Γιάννης Λιονάκης στο Politica.gr: “Φαγητό και ποτό επιβαρύνουν την ασφαλή οδήγηση”
Ο Γιάννης Λιονάκης, Πρόεδρος του Εθελοντικού Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων (Ε.ΣΥ.ΠΡΟ.Τ.Α). μίλησε στο Politica.gr για τα τροχαία ατυχήματα και προειδοποιεί τους οδηγούς για τις γιορτές και τα μέτρα ασφαλείας στον δρόμο.
Τα τροχαία ατυχήματα αποτελούν την μεγαλύτερη “μάστιγα” της Κρητικής κοινωνίας με τον πολύπαθο ΒΟΑΚ να έχει “βαφτεί στο αίμα” θρηνώντας εκατοντάδες χαμένες ζωές.
Το Politica.gr επικοινώνησε με τον Γιάννη Λιονάκη που κάνει χρόνιο αγώνα προκειμένου να ευαισθητοποιηθεί η κοινωνία της Κρήτης τρέχοντας από την μια άκρη του νησιού ως την άλλη προκειμένου να ενημερώσει τον κόσμο για τους σωστούς κανόνες οδηγικής συμπεριφοράς.
Το τριήμερο του Πάσχα η κυκλοφορία στους δρόμους της Κρήτης αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά. Θα πρέπει όλοι να αναλογιστούμε και να μειώσουμε το φαινόμενο των τροχαίων ατυχημάτων για να προφυλαχθούμε εμείς οι ίδιοι και να προφυλάξουμε αυτούς που αγαπάμε. Κάθε μέρα ολοένα και περισσότεροι άνθρωποι αφήνουν την τελευταία τους πνοή στους δρόμους.
Αξίζει να σκεφτεί κανείς ότι η Κρήτη κατέχει το αρνητικό ρεκόρ στα θανατηφόρα τροχαία μεταξύ των περιφερειών της Ευρώπης. Για να περιορίσουμε τα τροχαία ατυχήματα θα πρέπει να αποκτήσουμε οδική συμπεριφορά και καλό θα ήταν να ξεκινήσει αυτό από αυτές τις γιορτές και να συνεχιστεί για όλο το επόμενο χρονικό διάστημα.
Ο κύριος Λιονάκης υποστήριξε τονίζοντας στο Politica.gr ότι “το Πάσχα υπάρχει αυξημένη κυκλοφορία και μεγάλη πυκνότητα στους δρόμους. Μάλιστα επισήμανε ότι τα τροχαία αιτήματα εμφανίζονται πιο συχνά στις γιορτές λόγω “της αυξημένης κίνησης της μεγάλης ποσότητας οινοπνεύματος και φαγητού , τρεις καταστάσεις που επιβαρύνουν την ασφαλή οδήγηση”.
Σε συνέχεια των δηλώσεων του στο Politica.gr αναφέρθηκε στα μέτρα που πρέπει να πάρουν οι οδηγοί για ασφαλή οδήγηση: ”Το σημαντικότερο απ’ όλα για ασφαλή οδήγηση είναι να έχουμε προετοιμαστεί εμείς και το αυτοκίνητο μας και να ξεκινήσουμε μισή ώρα πριν για τον προορισμό μας. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την ηρεμία και χωρίς στρες στον δρόμο οδήγηση για ασφάλεια στον προορισμό μας”.
Ο κύριος Λιονάκης δήλωσε ότι για να ξεκινήσουμε το ταξίδι μας “χρειάζεται να ελέγξουμε τα Λάδια, τα φώτα, τα φρένα τα ελαστικά και τους υαλοκαθαριστήρες του αυτοκινήτου μας. Να ελέγξουμε την πίεση των ελαστικών και της ρεζέρβας και να φέρουμε στο αυτοκίνητο μας ρεζέρβα, γρύλο και το τρίγωνο ασφαλείας”.
Ακόμα ο Πρόεδρος του Εθελοντικού Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων μας συμβουλεύει για το πώς θα φορτώνουμε το αυτοκίνητο μας. “Τα βαριά αντικείμενα θα πρέπει να τα τοποθετούμε μέσα μέσα στο πορτ – μπαγκάζ και τα ελαφρύτερα αντικείμενα μας πιο έξω”.
Τέλος επισήμανε ότι “όλοι πρέπει να φορούν ζώνη ασφαλείας και τα παιδιά να κάθονται στο παιδικό κάθισμα ανάλογα το ύψος και το βάρος τους. Τηρούμε τον Κ.Ο.Κ. στον δρόμο και δεν μιλάμε στο κινητό, ενώ δεν οδηγούμε σε καμία περίπτωση έχοντας καταναλώσει αλκοόλ”.
Δεκαπέντε κανόνες που πρέπει να ακολουθούμε για να ταξιδεύουμε με ασφάλεια
1. Πριν από κάθε ταξίδι, ελέγχουμε το όχημά μας ώστε να πληροί όλες τις προδιαγραφές ασφαλείας (έλεγχος πίεσης ελαστικών, στάθμης υγρών, συμπλέκτη, φρένων κ.α.).
2. Η συντήρηση του οχήματος (ελαστικά, φρένα κ.ά.) σύμφωνα με τις προδιαγραφές του κατασκευαστή ανά τακτά χρονικά διαστήματα κρίνεται απαραίτητη καθώς περιορίζει σημαντικά τις πιθανότητες τροχαίου συμβάντος εξαιτίας κάποιας βλάβης.
3. Έχουμε εύκολα προσβάσιμο όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό (πυροσβεστήρα, προειδοποιητικό τρίγωνο, πρώτες βοήθειες, ανακλαστικό γιλέκο, φακό) για χρήση του σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.
4. Τοποθετούμε τις βαλίτσες και όλα τα μεγάλα αντικείμενα στο χώρο αποσκευών με τρόπο που να εφάπτονται στην πλάτη των πίσω καθισμάτων και δένουμε με δίχτυ πρόσδεσης.
5. Φροντίζουμε να μην υπάρχουν ελεύθερα αντικείμενα μέσα στην καμπίνα του αυτοκινήτου διότι υπάρχει πιθανότητα τραυματισμού των επιβατών.
6. Κρατάμε πάντα αποστάσεις ασφαλείας από τα προπορευόμενα οχήματα και οδηγούμε με την κατάλληλη ταχύτητα, έχοντας ως γνώμονα όχι μόνο το επιτρεπόμενο μέγιστο όριο σε κάθε σημείο του οδικού δικτύου αλλά και τις εκάστοτε συνθήκες (κατάσταση οδοστρώματος και οχήματος, καιρικές συνθήκες, κατάσταση οδηγού).
7. Δεν απαντάμε στο κινητό τηλέφωνο όταν οδηγούμε, ακόμη και αν αυτό γίνεται με νόμιμα μέσα (Bluetooth, ανοιχτή ακρόαση), καθώς η απόσπαση προσοχής αποτελεί μια από τις βασικές αιτίες πρόκλησης τροχαίων. Επιπλέον, αποφεύγουμε τη δυνατή μουσική, το κάπνισμα, τις έντονες συζητήσεις κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, καθώς όλα αυτά αποτελούν επίσης παράγοντες απόσπασης της προσοχής.
8. Αποφεύγουμε να οδηγούμε υπό την επήρεια αλκοόλ, ακόμη και αν έχουμε καταναλώσει μικρή ποσότητα. Η επιλογή του νηφάλιου οδηγού της παρέας εξασφαλίζει την ασφαλή επιστροφή όλων.
9. Για τη μεταφορά με αυτοκίνητο παιδιών ηλικίας μικρότερης των 12 ετών είναι υποχρεωτική η χρήση ειδικών μέσων συγκράτησης (παιδικά καθίσματα, ζώνη ασφαλείας) ανάλογα με την ηλικία, το ύψος και το βάρος τους.
10. Στην οδήγηση δείχνουμε τον πολιτισμό μας. Συγκρατούμε τα νεύρα μας, κάνουμε υπομονή, χρησιμοποιούμε την κόρνα όσο το δυνατόν λιγότερο και αποφεύγουμε την αντιπαράθεση.
11. Χρησιμοποιούμε τη Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης μόνο για λόγους ανωτέρας βίας (μηχανική βλάβη, προβλήματα υγείας κ.ά.) ή αν μας ζητηθεί από την Τροχαία. Εάν δεν συντρέχει κάποιος από τους παραπάνω λόγους, αφήνουμε πάντα τη ΛΕΑ ελεύθερη για περιπολικά, ασθενοφόρα ή πυροσβεστικά οχήματα.
12. εβόμαστε τους πεζούς, τους ποδηλάτες και τα ΑΜΕΑ μιας και πρόκειται για τους πιο ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου. Επομένως, σταματάμε πάντα στις διαβάσεις πεζών και δίνουμε στους πεζούς προτεραιότητα.
13. Η υπνηλία και η κόπωση είναι από τις βασικές αιτίες πρόκλησης τροχαίων δυστυχημάτων. Πριν το ταξίδι φροντίζουμε να έχουμε κοιμηθεί καλά ενώ απέχουμε από το τιμόνι σε περίπτωση λήψης φαρμάκων στα οποία υπάρχει οδηγία για απαγόρευση οδήγησης. Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού φροντίζουμε να κάνουμε -κάθε δύο ώρες- στάσεις για ξεκούραση στους Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) ή σε ειδικούς χώρους στάθμευσης.
14. Η χρήση ζώνης είναι απαραίτητη τόσο στους οδηγούς όσο και στους υπόλοιπους επιβάτες των οχημάτων.
15. Η μοτοσικλέτα μπορεί να αποτελέσει ένα ασφαλές μέσο μετακίνησης μόνο όταν οδηγός και επιβάτες φορούν κράνος και ειδικό εξοπλισμό προστασίας.