Βιβλίο-επιτομή για τις αλλαγές που φέρνουν οι νέες τεχνολογίες στον τουρισμό

Δημοσιεύτηκε στις 24/02/2023 20:17

Βιβλίο-επιτομή για τις αλλαγές που φέρνουν οι νέες τεχνολογίες στον τουρισμό

“Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών στον τουρισμό”, είναι ο τίτλος του συγγράμματος που περιγράφει τις αλλαγές που φέρνουν οι νέες τεχνολογίες στον τουρισμό. Για ρομποτοποιημένα ξενοδοχεία, αυτοκίνητα ξεναγούς αλλά και πολλές ακόμα έξυπνες εφαρμογές, που θα παρέχουν καλύτερη ποιότητα υπηρεσιών στον χώρο του τουρισμού, έκανε λόγο στον Politica 89.8 και τον Χρήστο Κώνστα, o καθηγητής του ΕΛΜΕΠΑ Χρήστος Μελάς.

O κ. Μελάς

Ο κ. Μελάς, αναφέρθηκε στο σύγγραμμα Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών στον τουρισμό αλλά και στους λόγους που προχώρησε μαζί με τους Ιάσων Κουφοδόντη, Δημήτριο Ρίγγα και Ελένη Χριστοπούλου στην συγγραφή του, επισημαίνοντας πως: «Δεν υπάρχει ένα ελληνικό σύγγραμμα που ο μέσος φοιτητής είτε προπτυχιακών είτε μεταπτυχιακών σπουδών, να βρει όλο εκείνο το υλικό από μία σύντομη ιστορική αναδρομή, του πως τα τελευταία χρόνια διείσδυσαν οι νέες τεχνολογίες στον τουρισμό. Να κατανοήσει πως διαμορφώνεται το τοπίο στο άμεσο μέλλον. Και λέω άμεσο μέλλον, γιατί στην πληροφορική οι εξελίξεις είναι ραγδαίες και μάλιστα σε τέτοιο βαθμό, που όποιος πει πως σε 30 χρόνια από σήμερα θα ξέρει πως είναι το τοπίο θα πέσει έξω. Ακόμα κι εμείς που ασχοληθήκαμε με τη συγγραφή αυτού του βιβλίου, αναγκαστήκαμε, να ξαναγράψουμε κεφάλαια από όταν συλλάβαμε την ιδέα στα πρώτα στάδια, ενσωματώνοντας τις εξελίξεις μέσα σε ενάμιση χρόνο. Αυτό είναι το κυνήγι της τεχνολογίας κι οι αλλαγές που συμβαίνουν πολύ σημαντικές.»

Το υπό έκδοση βιβλίο

Ο κ. Μέλας, εξήγησε πως οι νέες τεχνολογίες αλλάζουν τον χάρτη στον τουρισμό κατά την Τέταρτη Βιομηχανική Επανάσταση που βιώνουμε, δίδοντας έμφαση στο ψηφιακό μετασχηματισμό.  Όπως εξήγησε, «Έχει σημασία να γίνει κατανοητό, ότι μπαίνουμε στον ψηφιακό μετασχηματισμό. Αυτός διεισδύει σε κάθε ανθρώπινη δραστηριότητα κι έχει στο επίκεντρο των άνθρωπο. Ενώ μέχρι σήμερα οι τεχνολογίες, πρώτης δεύτερης και τρίτης βιομηχανικής επανάστασης, είχαν ως στόχο την χρήση των νέων τεχνολογιών από τον άνθρωπο πλέον ό άνθρωπος είναι στο επίκεντρο. Όλες οι δραστηριότητες αλλάζουν από δω και πέρα κι οι επιχειρήσεις στο μέλλον και πολύ περισσότερο του τουρισμού θα αναγκαστούν να αλλάξουν. Όλο αυτό συμβαίνει τη στιγμή που έχει προηγηθεί η Παγκοσμιοποιημένη Τουριστική αγορά που έχουν πλέον διευκολυνθεί οι ταξιδιώτες και αλλάζει η ίδια η φυσιογνωμία του τουρισμού. Για παράδειγμα, τα προηγούμενα 10 -15 χρόνια ή κι ενδεχομένως στις μέρες μας, ο μέσος τουρίστας για να βρει ένα ταξίδι να ακολουθήσει έπρεπε να πάει σε ένα Tour Operator, εκείνοι που σχεδιάζουν και υλοποιούν μόνοι τους ένα ταξίδι είναι λίγοι. Πλέον οι σύγχρονες τεχνολογίες δίνουν και στο μέλλον θα δίνουν πολύ περισσότερο, τη δυνατότητα ένας μέσος ταξιδιώτης να σχεδιάσει και να υλοποιήσει όλο το ταξίδι μόνος του. Αυτό γίνεται σε κάποιο βαθμό και σήμερα αλλά δεν γίνεται με τους όρους που θα γίνεται στο μέλλον. Μιλάμε για Facilities, για διευκολύνσεις που θα ενσωματώνουν, μηχανική μάθηση, τεχνική νοημοσύνη, έννοιες που δεν είναι ακόμα ευρέως διαδεδομένες και φέρνουν τεράστιες αλλαγές. Για παράδειγμα οι τουριστικοί πράκτορες που είχαν τους δικούς τους τρόπους να γνωρίζουν σε ποια ομάδα τουριστών απευθύνονται και να προτείνουν, ταξίδια με προκαθορισμένα ξενοδοχεία, δραστηριότητες, εκδρομές, με συγκεκριμένες πτήσεις κι όλο αυτό το στοιχείο που συνθέτει μια εκδρομή. Πλέον αυτό, θα μπορεί να το κάνει ο κάθε άνθρωπος, και μάλιστα με έξυπνους τρόπους. Θα μπορεί να βάζει σε μία μηχανή αναζήτησης την αφετηρία τον προορισμό και θα μπορεί το ίδιο το σύστημα εφόσον ρωτήσει τα ενδιαφέροντα του ή τις προτιμήσεις του, να του προτείνει, προορισμούς, ή εναλλακτικούς που θα του προσφέρουν τις δικές του προτιμήσεις αλλά και τους εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης. Υπάρχουν μηχανές που έχουν να κάνουν ακόμα και με την αυτοματοποίηση των διαλέκτων, ώστε σε ένα ταξίδι να μπορούμε να αλληλοεπιδράσουμε και σε γλώσσα που ενδεχομένως δεν γνωρίζουμε. Με ανάλογες εφαρμογές θα μπορούμε να μαθαίνουμε και πληροφορίες για το τι μας είναι απαραίτητο να έχουμε μαζί μας σε κάθε χώρα που θα επισκεφτούμε για να αλληλοεπιδράσουμε ευκολότερα. Στον τουρισμό, ο ξεναγός πλέον θα είναι ρομπότ, αυτά μπορεί να μιλούν ταυτόχρονα 15 – 19 γλώσσες με δυνατότητα διαλόγου, το οποίο θα μπορεί να αναλάβει την ξενάγηση μας, θα μπορεί να μας παρέχει άλλες υπηρεσίες. Στην ίδια λογική δημιουργούνται ξενοδοχεία πλήρως ρομποτοποιημένα. »

Με βάση τα παραπάνω, ο κ. Μελάς συμπεραίνει πως, ο ψηφιακός μετασχηματισμός, παρέχει ισχυρά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα στις επιχειρήσεις φιλοξενίας, ενισχύει τη βιωσιμότητα των προορισμών, επιδρά  στη δομή και τη διάρθρωση της παγκοσμιοποιημένης τουριστικής αγοράς και λειτουργεί ως φορέας διαμόρφωσης μιας νέας εμπειρίας για τον τουρίστα.

Μεταξύ άλλων ο κ. Μελάς, αναφέρθηκε σε ποιους απευθύνεται το σύγγραμμα Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών στον τουρισμό, αλλά και ποιους στόχους επιδιώκει, δίδοντας μια σφαιρική εικόνα εξελίξεων και τάσεων που διαμορφώνονται λόγω της ραγδαίας ανάπτυξης της τεχνολογίας και εξοικειώνοντας τον αναγνώστη με τις απεριόριστες δυνατότητες αλλά και τις δυσκολίες που συνοδεύουν κάθε καινοτομία: « Απευθύνεται πρωτίστως σε φοιτητές, που σπουδάζουν σε τμήματα τουρισμού, ή τμήματα παροχής υπηρεσίας στον τουρισμό, και ξεκινά μεν με την αναφορά πραγμάτων που έρχονται από την ιστορία ή συμβαίνουν στην σημερινή εποχή, στοχεύει όμως στην κατανόηση από απλή οπτική γωνία των εν τω βάθυς στοιχείων της τεχνολογίας. Και μέσα εκεί αντιμετωπίζονται και πολύ σοβαρά ζητήματα που αναγκαστικά είναι συνυφασμένα με κάτι τέτοιο, όπως είναι οι κυβερνοεπιθέσεις, το hacking, όπως είναι το τι θα μου συμβεί έαν στηρίζομαι εξ ολοκλήρου στις νέες τεχνολογίες και κάνω ένα ταξίδι και χάσω το κινητό μου ή αντιμετωπίσω ένα πρόβλημα κλοπής. Αυτά απαιτούν γνώσεις, απαιτούν ενέργειες. Το βιβλίο μέσα σε 750 σελίδες, προσπαθεί με πολύ απλό τρόπο να καυτηριάσει θέματα και δίνει τις γνώσεις με θεμελιακούς ορισμούς για τις απεριόριστες δυνατότητες αλλά και τις δυσκολίες που συνοδεύουν κάθε καινοτομία στον αναγνώστη καλύπτοντας όλες τις πτυχές του κάθε τεχνολογικού αντικειμένου. » 

Σε σχετική ερώτηση, για το πως θα μπορούσε να παντρευτεί το υλικό στο βιβλίο με τον τουρισμό στην Κρήτη ο κ. Μελάς, απαντά: «Στα επόμενα 5 και μέχρι ορίζοντα τα επόμενα 15 χρόνια, από το ότι για παράδειγμα, μπαίνουν στην ζωή μας τα αυτοκινούμενα πλήρως αυτόνομα αυτοκίνητα. Αυτό θα επιφέρει αλλαγές στον ΚΟΚ. Ήδη έχουν κατασκευαστεί και κινούνται. Στο μέλλον, θα αναπτυχθούν σε όλο το οδικό δίκτυο, επίγειοι σταθμοί που θα δίνουν το σήμα που απαιτεί το κάθε αυτοκινούμενο όχημα, για να κινείται. Με βάση αυτό, θα υπάρξει και το αυτοκίνητο ξεναγός που θα έχει προγραμματιστεί να με πάει στο συγκεκριμένο μουσείο και να με γυρίσει πίσω, μέσω φωνητικών εντολών. Αντίστοιχα στο ξενοδοχείο που θα μένω, επειδή ένα από τα θέματα που απασχολούν την ικανοποίηση του τουρίστα είναι το θέμα της υγείας του, θα υπάρχουν μέσα σε δωμάτια που θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε έξυπνο, από τη αναπνοή μας, θα μπορούσε να γίνεται ανάλυση από την αναπνοή των αναγκών που έχω σε συστατικά θρέψης, θα μπορούσαν να παρακολουθούνται με τη βοήθεια της τηλεμετρίας ή με άλλους τρόπους τα ζωτικά μου συστατικά. Θα μπορούσε να υπάρξει μια απόλυτα εξατομικευμένη, φροντίδα παροχής υπηρεσίας από την στιγμή που εισέρχομαι σε ένα χώρο μέχρι τη στιγμή που θα εξέλθω από αυτόν.»

Μεταξύ άλλων ο κ. Μελάς, αναφέρθηκε στο τι θα συμβεί σε όσους δεν προσαρμοστούν στις επερχόμενες αλλαγές αλλά και στο αν είναι νωρίς να συζητάμε για τέτοιες αλλαγές, υποστηρίζοντας πως:  «Στο στάδιο της μετάβασης, οι αλλαγές θα είναι τέτοιες, κι όσοι δεν καταφέρουν να ακολουθήσουν αυτή τη μετάβαση θα μείνουν πίσω. Σίγουρα, θα υπάρξουν στην εργασία, συνέπειες στην απασχόληση, όμως συνήθως σε τέτοιες περιπτώσεις, αφενός χάνονται θέσεις εργασίας, αφετέρου, η εξέλιξη δίνει άλλες νέες θέσεις εργασίας. Τα πάντα θα κριθούν από τον ανταγωνισμό. Οι αλλαγές αυτές είναι μονόδρομος και θα γίνουν προοδευτικά.»

Το βιβλίο με τίτλο “Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών στον τουρισμό”, αναμένεται να εκδοθεί στο επόμενο δίμηνο, σύμφωνα με τον κ. Μελά.


Περισσότερα Video

Ακολουθήστε το Politica στο Google News και στο Facebook