Μ. Βαμιεδάκης: “Υπάρχουν πολλά ανοιχτά ζητήματα”

Δημοσιεύτηκε στις 08/05/2020 13:21

Μ. Βαμιεδάκης: “Υπάρχουν πολλά ανοιχτά ζητήματα”

Για μια σειρά θεμάτων που αφορούν στον τουρισμό, μίλησε στον Politica 89.8 και στην Αντιγόνη Ανδρεάκη, ο τουριστικός πράκτορας Μιχάλης Βαμιεδάκης, ο οποίος δήλωσε πως υπάρχουν πολλά ανοιχτά ζητήματα τα οποία πρέπει να διευθετηθούν προκειμένου να ξεκινήσουν οι επισκέπτες να έρχονται. 

«Υπάρχουν πολλά ανοιχτά ζητήματα τα οποία πρέπει να διευθετηθούν»

Για το τι πρόκειται να συμβεί καθώς δεν υπάρχουν και εξαγγελίες, ο κ. Βαμιεδάκης ανέφερε: «Είναι καλό να μην υπάρχουν εξαγγελίες γιατί θα ήταν απλά παραπλανητικές επειδή ούτε και οι κρατούντες έχουν μια σαφή εικόνα ή μια σαφή διέξοδο από την όλη διαδικασία. Δυστυχώς, είναι μια κατάσταση που πραγματικά δεν έχει ξανασυμβεί αλλά σίγουρα δεν υπάρχει ένα εγχειρίδιο διαχείρισης κρίσης, είναι κάτι πρωτόγνωρο οπότε όλοι έχουν μια λογική βλέποντας και κάνοντας. Το σίγουρο, είναι ότι υπάρχουν πολλά ανοιχτά ζητήματα, τα οποία πρέπει να διευθετηθούν για να ξεκινήσουν να έρχονται κάποιες επισκέψεις εδώ. Γι΄αυτό πραγματικά το θεωρώ παραπλανητικό, το να συζητάει κάποιος για ημερομηνίες όταν δεν έχουν λυθεί βασικά θέματα. Το πρώτο και βασικό ζήτημα της όλης διαδικασίας είναι η ασφαλιστική κάλυψη, διότι κανένας δεν φεύγει να πάει διακοπές αν δεν ξέρει ότι είναι ασφαλισμένος. Τουλάχιστον στην Ευρώπη έχουν τον προβληματισμό αυτό. Αυτή τη στιγμή καμία αστική ευθύνη, είτε αφορά ξενοδοχεία, είτε αφορά μεταφορά, είτε αφορά ταβέρνα, είτε αφορά οποιοδήποτε κατάστημα δεν καλύπτει περιπτώσεις πανδημίας. Που σημαίνει ότι αν κάποιος επισκέπτες έρθει σε ένα ξενοδοχείο, μπει να ψωνίσει σε ένα κατάστημα ή πάει σε μια ταβέρνα και εκ των υστέρων κάνει μια αγωγή και ζητάει μια αποζημίωση γιατί θεωρεί ότι κόλλησε σε αυτή την επίσκεψη του, καμία ασφαλιστική εταιρία δεν τον καλύπτει που σημαίνει ότι θα ξεκινήσει ένας κυκεώνας οικονομικών θεμάτων».

«Ο βασικός προβληματισμός είναι η υιοθέτηση του πρωτοκόλλου και η εφαρμογή του»

«Η διαφορά με τη γαστρεντερίτιδα είναι ότι όποιος ξενοδόχος, κάνει ένα συμβόλαιο μια ασφαλιστική κάλυψη τον καλύπτει στο ατυχές γεγονός αυτό. Με τον κορωνοϊό δεν πρόκειται να καλυφθεί. Αυτό λοιπόν, το οποίο συζητείται σε πανευρωπαϊκό επίπεδο γιατί δεν είναι θέμα μόνο της Ελλάδος, υπάρχουν διάφορες διαβουλεύσεις με τις ασφαλιστικές εταιρίες οι οποίες θα αναγκαστούν να το καλύψουν αλλά θα είναι με πάρα πολλά υψηλά ασφάλιστρα άρα μιλάμε για ένα άλλο επιπλέον κόστος το οποίο θα πρέπει να επιβαρυνθεί ο επισκέπτης, πέρα των υπολοίπων εξόδων που θα δημιουργηθούν. Ή το άλλο που συζητείται σε άλλες χώρες, είναι να δημιουργηθεί ένα ειδικό ταμείο από τους αντίστοιχους φορείς, την αντίστοιχη Ένωση Ξενοδόχων, Ένωση Τουριστικών Πρακτόρων, το οποίο να είναι αποθεματικό  και στην ουσία να είναι μια αυτασφάλιση που δημιούργησαν οι συλλογικοί φορείς ως μια ενδιάμεση λύση μέχρι να λυθεί το θέμα με τις ασφαλιστικές. Με τον α  ή τον β τρόπο θεωρώ ότι είναι το βασικό σημείο, το βασικό που πρέπει να λυθεί» ενώ όσον αφορά τα πρωτόκολλα, ο κ. Βαμιεδάκης συμπλήρωσε: «Τα πρωτόκολλα προχωράνε γρήγορα, αργά, σωστά, λάθος αυτό είναι μια μεγάλη κουβέντα. Ο βασικός προβληματισμός είναι η υιοθέτηση του πρωτοκόλλου και η πρακτική εφαρμογή του. Διότι το πρωτόκολλο δεν θα είναι κάτι πολύ συγκεκριμένο αλλά κάτι γενικότερο. Από το να πάρω εγώ σαν ξενοδόχος ή επιχειρηματίας ένα πρωτόκολλο 20 σελίδων και να το μετατρέψω σε μια πρακτική εφαρμογή, σε ένα κτίριο σε ένα ξενοδοχείο ή σε ένα λεωφορείο, είναι μια διαδικασία. Η οποία εμπλέκει συμβούλους, εμπλέκει εξειδικευμένους ανθρώπους αρά λοιπόν αυτό χρειάζεται και χρόνο αλλά είναι και κόστος».

«Είμαι σχετικά αισιόδοξος με τις αεροπορικές εταιρίες»

«Επειδή το κάθε ξενοδοχείο έχει 100 – 200 άτομα προσωπικό, οτιδήποτε να περιμένουμε από το προσωπικό το οποίο είναι και αυτό φοβισμένο και προβληματισμένο με την κατάσταση αυτή, να μπορέσει να υιοθετήσει και να εφαρμόσει όλα αυτά τα πρωτόκολλά αν δεν έχει την κατάλληλη εκπαίδευση/κατάρτιση. Άρα σίγουρα πριν φτάσουμε να συζητάμε πως θα έρθουν και με τι θα έρθουν κοκ. Πρέπει να λύσουμε ασφαλιστική κάλυψη, υιοθέτηση πρωτοκόλλων και εκπαίδευση προσωπικού. Όταν λυθούν αυτά, τα οποία η προσωπική μου άποψη είναι ότι δεν μπορούν να λυθούν αυτά σε ένα μήνα όπως ακούω διάφορες ημερομηνίες, μετά πρέπει να δούμε τα άλλα μεγάλα ερωτήματα που είναι η μετάβαση. Είμαι σχετικά αισιόδοξος με τις αεροπορικές εταιρίες διότι όσο κι αν φαίνεται παράξενο, πιστεύω ότι οι αεροπορικές εταιρίες στις χώρες που θα λυθεί το θέμα από πολιτικής άποψης. Δηλαδή ποια χώρα θα επιτρέψει να ταξιδέψει που, ποιος και όταν θα λυθούν τα πρωτόκολλα, οι αεροπορικές εταιρίες επειδή είναι στο «χείλος του γκρεμού» και είναι πραγματικά απελπισμένες στο να πετάξουν τα αεροπλάνα και ασκούν τρομερές πιέσεις στις κυβερνήσεις, είναι αυτές που θα πετάξουν με τα λιγότερα πρωτόκολλα υγιεινής. Μπορεί να είναι σκληρό αλλά οι αεροπορικές εταιρίες, είναι πάρα πολύ μεγάλα συμφέροντα που διακυβεύονται και είναι αυτές που θα είναι πιο εύκολες να βρουν την λύση».

«Αυτό που πιστεύω ότι θα δούμε το καλοκαίρι, θα είναι μια πολύ περιορισμένη κίνηση»

«Το άλλο μεγάλο ερώτημα είναι το τι θα πράξουν οι κυβερνήσεις. Οι κυβερνήσεις έχουν δύο προβληματισμούς όσον αφορά τα ταξίδια. Ο ένας είναι πολιτικός, διότι οι κυβερνήσεις θέλουν να υποστηρίξουν τις δικές τους τουριστικές οικονομίες, άρα μεγάλες αγορές όπως είναι η Γαλλία, η Γερμανία, προτιμούν και για λόγους ασφαλείας και για λόγους οικονομικούς να μείνει ο κόσμος στη χώρα μέσα και να κάνει εσωτερικό τουρισμό, άρα σίγουρα θα εξαντλήσουν τα περιθώρια να μη βγει ο κόσμος προς τα έξω. Το άλλο που φοβούνται οι χώρες, είναι το κόστος επαναπατρισμού, επειδή φανταστείτε στην Γερμανία κόστισε αρκετές εκατοντάδες εκατομμύρια ο επαναπατρισμός στην πρώτη φάση, άρα φοβούνται πλέον ότι δεν έχουν κανένα λόγο να επιτρέψουν το καλοκαίρι που δεν είναι ακόμη ξεκάθαρη η κατάσταση, διακοπές στο εξωτερικό με τον κίνδυνο να αναγκαστούν να επαναπατρίσουν τον κόσμο. Άρα αυτό που θα δούμε πιστεύω το καλοκαίρι, είναι μια πολύ περιορισμένη κίνηση από χώρες β’ εθνικής, με όλο το σεβασμό, εννοώ σε επίπεδο μεγεθών. Άρα οι χώρες οι μεγάλες που είναι και ο βασικός αιμοδότης του ελληνικού τουρισμού, το πιο πιθανόν είναι να μη στείλουν κόσμο τουλάχιστον οργανωμένα ή να στείλουν ελάχιστα πολύ στοχευμένες κινήσεις και θα δούμε μετά χώρες όπως είναι το Ισραήλ, η Κύπρος, με τις οποίες θα γίνει μια διμερή συμφωνία να στείλουν ένα πολύ περιορισμένο αριθμό επισκεπτών ο οποίος θα δώσει απλά μια συντήρηση στο σύστημα μόνο και μόνο για να πούμε ότι δεν κλείνει εντελώς ο προορισμός. Αυτή είναι η δική μου εκτίμηση».

«Μετά από αυτά μπαίνει το πολύ μεγάλο ερώτημα, ποιες επιχειρήσεις θα έχουν την βιώσιμη δυνατότητα να λειτουργήσουν κάτω από αυτά τα νέα δεδομένα. Διότι θα έχουμε ένα ξενοδόχο για παράδειγμα, ο οποίος θα μπει στο ερώτημα ότι εγώ ή θα πρέπει να ανοίξω, να δουλέψω με πολύ χαμηλές τιμές και πληρότητες, με μεγάλο κίνδυνο να μου «κάτσει στραβή», με αυξημένο κόστος, λόγω όλων των πρωτοκόλλων, το ίδιο θα σκέφτεται και ο εστιάτορας και ο καταστηματάρχης σε μια τουριστική περιοχή. Το άλλο θα είναι  να το έχω κλειστό αλλά και να το έχω κλειστό, πάλι τι θα κάνω; Γιατί κακά τα ψέματα όταν ο καθένας δε γνωρίζει πόσο θα κρατήσει η κατάσταση, σίγουρα το να κάθεται σπίτι του, απλά και μόνο ψυχολογικά δεν αποτελεί μια λύση» δήλωσε ο κ. Βαμιεδάκης ενώ συμπλήρωσε: «Ψυχολογικά θεωρώ ότι ο μέσος επιχειρηματίας, θα προτιμήσει να ανοίξει την ταβέρνα του, να ασπρίσει, να βάψει τα τραπεζάκια του, ψυχολογικά θα προτιμήσει αυτή τη λύση παρά να κάθεται σπίτι και βλέπει τηλεόραση. Αυτό πιστεύω ότι θα πράξουν όλοι, το οποίο δεν ξέρω, γιατί δεν υπάρχει μια σωστή πρόβλεψη τι είναι σωστό και τι λάθος, και αν τελικά έστω κι αυτή η περιορισμένη κίνηση θα του καλύψει το ελάχιστο κόστος του ή αν θα του δημιουργήσει μεγαλύτερη ζημιά».

Ακούστε εδώ ολόκληρη την συνέντευξη του Τουριστικού Πράκτορα Μιχάλη Βαμιεδάκη στον Politica 89.8: