Ερώτηση του Χάρη Μαμουλάκη για την απουσία θεσμικού πλαισίου των ηλεκτρικών πατινιών
Την Παρασκευή 06/09 διεξήχθη, με πρωτοβουλία του Δήμου Ηρακλείου Κρήτης, διευρυμένη σύσκεψη με θέμα την απουσία θεσμικού πλαισίου για την λειτουργία και κυκλοφορία των ηλεκτρικών πατινιών. Στην σύσκεψη συμμετείχαν εκπρόσωποι του Δήμου, των παραγωγικών φορέων της πόλης, αλλά και εκπρόσωπος της Εισαγγελίας, και αποσκοπούσε στο να προταθούν και να παρουσιαστούν λύσεις γύρω από το ζήτημα, με αφορμή πρόσφατο τροχαίο ατύχημα στον παραλιακό δρόμο της πόλης του Ηρακλείου.
Κατά την συνεδρίαση προτάθηκε εκ μέρους της Δημοτικής Αρχής η προσωρινή απαγόρευση της χρήσης του εν λόγω μέσου και διατυπώθηκε το αίτημα προς το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να προβεί άμεσα στην προώθηση δέσμης κανονιστικών ρυθμίσεων οι οποίες να αφορούν τόσο την κατάταξη της κυκλοφορίας των εν λόγω οχημάτων με βάση τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας όσο και τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των εταιριών και των ιδιωτών που χρησιμοποιούν ανάλογα μέσα μετακίνησης κατά την χρήση του δημόσιου χώρου για την μετακίνηση και την στάθμευση τους.
Ανάλογους προβληματισμούς με αυτούς που διατυπώθηκαν με αφορμή την σύσκεψη που συγκάλεσε ο Δήμος Ηρακλείου φαίνεται να έχουν διατυπώσει και οι απελθούσες Δημοτικές Αρχές τόσο του Δήμου της Αθήνας όσο και της Θεσσαλονίκης, ενώ σύμφωνα με δημοσιεύματα εφημερίδων η Εισαγγελία Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης έχει ήδη ξεκινήσει έρευνα γύρω από το θέμα από τον Απρίλη του 2019.
Τον προβληματισμό αυτό, αλλά και τον δημόσιο διάλογο, τον έχει ανακινήσει, πέρα από το ίδιο το γεγονός των ατυχημάτων, και ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων με πρόσφατη ανακοίνωση του. Σύμφωνα με τον ΣΕΣ, το γεγονός ότι η ανάπτυξη του κλάδου είναι πρόσφατη, καθιστά την επιστημονική γνώση γύρω από τις επιπτώσεις των νέων μορφών μικρο-κινητικότητας περιορισμένη. Ταυτόχρονα, η διεθνής εμπειρία (Γαλλία και Ιταλία) παρέχει παραδείγματα περιορισμού ή απαγόρευσης στη χρήση ανάλογων μέσων μεταφοράς, γεγονός, ωστόσο, που ενδέχεται να οδηγήσει σε περιορισμό της ανάπτυξης περιβαλλοντικά φιλικών και ευέλικτων συγκοινωνιακών λύσεων απαραίτητων για την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση των μεγάλων αστικών κέντρων της χώρας μας.
Δεδομένης της αλματώδους επέκτασης στη χρήση των ηλεκτρικών πατινιών σε πόλεις όπως το Ηράκλειο, η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη και της συνολικής ευρωπαϊκής κατεύθυνσης προς νέα μοντέλα βιώσιμης αστικής κινητικότητας.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών :
Προτίθεται η κυβέρνηση να διερευνήσει την αναγκαιότητα ρύθμισης της χρήσης των ηλεκτρικών πατινιών τόσο αναφορικά με την διασαφήνιση των διατάξεων του ΚΟΚ στις οποίες υπάγονται όσο και σε σχέση με ζητήματα στάθμευσης και συνολικά συνύπαρξης του νέου αυτού μεταφορικού μέσου με τους πεζούς και με τους χρήστες αυτοκινήτων;