Γ. Παρασύρης: “Η Κρήτη στερείται σημαντικών υποδομών”
Ο αριθμός των θανατηφόρων τροχαίων έχει υπερδιπλασιαστεί σε σχέση το 2018 στην Κρήτη, αυτό όπως φαίνεται θορύβησε και τον ίδιο τον πρωθυπουργό καθώς προετοιμάζει σχέδιο «μάστιγα» για τα τροχαία στο νησί μας. Οι εξελίξεις έχουν ήδη δρομολογηθεί με αφορμή την πρωτοβουλία του αρχηγού της ΕΛ.ΑΣ. για να επαναδιατάξει τον σχεδιασμό σε ότι αφορά την αστυνόμευση. Αυτό που προέχει πάνω απ’ όλα είναι η πρόληψη, η ευαισθητοποίηση και εκπαίδευση των ίδιων τον πολιτών. Για τον λόγο αυτό, αλλά και την άποψη του για τον ΒΟΑΚ εξέθεσε, σήμερα στον Politica 89.8 και στον Χρήστο Κώνστα, ο Γιάννης Παρασύρης, αντιπεριφερειάρχης Κρήτης σε θέματα Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης & Απασχόλησης.
Ανάμεσα στα μέτρα για τα τροχαία στην Κρήτη βρίσκεται και το κομμάτι που αφορά τις ενημερωτικές καμπάνιες στα σχολεία για την οδική συμπεριφορά, καθώς πλέον στην Κρήτη κάθε οικογένεια έχει ένα θύμα κι όχι απαραίτητα νεκρό, αλλά μπορεί να είναι ένας άνθρωπος που θα κουβαλά βαθιά μέσα του συγκλονιστικές στιγμές που εξελίσσονται αμέσως μετά από ένα ατύχημα.
«Από την εμπειρία μου ως Πρόεδρος του Κέντρου Πρόληψης κατά των εξαρτήσεων και των ναρκωτικών στην περιφερειακή ενότητα Ρεθύμνου. Αυτό το μοντέλο το ακολουθήσαμε και με την συγκεκριμένη δομή, με διαλέξεις. Έχει μια αποτελεσματικότητα αλλά δεν είναι πανάκεια, για να αλλάξουμε συμπεριφορά και λανθάνουσες στάσεις σε μια περιφέρεια όπως η Κρήτη ή ακόμη και σε μια τοπική κοινωνία απαιτείται μια συνεχή προσπάθεια και συνεργασία όλων των φορέων» ήταν τα λόγια του κ. Παρασύρη για να συνεχίσει «και φυσικά συνεργασία με εξειδικευμένα εργαστήρια λόγω του ότι θα πρέπει να έχουμε μια βάση δεδομένων για το τι γίνεται με τα τροχαία σε επίπεδο Κρήτης, να δούμε τι χρειάζονται οι εκπαιδευτικοί έτσι ώστε να αποκτήσουν τις κατάλληλες δεξιότητες με επιμορφωτικά σεμινάρια όπως προβλέπει η προγραμματική σύμβαση, και στην συνέχεια να προχωρήσουν δράσεις μέσα στην σχολική κοινότητα ολοκληρωμένες και φυσικά όχι μόνο στη σχολική κοινότητα».
Αυτό για να γίνει εφικτό, πρέπει σύμφωνα με τον κ. Παρασύρη να γίνουν παρεμβάσεις όχι μόνο σε σχολικό επίπεδο αλλά σε γονείς και επαγγελματίες, όπως είναι οι οδηγοί ταξί, που βρίσκονται συνεχώς στο δρόμο. Για το λόγο αυτό, οποιοσδήποτε άλλος φορέας μπορεί να συνδράμει και να συμπλεύσει μαζί με την Περιφέρεια και το Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο, να δημιουργηθεί μια κουλτούρα οδικής ασφάλειας στην Περιφέρεια Κρήτης.
«Είχα επαφές με τον κ. Κεφαλογιάννη, τον οποίο ενδιαφέρει πάρα πολύ το θέμα και στο άμεσο χρονικό διάστημα θα συναντηθούμε και με την κ. Παπαδακάκη, να τα βάλουμε κάτω, να δούμε τις προτεραιότητες και τη στόχευση που πρέπει να θέσουμε. Βέβαια δεν περιμένουμε αμέσως να αλλάξουν τα πράγματα, για να αλλάξουν συμπεριφορές και αντιλήψεις απαιτεί πολύ δουλειά και την συνεργασία όλων των φορέων» τόνισε ο κ. Παρασύρης ενώ συμπλήρωσε «βλέπουμε τα τροχαία δυστυχήματα που γίνονται και θα πρέπει όλοι να αφυπνιστούμε. Διότι δεν θέλουμε δεξιοτέχνες του τιμονιού, θέλουμε ευσυνείδητους οδηγούς και θα πρέπει όλοι να συμπλέξουν προς μια κατεύθυνση. Όταν βλέπουμε τη λάθος οδική συμπεριφορά να παρεμβαίνουμε. Είναι εφικτό να μπορούμε όλοι να επηρεάσουμε το διπλανό μας».
«Όταν δίνουμε το αυτοκίνητο σε έναν ανήλικο οδηγό, εγκληματούμε. Αυτό είναι ένα φαινόμενο που έχουμε στην επαρχία της Κρήτης πιθανόν τα χαρακτηριστικά να είναι διαφορετικά στα αστικά κέντρα αλλά στην επαρχία αντιμετωπίζουμε πολύ αυτό το φαινόμενο. Το σίγουρο όμως είναι ότι τα περισσότερα θύματα είναι κάτω των 30 ετών» δήλωσε ο κ. Παρασύρης.
Όσον αφορά τη φετινή σχολική περίοδο ο κ. Παρασύρης ανέφερε «Θα έχουμε πάρα πολλές δράσεις για εκπαιδευτικούς, μαθητές αλλά και για τον γενικό πληθυσμό. Το στοίχημα το μεγάλο είναι πως θα έχουμε μεγάλη αποτελεσματικότητα με την υλοποίηση αυτής της προγραμματικής σύμβασης, η οποία χρειάζεται τη συνεργασία όλων των φορέων και όχι μόνο το ζητάω αλλά και το απαιτώ η Τροχαία θα πρέπει να έχει την εμπλοκή, οι Σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων, αλλά και η Τοπική Αυτοδιοίκηση, η Εκκλησία, το Υπουργείο όλοι μαζί να το πραγματοποιήσουμε και να το συνεχίσουμε».
Από τους εκπαιδευτικούς υπάρχει μεγάλη ανταπόκριση κι αυτό το έχει δει ο κ. Παρασύρης και σε άλλα σεμινάρια, όπως αυτά της Πολιτικής Προστασίας. Σύμφωνα με τα λεγόμενα του, έχουμε άξιους εκπαιδευτικούς που διψάει γι’ αυτά αρκεί να έχουν την κατάλληλη στήριξη και την κατάλληλη υλικοτεχνική υποδομή.
Πάρκα κυκλοφοριακής αγωγής
«Η εντολή ήταν ξεκάθαρη, στην κ. Παπαδακάκη. Θα δει και τις δομές που υπάρχουν στην Κρήτη. Αντίστοιχο πάρκο κυκλοφοριακής αγωγής που υπάρχει σε σχολική μονάδα του Ρεθύμνου, αν δεν υποστηριχτεί από την Τροχαία δυστυχώς η αποτελεσματικότητα του δεν είναι μεγάλη. Αυτό ήταν και το πρόβλημα στη χώρα, φτιάχναμε παθητικές υποδομές τις οποίες δεν μπορούσαμε να υποστηρίξουμε. Αν δε κάνω λάθος στο Δήμο Ηρακλείου δουλεύουν. Χρειάζεται ένας μόνιμος εκπαιδευτικός που θα τρέχει την κυκλοφορία κι όχι μόνο. Πολλά θέματα μας απασχολούν αλλά δεν έχουμε τις δομές αυτές που παρεμβαίνουν στις τοπικές κοινωνίες. Δεν είμαστε ευρωπαϊκό κράτος αλλά η Περιφέρεια μπορεί να συνεργαστεί ώστε να παρέμβει για ένα μείζων θέμα αν θέλουμε την ανάπτυξη αυτού του νησιού» ανέφερε ο κ. Παρασύρης.
ΒΟΑΚ
Η νέα Κυβέρνηση αναλαμβάνοντας την διακυβέρνηση ανακοίνωσε ότι θα επαναπροσεγγίσει τον αρχικό σχεδιασμό της προηγούμενης Κυβέρνησης και η αλήθεια είναι ότι αυτό γεμίζει με περίσσια ανησυχία για ακόμη μια φορά τους κατοίκους της Κρήτης. «Από παλιά γίνονται εδώ και αρκετά χρόνια συζητήσεις που αφορούν τον ΒΟΑΚ. Συνεχώς ανοίγουν αυτό το συγκεκριμένο θέμα, δεν πάει άλλο. Θα πρέπει να προχωρήσουν αυτές τις υποδομές που τις χρωστάει το κεντρικό κράτος στην Κρήτη. Δυστυχώς είμαι απογοητευμένος, στα 15 χρόνια που συμμετέχω στην Τοπική Αυτοδιοίκηση έχουν περάσει πάρα πολλές κυβερνήσεις. Και δεν είναι μόνο ο ΒΟΑΚ, γενικά η Κρήτη στερείται σημαντικών υποδομών» ενώ συνέχισε λέγοντας «το συγκεκριμένο θέμα ξεπερνάει την Τοπική Αυτοδιοίκηση, για να φτιαχτεί ο ΒΟΑΚ απαιτούνται πάρα πολλά χρήματα. Πάρα πολλές φορές ο Αρναουτάκης έχει αναφέρει να μεταφερθεί η αρμοδιότητα στην Περιφέρεια για να προχωρήσουν οι μελέτες του ΒΟΑΚ και τους άλλους δρόμους».
Πολλές υποσχέσεις έχει ακούσει ο κ. Παρασύρης. Το 2010 είχαν πει ότι σε 2 με 3 χρόνια θα υπάρξουν αλλαγές και δεν άλλαξε τίποτα. Οι πολίτες έχουν κουραστεί να ακούν υποσχέσεις και να θρηνούν θύματα. «Φταίει και η οδική συμπεριφορά των οδηγών γιατί και φτιαχτεί ο δρόμος πάλι θα θρηνούμε. Αυτό όμως δεν αποτελεί δικαιολογία για να μην προχωράει ο ΒΟΑΚ» τόνισε ο κ. Παρασύρης.
Ακούστε εδώ όλη την συνέντευξη του κ. Παρασύρη: