Ένωση Αστυνομικών Ηρακλείου: Πως πρέπει να γίνονται οι επιδόσεις εγγράφων
Πρόταση προς τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη Μιχάλη Χρυσοχοϊδη, τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκο Πιερρακάκη, τον Αρχηγό της Ελληνικής Αστυνομίας Αντιστράτηγο Μιχάλη Καραμαλάκη, την Πανελλήνια Ομοσπονδία Αστυνομικών Υπαλλήλων και Βουλευτές του νομού Ηρακλείου, κατέθεσαν τα μέλη της Ένωσης Αστυνομικών Υπαλλήλων Ηρακλείου, για το πως πρέπει να γίνονται οι επιδόσεις εγγράφων στο εξής.
Αναλυτικά οι προτάσεις:
“Αξιότιμοι Κύριοι.
Εν μέσω επέλασης της πανδημίας πολλοί τομείς της καθημερινότητάς μας έχουν μεταβληθεί και όπως φαίνεται, οι αλλαγές ήρθαν για να μείνουν. Όλοι μας, πρέπει να προσαρμοστούμε σε μια νέα πραγματικότητα που προωθεί, μεταξύ άλλων, τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες και την εξυπηρέτηση των πολιτών μέσω διαδικτύου. Πάνω σε αυτό το κομμάτι είδαμε να γίνονται αξιομνημόνευτα άλματα και να διορθώνονται παθογένειες χρόνων μέσα σε λίγες μόνο ημέρες προς όφελος τόσο των πολιτών όσο και την πολιτείας. Ο περιορισμός των μετακινήσεων και των διαπροσωπικών επαφών, επιβάλλουν την δημιουργία ψηφιακών μεθόδων κάτι που όλο και περισσότεροι οργανισμοί και φορείς επιταχύνουν προκειμένου να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα. Σε αυτή την πρόοδο- εξέλιξη η Ελληνική Αστυνομία δεν πρέπει να είναι απούσα καθώς αποτελεί οργανισμό που έχει άρρηκτη σχέση με το κοινό και την εξυπηρέτηση των πολιτών.
Μία παθογένεια, στα όρια του παραλογισμού κάποιες φορές, που απασχολεί δεκαετίες το Σώμα μας και κανένας δεν έχει επιχειρήσει να διορθώσει, είναι οι επιδόσεις ποινικών εγγράφων δικαστηρίων σε πολίτες. Αρμοδιότητα που έχει μετατοπιστεί ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ στην Ελληνική Αστυνομία αν και σύμφωνα με το άρθρο 155 του Κώδικά Ποινικής Δικονομίας κύριοι υπόχρεοι εφαρμογής της είναι υπάλληλοι του Υπουργείου Δικαιοσύνης. Ήδη στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας δρομολογείται η δυνατότητα της ηλεκτρονικής επίδοσης. Γιατί όχι και στον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας?
ΤΙ ΙΣΧΥΕΙ ΕΩΣ ΣΗΜΕΡΑ
– Αρμόδιος Υπάλληλος Δικαστικής ή Εισαγγελικής Αρχής συντάσσει το έγγραφο που πρέπει να επιδοθεί σε έντυπη μορφή, το οποίο λαμβάνει υπογραφή και σφραγίδα της αρμόδιας Αρχής.
– Στη συνέχεια αποστέλλει με συμβατική αλληλογραφία τα έγγραφα με τα αντίστοιχα αποδεικτικά επίδοσης στις κατά τόπο Αστυνομικές Υπηρεσίες ανάλογα με τον τόπο κατοικίας του πολίτη στον οποίο πρέπει να επιδοθεί.
– Αρμόδιος Αστυνομικός Υπάλληλος αφού παραλάβει την αλληλογραφία καταγράφει σε ειδικό βιβλίο ένα προς ένα τα έγγραφα και τα πρωτοκολλεί.
– Στην συνέχεια άλλος αστυνομικός υπάλληλος αφού χρεωθεί τα έγγραφα, κάνοντας χρήση υπηρεσιακού οχήματος, αναζητεί στην οικία του τον εκάστοτε πολίτη. Εάν εντοπιστεί του επιδίδει το έγγραφο συντάσσοντας το σχετικό αποδεικτικό επίδοσης. Εάν δεν ανευρεθεί άλλα αποδεικνύεται ότι είναι η πραγματική διεύθυνση κατοικίας του πραγματοποιεί την επίδοση σε οικείο του ή πραγματοποιεί πράξη θυροκόλλησης σε σφραγισμένο φάκελο με υποχρεωτική παρουσία και δεύτερου αστυνομικού.
– Εάν έχει μετοικήσει ο πολίτης σε γνωστή διεύθυνση, ο αστυνομικός τον αναζητεί στην νέα διεύθυνση κατοικίας του ενώ εάν έχει μετοικήσει σε διεύθυνση εκτός εδαφικής του αρμοδιότητας συντάσσει σχετική χειρόγραφη βεβαίωση και στη συνέχεια αφού επιστρέψει στην Υπηρεσία του και ξεχρεωθεί το έγγραφο , άλλος αστυνομικός πρέπει να την διαβιβάσει στην αρμόδια αστυνομική υπηρεσία με συμβατική αλληλογραφία όπου ακολουθείται η ίδια διαδικασία από την αρχή.
– Εάν έχει μετοικήσει ο πολίτης σε άγνωστη διεύθυνση ή είναι άγνωστος, ο αστυνομικός πρέπει να τον αναζητήσει με κάθε πρόσφορο μέσο (πληροφοριακό σύστημα Υπουργείου Οικονομικών κ.λ.π.) διαφορετικά συντάσσει σχετική χειρόγραφη βεβαίωση και την παραδίδει αυτοπροσώπως στην αρμόδια δικαστική ή εισαγγελική Αρχή.
Όπως καταλαβαίνετε η διαδικασία αυτή που αντικατοπτρίζει 100% την πραγματικότητα δεν συμβαδίζει με τα τεχνολογικά άλματα της εποχής μας αλλά παραπέμπει σε πρακτικές άλλων δεκαετιών.
ΠΟΙΕΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΩΣ ΣΗΜΕΡΑ ΑΚΟΛΟΥΘΟΥΜΕΝΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ
– Καθημερινά χιλιάδες έγγραφα αποστέλλονται από τις Δικαστικές και Εισαγγελικές Αρχές της Επικράτειας στις κατά τόπο Αστυνομικές Υπηρεσίες επιβαρύνοντάς τις με περαιτέρω διοικητικές διαδικασίες.
– Καθημερινά εκατοντάδες αστυνομικοί(η συντριπτική πλειοψηφία των οποίων είναι μάχιμοι) σε όλη την Επικράτεια απασχολούνται με τις επιδόσεις των εγγράφων αυτών και χιλιάδες εργατοώρες χάνονται, σε βάρος της κύριας αποστολής της Ελληνικής Αστυνομίας που είναι η αστυνόμευση και η προστασία του Πολίτη. Είναι παράλογο σε ήδη υποστελεχωμένες Υπηρεσίες μάχιμοι αστυνομικοί να χάνονται και να εκτελούν καθήκοντα ‘’ ταχυδρόμου’’.
– Το κόστος χρήσης και συντήρησης των υπηρεσιακών οχημάτων, το κόστος της συμβατικής αλληλογραφίας, το κόστος της γραφικής ύλης καθώς όλα είναι έντυπα και φυσικά το κόστος των χιλιάδων εργατοωρών που χάνονται είναι υπέρογκο.
– Οι αστυνομικοί που έχουν επιφορτιστεί με τις επιδόσεις έρχονται καθημερινά σε άμεση επαφή με πολίτες κάτι που έρχεται σε αντίθεση
με όσα επιτάσσουν τα μέτρα για τις προφυλάξεις μετάδοσης του κορωνοϊού.
– Σοβαρότατα αδικήματα παραγράφονται διότι κατηγορούμενοι επικαλούνται είτε ότι δεν παρέλαβαν ποτέ έγγραφη κλήση για δικαστήριο, είτε επικαλούνται τυπικά λάθη στην συμπλήρωση εγγράφων και αποδεικτικών επίδοσης με αποτέλεσμα πραγματικοί ένοχοι να μην τιμωρούνται ποτέ εκμεταλλευόμενοι παθογένειες και κωλύματα της διαδικασίας.
ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΗΝ ΕΝΩΣΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΠΩΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΕΞΗΣ ΟΙ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΕΓΓΡΑΦΩΝ
– Δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας του Υπουργείου Δικαιοσύνης όπου όλοι οι πολίτες θα έχουν πρόσβαση για τις προσωπικές τους υποθέσεις και εκκρεμότητες κάνοντας χρήση των κωδικών TAXISNET
– Οι υπάλληλοι του Υπουργείου Δικαιοσύνης που ήδη είναι επιφορτισμένοι με το αντικείμενο της σύνταξης , αποστολής, παραλαβής και διεκπεραίωσης των εγγράφων προς επίδοση, αφού εκπαιδευτούν να εξουσιοδοτηθούν με απευθείας πρόσβαση και διαχείριση της ηλεκτρονικής αυτής πλατφόρμας.
– Επίσης να τους δοθεί πρόσβαση στα σχετικά στοιχεία που είναι καταχωρημένα στα πληροφοριακά συστήματα του Υπουργείου Οικονομικών. Με αυτόν τον τρόπο θα έχουν πρόσβαση στο σύνολο των στοιχείων των πολιτών και κατ’επέκταση στις διευθύνσεις κατοικίας τους, Α.Φ.Μ. αλλά και στις διευθύνσεις ηλεκτρονικής αλληλογραφίας E- MAIL που πλέον είναι υποχρεωτικό να δηλώνει ο κάθε φορολογούμενος.
– Έτσι ο υπάλληλος θα συμπληρώνει την σχετική φόρμα, ανάλογα με το έγγραφο που πρέπει να επιδοθεί, αυτόματα ο πολίτης θα λαμβάνει εισερχόμενο μήνυμα στην ηλεκτρονική του αλληλογραφία όπου θα ενημερώνεται σχετικά και με συνημμένο σύνδεσμο (link) θα ανακατευθύνεται στην πλατφόρμα του Υπουργείου Δικαιοσύνης όπου με τους προσωπικούς κωδικούς TAXISNET θα εισέρχεται ώστε να μπορεί να αναγνώσει ή να εκτυπώσει το έγγραφο που τον αφορά. Παράλληλα ενημέρωση με SMS στο κινητό του τηλέφωνο. Αυτόματα όλη η διαδικασία αυτή θα αποτελεί νομότυπη επίδοση του εγγράφου.
– Με νομοθετική ρύθμιση να τροποποιηθεί κατάλληλα το άρθρο 155 του Κώδικά Ποινικής Δικονομίας ώστε να μην υπάρχουν δικονομικά κωλύματα και ακυρότητες σχετικά με τις ηλεκτρονικές επιδόσεις.
ΟΦΕΛΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΕΠΙΔΟΣΕΩΝ
– Η Κοινωνία θα επωφεληθεί από το ότι εκατοντάδες Αστυνομικοί σε όλη την Επικράτεια θα απεμπλακούν από το πάρεργο αυτό και θα μπορούν να διατεθούν σε Αστυνομικές Υπηρεσίες με μεγάλες ελλείψεις σε προσωπικό και να ασχοληθούν με την καταπολέμηση της εγκληματικότητας. Το ίδιο ισχύει για τα εκατοντάδες υπηρεσιακά οχήματα που θα αποδεσμευθούν και θα διατεθούν για εποχούμενη περιπολία.
– Πολίτες και Αστυνομικοί δεν θα έρχονται σε επαφή, μειώνοντας τις πιθανότητες μετάδοσης και διασποράς του κορωνοϊού.
– Το κράτος θα εξοικονομήσει τεράστια ποσά από την απαλλαγή του κόστους χρήσης και συντήρησης των υπηρεσιακών οχημάτων, του κόστους της συμβατικής αλληλογραφίας, του κόστους της γραφικής ύλης και φυσικά του κόστους των χιλιάδων εργατοωρών που χάνονται.
– Σοβαρότατα αδικήματα δεν θα παραγράφονται για τυπικούς λόγους επίδοσης εγγράφων.
Η θέση του αστυνομικού είναι δίπλα στον Πολίτη, στην Κοινωνία και για την καταπολέμηση του εγκλήματος και ΜΟΝΟ. Δώστε μας τα εφόδια να κάνουμε την δουλειά μας και απαλλάξτε μας από τα πάρεργα”.