Εφτά στα δέκα παιδιά κάνουν χρήση των social media σε μη επιτρεπτή ηλικία

Δημοσιεύτηκε στις 18/12/2019 11:42

Εφτά στα δέκα παιδιά κάνουν χρήση των social media σε μη επιτρεπτή ηλικία

Εφτά στα δέκα παιδιά κάνουν χρήση των κοινωνικών δικτύων σε μη επιτρεπτή ηλικία και το 21% δηλώνει πως δέχθηκε διαδικτυακή παρενόχληση, την οποία επιχείρησε να αντιμετωπίσει χωρίς να το αναφέρει σε κανέναν.

Επίσης, το 21% των παιδιών έχει συναντηθεί με κάποιον που γνώρισε στο ίντερνετ, το 14% έχει μοιραστεί πολύ προσωπικές φωτογραφίες στο διαδίκτυο, ενώ έξι στα 10 παιδιά έχουν συναντήσει βίαιο και ακατάλληλο περιεχόμενο.

Τα παραπάνω ποσοστά αποτελούν αποτέλεσμα έρευνας που έγινε σε δείγμα 14.000 μαθητών από 400 σχολεία της χώρας και την οποία πραγματοποίησε το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου του Ιδρύματος Τεχνολογίας και ‘Ερευνας, υπό την αιγίδα του υπουργείου Παιδείας. Είναι χαρακτηριστικό πως η πλειοψηφία των παιδιών (41%) ξεκινά να χρησιμοποιεί το ίντερνετ στην ηλικία των 7 – 8 ετών ενώ ένα 20% δηλώνει ότι ξεκίνησε το “σερφάρισμα” στην πολύ μικρή ηλικία των 4-6 ετών!

‘Ολα τα στοιχεία παρουσιάστηκαν σε ημερίδα με θέμα “Ασφαλή και Υπεύθυνη Πλοήγηση στο Διαδίκτυο”, που έγινε το πρωί στην αίθουσα “Μελίνα Μερκούρη” του δήμου Καλαμαριάς και στην οποία συμμετείχαν μαθητές και μαθήτριες από 17 γυμνάσια και λύκεια της Θεσσαλονίκης, ενώ ομιλήτρια ήταν η ευρωβουλευτής της ΝΔ και “Πρέσβειρα για Ασφαλές Διαδίκτυο”, Μαρία Σπυράκη.

Κατά τη διάρκεια της ημερίδας τονίστηκε η υπερβολική χρήση του ίντερνετ από τα παιδιά καθώς το 34% νιώθει ότι παραμελεί τις δραστηριότητές του για χάρη του ψηφιακού κόσμου. Μόλις ένα 4% παραδέχεται ότι αντιμετωπίζει πρόβλημα εθισμού στο διαδίκτυο ενώ ένα 20% απαντά ότι δεν ξέρει αν έχει εθιστεί. Αίσθηση επίσης προκαλεί η παραδοχή από τα παιδιά ότι σχεδόν οι μισοί γονείς δε θέτουν όρια όσον αφορά στη χρήση του διαδικτύου.

“Είναι αλήθεια ότι το διαδίκτυο έχει καθιερωθεί σαν αξιόπιστη και σωστή πηγή πληροφόρησης. Όμως, εκτός απ’ τα καλά που φέρνει στη ζωή μας, κρύβει και κινδύνους, κυρίως για τα παιδιά”, ανέφερε η κ. Σπυράκη στη διάρκεια της τοποθέτησης της προς τους μαθητές, προσθέτοντας πως “πολλοί γονείς δεν έχουν ακόμη αντιληφθεί ότι χρειάζεται προσοχή, επίβλεψη και καθοδήγηση για τα παιδιά τους σε θέματα που αφορούν το διαδίκτυο. Οι γονείς δεν πρέπει να επαναπαύονται, γιατί είναι αδύνατο να γνωρίζουν τι μπορεί να συμβαίνει ή να λέγεται στους διάφορους τρόπους επικοινωνίας που διεξάγονται μέσα σε αυτό”.

Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, το 83% των παιδιών δηλώνει ότι “σερφάρει” χωρίς την επίβλεψη των γονιών του, ενώ όπως προκύπτει από τις απαντήσεις σχεδόν οι μισοί γονείς (43%) δεν θέτουν όρια στα παιδιά τους όσον αφορά στη χρήση του διαδικτύου αλλά και τον χρόνο παραμονής στον ψηφιακό κόσμο.

Η πλειοψηφία των παιδιών (58%) δηλώνουν ότι έμαθαν μόνα τους να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο και μόλις ένα 4% πως το έμαθε στο σχολείο από κάποιον εκπαιδευτικό. Παρά το γεγονός ότι δηλώνουν αυτοδίδακτα θεωρούν ότι γνωρίζουν πως να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο με ασφάλεια και μόνο το 12% δηλώνει λίγο ή καθόλου ενημερωμένο.

Τα παιδιά χρησιμοποιούν τον διαδικτυακό κόσμο κυρίως για να μιλάνε με τους φίλους τους (36%), να βλέπουν ταινίες ή να ακούν μουσική (33%), να παίζουν παιχνίδια (24%). Επιπλέον, το 58% δηλώνει ότι μπορεί να ξεχωρίσει μια αληθινή είδηση από μια ψευδή. Με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ασχολείται μέχρι δύο ώρες την ημέρα το 63% των παιδιών. Το 13% φτάνει τις 3 – 4 ώρες, ενώ το 9% περνάει περισσότερες από 4 ώρες. Βέβαια, τα Σαββατοκύριακα αυξάνεται το ποσοστό των παιδιών που ασχολούνται πάνω από τέσσερις ώρες στα social media φτάνοντας το 15%.

Με τα διαδικτυακά παιχνίδια σε καθημερινή βάση έως 2 ώρες ασχολείται το 57%. Τις 3 έως 4 ώρες την ημέρα φτάνει το 9% και περισσότερες από τέσσερις ώρες απασχολείται το 7%. Το ποσοστό των παιδιών που παίζουν περισσότερες από 4 ώρες κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου διπλασιάζεται και φτάνει το 15%.

Η υπεύθυνη επικοινωνίας του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου, Κατερίνα Ψαρουδάκη, από τη δική της πλευρά μιλώντας στην ημερίδα αναφέρθηκε κυρίως στους “χρυσούς κανόνες ασφαλούς πλοήγησης στο διαδίκτυο”. Όπως είπε, “καθώς περνούν τα χρόνια η ηλικία των παιδιών που μπαίνει στο διαδίκτυο θα είναι ολοένα και μειούμενη”.

Επίσης, πέρα από τις ομιλίες, οι μαθητές και μαθήτριες των 17 σχολείων, δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της Θεσσαλονίκης, παρουσίασαν τις εργασίες που έκαναν για την ασφαλή πλοήγηση και ακολούθησαν βραβεύσεις. Οι εκπρόσωποι των σχολείων που βραβεύτηκαν θα μεταβούν στις Βρυξέλλες όπου η κ. Σπυράκη θα τους ξεναγήσει στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Σημειώνεται πως αυτό το διάστημα “τρέχει” νέα έρευνα, αυτή τη φορά σε 600 σχολεία σε όλη την Ελλάδα, και πάλι υπό την αιγίδα του υπουργείου Παιδείας. Θέμα είναι “Τα κοινωνικά δίκτυα και τα διαδικτυακά παιχνίδια”. Οι μαθητές θα απαντήσουν σε ερωτηματολόγια έως το τέλος του χρόνου και τα αποτελέσματα θα παρουσιαστούν σε ειδική εκδήλωση στην Αθήνα το Φεβρουάριο του 2020.

Νέο www.saferinternet4Kids.gr 

Στο μεταξύ το νέο www.saferinternet4Kids.gr  είναι πλέον πραγματικότητα. Εύχρηστο,  με σύγχρονη εμφάνιση, πιο μοντέρνα διάθεση, εμπλουτισμένο περιεχόμενο, νέες δυνατότητες επικοινωνίας με το κοινό και δυνατότητες προσαρμογής στις διαστάσεις κάθε υπολογιστή, tablet ή κινητού.

Το νέο site φιλοδοξεί να γίνει ένα ακόμα πιο αποτελεσματικό κανάλι ενημέρωσης, εκπαίδευσης και επικοινωνίας  του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου του ΙΤΕ προς τα παιδιά, τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς ενώ θα συνεχίσει να παρέχεται έγκαιρη και έγκυρη πληροφόρηση για τις τελευταίες εξελίξεις όσον αφορά στην ασφαλή και ποιοτική χρήση του διαδικτύου από τα παιδιά.

Μια από τις βασικές αλλαγές του νέου site σε σχέση με το παλιό, εκτός από την εικαστική εμφάνιση είναι η ομαδοποίηση των θεμάτων σε κατηγορίες και ο χαρακτηρισμός τους με φίλτρα αναζήτησης που πλέον κάνει πιο εύκολη τη διαδικασία εντοπισμού όσων ενδιαφέρουν τον επισκέπτη. Η κατηγοριοποίηση δεν έγινε μόνο ανα ενδιαφερόμενη ομάδα (παιδιά, γονείς, εκπαιδευτικοί) αλλά και ανα θέμα (social media, προσωπικά δεδομένα, υπερβολική χρήση κ.α). Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στη βελτιστοποίηση της αναζήτησης του εκπαιδευτικού υλικού το οποία έχει τεθεί υπό την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και χρησιμοποιείται στις τάξεις ως εργαλείο μάθησης επικουρικά στο μάθημα της πληροφορικής. Η αρχική σελίδα εμπλουτίστηκε με τα πιο επίκαιρα σημαντικά θέματα και ανανεώνεται σε σχεδόν καθημερινή βάση.

Ακούμε τι ανέφερε η κ. Κατερίνα Ψαρουδάκη υπεύθυνη επικοινωνίας του Ελληνικού κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Ερευνας, που μίλησε στην εκπομπή “Δημοσίως” του Νίκου Παπαδάκη στον politica 89.8 fm: