Ο Χ. Καστανίδης για τα μη κρατικά Πανεπιστήμια: «Aποκρουστική η θέση ότι το Ενωσιακό δίκαιο υπερτερεί του Συντάγματος»
“Aποκρουστική” χαρακτήρισε τη θέση ότι το Ενωσιακό δίκαιο υπερτερεί του Συντάγματος, ο πρώην βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ Χάρης Καστανίδης, μιλώντας στον Politica 89.8 και τον Χρήστο Κώνστα.
Για το νομοσχέδιο για τα μη κρατικά πανεπιστήμια: «Κοιτάξτε στην αρχή ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, όπως και η ηγετική ομάδα, είχε την άποψη ότι θα έπρεπε να εστιάσει το ΠΑΣΟΚ την κριτική του, την πιθανή κριτική γιατί ακόμη δεν ήταν γνωστή ή δεν ήταν γνωστές οι νομοτεχνικές διατυπώσεις του νομοσχεδίου πως το θα πρέπει να εστιάσει το ΠΑΣΟΚ στην στους όρους και τις προϋποθέσεις για να μπορούν να υπάρξουν και μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια. Ναι, εγώ ήμουν από αυτούς που από την πρώτη στιγμή υποστήριξε, όπως και άλλοι άνθρωποι κυρίως από την πλευρά του δικαίου, ότι το μείζον θέμα επιστημονικό και πολιτικό είναι ότι το νομοσχέδιο της κυβέρνησης έρχεται σε κραυγαλέα αντίθεση του άρθρου 16 του Συντάγματος. Και είχα ζητήσει και η άσκηση αντιπολιτευτικής κριτικής από το ΠΑΣΟΚ, να στηριχθεί στην ευθεία προσβολή του Συντάγματος. Σιγά σιγά το ΠΑΣΟΚ μετακινήθηκε προς αυτή τη θέση, την οποία είχα υποστηρίξει από την πρώτη στιγμή. Νομίζω ότι αυτό είναι το σωστό, το οποίο υπεράσπιζεται στη βουλή το ΠΑΣΟΚ σήμερα, ότι δηλαδή βάλλεται το Σύνταγμα, το οποίο στα χέρια της παρούσας κυβέρνησης με διάφορες αφορμές κινδυνεύει να καταστεί, δυστυχώς κουρελόχαρτο. Άρα ορθά το ΠΑΣΟΚ αυτή την ώρα επισημαίνει την αντισυνταγματικότητα του νομοσχεδίου της κυβέρνησης, μια αντισυνταγματικότητα που δεν σηκώνει και πολύ πολύ επιστημονική συζήτηση, παρά την προσπάθεια που ορισμένοι, έχοντας τις απόψεις τους και από τη στιγμή που του ζητήθηκε να γνωμοδοτήσουν. Δεν ξέρω από ποιους ζητήθηκε να γνωμοδοτήσουν, ορισμένοι καθηγητές του συνταγματικού δικαίου εξέφρασαν ευτυχώς μια μειοψηφία την άποψη ότι θα πρέπει να υπάρξει μια φιλοευρωπαϊκή και συμβατή προς την ευρωπαϊκή έννομη τάξη, ερμηνεία του άρθρου 16. Αυτό είναι μια εντελώς λανθασμένη επιστημονικά άποψη. Φανταστείτε να πάτε στο γερμανικό συνταγματικό δικαστήριο ή στο Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο της Γαλλίας ή στην πολιτική ηγεσία των 2 χωρών και να πείτε ότι η ευρωπαϊκή έννομη τάξη υπερβαίνει του συντάγματός τους. Υπάρχει Νόμος που προβλέπει ότι η καθαρή αρμοδιότητα για την τριτοβάθμια εκπαίδευση δεν ανήκει στα όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά στις επιμέρους χώρες, κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, άρα στις εθνικές κυβερνήσεις. Είναι αποκρουστική η θέση ότι το Ενωσιακό δίκαιο υπερτερεί του Συντάγματος.
Για το ρόλο του ΠΑΣΟΚ στο συγκεκριμένο νομικό πλαίσιο, ο κ. Καστανίδης ανέφερε πως: «Πρώτα απ όλα υπάρχουν και καθηγητές οι οποίοι είναι στο ΠΑΣΟΚ και έχουν εκφράσει την αντίθετη άποψη, με εκείνους να εκτιμούν ότι μπορεί ότι μπορεί να είναι συνταγματική .Στον επιστημονικό κόσμο μπορείς να βρεις διαφορετικές απόψεις, το κρίσιμο είναι ορισμένες απόψεις να μην διακατέχονται από μια περίεργη η επιστημονική ιδιοτέλεια, όταν μάλιστα οι ίδιοι άνθρωποι στο παρελθόν εξέφραζαν διαφορετικές απόψεις. Υπάρχουν διαφορετικές απόψεις βεβαίως και θα ήταν περίεργο να μην υπάρχουν διαφορετικές απόψεις, μπορεί σε μια κοινοβουλευτική ομάδα και στο ΠΑΣΟΚ μέσα να υπάρχουν διαφορετικές απόψεις. Η ικανότητα μιας ηγεσίας όμως είναι αυτή που μπορεί να συνθέτει απόψεις. Εκείνο που έχει πολύ μεγάλη σημασία, είναι να υπάρχει μια ηγεσία, μια ηγετική ομάδα, η οποία να μπορεί να συνθέτει επιμέρους διαφορές και να μπορεί να προχωρά. Αυτή τη στιγμή πάντως το ΠΑΣΟΚ, έχει τη σωστή θέση, κατ εμεί όμως θα υπερασπιστώ αν και διαφωνώ με τους συγκεκριμένους 2 συναδέλφους τη διαφορετική άποψη.»
Για το ΠΑΣΟΚ και τη θέση του για τα μη κρατικά πανεπιστήμια: «Στο προγραμματικό πλαίσιο του ΠΑΣΟΚ υπάρχει η θέση για τα μη κρατικά πανεπιστήμια και μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια, υπό την προϋπόθεση της αναθεώρησης του Συντάγματος. Αποτελεί ένδειξη επιμέλειας του αρμόδιου εισηγητή να ψάχνει να δει τι συμβαίνει σε διάφορες χώρες της Ευρώπης και να προσθέτει καινούργια στοιχεία στη δημόσια συζήτηση ή στην εσωκομματική συζήτηση, όπως είναι αυτά τα περί σκανδιναβικού μοντέλου. Το θέμα όμως είναι λίγο ευρύτερο, ανεξάρτητα από την χώρα προέλευσης, για να μην μπερδεύουμε τον κόσμο. Υπάρχει μια πραγματικότητα την οποία θέλω να ξέρουν οι Κρητικοί και οι πολίτες του Ηρακλείου. Εάν, εξαιρέσει κανείς τη Μεγάλη Βρετανία, την αγγλοσαξονική σχολή λεγόμενη η οποία Μεγάλη Βρετανία έχει μεγάλη παράδοση στα καλύτερα πανεπιστήμια της είναι δημόσια, αλλά έχει παράδοση και στα μη δημόσια, στα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Αν εξαιρέσει λοιπόν κανείς στη Μεγάλη Βρετανία, η Ηπειρωτική Ευρώπη, δεν δεν γνωρίζει μεγάλες εμπειρίες ιδιωτικών πανεπιστημίων, διότι εμπιστεύεται τα δημόσια πανεπιστήμια της. Κι όταν δεν είναι ακριβώς δημόσιο τα πανεπιστήμια και είναι μη κρατικά, ας το πούμε έτσι από πίσω από τον έλεγχο αυτών των πανεπιστημίων βρίσκονται μεγάλοι φορείς συλλογικού συμφέροντος, δημοσίου συμφέροντος. Άρα λοιπόν, η ηπειρωτική Ευρώπη δεν είναι τυχαίο ότι εμπιστεύεται το δημόσιο πανεπιστήμιο και η μεγάλη μάχη που πρέπει να δοθεί και στο εσωτερικό της χώρας είναι η αναβάθμιση του ελληνικού πανεπιστημίου.»