«Ανέφικτη η ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ πριν το 2030»

Δημοσιεύτηκε στις 14/02/2020 16:48

«Ανέφικτη η ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ πριν το 2030»

Με αφορμή ένα εκτενές άρθρο του για τον ΒΟΑΚ, μίλησε στον Politica 89.8 και στον Χρήστο Κώνστα, ο Περιφερειακός Σύμβουλος, Εντεταλμένος Περιφερειακός Σύμβουλος στον τομέα Διοικητικής Οργάνωσης και Προγραμματικών Συνεργασιών Φορέων, Ζαχαρίας Δοξαστάκης.

«Καταρχάς το έργο είναι τόσο σημαντικό και έχει τόσα χρόνια απασχολήσει την τοπική κοινωνία. Ένα έργο το οποίο εκτελείται σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία των Δημοσίων Έργων με σύμβαση παραχώρησης, πρέπει να διεξέλθει και πρέπει να περάσει κάποια στάδια. Αυτή τη στιγμή ο ΒΟΑΚ, πέραν του πρώτου σταδίου που έχουν προεπιλεγεί κάποιες εταιρίες, την περίοδο αυτή θα πρέπει να ολοκληρωθούν κάποιες μελέτες βασικές, οι οποίες έχουν να κάνουν με τα γεωλογικά, με την μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, την έγκριση τους και με την ολοκλήρωση αυτού του σταδίου, να περάσουμε στην προμελέτη. Αφού έχουμε στα χέρια μας την προμελέτη τότε μπορούμε να προκηρύξουμε το έργο. Αντιλαμβάνεστε λοιπόν, ότι βεβαίως μπορεί να είναι εφικτός ο χρόνος που είπε ο κ. Πρωθυπουργός  αλλά θα πρέπει να τρέξουν με τρόπο συντονισμένο και ταχύτατο όλες οι διαδικασίες. Οι εγκρίσεις συνήθως, διαδικαστικά θέματα, καθυστερούν για να είμαστε έτοιμοι το ’21 να προκηρύξουμε το έργο» τόνισε ο κ. Δοξαστάκης.

Για την αρχιτεκτονική του έργου, μίλησε ο κ. Δοξαστάκης λέγοντας: «Η μέχρι πρότινος αρχιτεκτονική, η οποία είχε ξεκινήσει επί της προηγούμενης κυβερνήσεως ήταν το κομμάτι Χανιά, Σούδα δηλαδή μέχρι Χερσόνησος να γίνει με σύμβαση παραχώρησης, Χερσόνησος – Νεάπολη ΣΔΙΤ, και από Νεάπολη ως Άγιο Νικόλαο από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, εθνικό έργο από πόρους δηλαδή εθνικούς. Τώρα μετά την ανακοίνωση του Πρωθυπουργού, αυτό το οποίο διαφαίνεται είναι ότι θα προκηρυχθεί με σύμβαση παραχώρησης το τμήμα του ΒΟΑΚ από Χανιά μέχρι Άγιο Νικόλαο με κάποια σύμβαση προαίρεσης που θα προβλέπεται στη σύμβαση, να επεκταθεί μέχρι το Καστέλι Κισσάμου. Δυστυχώς διαβάζουμε ξανά και ξανά τις ανακοινώσεις του κ. Πρωθυπουργού, δεν φαίνεται ότι το αίτημα των Κρητικών και όλων των φορέων μέχρι σήμερα, να φτάσει ο δρόμος μέχρι τη Σητεία επιβεβαιώνεται».

Για την χρηματοδότηση του έργου, τοποθετήθηκε ο κ. Δοξαστάκης λέγοντας: «Η χρηματοδότηση είναι ένα ζητούμενο και εδώ δεν υπήρξε σαφέστατη δέσμευση απλά ανακοινώθηκε από τον κ. Πρωθυπουργό ποιες μπορεί να είναι οι δυνητικές πηγές χρηματοδότησης και εκεί ανέφερε ότι αφενός μπορεί να είναι τα κέρδη από τα διακρατηθέντα ελληνικά ομόλογα, που τμήμα αυτών των κερδών θα επιστραφεί στην ελληνική οικονομία, στο κράτος, και με την προϋπόθεση ότι το Eurogroup και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα επιτρέψουν τα χρήματα αυτά πέραν του δανείου της χώρας να πάνε και για ανάπτυξη, για έργα  και μία δεύτερη πηγή είναι η υποστήριξη από υφιστάμενες συμβάσεις παραχώρησης πχ Αττική Οδό, Εγνατία, να συνδράμουν το έργο του ΒΟΑΚ γιατί σύμφωνα με την οικονομοτεχνική μελέτη φαίνεται ότι το έργο από μόνο του δεν είναι βιώσιμο. Και βεβαίως είναι βασική παράμετρος ότι όσο περισσότερα χρήματα βάζει το Ελληνικό Δημόσιο τόσο λιγότερα θα βάλει ο παραχωρησιούχος άρα μικρότερη διάρκεια της εκμετάλλευσης και εδώ μπαίνει το θέμα των διοδίων».

Για τα διόδια, ο κ. Δοξαστάκης τόνισε μεταξύ άλλων «Θεωρώ ότι είναι σαφείς η δήλωση του Πρωθυπουργού αλλά δεν πρέπει καταρχήν και απόλυτα να προσεγγίζουμε ότι θα επιβληθούν ντε και καλά τέλη διοδίων. Η Κρήτη είναι ένας χώρος ο οποίος έχει ένα έλλειμμα σε σχέση με τις κρατικές επενδύσεις. Είναι ένας σχετικός χώρος που η νησιωτικότητα διασφαλίζεται και προστατεύεται από το Σύνταγμα. Υπάρχουν τμήματα του ΒΟΑΚ τα οποία όταν ολοκληρωθούν δεν θα έχουν παράπλευρο οδικό δίκτυο, υπάρχουν τμήματα του αυτοκινητόδρομου αυτού που έχουν κατασκευαστεί από πόρους της Ε.Ε, άρα λοιπόν εφόσον υπάρξει η βούληση να υποστηρίξει το κομμάτι. Θεωρώ ότι σε έσχατη περίπτωση αλλά και πάλι με κριτήρια τα οποία θα έχουν να κάνουν με την αρχή της φορολογικότητας και της δικαιοσύνης αλλά και της ικανότητας που έχουν οι πολίτες να πληρώνουν να είναι αυτά τα τέλη, να μην είναι κάποια που να μην μπορούν να χρησιμοποιήσουν το δρόμο».

Για το αν το ενδεχόμενο να αντληθούν πόροι και έτσι να μην εγκατασταθούν διόδια από μια άλλη παραχώρηση όπως πχ της Αττικής Οδού για την κατασκευή του ΒΟΑΚ, νομικά κινείται σε σωστή κατεύθυνση, ο κ. Δοξαστάκης απάντησε: «Αυτό που ξέρουμε, είναι ότι μεταξύ των εταιριών που είναι στην προεπιλογή αν και εφόσον αυτή τηρηθεί και τη σεβαστεί το σημερινό Υπουργείο, είναι και ο άκτορας ο οποίος έχει την Αττική Οδό. Αλλά δεν ξέρει κανείς ποιος θα πάρει το έργο, υποθετικά πάντα εφόσον από τα διακρατηθέντα των ομολόγων και από το ποσό που θα διαθέσει η κυβέρνηση από άλλη παραχώρηση είναι αρκετό για να μην επιβληθούν τέλη αυτό μπορεί να γίνει. Είναι θέμα καθαρά επιλογής πολιτικής τι θα ακολουθηθεί. Θεωρώ όμως ότι το κομμάτι της συντήρησης που είναι επίσης βασικό εφόσον τελειώσει το έργο, λέω εγώ τώρα βλέποντας μπροστά 15 χρόνια γιατί τόσα θα πάρει να τελειώσει ο ΒΟΑΚ, ίσως δικαιολογήσει την επιβολή ενός μικρού τέλους για να έχουμε ένα σύγχρονο δρόμο ασφαλείας και να διατηρείται συνεχώς σε αυτή την κατάσταση» ενώ ο κ. Δοξαστάκης συμπλήρωσε: «Τουλάχιστον 5 χρόνια θα χρειαστούν για να βγάλουμε εργολάβο, άλλα 10 είναι 315 χλμ. Αυτά που έχουν κατασκευαστεί σήμερα είναι πάρα πολύ λίγα. Είναι το κομμάτι Γούρνες – Χερσόνησο, ένα κομμάτι στο Ρέθυμνο και ένα κομμάτι στα Χανιά. Αυτά είναι μόνο σήμερα αυτοκινητόδρομοι. Για να φτάσει μέχρι τη Σητεία αντιλαμβάνεσθε πως θέλει κάποιο χρόνο, και να ωριμάσουν οι μελέτες και να δημοπρατηθούν και να βρεθούν οι πόροι και να κατασκευαστεί. Σήμερα ένα μεγάλο έργο δημόσιο από  τη στιγμή που θα ξεκινήσει η σύλληψη της ιδέας, η ανάθεση της μελέτης μέχρι να παραδοθεί θέλει 10 με 12 χρόνια. Υπάρχει μια μελέτη που έχει γίνει από το Τεχνικό Επιμελητήριο που προσδιορίζει το χρόνο κατασκευής ενός έργου στην Ελλάδα».

Ακούστε εδώ ολόκληρη την συνέντευξη του κ. Δοξαστάκη: