Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας: «Μεθοδεύουν να παραδώσουν τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας σε ηλεκτρονικά συστήματα για να μειώσει το λειτουργικό κόστος η Fraport, αδιαφορώντας για την ασφάλεια των πτήσεων»
Κάθετα αντίθετος, εμφανίστηκε στον Politica 89.8 και τον Χρήστο Κώνστα, ο Γενικός Γραμματέας από την Ένωση Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Ελλάδος, σχετικά με το σχέδιο της κυβέρνησης να λειτουργήσει με… τηλεχειρισμό τους Πύργους Ελέγχου στα αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport. Όπως υποστήριξε, «Μεθοδεύουν να παραδώσουν τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας σε ηλεκτρονικά συστήματα για να μειώσει το λειτουργικό κόστος η Fraport, αδιαφορώντας για την ασφάλεια των πτήσεων».
Ο κ. Μηλιός αναφέρθηκε στους λόγους που είναι αντίθετοι οι Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας σημειώνοντας πως: «Φυσικά κι ως κλάδος, δεν είμαστε αρνητικοί σε καμία α τεχνολογική εξέλιξη αυτή όμως να είναι αποτέλεσμα πολύ μεγάλης μελέτης. Γιατί εδώ μιλάμε για την ασφάλεια των πτήσεων. Δεν μιλάμε για κάτι το οποίο αν πάει λάθος θα το αλλάξουμε και θα βάλουμε κάτι άλλο. Πρέπει να είναι απόλυτα μελετημένο, πρέπει να είναι απόλυτα ασφαλές για τις ζωές όλων μας. Εμείς λοιπόν, ως υπεύθυνοι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας Ελλάδος είμαστε σφόδρα αντίθετοι, γιατί αυτό είναι ένα σύστημα το οποίο πάει να επιβληθεί στην Ελλάδα, μέσω της Fraport και για το όποιο σχέδιο τονίζουμε, όχι μόνο εμείς, οι ελεγκτές, όλοι οι κλάδοι της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας είναι αντίθετη με αυτό. Δηλαδή, η δυνατότητα να κάνεις έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας από απόσταση είναι κάτι το οποίο δεν εφαρμόζεται ουσιαστικά πουθενά, ελάχιστα αεροδρόμια το έχουν αυτό στον κόσμο αεροδρόμια που είναι πολύ μικρής κυκλοφορίας ηπειρωτικά και όχι νησιώτικα, και που έχουνε πολύ, πολύ μικρή κίνηση, δηλαδή ελάχιστα αεροπλάνα την ημέρα και την εβδομάδα. Σε καμία περίπτωση αεροδρόμια όπως τα δικά μας, τα οποία με τη συνεχή αύξηση του τουρισμού, ευελπιστούμε ότι θα έχουμε πάρα πολύ μεγάλη κίνηση.»
Για το νόημα του Remote Tower ανέφερε πως: «Με τη χρήση καμερών και με τη χρήση ηχητικών κι άλλων οπτικών ερεθισμάτων κάποιος που δεν θα βρίσκεται εκεί, κάποιος που δεν θα βρίσκεται εκεί, αλλά θα βρίσκεται στην Αθήνα ή την Γερμανία για παράδειγμα, θα βλέπει την κίνηση που υπάρχει στο διάδρομο από κάμερες και θα λέει στον πιλότο, τα στοιχεία του ανέμου και το αν ο δρόμος είναι καθαρός ή όχι για να προσγειωθεί. Είναι παντελώς ανεφάρμοστο ουσιαστικά στα δικά μας νησιωτικά αεροδρόμια. Έχει εφαρμοστεί να σας δώσω να καταλάβετε στη Γερμανία σε 3 αεροδρόμια τα τελευταία 20 χρόνια πολύ μικρής κίνησης, , διότι θα πρέπει το αποτέλεσμα της εικόνας και το αποτέλεσμα του ήχου να μην έχει καθόλου lack, να μην έχει την οποιαδήποτε καθυστέρηση σε αυτό το πράγμα.»
Για την μελέτη στην οποία προχώρησε το Υπουργείο, μέσω μελέτης προκειμένου να τεκμηρίωσει την θέση της για την χρήση του Remote Tower και την ασφάλεια που αυτό προσφέρει ο κ. Μηλιός, ανέφερε πως: «Η κυβέρνηση ανέθεσε την μελέτη αυτή σε μια ιδιωτική εταιρεία και όχι στην ΥΠΑ, και προχώρησε σε μια μελέτη την οποία εμείς την θεωρούμε σκάνδαλο. Είναι μια μελέτη η οποία έγινε κυριολεκτικά στο πόδι. Αυτά τα έχουμε τονίσει και στο δελτίο Τύπου που συντάξαμε 22/12/23. Τα έχουμε πει και στο υπουργείο έχουν γίνει και επερωτήσεις αντίστοιχες από κόμματα της αντιπολίτευσης στη Βουλή και ευελπιστούμε ότι ο υπουργός θα καταλάβει και το υπουργείο γενικά υποδομών και μεταφορών θα καταλάβει ότι κάτι τέτοιο είναι παντελώς ανεφάρμοστο. Το τονίζω και πάλι, δεν το λέμε για λόγους συντεχνιακούς, δεν είμαστε καθόλου αρνητικοί στις τεχνολογικές εξελίξεις, αλλά αυτό δεν μπορεί να συμβεί στα νησιωτικά αεροδρόμια της χώρας, θα έπρεπε να εφαρμοστεί πιλοτικά και σε πολύ μικρά Ηπειρωτικά αεροδρόμια της χώρας.»
Για το αν πιστεύει πως η Fraport πιέζει την κυβέρνηση για το Remote Tower, προκειμένου να μειώσει το λειτουργικό της κόστος, ο κ. Μήλιος ανέφερε πως: «Αυτό θεωρούμε ότι είναι το νόημα της όλης ιστορίας ότι γίνεται για να μειωθεί το κόστος προκειμένου να πληρώνουν υπαλλήλους σε κάποια αεροδρόμια, να θεωρήσουν ότι μπορεί να γίνει μέσα από Remote Tower, κάνοντας την Ελλάδα πειραματόζωο για κάποιες τεχνολογικές εξελίξεις, οι οποίες είναι ακόμα εντελώς στα σπάργανα. Δεν έχουν εφαρμοστεί ουσιαστικά ακόμα σε κανένα άλλο νησιωτικό αεροδρόμιο του κόσμου.»
Για το αν έχει εφαρμοστεί το Remote Tower σε άλλες χώρες του κόσμου με επιτυχία και αν έχουν γίνει παρεμβάσεις για το ζήτημα ο κ. Μήλιος σημείωσε πως: «Θα πω μόνο το παράδειγμα της Γερμανίας, η οποία προσπαθεί να εφαρμόσει το Remote Tower σε μόλις 3 αεροδρόμια κι ο πάροχος, εδώ και 20 χρόνια από το 2004 δεν έχει καταφέρει να παραδώσει ούτε 3. Κάνουμε την διάκριση σε νησιωτικά και Ηπειρωτικά αεροδρόμια διότι, στα νησιωτικά είναι πιο δύσκολο να πετύχουμε αδιάλειπτη μετάδοση εικόνας και ήχου σε σχέση με τα Ηπειρωτικά αεροδρόμια. Το θέμα είναι ότι δεν μπορούμε να διασφαλίσουμε ότι οι κάμερες αυτές θα λειτουργούν αδιάλειπτα, εικοσιτέσσερις ώρες το εικοσιτετράωρο, δίνοντας εικόνα και ήχο χωρίς καθυστέρηση. Εμείς θέλουμε να πιστεύουμε ότι μετά από όλη αυτή την αντίδραση θα σταματήσει αυτή η ιστορία. Σε κάθε περίπτωση δεν ξέρουμε ποια είναι τα σχέδια και αν θέλουν να το υλοποιήσουν άμεσα ή όχι. Εμείς είμαστε σφόδρα αντίθετοι και θα κάνουμε ότι μπορούμε για να διαφυλάξουμε την προστασία του κοινωνικού συνόλου. Να σημειωθεί πως έχει παρέμβει για το θέμα και η Διεθνής ομοσπονδία ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας που λένε τα αυτονόητα ότι αυτό το πράγμα στην παρούσα φάση δεν μπορεί να εφαρμοστεί. Δεν υπάρχει η ανάλογη τεχνολογική εξέλιξη. Και να σας πω και κάτι, δεν είναι εύκολο να αντικαταστήσει τον άνθρωπο το οποιοδήποτε μηχάνημα σε τέτοιες νευραλγικές θέσεις. Όλα είναι καλά όταν τα πράγματα βαίνουν καλώς, το ζήτημα είναι όταν θα υπάρξει κάποιο πρόβλημα. Τι θα συμβεί, για παράδειγμα, αν σταματήσουν οι κάμερες αυτές να δίνουν εικόνα και ήχο τη στιγμή ακριβώς που το αεροπλάνο ετοιμάζεται να προσγειωθεί ή να απογειωθεί.»