Αγαπάκης: “Ο ΒΟΑΚ δεν είναι βιώσιμος ούτε τμηματικά ούτε συνολικά”

Δημοσιεύτηκε στις 19/09/2019 14:34

Αγαπάκης: “Ο ΒΟΑΚ δεν είναι βιώσιμος ούτε τμηματικά ούτε συνολικά”

Για την συζήτηση και τις αντιδράσεις του ενδεχόμενου επιβολής διοδίων στον ΒΟΑΚ έκανε λόγο μιλώντας στον Politica89.8  και την Αντιγόνη Ανδρεάκη, ο Διευθυντής Συγκοινωνιακών Έργων του ΟΑΚ Γιώργος Αγαπάκης.” Στην παρούσα φάση η συζήτηση για τα διόδια δεν είναι το μείζον. Θα πρέπει να υπάρξει η προετοιμασία του έργου αλλά και το πως αυτό θα υλοποιηθεί. Σε ένα πιο ώριμο επίπεδο σχετικά με την βιωσιμότητα του έργου τότε θα έπρεπε να συζητηθεί το ζήτημα των διοδίων”.

Διερευνητικές για την τμηματική η ενιαία χωροθέτηση του ΒΟΑΚ

Σύμφωνα με τον κ. Αγαπάκη, σε αυτό το στάδιο συντάσσονται οι προμελέτες για το έργο από τα Χανιά έως την Νεάπολη, καθώς και οι μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων προκειμένου να χωροθετηθεί ο άξονας. “Η πολιτική ηγεσία διερευνά αν το έργο θα γίνει τμηματικά σε 3 μέρη ή αν θα αποτελέσει ένα ενιαίο έργο. Γίνεται μία συζήτηση για διόδια χωρίς ουσία καθώς προηγούνται πολλά στάδια πριν τις οποίες άλλες ανακοινώσεις.Αυτήν ώρα εξετάζεται η αρχιτεκτονική του διαγωνισμού και με κάθε επιφύλαξη θα πω πως περισσότερο τείνουν προς την λύση της ενιαίας χωροθέτησης. Βέβαια αυτό μπορεί να αλλάξει και τον αριθμό των διαγωνιζόμενων. Σήμερα έχουν επιλεχθεί 5 κοινοπραξίες αν εστιάσουν στο ενιαίο σχεδιασμό του έργου μπορεί να έχουμε πολύ παραπάνω διαγωνιζόμενους”.

Τι είπε ο Πρωθυπουργός στην 84η ΔΕΘ

“Για όσους καταλάβαιναν ο Κυριάκος Μητσοτάκης μιλώντας στην ΔΕΘ για την κατασκευή του ΒΟΑΚ είπε πως θα εξετάσει την χρηματοδότηση του έργου σε συνδυασμό με άλλο έργο παραχώρησης”. Και εκεί σύμφωνα με τον κ. Αγαπάκη, βρίσκεται το “κλειδί της αρχιτεκτονικής του ΒΟΑΚ”. Δηλαδή εφόσον το έργο από μόνο του δεν είναι βιώσιμο θα ενισχυθεί οικονομικά από άλλο έργο παραχώρησης.“Τολμώ να πω πως αυτό ενδεχομένως να είναι το έργο της Αττικής Οδού της οποίας η σύμβαση λήγει το 2022, ενδέχεται λοιπόν στην αναθεώρηση της να τεθεί το ζήτημα του ΒΟΑΚ”.

Ο ΒΟΑΚ δεν είναι βιώσιμος ούτε τμηματικά ούτε συνολικά

Σύμφωνα με τον κ. Αγαπάκη ούτε τα 9.000 αυτοκίνητα που διέρχονται από το σημείο Σίσσες- Φόδελε, ούτε τα 11.500 που διέρχονται από την Γεωργιούπολη καθώς και τα 9.000 από το Σεληνάρι δεν καθιστούν βιώσιμο το έργο στον ΒΟΑΚ καθώς είναι αριθμοί κάτω του ορίου των 15.000 που έχει τεθεί.”Ο συνδυασμός χρηματοδοτήσεων θα δώσει την βέλτιστη λύση, ίδιοι πόροι και ενίσχυση από άλλα έργα παραχώρησης. Δεν μπορείς να περιμένεις να χρηματοδοτηθεί μόνο από ιδίους πόρους το έργο. Σκεφτείτε πως για το τμήμα Χανιά – Άγιος Νικόλαος, το κόστος υπολογίζεται στο 1,5 δις, εάν ακολουθήσουμε την λογική της διαδικασίας παραχώρησης η αποπληρωμή υπολογίζεται σε 30 χρόνια με 80 έως 100 εκατομμύρια ετησίως να πρέπει να λαμβάνει πίσω ο παραχωρησιούχος. Πώς θα εισπράττονται; Με ένα χαμηλό κόστος σε διόδια αλλά και την ενίσχυση από άλλα έργα παραχώρησης. Η Ιονία οδός κατασκευάστηκε με πόρους από το Σχηματάρι και έχει και διόδια, το μοναδικό μεγάλο έργο που έγινε με εξ ολοκλήρου χρηματοδοτήσεις από το ΕΣΠΑ είναι εκείνο της Εγνατίας Οδού με κόστος 7,5 δις, έγινε όμως την χρυσή εποχή”.

 

Δεν χρειάζεται να ορίσουμε τα διόδια σαν ταμπού

Αυτό που πρέπει όλοι να κατανοήσουμε είναι πως χρειάζονται έσοδα για την απόσβεση κατασκευής και έσοδα για την συντήρηση του έργου. Η καταβολή των διοδίων είναι ένα πρόβλημα αλλά τελικά ο αυτοκινητόδρομος είναι καλύτερων προδιαγραφών και μεγαλύτερης ασφάλειας. Εάν ο άξονας χωροθετηθεί κλειδώνει και τότε υλοποιείται και κατασκευάζεται το έργο. Εγώ λοιπόν αναρωτιέμαι μήπως όλη αυτή η συζήτηση περί των διοδίων έχει προκληθεί λόγω της αύξησης των συμμετοχών σε ένα νέο διαγωνισμό; Μήπως δηλαδή κάποιοι ενοχλούνται ότι δεν θα ναι αυτοί οι 5 αλλά θα ναι 15;

Ακούστε εδώ όλη την συνέντευξη του Διευθυντή Συγκοινωνιακών Έργων του ΟΑΚ Γιώργου Αγαπάκη: