Η συγκοινωνιολόγος Μ. Σίτη αναλύει τις κυκλοφοριακές παρεμβάσεις που έρχονται στο Ηράκλειο
Σε σωστή κατεύθυνση θεωρεί πως είναι οι νέες κυκλοφοριακές παρεμβάσεις που έρχονται στο Ηράκλειο η συγκοινωνιολόγος Μαρία Σίτη, που μίλησε στον Politica 89.8 και τον Χρήστο Κώνστα για τις παρεμβάσεις σε διάφορα σημεία και κόμβους του Ηρακλείου.
Για την κυκλοφορία και τις παρεμβάσεις που αναμένονται στο Δ. Ηρακλείου η κ. Σίτη επεσήμανε πως: «Το θέμα της οδικής ασφάλειας ξεκινά με αφετηρία την διασταύρωση. Διασταύρωση είναι το κομβικό σημείο που συμβαίνουν πάντοτε τα περισσότερα τροχαία συμβάντα. Αν το Σώμα είναι η πόλη, οι αρθρώσεις πρακτικά είναι αυτές οι διασταυρώσεις, οπότε το να παρέμβουμε σε διασταυρώσεις στο οδικό δίκτυο μιας πόλης είναι το άλφα και το ωμέγα για να αρχίσουμε να μειώνουμε τα τροχαία συμβάντα με στόχο φυσικά το μηδενισμό. Οπότε είναι σε σωστή κατεύθυνση οι παρεμβάσεις σε κεντρικούς κόμβους της πόλης.»
Για τις νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που θα δούμε το προσεχές διάστημα στο Ηράκλειο, η κ. Σίτη ανέφερε πως: Βλέπουμε λοιπόν ότι θα έχουμε στην περίπτωση του Jumbo , του κόμβου εκεί στην 62 μαρτύρων και στην περίπτωση της Παναγίτσας πως θα έχουμε ένα σύστημα φωτεινής σηματοδότησης που θα ρυθμίζει την κυκλοφορία. Θα έχουμε μια μετατόπιση του υφιστάμενου κυκλικού κόμβου σε ένα νέο ελλειψοειδή κόμβο κυκλικής κίνησης που θα αφήνει όμως την προτεραιότητα στην 62 μαρτύρων με έναν ιδιαίτερο τρόπο διαχείρισης. Αντίστοιχα έχουμε και κάποιες άλλες λύσεις, που αφορούν στους κόμβους στην Κλεισούρας, Αϊδινίου και Κρασαδάκη που θα μειώσει τα συμβάντα. Στον Αί Γιάννη το Χωστό δεν θα έχουμε φανάρια, θα πάμε στην οριστικοποίηση των ρυθμίσεων της Χριστομιχάλη Ξυλούρη ενώ θα τοποθετηθούν φανάρια όπως είπαμε και στην Παναγίτσα στον Μασταμπά.
Για το αν οι νέες ρυθμίσεις και τα φανάρια αυξήσουν την κυκλοφοριακή συμφόρηση η κ. Σίτη απαντά : Το όποιο αποτέλεσμα της καθυστέρησης θα έχει να κάνει με τον χρόνο ενεργού πράσινου ενεργού Κοκκίνου. Δεν είναι κάτι περισσότερο από αυτό που σήμερα αντιμετωπίζουμε, ενώ σίγουρα από άποψη ασφάλειας, θα υπάρξει μια καλύτερη κατάσταση από το σήμερα. Από κει και πέρα, η ρύθμιση των χρόνων του φωτεινού σηματοδότη, εφόσον προσαρμόζεται στις ώρες αιχμής προφανώς θα μπορέσει να δώσει μια λύση για να αποφύγουμε ακριβώς αυτή τη συμφόρηση που τυχόν να δούμε.
Για τη Σοφοκλή Βενιζέλου η κ. Σίτη: «Θέλω να πιστεύω πως θα καταργηθούν τα φανάρια στη συγκεκριμένη οδό με την κατασκευή κυκλικού κόμβου. Αυτό βλέπω άλλωστε και από το σχέδιο. Η συγκεκριμένη απόφασή του να τοποθετήσει φωτεινή σηματοδότηση στον συγκεκριμένο κόμβο ήταν για λόγους ταχύτητας, δηλαδή η αρχική σκέψη της δημοτικής αρχής της προηγούμενης, ήταν να έχει κυκλικό κόμβο, όμως το πιο σύντομο που μπορούσε να γίνει χρονικά, ώστε να περιοριστούν και κάποια θανατηφόρα τροχαία που υπήρξαν αλλά και για να γίνει πιο εύκολα η διάβαση των πεζών από το ένα ρεύμα στο άλλο ήταν να τοποθετηθεί πρώτα σηματοδότης φωτεινός. Τώρα ως συνέχεια, η νέα δημοτική αρχή θα κατασκευάσει κυκλικό κόμβο. Είναι γεγονός όμως πως από τότε που τοποθετήθηκε φωτεινός σηματοδότης, έχουμε βέβαια τροχαία, αλλά δεν έχουμε θάνατο. Ακόμα όμως και τα τροχαία έχουν μειωθεί στο σημείο.»
Για την σημασία του να συνεχίσει η αστυνομία να κάνει το έργο της, βεβαιώνοντας παραβάσεις αλλά και για άλλες χρήσιμες μεταρρυθμίσεις που θα διευκόλυνουν την κυκλοφορία η κ. Σίττη επεσήμανε πως: «Είναι σημαντικό να περιμένουμε την αστυνομία να κάνει τη δουλειά της, χρειάζονται και τα μέσα τα απαραίτητα που θα βοηθήσουν στο έργο της για τον περιορισμό της παράνομης στάσης στάθμευσης. Όμως σημαντικό είναι αντί να διευκολύνεται η δυνατότητα μετακίνησης με το αυτοκίνητο, να δίδεται η δυνατότητα περιορισμού ελευθεριών τους και η διευκόλυνση εναλλακτικών μέσων κυκλοφορίας. Πολύ σημαντική η παράμετρος της Δημόσιας συγκοινωνίας. Η Δημόσια συγκοινωνία θα έπρεπε να έχει διακριτό δικό της δρόμο κίνησης που να κινείται πιο άνετα, όπως συμβαίνει και σε άλλες πόλεις της χώρας, και θα μπορούσε να εφαρμοστεί στις μεγάλες πόλεις της Κρήτης. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να συμβεί σε δρόμους που διαμορφώθηκαν 2 λωρίδες από την πολιτεία και η αναγκαιότητα για μια παρωδία στάθμευση ή εξυπηρέτησή μας. Πολλές φορές οι λύσεις είναι, είναι πολύ μπροστά στα μάτια μας.»
Σε ότι αφορά το παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας αλλά και τα στοιχεία έρευνας που παρουσίασε τα πιο σημαντικά με την κ. Σίτη είναι: «Πρώτο και το σημαντικότερο είναι συμπέρασμα που έχει να κάνει με το ότι τη μισή ώρα από αυτή του συνολικά οδηγούμε την μισή ώρα που βρισκόμαστε στο τιμόνι είμαστε απασχολημένοι και με κάτι άλλο. Κατά κανόνα μιλάμε στο κινητό, ασχολούμαστε με μηνύματα και παράλληλα λειτουργίες όπως πριν τρώμε πίνουμε. Αυξάνεται για τους κάτω των 40 ετών από όσους συνολικά οδηγούν. Αυξάνει τον κίνδυνο μιας σύγκρουσης, είτε ελαφριάς της βαριάς κατά περίπου δυόμισι φορές. Και μόνο η χρήση. Και μόνο που αγγίζουμε το κινητό μας έχουμε δυόμισι φορές περισσότερες πιθανότητες να συγκρουστούμε. Η χρήση handsfree παρόλο που δεν απαιτεί να κάνουμε τις ίδιες κινήσεις με τα χέρια μας όταν οδηγούμε, δεν σταματά το να μειώνεται η αντιληπτική απόσπαση μας από το τιμόνι. Επομένως ακόμα και το handsfree είναι σαν να κρατάμε ένα κινητό τηλέφωνο.»