Γ. Σταθάκης: «Tα μη κρατικά πανεπιστήμια δεν μπορούν να πλήξουν τα δημόσια ΑΕΙ αλλά θα απαξιώσουν επαγγέλματα»
Την άποψη πως: « Tα μη κρατικά πανεπιστήμια δεν μπορούν να πλήξουν τα δημόσια ΑΕΙ αλλά θα απαξιώσουν επαγγέλματα», εξέφρασε στον Politica 89.8 και τον Χρήστο Κώνστα, ο καθηγητής πολιτικής οικονομίας στο Πανεπιστήμιο Κρήτης και πρώην υπουργός της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Σταθάκης.
Ειδικότερα για το θέμα των μη κρατικών πανεπιστημίων υπογράμμισε πως: «Δεν αμφισβητείται η πρωτοκαθεδρία των δημόσιων πανεπιστημίων και αξίζει να σημειωθεί πως τα και τα πανεπιστήμια δεν είναι ιδρύματα διδακτικά, είναι ιδρύματα κυρίως ερευνητικά και επειτα διδακτικά. Γι αυτό και ένας καθηγητής πανεπιστημίου στο Πανεπιστήμιο Κρήτης διδάσκει 4 ώρες, δηλαδή κάνει λίγα μαθήματα και πολύ έρευνα. Το επίπεδο της έρευνας και οι καλές τους επιδόσεις είναι άλλωστε κι αυτές που έχουν δώσει την αναγνώριση στο Πανεπιστήμιο Κρήτης ως ένα από τα κορυφαία 200 νέα πανεπιστήμια που ιδρύθηκαν τα τελευταία 50 χρόνια. Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, υστερούν καταστατικά, σε αυτό το κομμάτι. Δεν έχουν ερευνητικές επιδόσεις και γι αυτό και δεν μπορούν να ανταγωνιστούν τα δημόσια πανεπιστήμια, που παίρνουν και τους καλύτερους καθηγητές. Δεν απειλείται η υπεροχή των δημόσιων πανεπιστημίων, μειώνεται η ποιότητα των σπουδών που προσφέρονται με τα μη κρατικά πανεπιστήμια εξαιτίας του γεγονότος ότι οι καθηγητές που πηγαίνουν σε αυτά διδάσκουν πολλές ώρες και δεν έχουν έρευνες όπως στα δημόσια. Για παράδειγμα, ένας απόφοιτος της νομικής σε εισαγωγικά της Νομικής Αθηνών έχει αρκετά καλύτερο επίπεδο σπουδών από έναν άλλο δικηγόρο που έχει πτυχίο από ένα πανεπιστήμιο υποδέεστερο στην Ελλάδα. Το θέμα είναι να και πόσο θέλουμε να προστατεύσουμε το επάγγελμα του δικηγόρου, παρέχοντας υψηλό επίπεδο σπουδών. Tα μη κρατικά πανεπιστήμια δεν μπορούν να πλήξουν τα δημόσια ΑΕΙ αλλά θα απαξιώσουν επαγγέλματα»
Για τα κολέγια ο κ. Σταθάκης ανέφερε πως: «Η αναγνώριση των κολεγίων δεν είναι ακαδημαϊκή, δεν αναγνωρίστηκαν ακαδημαϊκά, αναγνωρίστηκαν επαγγελματικά. Κι αυτό ήταν ένα ακόμα λάθος, εν πάση περιπτώσει δεν είναι το επίμαχο θέμα, διότι μπορεί να αναγνωρίζονται επαγγελματικά δικαιώματα σε μια μεταλυκειακή εκπαίδευση.»
Για την εξ αποστάσεως εξεταστική ο κ. Σταθάκης ανέφερε πως: Εγείρονται προφανώς ζητήματα διαβλητότητας. Είναι αναντικατάστατες οι εξετάσεις, με τη φυσική παρουσία , όπως και η διδασκαλία . Το περάσαμε την προηγούμενη περίοδο, τη διετία που έπρεπε να χρησιμοποιήσουμε τα ηλεκτρονικά μέσα λόγω covid, το συμπέρασμα ήτανε, όμως πως δεν αντικαθιστούν τη θέση και τη φυσική παρουσία.
Για το τρέχον εξάμηνο και την εξεταστική του αλλά και για το αν πιστεύει πως υπάρχει ο κίνδυνος να χαθεί ο κ. Σταθάκης ανέφερε πως: «Είχαμε και στο παρελθόν, αντίστοιχης εμβέλειας και αντίστοιχης μαζικότητας κινητοποιήσεις φοιτητών. Στο παρελθόν, παρατείναμε για ένα μήνα το εξάμηνο, πήγαμε έως τις 20 Ιούλη και καλύψαμε τότε το εξάμηνο παρατείνοντας το. Πάντα υπάρχει μια λύση, θα μπορούσε να υπάρξει μεγαλύτερη ευελιξία στο ακαδημαϊκό έτος.»
Για τη Νέα Αριστερά και τις θέσεις της για τους αγρότες και τα μη κρατικά πανεπιστήμια, ο κ. Σταθάκης ανέφερε πως: «Είμαστε ευθέως αντίθετοι στην επιχειρούμενη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση. Είμαστε υποστηρικτικοί του κινήματος των φοιτητών που μετά από πολλά χρόνια είναι και πάρα πολύ μαζικό. Με τα λεγόμενα ιδιωτικά μη κρατικά ή όπως θέλει να τα ονομάσει, ελεύθερα ανελεύθερα, πανεπιστήμια είμαστε κάθετα αντίθετοι, όπως έχουμε εκφράσει τη θέση μας και για τις κινητοποιήσεις των αγροτών. Είναι επίσης πολύ σαφής ότι το αγροτικό ζήτημα πλέον και στην Ελλάδα, όπως και στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης, βρίσκεται στο επίκεντρο μιας διαφορετικής αντιμετώπισης και πρέπει να αντιμετωπιστεί διαφορετικά, διότι η κρίση, όπως εκδηλώθηκε τα τελευταία χρόνια, έχει προκαλέσει τεράστιες συνέπειες τόσο στην παραγωγικότητα του αγροτικού τομέα, όσο και στο εισόδημα και στην προσπάθεια των αγροτών να αποκτήσουν βιωσιμότητα σε αυτές τις συνθήκες. Άρα χρειάζεται παράλληλα μέτρα πολιτικής τα οποία έχουν και κόστος, και απαιτούν μεγάλες παρεμβάσεις προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα με ένα βιώσιμο τρόπο.»