Oργή στη Σητεία για τον ΒΟΑΚ και την “απομόνωση της ανατολικής Κρήτης”

Δημοσιεύτηκε στις 15/04/2025 11:36

Oργή στη Σητεία για τον ΒΟΑΚ και την “απομόνωση της ανατολικής Κρήτης”

Συνεχίζονται οι αντιδράσεις για τις ανακοινώσεις του υφυπουργού Νίκου Ταχιάου στην Κρήτη σχετικά με τον ΒΟΑΚ από τις οποίες απουσίαζε το τμήμα Άγιος Νικόλαος – Σητεία καθώς όπως ειπώθηκε δεν υπάρχουν τα χρήματα.

Μετά τη δυσαρέσκεια που εξέφρασε ο δήμαρχος Σητείας, κριτική άσκησε ο Αντιπεριφερειάρχης Λασιθίου Γιάννης Ανδρουλάκης ο οποίος επανέλαβε στην πάγια θέση της Περιφέρειας Κρήτης για ένα ΒΟΑΚ από την Σητεία έως την Κίσσαμο όπως έχει εκφραστεί  από τον Περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρο Αρναουτάκη. Όπως υποστήριξε είναι έργο “που βγάζει την ανατολική Κρήτη από την απομόνωση”.

Οι δηλώσεις του κ.Ανδρουλάκη  στο anatolh.com:

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Ο Γιώργος Ταβερναράκης για ΒΟΑΚ και Καστέλι: “Ζητάμε ρεαλιστικές λύσεις που η ίδια η κοινωνία έχει ήδη υιοθετήσει”

Κατερίνα Σπυριδάκη:«Δεν είναι 2 ταχυτήτων η Κρήτη»

«Δεν είναι 2 ταχυτήτων η Κρήτη» υπογραμμίζει από την πλευρά της  η  βουλευτής Λασιθίου του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ  Κατερίνα Σπυριδάκη.

Η βουλευτής Λασιθίου προέβη στην ακόλουθη δήλωση:
«Ο Υφυπουργός Υποδομών με τις πρόσφατες δηλώσεις του για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης και συγκεκριμένα για το τμήμα Άγιος Νικόλαος – Σητεία, φρόντισε να μας υπενθυμίσει – με έναν σχεδόν κυνικό τρόπο – ποια περιοχή της Κρήτης θεωρείται «προτεραιότητα» και ποια όχι.
Μας είπε ότι «θα συνδέσουμε και τον Άγιο Νικόλαο με τη Σητεία όταν βρούμε λεφτά». Μας μίλησε για την ανάγκη «νοικοκυρέματος» των έργων. Και μας προειδοποίησε ότι «οι απαιτήσεις πολλές φορές είναι περισσότερες από τις ανάγκες».Ας τα πάρουμε, όμως, ένα-ένα: Σε ποιο ακριβώς «νοικοκύρεμα» αναφέρεται ο Υφυπουργός; Για ποια «θηριώδη» έργα στην Κρήτη μιλάει; Γιατί εμείς στο Λασίθι βλέπουμε μόνο μια θηριωδία:
Θηριώδης είναι η απόσταση ανάμεσα στις προεκλογικές υποσχέσεις και τις μετεκλογικές αναιρέσεις.
Θηριώδης είναι η εγκατάλειψη του Λασιθίου, ενός νομού με μία οικονομία (τόσο αγροτική όσο και τουριστική) που συμβάλει τα μέγιστα στο ΑΕΠ της χώρας, που όμως παραμένει απομονωμένος.
Θηριώδης είναι η έλλειψη ενός ασφαλούς οδικού δικτύου.
Θηριώδης είναι, επίσης, η ενεργειακή εκμετάλλευση της Σητείας και η παντελής απουσία ανταποδοτικών για μία κοινωνία που προσφέρει τα μέγιστα στο ενεργειακό ισοζύγιο.
Και αναρωτιέμαι: Πότε ακριβώς έγινε το έργο «απαίτηση» και όχι «ανάγκη; Δηλαδή το ότι δεν έχουμε βασικό οδικό δίκτυο θεωρείται υπερβολή από το Υπουργείο; Η Σητεία που μένει εκτός κάθε αναπτυξιακού σχεδιασμού, χωρίς ασφαλές οδικό δίκτυο, χωρίς ανταποδοτικά από την ενεργειακή της επιβάρυνση, θεωρείται… απαιτητική;
Το ερώτημα λοιπόν είναι απλό: Δεν θέλουμε να μας πει το Υπουργείο τι χρειάζεται για να γίνει το έργο. Το ξέρουμε. Το έχουμε ακούσει, το έχουμε καταθέσει σε Ερωτήσεις, το έχουμε εξηγήσει στους πολίτες.
Θέλουμε να μας πείτε ξεκάθαρα:
Τι σκοπεύει να κάνει το Υπουργείο και η Κυβέρνηση για το τμήμα Άγιος Νικόλαος – Σητεία;
Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα χρηματοδότησης και ένταξης των επιμέρους υποτμημάτων σε εργαλεία όπως το ΕΣΠΑ ή το Ταμείο Ανάκαμψης;
Και, τελικά, θα χρειαστεί να περιμένουμε και πάλι να έρθουν εκλογές για να ακούσουμε υποσχέσεις για το έργο;
Ο ΒΟΑΚ δεν είναι «επιλογή». Είναι υποχρέωση του κράτους απέναντι στους πολίτες της Ανατολικής Κρήτης. Και η Κυβέρνηση οφείλει να σταματήσει να αντιμετωπίζει το Λασίθι σαν τον ξεχασμένο συγγενή που θα τον θυμηθεί την τελευταία στιγμή, λίγο πριν τις εκλογές.
Η Κρήτη δεν είναι για δυο ταχύτητες. Και η Σητεία δεν είναι υποσημείωση.
Το έχετε υποχρέωση να το αποδείξετε. Όχι με λόγια. Με έργα».

 

ΚΚΕ: Ο ΒΟΑΚ δεν αποτελούσε ποτέ ενιαίο έργο

Τα βέλη της εναντίον της κυβέρνησης αλλά και του δημάρχου Σητείας, στρέφει και η Κ.Ο. Λασιθίου του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας .

Όπως αναφέρει ο Σίμος Συμεωνίδης, Μέλος της ΕΠ Κρήτης του ΚΚΕ, Γραμματέα της ΤΕ Λασιθίου του ΚΚΕ, επικεφαλής και δημοτικός σύμβουλος Σητείας της Λαϊκής Συσπείρωσης Σητείας: 

Για άλλη μια φορά, στο ίδιο -κακοπαιγμένο-έργο θεατές, ο Λασιθιώτικος λαός και ιδιαίτερα οι Σητειακές και οι Σητειακοί μετά την «ειλικρινή» δήλωση του υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών Νίκου Ταχιάου ότι η Σητεία δεν υπολογίζεται στον άμεσο σχεδιασμό του ΒΟΑΚ. Από τη μια η κυβέρνηση να επιβεβαιώνει αυτό που ο κόσμος «το ‘χει τούμπανο» και καταγγέλλει χρόνια τώρα και από την άλλη ο δήμαρχος Σητείας που διαμαρτύρεται απέναντι στην κυβέρνηση και στον κόμμα που στήριξε και τον στηρίζει. Ποιες είναι οι αλήθειες που επιδιώκουν να κρύβουν διαρκώς:

Ο ΒΟΑΚ δεν αποτελούσε ποτέ ενιαίο έργο, άλλα ένα «σαλάμι» όπου το κάθε τμήμα του υπόκειται στη λογική κόστους οφέλους. Δεν χαράκτηκε και δεν υλοποιείται με βάση τις ανάγκες του Κρητικού λαού αλλά με βάση τις προτεραιότητες και την δίψα για κέρδη των ξενοδοχειακών, εμπορικών και κατασκευαστικών επιχειρηματικών ομίλων. Ο ανταγωνισμός τους είναι που επηρεάζει και τελικά καθορίζει τεχνικές πλευρές του έργου, με τις αντίστοιχες συνέπειες που πληρώνει ο λαός της Κρήτης. Συγκεκριμένα με την εκτίναξη του κόστους όπου από το αρχικό 1,2 δις θα ξεπεράσει τα 4 δις και έπεται συνέχεια. Στο ότι επιστημονικά ορθές και σύγχρονες λύσεις συμπιέζονται, έως και απορρίπτονται, όπως στις παρακάμψεις, τις συνδετήριες οδούς, στην υπογειοποίηση τους κ.α. Στο ότι η «σαλαμοποίηση» του έργου δημιουργεί προβλήματα στην αντιπλημμυρική θωράκιση της Κρήτης και άλλες περιβαλλοντικές επιπτώσεις με συνέπειες που ήδη βιώνουμε. Στο ότι υλοποιούν έναν κλειστό αυτοκινητόδρομο χωρίς διαφυγή για εξασφαλισμένη κερδοφορία, βάζοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια και τις ζωές των Κρητικών. Τελικά, στο ότι η αποσπασματικότητα και οι καθυστερήσεις στον σχεδιασμό και την υλοποίηση του έργου είναι πολιτική επιλογή που υπηρετεί τα κέρδη των λίγων σε βάρος της ζωής των πολλών.

Η περιφερειακή αρχή και οι τελευταίες δημοτικές αρχές της Σητείας συνειδητά αποπροσανατολίζουν τους εργαζόμενους της Κρήτης και της Σητείας όταν μιλάνε για «δήθεν πολιτική βούληση» που είναι το μοναδικό προαπαιτούμενο για να δοθούν λύσει, για παράδειγμα: στη χάραξη, στο ποιες εναλλακτικές προκρίνονται κτλ. Επιχειρούν να αποποιηθούν της δικής τους ευθύνης όπου αποδέχονται και υπηρετούν την «κανονικότητα» ότι ο ΒΟΑΚ καθυστέρησε εγκληματικά στο παρελθόν και επισπεύσθηκε την περίοδο αυτή γιατί οι προτεραιότητες του κεφαλαίου έτσι απαιτούσαν. Κρύβουν ότι οι κυβερνήσεις διαχρονικά και βεβαίως η τωρινή κυβέρνηση της ΝΔ, ασφαλώς και έχουν την ευθύνη που ο κρητικός λαός πληρώνει με βαρύ φορτίο αίματος έναν επικίνδυνο δρόμο, δεκαετίες τώρα. Λειτουργούν ως διαιτητές στο παιχνίδι που παίζουν μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα στις πλάτες του λαού και της νεολαίας. Γιατί τα κέρδη τους και ο ανταγωνισμός των παράσιτων που υλοποιούν τον ΒΟΑΚ καθορίζει τι-πως-που-πότε θα γίνει, ό,τι γίνει. Το πολιτικό προσωπικό αυτών των συμφερόντων στο μόνο που έχει βούληση είναι ότι θέλει και έχει αυτό το ρόλο της αναζήτησης της χρυσής τομής.

Η Σητεία δεν αποτελεί προτεραιότητα στην ένταξη στον ΒΟΑΚ γιατί τα συμφέροντα των καπιταλιστών στην περιοχή δεν τον έχουν και τόσο ανάγκη σε σχέση με άλλα έργα που υπηρετούν τα κέρδη ενεργειακών, «πράσινων» και μη, ομίλων. Επιπλέον λόγος είναι, ότι δεν συμφέρει τους κατασκευαστικούς ομίλους η περιοχή του Λασιθίου, ιδιαίτερα μετά τον Άγιο Νικόλαο, αφού το γεωλογικό ανάγλυφο επηρεάζει το κόστος και σε συνδυασμό με τα οχήματα που θα τον χρησιμοποιούν, τα διόδια θα κάνουν δεκαετίες να αποδώσουν τα προσδοκόμενα κέρδη σε σχέση με άλλα τμήματα του ΒΟΑΚ. Το ξέρουν καλά, πέρα από τους Σητειακούς, οι κάτοικοι του Καλού Χωριού και του Καβουσίου με τις δικαιολογημένες παρατηρήσεις και ενστάσεις τους που αφορούν την ασφάλεια και την καθημερινότητα τους, να απορρίπτονται ως «μαξιμαλιστικές».

Ιδιαίτερα ο δήμαρχος Σητείας πρέπει να απολογηθεί ότι συνέβαλε στον αποπροσανατολισμό του Σητειακού λαού αφού με τη στάση του προσωπικά και συνολικά των δημοτικών αρχών που ηγείται, καλλιεργούσε τον εφησυχασμό και τη εμπιστοσύνη στην κυβέρνηση της ΝΔ, πότε στον κ.Πλακιωτάκη που ως υπουργός Ναυτιλίας τον Μάρτιο του 2020 υποσχόταν τεχνικούς συμβούλους για την ολοκλήρωση μελετών στο κομμάτι “Παχειά Άμμος-Αυχήν Αγκαθιάς”, ή τον Ιανουάριο του 2024 όταν μεσολαβούσε ως Αντιπρόεδρος της Βουλής για συνάντηση με τον κ.Σταϊκούρα για επανάληψη των ίδιων ακριβώς υποσχέσεων, ή στην πρόσφατη ημερίδα για τον ΒΟΑΚ στη Σητεία, αρχές του 2025 όπου ξανά επανέλαβε τα ίδια και τα ίδια. Άλλα ο δήμαρχος Σητείας το ίδιο έκανε και όταν δεν έβγαζε μιλιά στον πρωθυπουργό γιατί προεκλογικά δεν έπρεπε να διαταράξει τα «ΝεοΔημοκράτικα» νερά.

