Επερώτηση Σ. Βαρδάκη για τις καθυστερήσεις στην υλοποίηση του νέου Δικαστικού Μεγάρου Ηρακλείου
Ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών με αφορμή την εμφανή διαφοροποίηση στον αρχικό σχεδιασμό ως προς την υλοποίηση του έργου της ανέγερσης Νέου Δικαστικού Μεγάρου στο Ηράκλειο, κατέθεσαν 6 βουλευτές ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, με πρωτοβουλία του βουλευτή Ηρακλείου Σωκράτη Βαρδάκη.
Αναλυτικά το κείμενο της Ερώτησης:
Ο σχεδιασμός για την υλοποίηση του συγκεκριμένου έργου ξεκίνησε αρκετά χρόνια πριν, με την απόφαση – ανάθεση στις 1/8/2002, του τότε Υπουργού Δικαιοσύνης, προς κατασκευαστική εταιρία για τη μελέτη, δημοπράτηση κατασκευής, επίβλεψη και παραλαβή του Νέου Δικαστικού Μεγάρου. Χρειάστηκαν τέσσερα ολόκληρα χρόνια ώστε η Διυπουργική να εγκρίνει 100 εκ ευρώ για το έργο (μέσω ΣΔΙΤ-6/9/2006) και άλλα 8 χρόνια (25/9/14), για να υπογραφεί απόφαση του Υπουργού Δικαιοσύνης για ανέγερση σε συγκεκριμένο οικόπεδο, που είχε ήδη απαλλοτριωθεί από το 2003.
Ο κ. Βαρδάκης υπενθύμισε ότι ήταν επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, όταν το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανέσυρε το φάκελο του έργου και ξεκίνησε τον αγώνα για να πραγματοποιηθούν οι αρχαιολογικές έρευνες που εκκρεμούσαν από το 2008, κάτι που επετεύχθη τελικά το 2019. Ταυτόχρονα ολοκληρώθηκαν:
Η σύναψη σύμβασης για τις τοπογραφικές μελέτες,
Η σύμβαση για τη «Γεωτεχνική Έρευνα και Μελέτη για την ανέγερση του Δικαστικού Μεγάρου Ηρακλείου»,
Η αρχαιολογική έρευνα και οι δοκιμαστικές τομές στο οικόπεδο που προορίζεται για την ανέγερση του νέου Δικαστικού Μεγάρου (ΔΜ) Ηρακλείου, όπου δεν ανευρέθηκαν αρχαία,
Η σύνταξη του Κτιριολογικού Προγράμματος ΔΜ Ηρακλείου Κρήτης, από τη Διεύθυνσης Κτιριακών Υποδομών (ΔΚΥ),
Η πρόσληψη του Τεχνικού, Νομικού και Χρηματοοικονομικού Συμβούλου, για την υποβοήθηση της ΔΚΥ σε θέματα που αφορούν τις προκαταρκτικές ενέργειες προετοιμασίας Διεθνούς Διαγωνισμού για τη σύναψη Σύμβασης ΣΔΙΤ
Ο κ. Βαρδάκης μετά τις αξιοσημείωτες καθυστερήσεις και το «πάγωμα» του έργου από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, είχε επανέλθει στο θέμα με ερώτηση προς τους αρμόδιους Υπουργούς στις 13/11/2019, οπότε και ο κ. Υπουργός Δικαιοσύνης απάντησε ότι βρισκόμαστε στο τελικό στάδιο υλοποίησης του έργου της ανέγερσης του Νέου Δικαστικού Μεγάρου.
Ωστόσο, κατά την προσφιλή τακτική κωλυσιεργίας του Υπουργού, καμία πρόοδος δε φάνηκε να σημειώνεται μέχρι και τον Ιανουάριο του 2020, οπότε και ο κ. Βαρδάκης κατέθεσε επίκαιρη ερώτηση στο θέμα, με τίτλο: «Ανησυχία και ερωτήματα σχετικά με την πορεία των διαδικασιών της ανέγερσης του νέου δικαστικού μεγάρου στο Ηράκλειο», στην οποία ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών απάντησε στη Βουλή ούτε λίγο ούτε πολύ, ότι επανέλαβε από την αρχή ενέργειες που είχαν ήδη γίνει από την κυβέρνηση Σύριζα!
Ο εμπαιγμός όμως του κ. Υπουργού δε σταμάτησε εκεί, σύμφωνα με τον κ. Βαρδάκη. Ενώ το μόνο που εκκρεμούσε ήταν η διυπουργική επιτροπή ΣΔΙΤ να υπογράψει το έργο ώστε να εξασφαλιστεί η χρηματοδότησή του, καθώς η ανέγερση του δικαστικού μεγάρου Ηρακλείου ήταν ενταγμένη σε έργο ΣΔΙΤ μαζί με την ανέγερση του δικαστικού μεγάρου στην Έδεσσα για να κατασκευαστεί στο δεσμευμένο εδώ και πολλά χρόνια οικόπεδο στην παραλιακή του Ηρακλείου και δρομολογείται μέχρι τώρα σε μια ενιαία δημοπράτηση μαζί με το έργο κατασκευής νέου δικαστικού μεγάρου στην Έδεσσα, τα δεδομένα πλέον άλλαξαν.
Μετά και τις τελευταίες αποφάσεις της κυβέρνησης, παρά τις αρχικές δεσμεύσεις του Υφυπουργού Γιάννη Κεφαλογιάννη στη βουλή, ότι εντός του Α’ Εξαμήνου του 2021 θα ξεκινήσει να υλοποιείται το έργο, κάτι τέτοιο δεν διαφαίνεται στον ορίζοντα.
Συγκεκριμένα, η ανέγερση του νέου Δικαστικού Μεγάρου Ηρακλείου, σύμφωνα με τα δημοσιεύματα, εντάσσεται σε έργο ΣΔΙΤ μαζί με την ανακατασκευή των υφιστάμενων δικαστικών μεγάρων σε Ρέθυμνο και Χανιά και την κατασκευή άλλων 8 στην υπόλοιπη χώρα, ενώ αρχικά εντασσόταν σε έργο ΣΔΙΤ μαζί με το Δικαστικό Μέγαρο Έδεσσας, γεγονός που θα προκαλέσει προφανώς πρόσθετες καθυστερήσεις στην υλοποίηση.
Επειδή, λοιπόν, η κυβέρνηση διαβεβαίωνε ότι το έργο θα ξεκινήσει εντός του Α’ Εξαμήνου του 2021, ενώ παράλληλα διαρρέεται στα Μέσα Ενημέρωσης ότι διαφοροποιήθηκε ο αρχικός σχεδιασμός, ο κ. Βαρδάκης καλεί τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών να απαντήσει στα εξής ερωτήματα:
Η διαφοροποίηση στο σχεδιασμό του έργου, έχει επιπτώσεις ως προς τον χρόνο υλοποίησης;
Θα υπάρξουν διαδικασίες που ήδη έχουν υλοποιηθεί, οι οποίες θα επαναληφθούν μετά από την διαφοροποίηση αυτή;
Ισχύει η αρχική δέσμευση για έναρξη των εργασιών υλοποίησης του έργου εντός του α’ εξαμήνου του 2021;