Με αφορμή ένα πρόσφατο άρθρο του σε σχέση με το κατασκευαστικό προφίλ του ΒΟΑΚ, μίλησε στον Politica 89.8 και στον Χρήστο Κώνστα, ο Περιφερειακός Σύμβουλος, Εντεταλμένος Περιφερειακός Σύμβουλος στον τομέα Διοικητικής Οργάνωσης και Προγραμματικών Συνεργασιών Φορέων, Ζαχαρίας Δοξαστάκης.
“Τα πολύ σημαντικά έργα μεταφορών όπως είναι το αεροδρόμιο, τα λιμάνια, οι οδικοί άξονες είναι ζητήματα που πρέπει να απασχολούν το νησί και τα οποία θα καθορίσουν στο μέλλον την ανάπτυξη σε αυτόν εδώ τον τόπο. Το άρθρο μου είχε διπλό σκοπό, αφενός να ενημερώσει γύρω από αυτό το πολύ μεγάλο θέμα τους πολίτες αλλά αφετέρου αποτελεί κι ένα λογοπαίγνιο για όρους και ορολογίες, όταν η ουσία ακόμη δεν έχει ανοίξει. Προσπάθησα να κεντρίσω το ενδιαφέρον της Κεντρικής Διοίκησης και συγκεκριμένα της Κυβέρνησης. Ο Πρωθυπουργός στην Βουλή των Ελλήνων, πριν από 20 μέρες, κατά τη διάρκεια του προϋπολογισμού, αναφέρθηκε σε αυτό το μεγάλο έργο και μάλιστα είπε ότι αρχίζει να υπάρχει μια “χαραμάδα φωτός” σε σχέση με την εξεύρεση των πόρων, γιατί επιτέλους η Ευρωπαϊκή Ένωση και συγκεκριμένα το Eurogroup, έδωσε την κατεύθυνση στα όργανα της Ευρώπης, αν και κατά πόσο τα κέρδη, τα οποία θα δοθούν στην Ελλάδα, από την διακράτηση των Ελληνικών ομολόγων, μπορούν να πάνε και σε αναπτυξιακά έργα. Θα πρέπει λοιπόν, η Κυβέρνηση μετά την ανάληψη των ευθυνών για τη χώρα αυτή, να οριστικοποιήσει ποια είναι η πρόταση της, η αρχιτεκτονική της, η τελική χωροθέτηση του έργου και οι μελέτες οι οποίες έχουν αναταθεί και εξελίσσονται σε στάδιο προμελέτης, πότε θα ολοκληρωθούν. Γιατί μην ξεχνάτε ότι μετά την οριστικοποίηση και έγκριση των μελετών πρέπει να ακολουθήσει η διαδικασία της περιβαλλοντικής αδειοδότησης. Άρα λοιπόν αν θέλουμε να φτάσουμε στο 2022, που θα είναι η αφετηρία κατασκευής αυτού του έργου, πρέπει το συντομότερο δυνατόν να οριστικοποιήσουμε κάποια πράγματα”.
Για το αν η διακράτηση των Ελληνικών ομολόγων, είναι η μοναδική ευκαιρία να ενισχυθεί ο δημόσιος χαρακτήρας κατασκευής του έργου, ο κ. Δοξαστάκης απάντησε: “Διαισθάνομαι και πιστεύω ότι τελικά θα είναι ένα μεικτό έργο, που η συμμετοχή της πολιτείας, του κράτους θα είναι σίγουρα μέσα σε αυτή την προσπάθεια. Τώρα αν θα αποπληρωθεί το έργο από κάποιο άλλο μεγάλο έργο παραχώρησης, όπως η Αττική Οδός ή μέρος των χρημάτων από αυτά που θα βάλει το Ελληνικό Δημόσιο θα είναι από τα κέρδη που αναφέραμε προηγούμενα, αυτό θεωρώ ότι δεν είναι το καθοριστικό. Οι πόροι θα βρεθούν, αυτό που πρέπει να δούμε είναι η οριστική χάραξη του δρόμου, η χωροθέτηση του έργο και ποια θα είναι η αρχιτεκτονική. Διαφαίνεται ότι σημερινή κυβέρνηση θέλει να ακυρώσει όλες εκείνες τις διαγωνιστικές διαδικασίες που είχαν ξεκινήσει πριν δύο χρόνια. Πρέπει να πούμε ότι σήμερα, σε επίπεδο δύο βασικών τμημάτων του ΒΟΑΚ, το τμήμα Χανιά – Χερσόνησος και Χερσόνησος – Νεάπολη έχουν προεπιλεγεί από κάποιες εταιρίες, οι οποίες θα εκπονήσουν τις προμελέτες που είπαμε πριν. Αν λοιπόν ακυρωθούν αυτοί οι διαγωνισμοί, που εγώ θεωρώ ότι με πολύ σύνεση η σημερινή Κυβέρνηση, να μην προσπεράσει ότι είναι αξιοποιήσιμο, για να κερδίσουμε χρόνο και αποτέλεσμα”.
Για το αν η χρηματοδότηση καθορίζει και το προφίλ του έργου, ο κ. Δοξαστάκης απάντησε: “Γύρω από αυτό το θέμα που τείνει να κυριαρχεί στις συζητήσεις, για το ποια θα είναι η επιβάρυνση. Γιατί πρέπει να πούμε ότι μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι σε παραπλήσιες χώρες, έγιναν με διάφορους πόρους αλλά διαπιστώνεται ότι πολλοί από αυτούς τους άξονες δεν χρησιμοποιούνται γιατί είναι αποτρεπτικό το κόστος χρήσης. Βεβαίως, ο πολίτης της Κρήτης αν καλείτε να πληρώσει ένα υπέρμετρο κόστος επιβάρυνσης για τη χρήση του δρόμου, αντιλαμβανόμαστε ότι δεν είναι αυτό το ζητούμενο. Το ζητούμενο είναι να γίνει το έργο, να είναι σύγχρονο και να μπορεί να το απολαύσει ο Κρητικός. Το νησί τόσα χρόνια συνεισφέρει τα μέγιστα στην εθνική οικονομία. Υπάρχουν πολλά Ευρωπαϊκά κράτη, όπως η Γερμανία που δεν είχε διόδια και δεν πλήρωναν διόδια, τελευταία μόνο επιβάλλονται στα βαρέα οχήματα αλλά αυτά συνδέονται και με φορολογικές ελαφρύνσεις. Θέλω να πω ότι αν υπάρχει η βούληση του ελληνικού κράτους μπορεί να αντιμετωπιστεί το θέμα της αποπληρωμής του έργου. Αυτό που πρέπει να δημοσιοποιήσει το κράτος είναι ποιο θα είναι το όλο σύστημα παραγωγής και εξέλιξης του έργου”.
Για την χρηματοδότηση του έργου από άλλους οδικούς άξονες, ο κ. Δοξαστάκης απάντησε: “Αυτό είναι ένα τελευταίο σενάριο γιατί η προηγούμενη κυβέρνηση είχε αποφασίσει το τμήμα Χανιά – Χερσόνησος να είναι σύμβαση παραχώρησης, Χανιά – Νεάπολη να είναι σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα και το τελευταίο κομμάτι Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος να ήταν με πόρους από το πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, από κρατικούς πόρους. Η σημερινή Κυβέρνηση έχει άλλη αντίληψη και περιμένουμε να δούμε ποια θα είναι η εξέλιξη”.
Για το πώς θα χαρακτήριζε το νέο έτος σε συνάρτηση με τον ΒΟΑΚ, ο κ. Δοξαστάκης απάντησε: “Θεωρώ ότι θα είναι ένα έτος που θα οριστικοποιηθούν κάποια πράγματα και θα εδραιωθεί η κατασκευή του έργου. Φαίνεται ότι μέσα στο ’20 θα ξεκινήσει και η κατασκευή του νέου Αεροδρομίου που συνδέεται με τον ΒΟΑΚ και εκεί υπάρχουν θέματα τα οποία πρέπει να συζητηθούν και να ξεπεραστούν, υπάρχουν θέματα που θεωρώ ότι θα συζητηθούν. Αν και μέσα στο 2020 δεν οριστικοποιηθεί η αρχιτεκτονική και η έναρξη επί της ουσίας του έργου, φοβάμαι ότι θα είναι για πολλά χρόνια ακόμη ένα όνειρο απατηλό ο ΒΟΑΚ πράγμα που δεν μπορεί να περιμένει η ανάπτυξη της Κρήτης. Θεωρώ στο 2020 θα είναι καθοριστική η εξέλιξη των πραγμάτων και σύντομα θα έχουμε θετικά νέα”.
Ακούστε εδώ όλη τη συνέντευξη του κ. Δοξαστάκη: