«Είναι ψευδές ότι υποθηκεύεται το “Νίκος Καζαντζάκης” έναντι του αεροδρομίου στο Καστέλι»

Δημοσιεύτηκε στις 03/02/2020 18:03

«Είναι ψευδές ότι υποθηκεύεται το “Νίκος Καζαντζάκης” έναντι του αεροδρομίου στο Καστέλι»

Με αφορμή το έγγραφο που έχει δει το φως της δημοσιότητας, σχετικά με την ανάγκη μετατόπισης των δικτύων ύδρευσης στο χώρο εκτέλεσης του έργου κατασκευής του νέου διεθνούς αερολιμένα Καστελίου Ηρακλείου Κρήτης, ο Γενικός Διευθυντής Συγκοινωνιακών Μεταφορών του Υπουργείου Μεταφορών, Γιάννης Καρνέσης μίλησε στον Politica 89.8 και στον Χρήστο Κώνστα.

Για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, μίλησε ο κ. Καρνέσης, λέγοντας: «Όπως ξέρετε το νέο αεροδρόμιο του Ηρακλείου που θα κατασκευαστεί στο Καστέλι του Δήμου Μινώα είναι ένα έργο το οποίο έχει αρκετά μακρά ιστορία, η προσπάθεια με τη σύμβαση παραχώρησης ξεκίνησε το 2009, το 2008 πριν είχε δοθεί η πλήρης αρμοδιότητα του έργου στο Υπουργείο Μεταφορών και Μεταδομών Υποδομών από την ΥΠΑ. Το έργο απέκτησε περιβαλλοντικούς όρους από το 2009, δημοπρατήθηκε, μετά λόγω της οικονομικής κρίσης ο διαγωνισμός  ήταν άγονος. Στην συνέχεια προσαρμόστηκαν τα χαρακτηριστικά του έργου με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι χρηματοδοτήσιμο, και τελικά ο διαγωνισμός που προκηρύχθηκε το ’14 κατέληξε σε επιτυχές αποτέλεσμα τον Οκτώβρη του 2016 και προχωρήσαμε πλέον στην υπογραφή της σύμβασης και τώρα πλέον ήρθε η ώρα της έναρξης της περιόδου παραχώρησης, και με δεδομένα αυτά υπολογίζουμε ότι το Φλεβάρη του 2024 – 2025 το έργο θα είναι ολοκληρωμένο».

Για τα έγγραφα – επιστολή της κατασκευάστριας εταιρίας προς το Δήμο Μινώα Πεδιάδος, για ένα ζήτημα που έχει προκύψει όσον αφορά την υδροδότηση του εργοταξίου και σε σχέση με την ανάγκη που απαιτείται να έχουμε νέα έργα μετατόπισης του υδρευτικού δικτύου, μίλησε ο κ. Καρνέσης λέγοντας: « Όταν εκτελούνται τέτοιας κλίμακας έργα είναι λογικό, να υπάρχουν προβλήματα. Τα προβλήματα όμως αυτά θα λυθούν, λύνονται με τον καλύτερο τρόπο. Δεν υπάρχει ένα έργο τέτοιας κλίμακας, που να έγινε και να μην υπήρξαν προβλήματα. Το θέμα είναι τα προβλήματα να λύνονται και να εξασφαλίζεται και η υδροδότηση. Είναι σίγουρο ότι θα χρειαστεί να γίνουν κάποιες μετατοπίσεις δικτύων , για να κατασκευαστεί το αεροδρόμιο. Είτε δίκτυα ύδρευσης, είτε δίκτυα ηλεκτροφωτισμού κλπ. Όλα αυτά τα δίκτυα που μετακινούνται, μετακινούνται πάντα  μέσα στις προβλέψεις που έχει η σύμβαση παραχώρησης, η οποία έχει συγκεκριμένες ρυθμίσεις. Δεν θέλω να μεγαλοποιούμε τα πράγματα, ούτε να δημιουργούμε ζητήματα που θα λυθούν, με τον καλύτερο τρόπο».

 

Για το αν θα δούμε άλλου είδους ζητήματα, ο κ. Καρνέσης απάντησε: «Μπορούν να προκύψουν θέματα με αρχαιολογικές έρευνες, δεν μπορούμε να αποκλείσουμε ότι θα υπάρξουν κάποια ευρήματα στην περιοχή του έργου, κατά τη διάρκεια εξέλιξης των εργασιών όμως υπάρχουν προβλέψεις και ρυθμίσεις από την σύμβαση που τα επιλύουν αυτά. Πιστεύω ότι δεν θα αντιμετωπίσουμε προβλήματα με την Πολεμική Αεροπορία, υφιστάμενο σήμερα αεροδρόμιο το στρατιωτικό που υπάρχει στην περιοχή. Έχουμε καλή συνεργασία με το Γενικό Επιτελείο Εθνικής Άμυνας και με τον Υπουργό, νομίζω ότι όλα θα πάνε καλά. Αλλά ας αφήσουμε να ξεκινήσει το έργο και θα δούμε τι προβλήματα θα υπάρξουν και θα τα λύσουμε με τον καλύτερο τρόπο».

«Η μετακίνηση των δικτύων γίνονται με δαπάνες του Δημοσίου, οποιαδήποτε μετακίνηση δικτύου θα πληρωθεί από το Ελληνικό Δημόσιο και όχι από το Δήμο. Δεν θα επιβαρυνθούν οι Δήμοι, γι’ αυτές τις δαπάνες. Είναι σαφής προβλέπεται από τη σύμβαση» σχολίασε ο κ. Καρνέσης.

Έχει ξεκινήσει μια  ζωηρή συζήτηση σε τοπικό επίπεδο, μάλιστα αύριο στο Υπουργείο Μεταφορών θα βρεθεί ο Περιφερειάρχης Κρήτης και ο Δήμαρχος Ηρακλείου για το ζήτημα που έχει προκύψει με αφορμή την υπογραφή της δανειακής σύμβασης της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων με το Ελληνικό Δημόσιο προκειμένου να στηριχθεί η δημόσια συμμετοχή στο επενδυτικό σχήμα. Ήρθε στο φως της δημοσιότητας, το τι περιλαμβάνει η σύμβαση, όπου σε αυτή φαίνεται να γίνεται σαφής αναφορά εν είδη ενεχύρου ή υποθήκες του υφιστάμενου αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης» προκειμένου να ολοκληρωθεί και να αποπληρωθεί η συμμετοχή για το αεροδρόμιο του Καστελίου. Με αφορμή τα παραπάνω ο κ. Καρνέσης σχολίασε: «Επιγραμματικά, κάτι τέτοιο δεν ήταν γνωστό και εγώ θα συμπληρώσω ότι δεν είναι αληθές» ενώ συμπλήρωσε: «Τι προβλέπεται. Η δανειακή σύμβαση, το δημόσιο έχει αναλάβει την υποχρέωση να αξιοποιήσει, τον υπάρχοντα χώρο του αεροδρομίου Καζαντζάκης. Ο χώρος αυτός είναι ιδιοκτησία του Δημοσίου. Έχει αναλάβει το Δημόσιο την υποχρέωση να αξιοποιήσει τον υφιστάμενο χώρο όπως γίνεται αυτή τη στιγμή με το Ελληνικό. Δεν έχει δοθεί ο χώρος αυτός ούτε σαν αντάλλαγμα στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, ούτε ως ενέχυρο. Η υποχρέωση ενός κράτους να αξιοποιεί εκτάσεις που είναι στην ιδιοκτησία του, νομίζω ότι είναι πρόδηλη απόδειξη. Δεν νομίζω ότι χρειάζεται την άδεια από κάποιον για να το κάνει αυτό».

«Είναι αυτοδέσμευση από το Δημόσιο, κανένας όρος. Ούτε συνδέεται η εκταμίευση του δανείου με τέτοιο όρο ή το οτιδήποτε. Δεν είναι όρος, ούτε υπάρχει κάποιο ενέχυρο, τα διάβασα κι εγώ αυτά που κυκλοφορούν σαν φήμες κλπ. Είναι δυνατόν να μπει υποθήκη ιδιοκτησία του Ελληνικού Δημοσίου; Σε καμία περίπτωση» δήλωσε ο κ. Καρνέσης.

Ακούστε εδώ ολόκληρη την συνέντευξη του κ. Καρνέση:

 

Ο Νίκος Ηγουμενίδης για την μετατόπιση των δικτύων ύδρευσης

Ο βουλευτής Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Ηγουμενίδης, μίλησε στον Politica 89.8 και στον Χρήστο Κώνστα, λέγοντας: « Είναι ένα έργο το αεροδρόμιο μακράς πνοής και πραγματικά θα ανεβάσει σε άλλο επίπεδο το σύνολο της ζωής και στην Κρήτη και του τουριστικού προϊόντος. Στην πορεία του έργου προκύπτουν διάφορα θέματα όπως είναι αυτό που αναφέρεται σήμερα στη δημοσιότητα. Είναι ένα έργο, που απ’ ότι μου είπε και ο Δήμαρχος Μινώα Πεδιάδας είναι γνωστό από τις 17 του μήνα στο Δήμο. Αυτό είναι ένα μεγάλο έργο, αν υποθέσουμε ότι μιλάμε για μετακίνηση των δικτύων, γι΄αυτούς τους οικισμούς είναι ένα έργο πάνω από 3 εκ. και που θέλει διεθνή διαγωνισμό και γύρω στον 1.5 με δύο χρόνια για να το κάνει ο Δήμος. Η παρέμβαση που έκανα ήταν, ούτε μπορεί να μείνει μόνος του ο Δήμος Μινώα ούτε μπορούμε να πούμε ότι θα πάει δύο χρόνια πίσω το έργο προκειμένου να εγκατασταθούν τα δίκτυα.  Η λύση είναι να φτιαχτεί το νέο δίκτυο. Αφού φτιαχτεί το νέο δίκτυο, και να μπορέσει να υδροδοτήσει τις περιοχές που συζητάμε τότε να καταργηθεί το παλιό. Άρα πρέπει τα συναρμόδια Υπουργεία να βοηθήσουν, να παρέμβουν να δώσουν μια λύση έναν οδηγό – χάρτη στο Δήμο για το πώς θα κινηθεί. Ένα δεύτερο θέμα είναι κάποιοι κάτοικοι στα Ρουσσοχώρια, είναι ως γνωστόν προσφυγικός οικισμός. Για να προστατευτούν οι περιουσίες που τους παρείχε το κράτος, θεώρησε την ιδιοκτησία ότι δεν ισχύει γι’ αυτές τις εκτάσεις. Αυτή τη στιγμή λοιπόν ενώ έχουν βγει τα κτήματα για τις απαλλοτριώσεις κι ενώ τα δικαιούνται αυτοί οι συγκεκριμένοι άνθρωποι των οποίων είναι οι περιουσίες, δεν υπάρχει ιδιοκτησία σε αυτούς. Δεν είναι ένα θέμα που πρέπει η κυβέρνηση να το αντιμετωπίσει; Γι’ αυτό λέω ότι χρειάζεται μια άμεση παρακολούθηση για το έργο του αεροδρομίου».

Ακούστε εδώ ολόκληρη την συνέντευξη του κ. Ηγουμενίδη: