Mαρίτα Kαράτζη: «Με ενδιαφέρει να επενδύσω στο Ξενία – Αλλάζουμε με συνεχείς επενδύσεις τον Καρτερό »
Το φιλόδοξο επενδυτικό πρόγραμμα της MK Hotel Collection που ενδιαφέρεται να επενδύσει στο Ξενία, μετά από τις αλλεπάλληλες επενδύσεις της στον Καρτερό, τα τελευταία χρόνια, παρουσίασε στον Politica 89.8 και τον Χρήστο Κώνστα, η πρόεδρος της εταιρείας Μαρίτα Καράτζη.
Η κ. Καράτζη, εξήγησε τους λόγους που επέλεξε να επενδύσει στον Καρτερό τονίζοντας πως: «Ο Καρτερός είναι μια πανέμορφη φυσική αμμώδης παραλία. Δεν υπάρχει κάτι παρόμοιο στον υπόλοιπο Βόρειο άξονα της Κρήτης. Ήταν μια παραμελημένη περιοχή που έχει πάρα πολλά να δώσει, και να πω πως ο Καρτερός ήταν η περιοχή που με διάλεξε δεν τον διάλεξα. Ήρθαν τα πράγματα κι οι συγκυρίες χωρίς να ξέρω το γιατί τυχαία, έχω αγαπήσει αυτόν τον τόπο, αξίζει στην περιοχή να αναπτυχθεί και να ομορφύνει. Έχει ένα φυσικό κάλος ο Καρτερός, διαθέτει κουλτούρα και πολιτισμό, υπάρχει ένας ολόκληρος μύθος, ότι υπάρχει ένα μονοπάτι από την Κνωσσό, όπου ο Μίνωας κατέβαινε εκεί για να κάνει τα Καλοκαιρινά του μπάνια. Όλα αυτά τα ένιωσα από την πρώτη στιγμή που έφτασα. Απολαμβάνω που δραστηριοποιούμαι στον Καρτερό. »
Γιατί επέλεξε να ασχοληθεί με τον τουρισμό η κ. Καράτζη: «Με ενδιέφερε ανέκαθεν ο τουρισμός, ήταν αυτό με το οποίο ασχολήθηκα από την πρώτη στιγμή αφότου τέλειωσα τις σπουδές μου. Θεωρώ πως ο τουρισμός αποτελεί δημιουργία κι ομορφιά. Για εμένα είναι απόλαυση να προσφέρει κανείς υπηρεσίες υψηλού επίπεδου σε ανθρώπους που τιμούν την χώρα μας με το να έρχονται εδώ για διακοπές. Είναι αυτό που ξέρω να κάνω, και κάνω πάντα στη ζωή μου, υψηλές υπηρεσίες, καλές υποδομές κι υψηλό επίπεδο διακοπών. »
Η κ. Καράτζη, αναφέρθηκε στο επενδυτικό πλάνο της MK Hotel Collection, σημειώνοντας πως: «Ξεκίνησε με την εξαγορά του Minoan Palace από την ΑΚS, πριν από 3 χρόνια. Έγινε μια ανακαίνιση ολοκληρωμένης μορφής στο ξενοδοχείο σε δύο στάδια. Τον πρώτο χειμώνα, έγιναν όλες οι υποδομές σε εστιατόρια μπαρ και κοινόχρηστους χώρους και το δεύτερο χρόνο, ανακαινίσαμε πλήρως όλα τα δωμάτια. Παράλληλα, τον πρώτο χρόνο, έγινε ένα all day beach bar restaurant, το Cicada Seascape Experience, το οποίο είναι πραγματικά ένα πάρα πολύ όμορφο μαγαζί, το έχουν αγαπήσει οι συμπολίτες μας στο Ηράκλειο. Είναι ένας πολύ κοντινός προορισμός, είναι μόλις 10 λεπτά από το κέντρο του Ηρακλείου όπου μπορεί να προσφέρει απόλαυση και ποιότητα από το πρωί στις 9 έως και τις δώδεκα, μία το βράδυ. Είναι ένας χώρος, που μπορεί να φιλοξενήσει οικογένειες, είναι ένας χώρος που μπορεί να φιλοξενήσει παρέες, φίλους, οτιδήποτε. Είναι πραγματικά ένας πολύ όμορφος χώρος. Έπειτα, πριν από 2 χρόνια περίπου, κάναμε την εξαγορά του πρώην Amnissos Beach που βρίσκεται πίσω από το Ξενία, εκεί γίνεται πραγματικά ένα αριστούργημα ξενοδοχείο. Πρόκειται, για ένα πολύ exclusive προϊόν με 60 ιδιωτικές πισίνες, απευθύνεται σε πελάτες υψηλού βαλαντίου. Το έχουμε σκεφτεί, το έχουμε ονειρευτεί, το στήνουμε και περιμένουμε με πολύ μεγάλη λαχτάρα, 1 του Ιούνη, να ανοίξουμε τις πόρτες μας για να έρθουν οι πρώτοι επισκέπτες. Πριν από λίγες ημέρες ξεκίνησε, η δημιουργία του Cicada Suites Elegant Beach Living , είναι 6 βιλίτσες που φτιάχνονται ακριβώς δίπλα από το Cicada Seascape Experience, πολύ premium κι αυτές που έχουν ιδιωτικές πισίνες, έχουν γυμναστήριο, έχουν barbeque, θα είναι ένα πολύ όμορφο προϊόν. Μέσα στο καλοκαίρι, κάναμε την εξαγορά, του Village Resort & Waterpark, το οποίο βρίσκεται στην Χερσόνησο, είναι 275 δωμάτια, στο τελείωμα αυτής της τουριστικής περιόδου θα κάνουμε την ανακαίνιση εκεί, ώστε το 2024 να είμαστε έτοιμοι να υποδεχτούμε τους πελάτες μας. Συζητάμε πολλά πράγματα, ο στόχος είναι η δημιουργία κι η απόλαυση που παίρνουμε μέσα από αυτή. Συζητάμε πολλά πράγματα, διαπραγματευόμαστε διάφορα πράγματα, κάνουμε βήματα σταθερά, προσεκτικά και μετρημένα, πατάμε πάνω στη γη και θεωρώ πως τα επόμενα χρόνια, θα είναι χρόνια μεγάλης εξέλιξης για τον όμιλο μας. »
Η κ. Καράτζη, εξήγησε το πόσο σημαντικό ρόλο παίζουν οι συνεργασίες, με ένα από τους μεγαλύτερους Ευρωπαίους tour operators, όπως τη γερμανική DER Touristik : «Είναι πάρα πάρα πολύ σημαντικό να στηριζόμαστε σε συνεργάτες, που έχουν αποδείξει μέσα στα χρόνια την αξία τους, στην Παγκόσμια Τουριστική Κοινότητα, όπως είναι η DER Touristik, είναι τιμή και είναι κι ασφάλεια. Το Unique Blue έχει στην πλειονότητα του Γερμανούς πελάτες, στο 80%, το υπόλοιπο 20% διανέμεται και σε άλλες χώρες, Ολλανδία, Βέλγιο, Δανία.»
Σε ερώτηση για το πως η Μαρίτα Καράτζη, βλέπει τον Καρτερό αλλά και πόσο την πονάει να υπάρχει μια εγκαταλελειμμένη τουριστική εγκατάσταση σαν το πρώην Ξενία και γενικά απαξιωμένες τουριστικές υποδομές, εκείνη απαντά πως: «Είναι πόνος ψυχής, να είμαστε στο Pnoé, έτσι λέγεται το ξενοδοχείο μας, γιατί το Amnissos Beach είχε κλείσει από το 1994, οπότε του δώσαμε πνοή και του δώσαμε ζωή, είναι πόνος ψυχής, να στεκόμαστε στο Pnoé να έχουμε κάνει μια επένδυση εκατομμυρίων και να βλέπουμε μπροστά μας, ένα εγκαταλελειμμένο πανέμορφο κτίριο, γιατί ο κ. Κωνσταντινίδης, που έχτισε την εποχή των sixties όλα τα Ξενία, έχτισε με μια συγκεκριμένη αρχιτεκτονική της εποχής του πάρα πολύ μπροστά, όλα τα Ξενία στα καλύτερα Location, σε όλη την Ελλάδα. Πραγματικά το συγκεκριμένο, είναι 50 χρόνια που είναι εγκαταλελειμμένο, έγινε γκέτο μεταναστών, έγινε γκέτο τοξικομανών, έγινε επικίνδυνο για τους κατοίκους της περιοχής να είναι αυτοί οι άνθρωποι εκεί. Πριν από 1,5 – 2 χρόνια, έγιναν κινήσεις από τους αρμόδιους φορείς κι έφυγαν οι διάφοροι σκοτεινοί παράγοντες από εκεί. Παρόλ αυτά, παραμένει ένα επικίνδυνο μέρος, διότι στατικά είναι ετοιμόρροπο. Πραγματικά, θεωρώ πως ήρθε η στιγμή το κράτος να αναλάβει τις ευθύνες του και να το βγάλει σε ένα διαγωνισμό, για να μπορέσει πλέον η περιοχή να πάρει την αξία που της πρέπει.»
Η κ. Καράτζη δεν δίστασε να σχολιάσει τις προσπάθειες που έχουν γίνει για την αναβάθμιση της περιοχής του Καρτερού, σημειώνοντας πως: «Έχουν γίνει προσπάθειες, και με τους Μεσογειακούς αγώνες που θεωρώ πως θα προσελκύσει πάρα πολύ κόσμο το Καλοκαίρι η περιοχή και θα την μάθει ο κόσμος. Υφίσταται θέμα υποδομών, τι να πούμε, να μιλήσουμε για τον Καρτερό, όταν συζητάμε για τον Βόρειο Οδικό Άξονα που είναι Καρμανιόλα, όπως εκείνος που πάει από Ηράκλειο για Χανιά. Ευτυχώς, τουλάχιστον περιμένουμε ένα αεροδρόμιο το 2025 κι εύχομαι να είναι το 2025 , το οποίο δημιουργεί τεράστιες προσδοκίες για τον τουρισμό και για το νησί μας. Θεωρώ ότι τα επόμενα χρόνια θα δούμε χρυσές εποχές για την Κρήτη ακόμα και τώρα είναι εφόσον μια στις 2 κρατήσεις που αφορούν την Ελλάδα ειδικότερα αφορούν την Κρήτη. Είναι προορισμός η Κρήτη, έχει πολλά να δώσει, ο Καρτερός βήμα βήμα θα πάρει σιγά σιγά την αξία που πρέπει. »
Για το πως βλέπει την τουριστική περίοδο που έπεται η κ. Καράτζη αναφέρει: «Θα έχουμε μια πάρα πολύ καλή τουριστική σεζόν, όπως και το 2022 θεωρώ πως θα είναι αντίστοιχη με πέρυσι. Βέβαια αντιμετωπίζουμε διάφορα προβλήματα στον κλάδο μας, παρά την πίεση του πληθωρισμού, που αύξησε πολύ το κόστος στα ξενοδοχεία, στα τρόφιμα και στα ποτά, τα οποία δεν τα είχαμε προϋπολογίσει και δεν είχαμε πάρει τις ανάλογες αυξήσεις από τους tour operator. Τα καταφέραμε με πολύ κόπο και αξιοπρέπεια να βγάλουμε εις πέρας τη σεζόν που μας πέρασε, παρόλο που είχαμε κι αρκετές ελλείψεις, σε προϊόντα. Το μεγαλύτερο πρόβλημα αυτή τη στιγμή, στον κλάδο τον δικό μας αλλά και γενικότερα, είναι το θέμα του προσωπικού. Υπάρχει τεράστια έλλειψη προσωπικού, βλέπω καθημερινά αγγελίες από συναδέλφους ξενοδόχους, όλοι αναζητάνε ακόμα σήμερα που είναι Μάρτιος και η σεζόν βρίσκεται προ των πυλών προσωπικό, το οποίο είναι δυσεύρετο. Ο κορονοϊός δημιούργησε τεράστιο κενό σε αυτό το κομμάτι και δεν ξέρω αν μπορεί να καλυφθεί και πως μπορεί να καλυφθεί. »
Σε ότι αφορά την έλλειψη στα εργατικά χέρια και το αν αυτό το ζήτημα οφείλεται στους χαμηλούς μισθούς και στην έλλειψη ενδιαφέροντος των εργαζόμενων για το κομμάτι του τουρισμού, η κ. Καράτζη υπογραμμίζει: «Ισχύει λίγο από εδώ και λίγο από εκεί. Καταρχάς, σε μια χώρα που ένα πολύ μεγάλο κομμάτι του ΑΕΠ της το στηρίζει στον τουρισμό και δεν έχουμε πανεπιστήμια να διδάσκουνε τους ανθρώπους, τα παιδιά μας, πως να προσφέρουν υπηρεσίες και δεν μιλάω μόνο για Managerial, μιλάω για κουζίνα για Housekeeping για F&B, για όλους τους κλάδους. Δεν έχουμε στην Ελλάδα πανεπιστήμια τουριστικά. Άρα λοιπόν το πρόβλημα ξεκινά από πολύ νωρίς με την εκπαίδευση. Έπειτα λέτε, ότι δεν επενδύουν οι παράγοντες τουρισμού. Θα μπορούσε κι αυτό σε κάποιο κομμάτι να είναι αλήθεια, θα μπορούσε και σε άλλες περιπτώσεις να μην είναι αλήθεια. Ο καθένας κρίνει τι θα κάνει στην επιχείρηση του. Ξέρω όμως, ότι υπάρχουν ξενοδόχοι που προσφέρουν αρκετά χρήματα για να βρουν προσωπικό να δουλέψουν κι όμως δεν καταφέρνουν να καλύψουν την θέση τους. Θεωρώ και πάλι ότι το πρόβλημα ξεκινάει από το κράτος, το οποίο θα έπρεπε να δώσει κίνητρα στους ανθρώπους να εργαστούν στον τουρισμό, είτε επεκτείνοντας το ταμείο ανεργίας περισσότερους μήνες, είτε δίδοντας μεγαλύτερο ποσό στο ταμείο ανεργίας. Αυτά είναι θέματα διαχρονικά τα οποία θεωρώ πως πρέπει να μπουν σε ένα δρόμο και να λυθούν. »
Η κ. Καράτζη, σχολίασε το ενδεχόμενο εισαγωγής εργατικών χεριών από τρίτες χώρες, επισημαίνοντας πως: «Σε αυτή τη φάση κάτι τέτοιο το βρίσκω επιτακτικό. Δεν υπάρχει λύση, δεν μπορούμε να εξυπηρετήσουμε τους καλεσμένους των ξενοδοχείων μας. Δεν ξέρω από ποιες χώρες θα έρθουν, δεν ξέρω τι άτομα θα είναι αυτά κι αν μπορούν τελικά ερχόμενοι να εξυπηρετήσουν καταστάσεις, αλλά σε κάθε περίπτωση πρέπει να βρεθεί κάποια λύση. »
Για το ποιος μπορεί να πείσει την πολιτεία για αλλαγές στον τουρισμό: «Δεν ξέρω, νομίζω πως έχουν γίνει βήματα τα τελευταία χρόνια, θα μπορούσαν να γίνουν ακόμα περισσότερα. Πιστεύω στην χώρα μας πιστεύω στο κράτος, είμαι αισιόδοξη, έχουν γίνει βήματα προς καλή κατεύθυνση για χάρη του τουρισμού, μπορούν να γίνουν κι άλλα »
Απάντησε μάλιστα αν έχει αλλάξει το προφίλ του μέσου τουρίστα 2 χρόνια μετά την πανδημία της Coivd 19, επισημαίνοντας πως: «Δεν έχει αλλάξει κάτι ως προς το profile των τουριστών, η λαχτάρα για να ταξιδέψουν πέρυσι και πρόπερυσι πολύ πολύ μεγάλη. Ήταν απόλυτα φυσιολογικό, μας συνέβη κάτι πρωτόγνωρο, ο covid μας στέρησε κάθε ίχνος ελευθερίας. Ίσως μπορώ να πω κι εφέτος μέχρι να ξεχαστεί εντελώς το κομμάτι του κορονοϊού, οι πελάτες να προτιμούν μικρότερα καταλύματα για να αισθάνονται ασφαλείς και να μην έρχονται σε επαφή με άπειρο κόσμο. »
Για το πως θα βρει το 2025 την περιοχή του Καρτερού και κυρίως πως θα βρει την MK Hotel Collection η κ. Καράτζη απαντά: «Εμείς θα έχουμε ολοκληρώσει το Pnoe που ανοίγει 1 Ιούνη και φυσικά το Cicada Suites που τρέχουμε να το προλάβουμε ώστε να ανοίξει κι αυτό φέτος. Το επόμενο κομμάτι που αφορά τον Καρτερό, είναι να περιμένουμε να βγει το Ξενία σε διαγωνισμό, που εννοείται ότι μας ενδιαφέρει γιατί βρίσκεται ακριβώς μπροστά μας και είναι σαν να είναι συνέχεια του δικού μας ξενοδοχείου. »