Και ένα ερώτημα: Γιατί ο δήμαρχος Σητείας Γ.Ζερβάκης, αλλά και ο προηγούμενος Θ.Πατεράκης που στηρίχθηκαν από ΠΑΣΟΚ,ΝΔ και βεβαίως τα κόμματα τους κρύβουν επιμελώς ότι ακόμα και η μελετητική ωριμότητα που υπάρχει για το τμήμα της Σητείας αφορούν δρόμο με μια λωρίδα εκατέρωθεν. Κρύβουν ότι, ούτως ή άλλως, το κομμάτι αυτό δεν θα αποτελεί τμήμα ενός ενιαίου ΒΟΑΚ που υλοποιείται(όπως υλοποιείται) και σε καμία περίπτωση δεν θα έχει σύγχρονες προδιαγραφές, ανεξάρτητα από την σαφώς καλύτερη χάραξη σε σχέση με την απαράδεκτη, επικίνδυνη κατάσταση σήμερα. Το γνωρίζουν πολύ καλά, αλλά έχουν μοιρασμένους ρόλους και το βαφτίζουν το τμήμα αυτό «ΒΟΑΚ» μπας και εξασφαλιστεί χρηματοδότηση για ένα έργο που έπρεπε να είχε υλοποιηθεί χθες με μία μελέτη που θα κλείσει προσεχώς 20ετία.

Ο ΒΟΑΚ και συνολικά το οδικό δίκτυο της Κρήτης αποτελούν μία ακόμα «κοιλάδα των Τεμπών» που συντηρεί η κυβέρνηση, σε συνέχεια των προηγούμενων κυβερνήσεων γιατί «Δεν υπάρχουν λεφτά για να συνδέσουμε τον Άγιο Νικόλαο με τη Σητεία» όπως δήλωσε ο κ. υφυπουργός. Βέβαια λεφτά για τις ανάγκες του λαού ποτέ δεν υπάρχουν, όμως τον καλούν διαρκώς σε νέες θυσίες και να ματώσει στους φόρους και το χαράτσωμα ώστε να μην μείνει το ντόπιο κεφάλαιο έξω από το φαγοπότι της πολεμικής οικονομίας της ΕΕ και των σφαγείων της μαζί με το ΝΑΤΟ. Χρήματα δεν υπάρχουν για την ασφάλεια και τον εκσυγχρονισμό των μεταφορών, για τα νοσοκομεία του Λασιθίου, για τη στήριξη του εισοδήματος των εργαζομένων και βιοπαλαιστών αγροτών του Λασιθίου και για άλλες υποδομές όμως δίνουν γη και ύδωρ για να στηρίζονται τα κέρδη των αφεντικών τους, για τους ενεργειακούς ομίλους, τους τραπεζίτες, τους εφοπλιστές κ.λ.π.

Η εποχή της αθωότητας έχει παρέλθει και το τεκμήριο της δεν μπορούν να το επικαλούνται όσοι στηρίζουν το σύστημα των λίγων που παρασιτεί στις ζωές και τον κόπο των πολλών.
Ο λαός του Λασιθίου και της Σητείας πρέπει να βγάλει τα συμπεράσματά του και να διεκδικήσει με βάση τις ανάγκες του:
ΒΟΑΚ από την Κίσσαμο ως τη Σητεία, σύγχρονο, ασφαλή, χωρίς πρόσθετη φορολογία, διόδια και παραχωρήσεις σε ιδιώτες, που να εντάσσεται σε έναν συνολικό ολοκληρωμένο – όχι αποσπασματικό – σχεδιασμό, έξω από τη λογική κόστους – οφέλους, για ένα ασφαλές, ενιαίο, δημόσιο και δωρεάν οδικό δίκτυο σε όλη την Κρήτη
Αναβάθμιση του υπάρχοντος οδικού δικτύου και κατασκευή νέου σύμφωνα με τις υπάρχουσες και μελλοντικές ανάγκες. Άμεσα μέτρα για την οδική ασφάλεια στα πιο επικίνδυνα σημεία του ΒΟΑΚ και του υπόλοιπου οδικού δικτύου.

Σχεδιασμό και ανάπτυξη των δημόσιων μεταφορών σε όλα τα χωριά και τις πόλεις της Κρήτης.
Αξιοποίηση και εκσυγχρονισμό όλων των μέσων μαζικής μεταφοράς (συμπεριλαμβανομένου και των μέσων σταθερής τροχιάς), που θα λύσει πολλά θέματα εύκολης, ασφαλούς, γρήγορης και φθηνής μετακίνησης εργαζομένων και επισκεπτών.

Το ΚΚΕ, οι βουλευτές του , οι περιφερειακοί και δημοτικοί του σύμβουλοι, οι δυνάμεις μας στο εργατικό, λαϊκό κίνημα αυτές τις προτάσεις κάνουμε και κυρίως παλεύουμε, μαζί με το λαό, ενιαία σε όλη την Κρήτη.


Περισσότερα Video

Ακολουθήστε το Politica στο Google News και στο Facebook