Ο Μανώλης Συντυχάκης για την “αναδιάρθρωση” του υπερταμείου
Με ένα ακόμη νομοσχέδιο-σκούπα που φέρνει για ψήφιση την τελευταία μέρα πριν κλείσει η Βουλή, “η κυβέρνηση διαμορφώνει το έδαφος για να δημιουργηθούν νέες «επενδυτικές ευκαιρίες» για το μεγάλο κεφάλαιο” όπως αναφέρει ο Μανώλης Συντυχάκης.
.Το σχέδιο νόμου αφορά την «αναδιάρθρωση» του Υπερταμείου (Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας).
Συνοπτικά, το νομοσχέδιο προβλέπει την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου του Υπερταμείου, την προώθηση ενός «πιο σύγχρονου μοντέλου διακυβέρνησής» του, την απορρόφηση του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και του ΤΑΙΠΕΔ από το Υπερταμείο και τον «εκσυγχρονισμό» -σύμφωνα με το «μοντέλο» της ΔΕΗ»- του πλαισίου λειτουργίας οχτώ θυγατρικών εταιρειών του (ΟΑΣΑ, ΕΛΤΑ, ΔΕΘ-Helexpo, Οργανισμός Κεντρικών Αγορών και Αλιείας, Κεντρική Αγορά Θεσσαλονίκης, ΓΑΙΑΟΣΕ, Ελληνικές Αλυκές, Διώρυγα Κορίνθου).
Ήδη, από την Αιτιολογική Έκθεση του σχεδίου νόμου διευκρινίζεται ότι «η διακυβέρνηση της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας ακολουθεί ένα μοντέλο που τέθηκε σε ισχύ κατά την περίοδο που έπρεπε να διασφαλισθεί κυρίως το εξωτερικό χρέος της χώρας και ήδη έχει καταστεί ανεπίκαιρο. Διαπιστώνεται επενδυτικό κενό σε κρίσιμους και δυναμικούς τομείς της οικονομίας».
Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Μανώλης Συντυχάκης, υπογράμμισε πως η αναδιάρθρωση του Υπερταμείου «είναι διά χειρός ΣΕΒ και Κομισιόν», καθώς θα συνεχίσει να υπηρετεί «τα νέα προτάγματα των επιχειρηματικών ομίλων, την πολιτική απελευθέρωσης των αγορών και τις ιδιωτικοποιήσεις, πράγμα που θα οδηγήσει σε περαιτέρω επιδείνωση των συνθηκών ζωής, εργασίας, αμοιβών και ασφάλισης του λαού μας».
Εξηγώντας τους στόχους αυτών των αλλαγών, σημείωσε πως «θα προετοιμάσουν την ολοκλήρωση των ιδιωτικοποιήσεων των ΑΕ που περιλαµβάνονται στο χαρτοφυλάκιο» του Υπερταμείου, ιδιαίτερα των αστικών συγκοινωνιών ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ, των ΕΛΤΑ, των νερών, των λιμανιών που έχουν απομείνει στο κράτος και των μεγάλων έργων. Επίσης, στόχος είναι η βελτίωση της κεφαλαιακής διάρθρωσης, με πρόσβαση σε εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης και εργαλεία, συμπεριλαμβανομένων των Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), με σκοπό την υλοποίηση και χρηματοδότηση περισσότερων επενδύσεων.
Το νομοσχέδιο προβλέπει επίσης πως το Υπερταμείο θα δημιουργήσει έναν «επενδυτικό κουμπαρά», για τη χρηματοδότηση έργων ύδρευσης και όχι μόνο, διαθέτοντας σε αυτόν 300 εκατομμύρια ευρώ, δηλαδή το ήμισυ του ποσού που θα εισπράξει από την επαναμεταβίβαση των μετοχών της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ στο Δημόσιο. «Αυτός ο νέος επενδυτικός κουμπαράς που συστήνει η κυβέρνηση, προαναγγέλλει την παραπέρα ιδιωτικοποίηση και εμπορευματοποίηση του νερού», είπε, καθώς η περιουσία της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ (μονάδες επεξεργασίας, δίκτυα, αποχέτευση, άρδευση κ.ο.κ.) «είτε θα πουληθεί απευθείας είτε θα ”τζογαριστεί”, επιβεβαιώνοντας ότι καμία σχέση με την πραγματικότητα δεν είχαν οι κυβερνητικές διακηρύξεις, όπως και οι αυταπάτες που προσπάθησαν να καλλιεργήσουν δυνάμεις όπως ο ΣΥΡΙΖΑ το προηγούμενο διάστημα πως η τυπική παραμονή των ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ στα χέρια του αστικού κράτους σημαίνει τάχα ανακοπή της πορείας εμπορευματοποίησης και ιδιωτικοποίησης».
Ο βουλευτής του ΚΚΕ υπογράμμισε πως «απόδειξη για τις προθέσεις της κυβέρνησης» είναι η μετατροπή των 8 εταιρειών του Υπερταμείου στο «μοντέλο της ΔΕΗ», τάχα για «καλύτερες υπηρεσίες στους πολίτες». Όπως είπε, είναι πολύ διδακτική η πορεία και η εξέλιξή της ΔΕΗ, με την ιδιωτικοποίησή της, την απελευθέρωση της Ενέργειας, τη δημιουργία Χρηματιστηρίου Ενέργειας.
«Η πολιτική απελευθέρωσης και των αστικών συγκοινωνιών, η οποία προωθείται με νόμους όλων των κυβερνήσεων εδώ και 30 χρόνια, με τη σφραγίδα της ΕΕ, η ιδιωτικοποίηση των ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ, με γνώμονα το κέρδος, τη λογική κόστους – οφέλους για το κράτος και το κεφάλαιο, είναι ήδη στα σκαριά», προειδοποίησε. Τα ίδια «πρότυπα» της ΔΕΗ ακολουθούν τα ΕΛΤΑ με τη «μείωση του λειτουργικού τους κόστους, την “καταιγίδα” κλεισίματος καταστημάτων των ΕΛΤΑ σε όλη τη χώρα που απασχολούσαν εκατοντάδες εργαζόμενους», πρόσθεσε.
«Σε απλή μετάφραση, συνθλίβουν και τα τελευταία εργασιακά δικαιώματα που έχουν απομείνει, σε αυτές τις 8 θυγατρικές. Τις ιδιωτικοποιήσεις ακολουθούν η μείωση του εργατικού δυναμικού, περαιτέρω ανατροπή των εργασιακών σχέσεων, με συνέπεια την εντατικοποίηση της εργασίας και την αύξηση του βαθμού εκμετάλλευσης της εργατικής τάξης, απλήρωτη 10ωρη εργασία, 6ήμερη δουλειά, καταστρατήγηση του σταθερού ημερήσιου χρόνου εργασίας», όπως ανέφερε.
Μια άλλη αντιδραστική πλευρά του νομοσχεδίου την οποία ανέδειξε ο Μανώλης Συντυχάκης είναι πως εισάγει αντεργατικές διατάξεις, δηλαδή «γενίκευση των ευέλικτων μορφών απασχόλησης. Μετακινήσεις του προσωπικού παρά τη θέλησή τους, χωρίς να διευκρινίζονται κριτήρια, χρονικά όρια, όροι αμοιβής και εργασίας, κ.ά. Προσλήψεις με αδιαφανείς διαδικασίες. Προσλήψεις, µε σύμβαση ορισμένου χρόνου, µε διευθυντικό δικαίωμα µέσω του κόφτη της συνέντευξης και περιορισμό του ΑΣΕΠ. Δίνει το δικαίωμα στην πρόσληψη, µέσω δουλεμπορικών γραφείων µε σύμβαση δανεισμού εργαζομένων. Χωρίς κανονισμούς προσωπικού και λειτουργίας, όπως υπηρεσιακά και επιβατικά συμβούλια, χωρίς συλλογικά όργανα. Δημιουργεί εργαζόμενους πολλών ταχυτήτων, με ποικιλία μορφών στις εργασιακές σχέσεις (αορίστου χρόνου, ορισμένου χρόνου, εργολαβικοί, δανεικοί). Με αμοιβές που διαφοροποιούνται για την ίδια εργασία, με τους διευθύνοντες συμβούλους, εκτός από παχυλές αμοιβές, να έχουν και υπερεξουσίες. Κατάργηση του δικαιώματος εκπροσώπησης των εργαζομένων στα πειθαρχικά όργανα. Καταργεί τη δημοσιοποίηση των δαπανών, τη διαφάνεια, τη λογοδοσία, τον έλεγχο, επιβάλλοντας αντιδημοκρατικές πρακτικές και σιγή νεκροταφείου». Κοινώς, «θα είναι εργαζόμενοι, χωρίς συγκροτημένα εργασιακά δικαιώματα», είπε, κάνοντας λόγο για «νομοσχέδιο καρμανιόλα» και διαμηνύοντας πως «οι εργαζόμενοι δεν πρέπει να μείνουν με σταυρωμένα τα χέρια».
Σημειώνεται πως με το Άρθρο 39, η κυβέρνηση εγκρίνει τη χορήγηση 124 εκατ. ευρώ στη «Hellenic Train» για την εκτέλεση δρομολογίων στις «άγονες γραμμές» για τα έτη 2022 και 2023. «Κατ’ αρχάς, για εμάς δεν υπάρχουν γόνιμες και άγονες γραμμές, υπάρχουν λαϊκές μεταφορικές ανάγκες που πρέπει να καλυφθούν. Οι άγονες γραμμές είναι ένα κόλπο για να επιδοτούνται οι σιδηροδρομικές, ναυτιλιακές κλπ. επιχειρήσεις. Άγονη γραμμή θεωρείται η γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη, όπως και ο Προαστιακός Σιδηρόδρομος Αθήνας και επιδοτούνται», σημείωσε ο Μανώλης Συντυχάκης.
Με το Άρθρο 40 η κυβέρνηση ενισχύει την ανεξαρτησία του ΟΣΕ που έχει την ευθύνη για τη λειτουργία, τη συντήρηση, την αναβάθμιση και την ανακαίνιση της σιδηροδρομικής γραμμής. «Εμείς δεν θέλουμε να είναι “χωρισμένες οι ράγες και τα τρένα” γιατί ο ανταγωνισμός των εταιρειών για να αυξήσουν τα κέρδη τους δημιουργεί προϋποθέσεις που οδηγούν προδιαγεγραμμένα σε Τέμπη και φυσικά ξεζουμίζει και τους εργαζόμενους», σχολίασε, ενώ ξεκαθάρισε πως «το ΚΚΕ παλεύει για ενιαίο σιδηρόδρομο, στα πλαίσια ενιαίου τομέα μεταφορών που να λειτουργεί για να καλύπτει φθηνά, με ασφάλεια και με σύγχρονα μέσα μεταφοράς τις μεταφορικές ανάγκες του λαού».
Για το άρθρο 41 που αφορά την πρόσληψη από τον ΟΑΣΘ 40 οδηγών από την 1η Αυγούστου, με συμβάσεις ορισμένου χρόνου, υπογράμμισε πως ο Οργανισμός δεν θα μπορέσει, με αυτό τον αριθμό, να επανδρώσει από τον Σεπτέμβρη που αρχίζουν τα χειμερινά ωράρια, τα 370 λεωφορεία. Ο αριθμός αυτός έρχεται να προστεθεί στους 150 συμβασιούχους που προσελήφθησαν τον περασμένο Γενάρη, από τους οποίους αρκετοί έχουν ήδη αποχωρήσει λόγω των συνθηκών εργασίας, των χαμηλών μισθών και της εργασιακής αβεβαιότητας. Την ίδια στιγμή, ο ΟΑΣΘ για να επανδρώσει επαρκώς με οδηγούς τα 370 λεωφορεία, που προβλέπονται από τα χειμερινά ωράρια δρομολόγησης, χρειάζονταν περίπου επιπλέον 400 οδηγούς, με δεδομένο ότι οι αποχωρήσεις λόγω συνταξιοδοτήσεων είναι 80-100 το χρόνο.
«Η κυβέρνηση αντί να κοροϊδεύει τον λαό της πόλης με φιέστες και επαναλαμβανόμενα εγκαίνια σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών λεωφορείων να δώσει λύση μετατρέποντας τις συμβάσεις ορισμένου χρόνου των 150 οδηγών και των 40 που πιάνουν τιμόνι τον Αύγουστο σε αορίστου χρόνου, αφού οι εργαζόμενοι αυτοί καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες και πέρασαν το διαγωνισμό με διαδικασίες ΑΣΕΠ. Επίσης να προσλάβει επιπλέον τον επαρκή αριθμό οδηγών για να καλυφτούν τουλάχιστον τα προγραμματισμένα χειμερινά δρομολόγια που καθημερινά είναι μειωμένα κατά 30%», τόνισε, καθώς «μόνο έτσι μπορεί να εξασφαλιστεί η ομαλή συνέχιση του συγκοινωνιακού έργου του ΟΑΣΘ».