Η αλλαγή θεσμικού πλαισίου για τον έλεγχο οχημάτων με «πειραγμένα» χιλιόμετρα, στη Βουλή από τον Χ.Μαμουλάκη
Την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου ελέγχου οχημάτων με «πειραγμένα» χιλιόμετρα, φέρνει στη Βουλή με ερώτησή του προς τον αρμόδιο Υπουργό ο Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ ν. Ηρακλείου Χάρης Μαμουλάκης.
Ο Βουλευτής ζητάει ενημέρωση για ποιο λόγο κατέστη προαιρετική η αυτεπάγγελτη αναζήτηση ποινικών ευθυνών σε περιπτώσεις διαπίστωσης αλλοιώσεων των σχετικών μετρητών από τα κατά τόπους ΚΤΕΟ, καθώς και για τις ενέργειες τις οποίες προτίθεται να προβεί η Πολιτεία, έτσι ώστε να προστατευτεί το αγοραστικό κοινό από περιπτώσεις παραποίησης των στοιχείων που αφορούν εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα.
«Η Πολιτεία οφείλει να προστατεύει το αγοραστικό κοινό από πρακτικές παραπλάνησης, ειδικά όταν προκύπτει ζήτημα υψηλής δημόσιας ασφάλειας» αναφέρει σε δήλωσή του ο Βουλευτής Χάρης Μαμουλάκης, τονίζοντας: «Οι αλλαγές στην κείμενη νομοθεσία δεν υπηρετούν τους παραπάνω σκοπούς και αφήνουν ακάλυπτους τους κατόχους οχημάτων. Γι’ αυτό και ζητάμε ενημέρωση σχετικά με τις προθέσεις της κυβέρνησης για τον τρόπο αντιμετώπισης του σημαντικού αυτού ζητήματος».
Δείτε αναλυτικά το κείμενο της ερώτησης:
Η ενεργοποίηση της ηλεκτρονικής βάσης δεδομένων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αποκάλυψε την έκταση του προβλήματος αναφορικά με της αλλοιώσεις των χιλιομετρικών ενδείξεων των ιδιωτικών οχημάτων, καθώς, σύμφωνα με δημοσιεύματα, μέσα σε σχεδόν ένα μήνα εντοπίστηκαν πάνω από 1 εκατ. περιπτώσεις αλλοιωμένων μετρητών. Η ενεργοποίηση της εν λόγω βάσης δεδομένων, ταυτόχρονα, επέτρεψε στην πολιτεία να κινηθεί στην κατεύθυνση της τροποποίησης του συστήματος καταγραφής και πιστοποίησης των οχημάτων μεταφέροντας, ορθά, την νομική ευθύνη για τυχών αλλοιώσεις, από τους ιδιοκτήτες των οχημάτων που δυνητικά είχαν πέσει θύματα παραπλάνησης, στους εμπόρους μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.
Συγκεκριμένα σύμφωνα με πρόσφατη Υπουργική Απόφαση (Υ.Α. 70959/767/2019, ΦΕΚ 3593/Β/26-9-2019) τροποποιήθηκε η διαδικασία πιστοποίησης των καταγεγραμμένων χιλιομέτρων τα οποία έχει διανύσει ένα όχημα. Με τις νέες ρυθμίσεις οι ιδιοκτήτες οχημάτων υποβάλλουν στο ΚΤΕΟ υπεύθυνη δήλωση στην οποία δηλώνουν εάν επιθυμούν ή όχι τις ποινικές κυρώσεις που αφορούν στην παραποίηση του μετρητή διανυθέντων χιλιομέτρων. Η αλλαγή αυτή των διαδικασιών που προβλεπόταν σε περίπτωση διαπίστωσης αλλοίωσης των διανυθέντων χιλιομέτρων, μειώνει τον όγκο εργασίας από τις δημόσιες υπηρεσίες που θα ήταν υποχρεωμένες να
διαχειριστούν το πλήθος των αυτεπάγγελτων αναζητήσεων ποινικών ευθυνών, αλλά δεν απαντάει στο εξής ερώτημα: με ποιο τρόπο θα προστατευτεί η δημόσια ασφάλεια από περιπτώσεις παράνομων παραποιήσεων μετρητών στην εγχώρια αγορά;
Ταυτόχρονα, όμως, το βασικό πρόβλημα αναφορικά με τις αλλοιώσεις μετρητών υφίσταται κυρίως για την αγορά εισαγόμενων οχημάτων για τις περιπτώσεις των οποίων εκκρεμεί η έκδοση της σχετικής υπουργικής απόφασης που θα περιλαμβάνει μέτρα προστασίας της πολιτείας για το αγοραστικό κοινό από πρακτικές παραπλάνησης. Σε πρόσφατη ανακοίνωση του ο Σύνδεσμος Ιδιωτικών ΚΤΕΟ της χώρας κατέθεσε σειρά προτάσεων για την αντιμετώπιση ανάλογων περιστατικών, συμπεριλαμβανομένου της συμπερίληψης των ενδείξεων χιλιομέτρων που καταγράφηκαν κατά την διαδικασία εισαγωγής μεταχειρισμένων οχημάτων στη βάση του μηχανογραφικού συστήματος που τηρείται στο ΥΜΕ.
Επειδή η ενεργοποίηση της ηλεκτρονικής βάσης δεδομένων αναβαθμίζει την δυνατότητα της πολιτείας να εποπτεύσει την τήρηση του κανονιστικού πλαισίου αναφορικά με την λειτουργία και την συντήρηση ιδιωτικών οχημάτων.
Επειδή η ορθή τήρηση των στοιχείων αναφορικά με την λειτουργία και συντήρηση των ΙΧ αποτελεί ζήτημα υψηλής προτεραιότητας για την δημόσια υγεία και ασφάλεια.
Επειδή η πολιτεία πρέπει να προστατεύσει το αγοραστικό κοινό από πρακτικές παραπληροφόρησης και παραπλάνησης στην αγορά μεταχειρισμένων οχημάτων.
Ερωτάται ο κύριος Υπουργός:
1. Για ποιο λόγο κατέστη προαιρετική η αυτεπάγγελτη αναζήτηση ποινικών ευθυνών σε περιπτώσεις διαπίστωσης αλλοιώσεων των σχετικών μετρητών από τα κατά τόπους ΚΤΕΟ;
2. Σε τι ενέργειες σκοπεύετε να προβείτε για να προστατευτεί το αγοραστικό κοινό από περιπτώσεις παραποίησης των στοιχείων που αφορούν εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα;