M.Mποκέας: «Yπάρχουν σοβαρά κενά στην παραχώρηση του Λιμένα Ηρακλείου – Πρόβλημα το ότι δεν γνωρίζουμε ένα στοιχειώδες master plan»

Δημοσιεύτηκε στις 19/09/2024 16:21

M.Mποκέας: «Yπάρχουν σοβαρά κενά στην παραχώρηση του Λιμένα Ηρακλείου – Πρόβλημα το ότι δεν γνωρίζουμε ένα στοιχειώδες master plan»

Στην παραδοχή πως υπάρχουν σοβαρά κενά στην παραχώρηση του Λιμένα Ηρακλείου, όπως το ότι δεν έχει γίνει γνωστό το στοιχειώδες master plan, από την παραχώρηση της υποδομής στον ιδιώτη, προχώρησε ένα από τα 9 μέλη της νέας Διοίκησης Λιμενικού Ταμείου Ηρακλείου που πλέον παίρνει τη σκυτάλη από τον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου και Δήμαρχος Μαλεβιζίου Μενέλαος Μποκέας, στον Politica 89.8 και τον Χρήστο Κώνστα.

Για την παραχώρηση της μεγαλύτερης λιμενικής υποδομής της Κρήτης σε ιδιώτη, ο κ. Μποκέας ανέφερε σχολιάζοντας πολιτικά πως: «Η αλήθεια είναι ότι, υπάρχουν κάποιες στιγμές σε επίπεδο δημόσιας διοίκησης, που πραγματικά προβληματιζόμαστε για το αν μια αλλαγή σελίδας είναι προς όφελος της κοινωνίας  ή όχι. Σίγουρα, οι ιδιωτικοποιήσεις και οι συμπράξεις του Δημοσίου με τον Ιδιωτικό τομέα, έχουν μπει για τα καλά στη ζωή μας σε κάθε τομέα, και δεν θα μπορούσε να μην μπει κι ο τομέας των υποδομών που έτσι κι αλλιώς βέβαια, έχει ξεκινήσει αυτή η αλλαγή σελίδας σε πάρα πολλές δημόσιες κρατικές υποδομές, και στα αεροδρόμια αλλά και σε άλλους κομβικούς τομείς του δημόσιου τομέα και στις μεταφορές, αλλά και σε πολλές άλλες κατηγορίες και στα απορρίμματα. Υπάρχουν προφανώς τομείς που έχουν προχωρήσει προς αυτήν την αλλαγή σελίδας. Το κριτήριο, όμως πρέπει να είναι πάντα το όφελος των τοπικών κοινωνιών, να είναι ξεκάθαρο ότι υπάρχει όφελος στις τοπικές κοινωνίες, να είναι ξεκάθαρο ότι υπάρχει όφελος στο δημόσιο τομέα, να βελτιώνονται οι παρεχόμενες υπηρεσίες και να αυξάνεται η προστιθέμενη αξία προς την τοπική κοινωνία, εν προκειμένω για το σύνολο του νομού Ηρακλείου, για το σύνολο του νησιού και για όσους δραστηριοποιούνται γύρω από αυτές τις δραστηριότητες των μεταφορών, του τουρισμού, των προϊόντων που σχετίζονται και με τη λιμενική δραστηριότητα, αλλά και με την τουριστική δραστηριότητα εν γένει. Εκτιμώ ότι υπάρχουν σημεία που θεωρώ ότι υπάρχουν σοβαρά κενά, όπως το masterplan. Πιστεύω πως πάντα πρέπει να δίνεται μια προτεραιότητα στην ενίσχυση των κρατικών υποδομών, αυτή είναι η δική μου πολιτική άποψη. Από κει και πέρα, προφανώς όταν υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης, ή σύμπραξης, ή κι ιδιωτικοποίησης κάποιας δομής αυτό να γίνεται με το μεγαλύτερο δυνατό κέρδος και για τον ιδιοκτήτη τον δημόσιο ή τον δημοτικό, και αυτό προφανώς να έχει και αποτέλεσμα ως όφελος στους πολίτες που επηρεάζονται άμεσα κι έμμεσα από αυτές τις δραστηριότητες. Υπάρχουν λοιπόν κενά σημεία, όπως το masterplan, ενδεχομένως και για το αντίτιμο μπορεί να πει κανείς πολλά. Θα τα δείξει, όμως από δω και πέρα η ιστορία, η Ελληνική Κυβέρνηση, αποφάσισε κι έφερε σε ψήφιση το συγκεκριμένο Νομοσχέδιο, το οποίο υπερψηφίστηκε. Υπήρξαν αντιδράσεις, υπήρξαν φωνές διαφορετικές, υπάρχουν ζητήματα που αφορούν την τοπική αυτοδιοίκηση και τη συμμετοχή της σε αυτές τις αλλαγές. Εγώ προσωπικά τα έχω θίξει, πάρα πολλές φορές, για τα μεγάλα έργα που αφορούν την περιοχή. Ξέρετε, δεν είναι το πρόβλημα, κατά την άποψη μου, ότι μεταβιβάζεται μια υποδομή στον ιδιώτη, αλλά με με ποιους όρους γίνεται αυτό ; Που συμμετέχει η τοπική κοινωνία ; Ποια είναι τα οφέλη από αυτή την κίνηση ; Πως εκπροσωπείται η κοινωνία σε αυτές τις αποφάσεις ; Πόσο πολύ λαμβάνεται υπόψη η άποψη των αιρετών που έχουν εκλεγεί για να εκπροσωπούν το λαό.  Αυτά λοιπόν όλα προφανώς δεν παίζουν τόσο σημαντικό ρόλο σε αυτές τις αποφάσεις των κυβερνήσεων για να μην αναφερόμαστε μόνο στην παρούσα κυβέρνηση, αλλά και σε προηγούμενες αποφάσεις. Ο ρόλος δηλαδή, της τοπικής αυτοδιοίκησης και των τοπικών κοινωνιών στο σύνολό τους δεν λαμβάνεται υπόψη από αυτούς που λαμβάνουν τις αποφάσεις.»

Για την μη υπογραφή της  σύμβασης παραχώρησης, για την ίδια υποδομή πριν από μερικά χρόνια που αφορούσε όμως μόνο το τμήμα αναψυχής και τις αντιδράσεις που υπήρξαν τότε, ο κ. Μποκέας σημείωσε πως: «Αυτό συνέβαινε σε πάρα πολλά θέματα, ειδικά την περίοδο που αναφέρεστε, αλλά γνωρίζετε πολύ καλύτερα από μένα και λόγω της ιδιότητας σας, καθώς έχετε καταγράψει πάρα πολλές στιγμές της σύγχρονης ιστορίας του τόπου και ειδικά μετά τα μνημόνια και ειδικά μετά από αποφάσεις που πάρθηκαν την τελευταία δεκαετία, νομίζω ότι ο κόσμος πλέον έχει, ατονήσει ενδεχομένως και σε επίπεδο διεκδικήσεων κυρίως μετά τις ιδιωτικοποιήσεις και των αεροδρομίων, κάποιων αεροδρομίων και χρειάζεται να προβληματιστούμε γι αυτό.»

Για την παρουσία του στο Διοικητικό Συμβούλιο του Λιμενικού Ταμείου εκπροσωπώντας όλη την αυτοδιοίκηση ο κ. Μποκέας επισημαίνει πως: «Εκπροσωπώ την ΠΕΔ, ουσιαστικά όλη την τοπική αυτοδιοίκηση του νησιού. Είναι μια διεκδίκηση δική μας σε σχέση με το ρόλο  που πρέπει να έχει ένας δήμος και συνολικότερα οι δήμοι. Εμείς πάντα βάζαμε στην γενικότερη του έννοια, ότι θα πρέπει η τοπική αυτοδιοίκηση στα θέματα που την αφορούν, να έχει θέση. Κι ειδικά ο Δήμος Μαλεβιζίου και  ειδικά σε μια δραστηριότητα που επηρεάζει άμεσα κι έμμεσα την οικονομική ανάπτυξη μιας περιοχής, την περιβαλλοντική κατάσταση της, αλλά και το πως αυτή η περιοχή αναπτύσσεται.»

Για την σημασία που έχει να συμμετέχει στο νέο Διοικητικό Σχήμα του Λιμενικού Ταμείου, ο Δήμος Μαλεβιζίου, ο κ. Μποκέας ανέφερε: «Είναι αρκετά σημαντικό, το αντιλήφθηκαν κι οι συνάδελφοι αυτοδιοικητικοί, ότι θα πρέπει ο εκπρόσωπος στο νέο σχήμα του Λιμενικού ταμείου, να είναι από το δήμο που επηρεάζεται περισσότερο, που εισφέρει περισσότερα στο νέο Λιμενικό ταμείο. Γιατί θα πρέπει να πούμε ότι το νέο Λιμενικό ταμείο, θα στηρίζεται σχεδόν αποκλειστικά στη δραστηριότητα των Λινοπεραμάτων . Άρα μόνο τα Λινοπεράματα έχουν μια σημαντική εισφορά στο νέο Λιμενικό ταμείο και το ενετικό λιμάνι έχει μια σημαντική εισφορά σε έσοδα, αλλά είναι πολλαπλάσια εκείνα των Λινοπεραμάτων. Για εμάς είναι μια πολύ σημαντική στιγμή, διότι για πρώτη φορά στην ιστορία μας ως Δήμος, θα έχουμε τη δυνατότητα να παρεμβαίνουμε σε θέματα που αφορούν τον τόπο μας. Δεν ήταν η λύση, αυτή που είχαμε προτείνει αρχικά, αλλά η κυβέρνηση δεν δέχθηκε αυτό που είπαμε δηλαδή, να μη δημιουργηθεί νέος κρατικός λιμενικός φορέας, αλλά να ενσωματωθούν όλα αυτά τα εντός εισαγωγικών ορφανά λιμάνια στο δημοτικό λιμενικό ταμείο του Δήμου Μαλεβιζίου, γιατί θεωρεί πως αυτές οι υποδομές  πρέπει να έχουν έτσι μια κρατική εποπτεία και όχι εποπτεία από δημοτικά λιμενικά ταμεία. Εδώ είναι και το πρόβλημα που σας έλεγα, ότι δεν υπάρχει ουσιαστική εμπιστοσύνη προς την τοπική αυτοδιοίκηση και αυτό είναι ένα πολύ μεγάλο ζήτημα που αφορά συνολικά τους δήμους. Κατά την άποψή μας θα πρέπει να υπάρχει και μεγαλύτερη εκπροσώπηση από την τοπική αυτοδιοίκηση σε αυτού του είδους, τις υποδομές.»

Για τον κύκλο εργασιών του Λιμενικού ταμείου, ο κ. Μποκέας υπογράμμισε πως: «Σήμερα θα έλεγα, ότι είναι περίπου στις 800.000, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν μπορεί να διαφοροποιηθεί και προς τα πάνω, καθώς από όσο γνωρίζω υπάρχει και μια διάθεση από το Υπουργείο να επικαιροποιήσει το τιμολόγιο το κρατικό Λιμενικό Ταμείο για όλη τη χώρα, καθώς είναι πολύ απαρχαιωμένο και χρειάζεται μια επικαιροποίηση και σε σχέση με τις δραστηριότητες.»

Για τη χερσαία Ζώνη και τη χρήση της, ο κ. Μποκέας σημείωσε πως: «Καταρχάς ως δήμαρχος ή στόχευση, ο πρώτος μας στόχος είναι η απομάκρυνση των εγκαταστάσεων από την περιοχή μας κι η μετεγκατάσταση τους στην περιοχή της Κορακιά.  Άρα λοιπόν ο στόχος είναι ο ένας είναι διαρκής και σταθερός, η απομάκρυνση των εγκαταστάσεων. Μέχρι την απομάκρυνση τους, εμείς θα θέλαμε να υπάρχει προφανώς ασφάλεια στην περιοχή, να υπάρχει σεβασμός όσον αφορά το περιβαλλοντικό αντίκτυπο που έχει δραστηριότητα στο σύνολο της κοινότητας Ρογδιάς, Γαζίου, Αμμουδάρας, Λινοπεραμάτων και Μπαντάνασσας, ενώ τα έσοδα, να επιστρέφουν ότο δυνατόν περισσότερα, όσο γίνεται περισσότερο στις τοπικές κοινωνίες που επιβαρύνονται από αυτές δραστηριότητες. Ήδη το πρώτο βήμα έχει γίνει με την συμφωνία μεταξύ της συμφωνίας μας με το Υπουργείο Ναυτιλίας,  όπου  με προγραμματικές συμβάσεις θα γίνονται οι απαραίτητες παρεμβάσεις στις περιοχές που πλήττονται περισσότερο και σε δεύτερη φάση αυτό που επεξεργαζόμαστε είναι μια Νομοθετική ρύθμιση,  για να μπορεί να υπάρχει ένα σταθερό ανταποδοτικό έσοδο από τη λειτουργία αυτού του φορέα.»