Πανελλαδικές εξετάσεις ο κ. Παπανικολάου τονίζει πως “ως γονείς το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνουμε είναι να μπορέσουμε να αρνηθούμε την αποτυχία και να δεχτούμε το πένθος τους για αυτήν τους την αποτυχία. Πολλά παιδιά θα θυμώσουν, πολλά θα αισθανθούν άσχημα και δύσκολα και πρέπει να δεχτούμε το τι αισθάνονται αυτά τα παιδιά και να τα στηρίξουμε. Θα πρέπει να βρούμε εναλλακτικούς τρόπους για να προσεγγίσουμε αυτά τα παιδιά και να τα κάνουμε να αναπροσαρμόσουν τους στόχους τους, να τα κάνουμε χαλαρώσουν και να τους δείξουμε ότι πρέπει να συνεχίσουν να προσπαθούν. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να τους δώσουμε την ταμπέλα του άχρηστου”.

Για το αν τα παιδιά που απέτυχαν στις Πανελλαδικές εξετάσεις πρέπει να ξαναμπούν στην διαδικασία του να δώσουν Πανελλαδικές εξετάσεις ο κ. Παπανικολάου συμβουλεύει πως “το αν θα ξαναδώσουν οι μαθητές εξετάσεις η όχι είναι κάτι που ισχύει για το κάθε παιδί η οικογένεια ξεχωριστά ωστόσο αυτό που ισχύει κατά πλειοψηφία και θεωρείται και σωστό κατά την γνώμη μου είναι να γραφτούν αυτά τα παιδιά σε κάποιο ιδιωτικό εκπαιδευτικό ίδρυμα και να συνεχίσουν να κυνηγούν πλέον από εκεί τους στόχους τους. Από αυτό όμως θα πρέπει να εξαιρεθούν τα παιδιά που δεν είναι έτοιμα να αυτονομηθούν γιατί σίγουρα κάτι τέτοιο θα τους είναι δύσκολο, ειδικά αν το ίδρυμα βρίσκεται σε άλλη πόλη η χώρα. Αυτά τα παιδιά επομένως θα πρέπει να αντιμετωπιστούν με περισσότερη υπομονή και πιθανόν η λύση να βρίσκεται στο να ξαναπροσπαθήσουν χαλαροί και καλύτερα προετοιμασμένοι να ξαναδώσουν Πανελλαδικές”.  

Όπως και να χει συμπερασματικά ο κ. Παπανικολάου αναφέρει πως “είναι σημαντικό να θεωρήσουν όλα τα παιδιά ότι έδωσαν Πανελλαδικές εξετάσεις κι ότι παρόλο που δεν τα κατάφεραν κάτι τέτοιο δεν είναι αποτυχία, να συνειδητοποιήσουν δηλαδή πως στις εξετάσεις δεν έδωσαν για το μέλλον τους αλλά για το παρελθόν τους”.

Το εκπαιδευτικό σύστημα κι η διαδικασία των Πανελλαδικών εξετάσεων παραμένει ίδιο εδώ και τόσα χρόνια κι από πλευράς κράτους αλλά κι από πλευράς αντιμετώπισης του απ΄όλη την κοινωνία σύμφωνα με τον κ. Παπανικολάου γι αυτό και εκείνος από την πλευρά του ως επαγγελματίας ψυχολόγος προτείνει στους γονείς  να αποδεχτούν την αποτυχία των παιδιών τους, να μην προβάλλουν τα συναισθήματα τους στα παιδιά ούτε τις ιδέες και τις αντιλήψεις τους. “Δεν πρέπει να λειτουργούμε απορριπτικά στα παιδιά, πρέπει να αφήσουμε τα παιδιά να διαχειριστούν μόνα τους την όποια αποτυχία και να το βοηθήσουμε να ανασυντάξουν τις δυνάμεις τους και να στηρίξουμε  τις επιλογές τους”, ανέφερε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας πως οι Πανελλαδικές εξετάσεις “είναι μία δύσκολη πορεία, είναι μία πορεία απαιτητική που πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι δεν δίνουμε εξετάσεις εμείς αλλά το παιδί. Γι αυτό πρέπει να στηρίξουμε το παιδί, να μην αναπροσαρμόσουμε όλη μας την ζωή γύρω από τις εξετάσεις του και να μην ξεχνάμε πως ένας καλά προετοιμασμένος μαθητής δεν έχει να φοβάται τίποτα”.

Ακούστε εδώ όσα είπε στον Politica89.8 o ψυχολόγος Νίκος Παπανικολάου: