M.Βαμιεδάκης: «Oι εντολές εκκένωσης στη Ρόδο δόθηκαν μόνο όταν οι φλόγες μπήκαν στα ξενοδοχεία μας-Δεν είδα κανένα σχέδιο εκτός από το φιλότιμο»
Τις δραματικές εικόνες με τους τουρίστες να εγκαταλείπουν άρον άρον, προκειμένου να προστατευτούν από τις φλόγες τα ξενοδοχεία χωρίς καν να προλάβουν να πάρουν μαζί τους κάποια προσωπικά τους αντικείμενα, περιέγραψε μιλώντας στον Politica 89.8 και τον Χρήστο Κώνστα, ο τουριστικός πράκτορας Μιχάλης Βαμιεδάκης.
Για το αν μπορεί να αποτραπεί το πρόωρο κλείσιμο της τουριστικής περιόδου στην Ρόδο, ο κ. Βαμιεδάκης ανέφερε πως: «Eίναι εξίσου πιθανό σε μια εβδομάδα από σήμερα να μην θυμάται κανείς τι έγινε στη Ρόδο και να ζουν κανονικά και είναι εξίσου πιθανόν να χαθεί η σεζόν σχεδόν εξολοκλήρου. Aυτό που χρειάζεται είναι πραγματικά να λήξει ο συναγερμός ώστε να επανέλθει η κανονικότητα. Αυτό το οποίο τώρα βλέπουμε είναι ότι ουσιαστικά βρισκόμαστε στη φάση κορύφωσης και όχι στη φάση αποκλιμάκωσης καθώς, η φωτιά συνεχίζει να καίει ακόμα ακόμα. Επομένως, γίνεται μια προσπάθεια ανάσχεσης των ακυρώσεων, μια προσπάθεια διαχείρισης της καταστροφή. Στην ουσία, προσπαθούμε να πείσουμε τον κόσμο να μη φύγει. Το πρώτο βήμα είναι πραγματικά να πούμε ότι έχει κατασβεστεί η πυρκαγιά έχει σταματήσει και δεν έχουμε να ανησυχούμε, για κάποια αναζοπύρωση κι έπειτα θα μπορούμε να συζητούμε το οτιδήποτε άλλο. Το ότι δεν θρηνήσαμε θύματα είναι ευχής έργων. Από εκεί και πέρα, μόλις σβήσει η φωτιά, χρειάζεται κι επικοινωνιακά, να πείσουμε τον κόσμο ότι η Ρόδος αποτελεί ένα ασφαλή προορισμό και ένα προορισμό που αξίζει τον κόπο κάποιος να τον επισκεφθεί. Από το πως διαχειρίζονται και τα μέσα στη χώρα την φωτιά αλλά κι από τη δημοσιότητα που έχει λάβει όλο αυτό θα φανεί σε ποιες χώρες θα ανακάμψει το ενδιαφέρον για την Ρόδο και σε ποιες όχι.»
Για τις αποφάσεις που πήραν διάφορα γραφεία τουριστικά για τους ξένους επισκέπτες ο κ. Βαμιεδάκης ανέφερε πως: «Σαν γραφείο, μετά τον πανικό της πρώτης ημέρας και της πρώτης βραδιάς που ξεκίνησε μια διαδικασία τακτοποίησης, των επισκεπτών, λάβαμε την απόφαση όλοι οι πελάτες, οι οποίοι είχαν υπόλοιπο διαμονής στη Ρόδο δυο 3 μέρες, να επιστρέψουν στον τόπο τους και να φύγουν κατά προτεραιότητα και όσοι πελάτες, είχαν υπόλοιπο διαμονής πάνω από 4 5 μέρες, τους βρήκαμε αντίστοιχα ξενοδοχεία για να μπορέσουν να συνεχίσουν τις διακοπές τους. Από την άλλη, όσον αφορά τους νέους πελάτες, εννοείται ότι το δικό μας γραφείο πάγωσε τις αφίξεις μέχρι και τις 29 του Ιουλίου, άρα η πρώτη προγραμματισμένη άφιξη που έχουμε είναι για τις 29 του μήνα. Ο χρόνος είναι ο καλύτερος γιατρός άρα όταν πραγματικά σταματήσουμε τη φωτιά και με την επικοινωνιακή διαχείριση θα πρέπει να κάνουμε το ενδιαφέρον του κόσμου για τη Ρόδο να ανακάμψει. Οι ξένοι επισκέπτες, παραπονιόταν ότι τους άφησαν ακάλυπτους στις φλόγες και γενικότερα έγιναν πολλά παράπονα σε εμάς και στους tour operator.»
Για το πόσο προετοιμασμένη είναι η χώρα να διαχειριστεί εκτός συνόρων τέτοιου είδους φυσικά φαινόμενα, ο κ. Βαμιεδάκης ανέφερε πως: «Χρειάζεται μια πάρα πολύ δυνατή επικοινωνιακή εκστρατεία και να μεταδώσει το μήνυμα πως έχει σβήσει η φωτιά έτσι ώστε να μείνει πίσω μας όλο αυτό και μετά να δούμε πώς θα πείσουμε τον κόσμο ότι η Ρόδος παραμένει ένας ασφαλής προορισμός και ένας προορισμός που κάποιους αξίζει να πάει. Δυστυχώς, όμως με όλα αυτά που είδαμε, περνάει μια εικόνα προς τα έξω ότι η Ελλάδα καίγεται. Πρέπει λοιπόν αφού σβήσουν οι φωτιές να υπάρξει μια δυνατή επικοινωνιακή πολιτική ότι η φωτιά έσβησε κι ότι η χώρα αποτελεί και πάλι έναν ασφαλή προορισμό. Χρειάζεται πολύ καλή επικοινωνιακή πολιτική από την πολιτεία. Ο κόσμος βρέθηκε χωρίς τα πραγματικά του, γιατί άργησε πάρα πολύ να δοθεί εντολή εκκένωσης ενώ δεν είχαν διασφαλιστεί διόδοι επικοινωνίας, ακόμα και για λεωφορεία που θα περνούσαν να πάρουν τον κόσμο να απομακρυνθεί. Ενώ μαίνεται η πυρκαγιά τουλάχιστον 3 4 εικοσιτετράωρα νωρίτερα οι φωτιές άρχισαν να μπαίνουν στα ξενοδοχεία και μόνο τότε δόθηκε συναγερμός για την εκκένωση των περιοχών. Κι όλα αυτά, δημιούργησαν αναστάτωση στον κόσμο που βρέθηκε σε μια ξένη χώρα και να δυσκολεύεται μιλώντας σε άλλη γλώσσα να κατανοήσει τις εντολές για εκκένωση. Οι ξένοι επισκέπτες, παραπονιόταν ότι τους άφησαν ακάλυπτους στις φλόγες και γενικότερα έγιναν πολλά παράπονα σε εμάς και στους tour operator. Προσωπικά δεν πιστεύω πως υπήρξε κάποιος σχεδιασμός, ίσως να υπήρχε και να μην υλοποιήθηκε ή να υλοποιήθηκε λανθασμένα. Το φιλότιμο της τοπικής κοινωνίας, υπήρξε κι αυτό εκτίμησαν κι οι άνθρωποι που ταλαιπωρήθηκαν. Άρα πλέον η πολιτική προστασία θα πρέπει να μάθει πώς να διαχειρίζεται και επικοινωνιακά το κομμάτι ότι υπάρχουν και κάποιοι ξένοι επισκέπτες εκτός από τους κατοίκους, που μπορεί να τύχουν σε φυσικές καταστροφές και πως για το λόγο αυτό χρειάζεται συνεργασία και σχεδιασμός των ανθρώπων του τουρισμού.»