Μ. Χωραφάς: Να μείνουμε όρθιοι και να προσαρμοστούμε στις νέες συνθήκες
Ο πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής του ΤΕΕ/ΤΑΚ Μιχάλης Χωραφάς, ζητά την στήριξη του κατασκευαστικού κλάδου, λόγω των οικονομικών επιπτώσεων που έχει επιφέρει ο κορονοϊός, εκφράζοντας την άποψη πως χρειάζεται να μείνουμε όρθιοι και να προσαρμοστούμε στις νέες συνθήκες.
Ο κ. Χωραφάς, αναφέρθηκε στην επιστολή του ΤΕΕ/ΤΑΚ προς τον Υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα,ζητώντας την συστράτευση κυβέρνησης, επιχειρήσεων και εργαζομένων για να μείνουμε όρθιοι και να καταφέρουμε να προσαρμοστούμε στις νέες συνθήκες και στα νέα δεδομένα της ζωής που θα ορίσουν μια διαφορετική πραγματικότητα.
Ο κ. Χωραφάς, αναφέρθηκε στους δασικούς χάρτες και τα ζητήματα που έχουν ανακύψει μετά την ανάρτησή τους, υπογραμμίζοντας πως: «οι δασικοί χάρτες ήταν μια πολυαναμενόμενη διαδικασία και λέγαμε χρόνια ότι πρέπει να προχωρήσει γιατί είναι η βάση για να συνταχθεί το Κτηματολόγιο. Από την πρώτη εικόνα, παρατηρούμε μεγάλο ποσοστό των εκτάσεων θεωρούνται δασικές που εν μέρει οφείλεται και στην ελληνική νομοθεσία και παρατηρούμε βέβαια και κάποια χαρακτηριστικά πάνω στους χάρτες που μας προβληματίζουν, είτε αφορούν ξενοδοχεία που χαρακτηρίζονται ως δασικές εκτάσεις, είτε αεροδρόμια, ιδιαίτερα το παράξενο είναι ότι όλοι οι δρόμοι, εθνικές οδοί, επαρχιακές οδοί χαρακτηρίζονται είναι βαμμένες με το χρώμα το πράσινο ως δασικές εκτάσεις. Ειδικά στο θέμα των δρόμων αλλά και όλα όσα προανέφερα θεωρώ ότι έπρεπε να υπάρξει μία πρόνοια. Εγώ καταλαβαίνω από πού προήλθε το λάθος πάνω στο χάρτη περνάνε ‘καθαρίζουν’ οι περιοχές οι οποίες έχουν ήδη πράξη χαρακτηρισμού ή οι περιοχές που αποδεικνύεται ότι είναι γεωργικές, οι δρόμοι δεν μπορεί να βάφονται ‘πράσινοι’. Έπρεπε να υπάρξει και μία πρόνοια από τους μελετητές και τις υπηρεσίες, δεδομένου ότι αν παραμείνει μέχρι τέλος μπορεί να προκαλέσει διάφορα προβλήματα σε θέματα κυκλοφοριακών συνδέσεων, θα ζητούνται από τη δασική υπηρεσία εγκρίσεις που δεν χρειάζονται. Εμείς θα συντάξουμε μία επιστολή για να δώσουμε κάποιες απόψεις σε πρώτη φάση εντός δεκαημέρου στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση, και σε δεύτερη φάση βέβαια το Τεχνικό Επιμελητήριο έχει ρόλο στην επιτροπή των ενστάσεων με ένα από τα τρία μέλη το ορίζουμε εμείς».
H επιστολή της Διοικούσας Επιτροπής του ΤΕΕ/ΤΑΚ προς τον Υπουργό Οικονομικών:
Μετά τις τελευταίες εξελίξεις και την επιβολή του δεύτερου εθνικού Lockdown βιώνοντας οικονομικά ως Μελετητές-Κατασκευαστές ιδιαίτερες και δύσκολες καταστάσεις προχωράμε στην αποστολή αυτής της επιστολής προκειμένου να παραθέσουμε τις προτάσεις για ένα πλάνο ενίσχυσης του κλάδου μας, με την ελπίδα να προσπεράσουμε αυτό το σκόπελο με όσο το δυνατό λιγότερες απώλειες.
Με προτεραιότητα πάντα το τεράστιο κεφάλαιο «Υγεία» και χωρίς να μειώνουμε την σπουδαιότητα και την πρωταρχική σημασία της, εστιάζουμε στην «Οικονομία» και στις συνθήκες που μπορούμε να δημιουργήσουμε ώστε να ανακάμψει άμεσα.
Ο πολύπαθος κλάδος των μηχανικών και των κατασκευαστών μετά την οικονομική κρίση του 2008 και πάνω στη στιγμή της επανάκαμψης του, δέχεται ένα ακόμα πλήγμα το οποίο δύναται να γκρεμίσει όσα δημιουργήθηκαν τα τελευταία χρόνια. Οι ελπίδες μας για ένα καλοκαίρι με τουρισμό, για ένα καλοκαίρι που θα έδινε ώθηση στην οικονομία αποδείχτηκαν αβάσιμες.
Πιο συγκεκριμένα, όσον αφορά στην Κρήτη, η οικονομία της στηρίζεται κυρίως στον τουρισμό. Όταν λοιπόν ο ζωντανός και ισχυρός μοχλός του τόπου και κατ’ επέκταση του επαγγέλματος του μηχανικού μεταβάλλεται σε ένα τομέα καταπονημένο, τα προβλήματα μεγιστοποιούνται. Ο κόσμος δεν μπορεί να επενδύσει και οι επιχειρηματίες δεν μπορούν να κάνουν επενδυτικά ανοίγματα.
Παραθέτουμε λοιπόν τις προτάσεις μας όπως αυτές προέκυψαν από την εμπειρία που έχουμε εκ των έσω, για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι μηχανικοί στα μελετητικά γραφεία και στον κατασκευαστικό κλάδο δημοσίων και ιδιωτικών έργων, οι αυτοαπασχολούμενοι και οι τεχνικές επιχειρήσεις :
1. Ενίσχυση όλων των επιχειρήσεων και επαγγελματικών ομάδων, που ασχολούνται με το τουρισμό και τους μελετητές συναδέλφους των τεχνικών γραφείων, ώστε να διατηρηθεί το 100% του προσωπικού τους, με τρόπο συντονισμένο και μεθοδικό (όπως μείωση φορολογικών συντελεστών, συνέχιση του μέτρου της επιστρεπτέας προκαταβολής, κ.α.).
2. Να δοθούν επιπλέον κίνητρα σε επιχειρήσεις που ήδη έχουν ενταχθεί στον αναπτυξιακό νόμο και προγράμματα ΕΣΠΑ, να προχωρήσουν και να ολοκληρώσουν τις εγκεκριμένες παρεμβάσεις εντός του 2021, όπως η επιδότηση τόκων δανείων ή (και) αύξηση του ποσοστού ενίσχυσης. Η παροχή νέων κινήτρων, θα δώσει επιπλέον ώθηση στους οικονομικούς φορείς (ατομικούς ή μη), μειώνοντας τις επιπτώσεις της ανασφάλειας που δημιουργεί το αβέβαιο οικονομικό περιβάλλον.
Το στοίχημα να κρατηθεί η οικονομία είναι μεγάλο και δύσκολο καθώς το πρόβλημα είναι παγκόσμιο, όμως οφείλουμε να προσπαθήσουμε για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα ακόμα κι αν οι προβλέψεις δεν είναι ευχάριστες. Η Κυβέρνηση χρειάζεται να ενισχύσει της επιχειρήσεις ώστε να αντέξουν αυτή τη λαίλαπα και να ανακάμψουν για να σύρουν προς τα πάνω την οικονομία της χώρας.
Απαιτείται να ληφθούν άμεσα τα παραπάνω μέτρα ειδικά για τον κλάδο της κατασκευής, ο οποίος πλήττεται για δεύτερη φορά και μάλιστα σε μία περίοδο όπου παρουσίαζε μία πορεία ανάκαμψης. Η συστράτευση κυβέρνησης, επιχειρήσεων και εργαζομένων είναι αναγκαία για να μείνουμε όρθιοι και να καταφέρουμε να προσαρμοστούμε στις νέες συνθήκες και στα νέα δεδομένα της ζωής που θα ορίσουν μια διαφορετική πραγματικότητα.
Σας καλούμε λοιπόν κύριε Υπουργέ, να σκύψετε στα προβλήματα που ταλανίζουν τις επιχειρήσεις και τους συναδέλφους μηχανικούς, της περιοχής μας και όχι μόνο.