Η Κρήτη διατήρησε την αξιοπιστία και τη δημοφιλία της εν μέσω πανδημίας
Ελκυστικός και αξιόπιστος τουριστικός προορισμός αναδεικνύεται η Κρήτη εν μέσω της πανδημίας του κορωνοϊού, αφού παρά τη δύσκολη οικονομική και υγειονομική κρίση που επέφερε βαρύ πλήγμα στους επιχειρηματίες που δραστηριoπούνται στον τουριστικό κλάδο οδηγώντας παράλληλα στην ανεργία χιλιάδες εργαζόμενους κατάφερε να διατηρηθεί στις πρώτες θέσεις επιλογής των επισκεπτών που ταξίδεψαν στη σεζόν covid.
Σύμφωνα με τους πράκτορες και τους ξενοδόχους οι απώλειες σε αξίες, εισπράξεις και διανυκτερεύσεις ξεπερνούν το 75% με ότι αυτό συνεπάγεται για την οικονομική ζημιά που υπέστη ο κλάδος.
Όμως τις περυσινές ταξιδιωτικές εισπράξεις της Κρήτης που ξεπέρασαν τα 3,5 δισ. ευρώ εκτιμάται ότι θα έχει φέτος όλη η Ελλάδα, σύμφωνα με τον περιφερειακό σύμβουλο αρμόδιο για θέματα τουρισμού, ο οποίος υπογράμμισε ότι το 25% αυτών των εισπράξεων αφορούν στο νησί μας.
«Υπάρχει η οπτική που δεν πανηγυρίζουμε και είναι κατανοητό αλλά από την άλλη μεριά είναι μια κατάσταση που ενδυνάμωσε λίγο το brand name της Κρήτης. Σε επίπεδο χώρας, αυτή που στάθηκε όρθια ήταν η Κρήτη», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Κώτσογλου.
Ο αρμόδιος για θέματα τουρισμού εντεταλμένος περιφερειακός σύμβουλος Κ. Κώτσογλου επεσήμανε ότι, δεδομένων των συνθηκών που δημιούργησε η πανδημία του κορωνοϊού σε όλο τον κόσμο, το νησί «άντεξε» και κατάφερε να διατηρήσει την αξιοπιστία του αλλά και τη δημοφιλία του για όσους Ευρωπαίους αποφάσισαν να ταξιδέψουν υπογραμμίζοντας ότι ήταν άριστη η εικόνα της Κρήτης στο εξωτερικό αναφορικά με τη διαχείριση και αντιμετώπιση της πανδημίας.
Αυτός είναι ο λόγος που, όπως είπε, αρκετά ξενοδοχεία θα συνεχίσουν να λειτουργούν μέχρι και τον Νοέμβριο, καθώς ο μεγάλος τουρ οπερέιτορ της Σκανδιναβίας «Apollo» θα συνεχίσει τις πτήσεις της μέχρι τις 15 Νοεμβρίου, ενώ στο Ηράκλειο οι πτήσεις από Γερμανία θα συνεχίσουν μέχρι το τέλος του Νοεμβρίου. Το οικονομικό κέρδος μπορεί να μην είναι αξιοσημείωτο με την έννοια ότι δεν θα ανατρέψει την κακή κατάσταση της οικονομίας, όπως υπογραμμίζει, δεν μπορεί όμως κανείς να το παραβλέψει. Ο κ. Κώτσογλου έκανε ιδιαίτερη αναφορά στα εκπαιδευτικά σεμινάρια που υλοποίησε η Περιφέρεια σε όλους τους ξενοδόχους και τους εργαζόμενους που δραστηριοποιούνται στον τουριστικό κλάδο, στην αυστηρή τήρηση των υγειονομικών πρωτόκολλων, που ήταν παράγοντες που ενίσχυσαν την τουριστική κίνηση στο νησί.
Υποστηρίζει μάλιστα ότι η τουριστική σεζόν του 2021 θα είναι καλή υποστηρίζοντας περιφέρεια θα δώσει έμφαση στον στρατηγικό σχεδιασμό της για την ενίσχυση της τουριστικής προβολής του νησιού για το 2021. Τόσο μέσα από έρευνες και συμμετοχή σε διαδικτυακές τουριστικές εκθέσεις ανά τον κόσμο όσο και μέσω διαφημιστικών σποτ και αγοράς χρόνου σε μέσα ενημέρωσης χωρών – τουριστικών δεξαμενών για την Κρήτη, θα επιχειρήσει να προσελκύσει περισσότερες επισκέπτες τη νέα σεζόν.
Αναφέρθηκε τέλος στο παρατηρητήριο Τουρισμού που θα λειτουργήσει στην περιφέρεια Κρήτης, το οποίο θα είναι ο φορέας για τη συγκέντρωση και επεξεργασία πληροφοριών για τον τουρισμό στην Κρήτη. Παράλληλα θα μπορεί να υποστηρίζει τη λήψη στρατηγικών αποφάσεων τουρισμού. Επίσης στο πλαίσιο της τουριστικής προβολής θα γίνει μια μελέτη με αντικείμενο την εδραίωση της αξιοπιστίας της Κρήτης ως τουριστικός προορισμό. Η μελέτη κρίθηκε απαραίτητη για την εδραίωση της αξιοπιστίας της Κρήτης ως τουριστικός προορισμός, η οποία θα αναδεικνύει και θα επιβεβαιώνει ότι η Κρήτη παραμένει ένας αξιόπιστος τουριστικός προορισμός για τη μετά κορωνοϊού εποχή.
Aναλυτικά,
Παρά το γεγονός ότι η φετινή τουριστική περίοδος ήταν, κατά κοινή ομολογία, μια κακή σαιζόν με περιορισμένη διάρκεια, σημαντικά μειωμένη τουριστική κίνηση με τις απώλειες για τον κλάδο στην Κρήτη να φτάνουν το 75% σε αφίξεις, τζίρο και πληρότητες σε σχέση με τη περυσινή σεζόν, το νησί κατάφερε να διατηρήσει και να ενισχύσει το brand name του, ως ένας ασφαλής υγειονομικά προορισμός.
Αυτό επισημαίνει μιλώντας στα «Ρεθυμνιώτικα Νέα», ο περιφερειακός σύμβουλος αρμόδιος για θέματα τουρισμού της περιφέρειας Κρήτης Κυριάκος Κώτσογλου. Ο κ. Κώτσογλου τόνισε ότι, δεδομένων των συνθηκών που δημιούργησε η πανδημία του κορωνοϊού σε όλο τον κόσμο, το νησί «άντεξε» και κατάφερε να διατηρήσει την αξιοπιστία του αλλά και τη δημοφιλία του για όσους Ευρωπαίους αποφάσισαν να ταξιδέψουν. Αυτός είναι ο λόγος που, όπως είπε, αρκετά ξενοδοχεία θα συνεχίσουν να λειτουργούν μέχρι και τον Νοέμβριο, καθώς ο μεγάλος τουρ οπερέιτορ της Σκανδιναβίας «Apollo» θα συνεχίσει τις πτήσεις της μέχρι τις 15 Νοεμβρίου, ενώ στο Ηράκλειο οι πτήσεις από Γερμανία θα συνεχίσουν μέχρι το τέλος του Νοεμβρίου. Το οικονομικό κέρδος μπορεί να μην είναι αξιοσημείωτο με την έννοια ότι θα ανατρέψει την κακή κατάσταση της οικονομίας, όπως υπογραμμίζει, δεν μπορεί όμως κανείς να το παραβλέψει, όπως προσθέτει.
Ειδικότερα, όπως ανέφερε ο κ. Κώτσογλου, έχει συμφωνία με την Condor για να μπορέσει να γίνει επέκταση της σεζόν με 24 πτήσεις εντός του Νοεμβρίου από Ντίσελντορφ, Φρανκφούρτη, Μόναχο σε ανατολική και δυτική Κρήτη. Ο αριθμός δεν είναι μεγάλος για το νησί, «ωστόσο θα έχουμε 5.000 ανθρώπους που θα έλθουν από βασικές πόλεις της Γερμανίας και θα πουν ότι ο Νοέμβριος στην Κρήτη είναι όμορφος». Σε σχετικές δηλώσεις του μάλιστα σημείωσε πως η Κρήτη άντεξε εν μέσω μιας πρωτοφανούς υγειονομικής κρίσης να βρίσκεται στις πρώτες θέσεις των δημοφιλών τουριστικών προορισμών. Μεταξύ άλλων είπε:
«Αν υπολογίσει κανείς έναν μέσο κόστος 700 ευρώ τουριστικής δαπάνης για κάθε Γερμανό, σημαίνει ότι για κάθε 1.500 ανθρώπους το κέρδος είναι περίπου 1 εκατομμύριο ευρώ για την «ταραγμένη «οικονομία της Κρήτης. Φυσικά αυτό το ποσό δεν θα αλλάξει κατά πολύ το ποσοστό της απώλειας των τουριστικών εσόδων – θα κάνουμε το ταμείο μας 31/12- όμως σε καμία περίπτωση η Κρήτη δεν παραιτείται. Για τη δική μας περιφέρεια δεν υπάρχει η παραίτηση. Ο Οκτώβρης είναι ένας παρά πολύ ωραίος μήνας στην Κρήτη, ο κόσμος έχει ανάγκη να ταξιδέψει. Η Ελλάδα στον παγκόσμιο χάρτη αναφορικά με τις χώρες της Μεσογείου είναι τρίτη μετά την Ισπανία και την Ιταλία. Από τους νομούς της Κρήτης καλύτερα πήγε το Ηράκλειο γιατί συντηρήθηκε από τους Γερμανούς, μετά το Ρέθυμνο, μετά τα Χανιά και μετά το Λασίθι. Παρότι το Ρέθυμνο δεν έχει πύλη εισόδου πήγε αρκετά καλύτερα από τα Χανιά, που έμειναν στις 230.000 κόσμου.
Η Κρήτη ανέκαθεν ήταν στο 15% των αφίξεων της Ελλάδας και στο 20% των τζίρων της Ελλάδας. Φέτος όλη η Ελλάδα ήταν μία Κρήτη, αλλά η Κρήτη με αυτό το περιορισμένο budget δεν ήταν στο 20% του τζίρου αλλά έφτασε στο 25%.
Υπάρχει η οπτική που δεν πανηγυρίζουμε και είναι κατανοητό, αλλά από την άλλη μεριά είναι μια κατάσταση που ενδυνάμωσε λίγο το brand name της Κρήτης, καθώς αυτή που στάθηκε όρθια ήταν η Κρήτη.
Άλλωστε, το πρώτο ερώτημα που θέτει κάποιος ταξιδιώτης είναι αν ο προορισμός πουλάει, αν είναι επιθυμητός. Τώρα με την πανδημία μένουν μόνο οι προορισμοί που αξίζει κάποιος να πάει εκεί και η Κρήτη είναι μέσα.
Δεύτερο ερώτημα είναι αν φοβάμαι ακόμα τον ιό ή τον σέβομαι. Εμείς δεν τον φοβόμαστε, τον σεβόμαστε.
Η Κρήτη είναι ένας τόπος με απίστευτη γαστρονομία, κουλτούρα, πολιτισμό και ανθρώπους όμως σημαντικό ρόλο έπαιξε και η διαχείριση του ζητήματος της υγειονομικής ασφάλειας».
Ο κ. Κώτσογλου έκανε ιδιαίτερη αναφορά στα εκπαιδευτικά σεμινάρια που υλοποίησε η περιφέρεια σε όλους τους ξενοδόχους και τους εργαζόμενους που δραστηριοποιούνται στον τουριστικό κλάδο, στην αυστηρή τήρηση των υγειονομικών πρωτόκολλων, που ήταν παράγοντες που ενίσχυσαν την τουριστική κίνηση στο νησί.
Στρατηγικός σχεδιασμός για την τουριστική προβολή της Κρήτης
Σύμφωνα με τον περιφερειακό σύμβουλο, αρμόδιο για θέματα τουρισμού Κυριάκο Κώτσογλου, η περιφέρεια θα δώσει έμφαση στον στρατηγικό σχεδιασμό της για την ενίσχυση της τουριστικής προβολής του νησιού για το 2021. Τόσο μέσα από έρευνες και συμμετοχή σε διαδικτυακές τουριστικές εκθέσεις ανά τον κόσμο όσο και μέσω διαφημιστικών σποτ και αγοράς χρόνου σε μέσα ενημέρωσης χωρών – τουριστικών δεξαμενών για την Ελλάδα θα επιχειρήσει να προσελκύσει επισκέπτες τη νέα σεζόν.
Αναφέρθηκε στο παρατηρητήριο Τουρισμού που θα λειτουργήσει στην περιφέρεια Κρήτης, σύμφωνα με την προγραμματική σύμβαση συνεργασίας που υπογράφθηκε από τον περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρο Αρναουτάκη και τον πρύτανη του ΕΛΜΕΠΑ Νίκο Κατσαράκη.
Βασικός στόχος της συνεργασίας των δύο μερών θα είναι η ερευνητική υποστήριξη του Παρατηρητηρίου Τουρισμού, το οποίο θα λειτουργεί στη διεύθυνση τουρισμού της Περιφέρειας Κρήτης και θα είναι ο επίσημος φορέας για τη συγκέντρωση και επεξεργασία πληροφοριών για τον τουρισμό στην Κρήτη. Παράλληλα θα μπορεί να υποστηρίζει τη λήψη στρατηγικών αποφάσεων τουρισμού. Στην Κρήτη ο τουρισμός αποτελεί βασικό πυλώνα της τοπικής οικονομίας και με βάση αυτό το δεδομένο, ο εντεταλμένος περιφερειακός σύμβουλος τουρισμού, Κυριάκος Κώτσογλου, τόνισε το παρατηρητήριο είναι μια ακόμα εξωστρεφής δράση της περιφέρειας.
Ειδικότερα ανέφερε: «Ο προορισμός «Κρήτη» παραμένει δυνατός και επιθυμητός και όσον αφορά τον κορωνοϊό, με ή χωρίς εμβόλιο, θα τα πάμε καλά. Τώρα αναφορικά με το κομμάτι του στρατηγικού μας σχεδιασμού κάνουμε ότι καλύτερο μπορούμε. Κάνουμε μία μελέτη με την horwathhtl, η οποία είναι ένας παγκόσμιος τουριστικός οίκος για την αξιοπιστία της Κρήτης ως προορισμό post covid, την οποία θα την δώσουμε σε όλους τους ξενοδόχους. Όχι μόνο με όρους αριθμού κρουσμάτων, αλλά με όρους υποδομών, υγειονομικής περίθαλψης, με όρους πληρότητα. Η Κρήτη φιλοξενεί 10 φορές τον πληθυσμό της. Κάναμε επίσης ένα παρατηρητήριο τουρισμού για να έχουμε τα στοιχεία μας και για την τουριστική προβολή βγάλαμε spot ήδη δυο έχουν κυκλοφορήσει και θα ακολουθήσουν άλλα 13 που αφορούν την τουριστική προβολή για τα έτη 2020-2023.
Για την τουριστική προβολή του 2021 περιμένουμε να δούμε τι θα γίνει. Ήδη κλείσαμε διαδικτυακές εκθέσεις και workshops, από Ινδία μέχρι Δανία αλλά εκτός από το ΕΣΠΑ, μέσα στον Νοέμβριο πρέπει να μπει στην περιφέρεια πρόγραμμα τουριστικής προβολής. Ο στρατηγικός πρέπει να περιλαμβάνει σχέδια για τριών ειδών κρίσεις, κορωνοιός, μεταναστευτικό και υποχώρηση μεγάλων tour operator. Βγήκαν άρθρα quarantine in paradise από την Κρήτη. Στοχευμένο πρόγραμμα μιλάμε με τα γραφεία ΕΟΤ σε όλες τις πρωτεύουσες, βλέπουμε ποια κανάλια είναι τα πιο διαφημιστικά και με τα περιορισμένα οικονομικά που διαθέτουμε κάνουμε στοχευμένη διαφήμιση. Το κάνουμε και για το 2021. Θέλουμε όταν θα υπάρχει όρεξη να ταξιδέψει ο κόσμος, εμείς να είμαστε έτοιμοι.
Η κακή και η καλή πλευρά συνυπάρχουν αυτή τη στιγμή, ένας ουρανός μαύρος αλλά από εκεί και πέρα προσπαθούμε να δούμε και τη θετική πλευρά γιατί αυτή είναι η δουλειά μας».
Όπως πρόσθεσε οι διαδικτυακές εκθέσεις δεν είναι το ίδιο με τις διά ζώσης, όπου πράκτορες, ξενοδοχεία και φορείς του νησιού έχουν τη δυνατότητα να συνομιλήσουν, να επικοινωνήσουν και να ανταλλάξουν απόψεις στο πλαίσιο της τουριστικής προβολής, ωστόσο τα δεδομένα επιβάλλουν αυτή τη μορφή τουριστικής προώθησης. «Η αδυναμία της φυσικής παρουσίας στις εκθέσεις δεν μπορεί να αναπληρωθεί. Θα μιλήσουμε με όρους μείωσης απώλειας. Δεν μπορεί το διαδικτυακό να ξεπεράσει το δια ζώσης. Χρειάζεται μία αίθουσα και κάποιον να τους μαγέψει, οι άνθρωποι είναι κουρασμένοι και δεν έχουν την υπομονή για διαδικτυακές εκπαιδεύσεις και εκθέσεις. Συνήθως εμείς στηριζόμαστε στο story telling, όταν κάποιος σε μία έκθεση, όπως για παράδειγμα στην Στρουτγκάρδη, που περνάει κόσμος 9 0.000 κόσμος το πρώτο διήμερο και κάποιοι από αυτούς γνωρίζουν την Κρήτη, κάποιοι δεν θέλουν να έρθουν και κάποιοι δεν την γνωρίζουν καθόλου, θέλαμε ένα story telling το οποίο να σε μαγνητίζει με το βλέμμα, να σταματήσει κάποιος να το δει. Η βάση της έκθεσης είναι ότι θα πάει η γιαγιά, ο συνταξιούχος, ο νέος, το ζευγάρι, ο περίεργος και το κοινό θα προσελκυστεί από τα χαμηλά στρώματα προς τα ανώτερα», εξήγησε.