Καστέλι: Εγκρίθηκε η χρηματοδότηση των €180 εκατ. για το νέο αεροδρόμιο
Πράσινο φως για την χρηματοδοτική συμβολή του δημοσίου στο αεροδρόμιο Καστελίου έδωσε πρόσφατα η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ενώ θετικό είναι το σινιάλο και από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν (DG Comp).
Για το έργο, του οποίου το κατασκευαστικό αντικείμενο ανέρχεται σε 480 εκατ. ευρώ, η χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου θα ανέλθει σε 180 εκατ. ευρώ έναντι 220 εκατ. ευρώ που προβλέπονταν, κατά μέγιστο ποσό στη διακήρυξη του διαγωνισμού.
Mε την επίλυση των δύο αυτών εκκρεμοτήτων συν την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων που υπέγραψε αυτές τις μέρες το ΥΠΕΝ, ύστερα πο πολύμηνες καθυστερήσεις, εκτιμάται ότι ανοίγει ο δρόμος για την έναρξη της σύμβασης παραχώρησης μέσα στον επόμενο μήνα. Για το έργο έχουν ξεκινήσει ήδη οι προκαταρκτικές εργασίες με τις μπουλντόζες να κάνουν την εμφάνισή τους τις τελευταίες μέρες στην περιοχή της Πεδιάδας, όπου θα εγκατασταθεί στον Ευαγγελισμό το εργοτάξιο του έργου. Ωστόσο οι κατασκευαστικές εργασίες θα ξεκινήσουν μέσα στο 2020.
Σύμφωνα με την διοίκηση το έργο αναμένεται να έχει πολύ σημαντική συνεισφορά στον όμιλο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Οι προβλέψεις αναφέρουν ότι στην φάση λειτουργίας του νέου αεροδρομίου, τα ετήσια μερίσματα από παραχωρήσεις της εταιρείας υπολογίζονται σε 90 εκατ. ευρώ.
Με την έναρξη της σύμβασης παραχώρησης θα μπορούν να οριστικοποιηθούν και οι μελέτες του έργου οι οποίες προχωρούν ενώ στα μεγάλα μέτωπα παραμένουν οι απαλλοτριώσεις, η δαπάνη των οποίων υπολογίζεται σε 54 εκατ. ευρώ και βαρύνει το ελληνικό δημόσιο. Από τις 23 ζώνες απαλλοτριώσεων που προβλέπει το έργο έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες σε δύο με στόχο το επόμενο διάστημα να καλυφθούν επιπλέον τέσσερις ζώνες.
Για την κατασκευή του έργου υπολογίζεται ότι θα απαλλοτριωθούν πάνω 9.000 στρέμματα, από τα οποία περίπου 7.000 στρέμματα αντιστοιχούν σε 5.522 ιδιοκτήτες στην περιοχή του Κάμπου Καστελίου και αφορούν στην κατασκευή του αεροδρομίου και 1.000 στρέμματα για την κατασκευή της οδοποϊίας.
Η σύμβαση για το νέο κρητικό αεροδρόμιο κυρώθηκε από τη Βουλή τον περασμένο Μάιο. Θα είναι 35ετούς διάρκειας με δυνατότητα επέκτασης επιπλέον 10 ετών, αποτελώντας ένα από τα μεγαλύτερα έργα υποδομής της χώρας με μεγάλα οφέλη για την τοπική κοινωνία. Το έργο αναμένεται να δημιουργήσει πάνω από 1.500 νέες θέσεις εργασίας, ενώ κατά την περίοδο της κατασκευής θα ξεπεράσουν τις 7.500.
Στον τομέα της κατασκευής το 100% του έργου θα εκτελεστεί από τη ΤΕΡΝΑ. Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί σε πέντε χρόνια και να εξυπηρετεί περίπου 9 εκατ. επιβάτες.
Με βάση την συμφωνία, οι δύο μέτοχοι της εταιρείας «Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης ΑΕ» θα εκχωρήσουν ποσοστό 45,9% στο ελληνικό δημόσιο. Αντίστοιχα η συμμετοχή της ΤΕΡΝΑ θα διαμορφωθεί περίπου στο 33% και της GMR στο 21%.