Μύθοι και Αλήθειες για την εκμάθηση μιας δεύτερης γλώσσας
Γράφει η Χρύσα Τριανταφυλλίδου, Ψυχολόγος- Ψυχοθεραπεύτρια.
Η εκμάθηση μιας δεύτερης γλώσσας είναι μια σύνθετη διαδικασία που επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες.
Οι μεταβλητές που την επηρεάζουν είναι κοινωνικές, συναισθηματικές, πολιτισμικές και βιολογικές. Δεν είναι απλά απόκτηση πληροφοριών και γνώσεων αλλά είναι μια ενεργητική διαδικασία μέσα στην οποία τα παιδιά αντιμετωπίζουν γνωστικές προκλήσεις, αλληλεπιδρούν με τους συμμαθητές και τους δασκάλους τους όπως επίσης και με όλο το σχολικό περιβάλλον.
ΜΥΘΟΙ
No 1: Η εκμάθηση μιας δεύτερης γλώσσας είναι απλά μεταβίβαση γνώσεων
Η εκμάθηση μιας δεύτερης γλώσσας, αλλά και η διδασκαλία γενικότερα, είναι μια ζωντανή επικοινωνιακή και κοινωνική δραστηριότητα όπως ζωντανή είναι και η γλώσσα! Είναι μια ενεργητική, και όχι παθητική, συμμετοχή και διαδικασία που βοηθάει τα παιδιά να αλληλεπιδράσουν και να γνωρίσουν έναν άλλο πολιτισμό μέσα από μια βιωματική εμπειρία.
No 2: Τα ιδιαίτερα μαθήματα είναι καλύτερα για το παιδί
Είναι αδιαμφησβήτητο ότι η μάθηση γνώσεων αλλά και συμπεριφορών διευκολύνονται μέσα σε ένα ομαδικό πλαίσιο και όχι σε ένα ατομικό. Αν η μάθηση γίνεται σε ένα ομαδικό πλαίσιο με υποστηρικτικό περιβάλλον, αυτό μπορεί να εξασφαλίσει την ανάπτυξη γνώσεων και δεξιοτήτων επικοινωνίας με αποτελέσματα που διαρκούν στον χρόνο. Η αλληλεπίδραση στην ομάδα είναι πολύ σημαντική για την ανάπτυξη της γνώσης, κάτι που δεν επιτυγχάνεται με τον ίδιο τρόπο σε ατομικό επίπεδο.
No 3: Αν ένα παιδί είναι αγχωμένο είναι καλύτερο να έχει έναν δάσκαλο στο σπίτι
Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που διαφοροποιούν την εμπειρία της εκμάθησης της δεύτερης γλώσσας για ένα παιδί. Είναι το άγχος που βιώνει, όπως επίσης και η αυτό-εκτίμηση του και το εσωτερικό του κίνητρο. Οι έρευνες δείχνουν ότι ένα παιδί θα ωφεληθεί πολύ περισσότερο βρισκόμενο σε μια ομάδα στο να αυξήσει την αυτό-εκτίμηση του, να βελτιώσει την ψυχική του υγεία, να μάθει να συνεργάζεται και να τηρεί κανόνες επικοινωνίας και συμπεριφοράς. Επίσης θα βοηθηθεί στο να οργανώσει μια εργασία και να προτείνει τρόπους διεκπεραίωσης αυτής, να αποκτήσει σχέσεις αλληλοβοήθειας, στήριξης και ενθάρρυνσης.
Ένα παιδί που βιώνει υψηλά επίπεδα άγχους, δεν είναι σε θέση να αφομοιώσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο μια νέα γλώσσα και για αυτό έχει αναπτυχθεί η έννοια της λεγόμενης κοινωνικό-συναισθηματικής μάθησης. Ένα καλό σχολείο έχει ενσωματώσει την έννοια αυτή, έχει εκπαιδεύσει αντίστοιχα τους εκπαιδευτές του και έχει φροντίσει να ανανεώνει συνεχώς τους τρόπους διδασκαλίας σύμφωνα με τις τελευταίες μελέτες σε ότι αφορά την καλύτερη για τα παιδιά εκπαιδευτική εμπειρία. Προσφέρει ένα ασφαλές περιβάλλον για το παιδί και προωθεί την ανάπτυξη των κοινωνικών του δεξιοτήτων όπως και βοηθάει στην μείωση του συναισθηματικού στρες.
ΑΛΗΘΕΙΕΣ
Η μάθηση που εξελίσσεται μέσα σε μια ομάδα, σύμφωνα με έρευνες, υποστηρίζει και προωθεί την ομαλή ψυχοκοινωνική και προσωπική ανάπτυξη.
Η διαδικασία της εκμάθησης σε μια ομάδα, είναι μια διαδικασία «κατασκευής» που αναδύει την σημασία της κοινωνικής αλληλεπίδρασης, και ειδικά ανάμεσα σε παιδιά ίδιας, ή με μικρή διαφορά, ηλικίας, ενεργοποιεί το κίνητρο για μάθηση και τους δίνει την ευκαιρία να μάθουν να εκφράζουν συναισθήματα και εμπειρίες μέσα στην ομάδα.
Έχοντας τα παιδιά περισσότερες ευκαιρίες να εκφραστούν, να ασχοληθούν με θέματα και εργασίες που χρειάζονται πρωτοβουλία και συνεργασία, αναπτύσσουν καλύτερα τις επικοινωνιακές τους δεξιότητες, την υπευθυνότητα τους και το σεβασμό στα όρια και τους κανόνες, δεξιότητες που θα τους φανούν χρήσιμες σε όλη τους την ζωή.
Τα παιδιά θα έρθουν σε επαφή με τη νέα τεχνολογία, σε ένα περιβάλλον διαδραστικό, όπου θα εξασκήσουν και την νοητική και την συναισθηματική τους επικοινωνία.
Με μη-παραδοσιακούς τρόπους διδασκαλίας, όπως η βιωματική μάθηση, οι μαθητές στην ομάδα θα ανακαλύψουν το δημιουργικό τους ταλέντο και μέσα από διασκεδαστικές δραστηριότητες και τέχνη, θα κινητοποιηθεί και το ενδιαφέρον μαθητών που δεν έχουν δυνατό εσωτερικό κίνητρο.
Η εξατομικευμένη διδασκαλία -ιδιαίτερα – μπορεί σαφώς να είναι χρήσιμη μέχρι και απαραίτητη σε περιπτώσεις ασθένειας ή παθολογίας που καθιστούν αδύνατη την συμμετοχή σε μια τάξη, αλλά δεν μπορεί να αντικαταστήσει τα οφέλη της μάθησης σε ομάδα για παιδιά και εφήβους.
Τα οφέλη της εκμάθησης μια δεύτερης γλώσσας σε μικρές ή μεγαλύτερες ομάδες είναι σαφή και υποστηρίζονται από έρευνες και μελέτες. Είναι σημαντικό να δοθούν όλες οι ευκαιρίες στα παιδιά για να χτίσουν την αυτοπεποίθηση τους, να αναπτύξουν τις δεξιότητες επικοινωνίας, συνεργασίας και αυτό-ρύθμισης, να βελτιώσουν την ψυχική τους υγεία και να τονώσουν το κίνητρο τους για μάθηση και αλληλεπίδραση.
Χρύσα Τριανταφυλλίδου, Ψυχολόγος- Ψυχοθεραπεύτρια
Η Χρύσα Τριανταφυλλίδου έχει κάνει τις πρώτες της σπουδές στον τομέα των επιχειρήσεων (BA, Business Studies, Sheffield University) με μεταπτυχιακό στο Διεθνές Marketing (MA in International Marketing, Sheffield Hallam University)).
Μετά από χρόνια στην διοίκηση επιχειρήσεων, την κέρδισε η εκπαίδευση και ο κλάδος της Ψυχολογίας. Έχει σπουδάσει Ψυχολογία (Bachelor of Psychology with honors, The Open University of England), είναι Ψυχοθεραπεύτρια και Ψυχοδραματίστρια με 4ετή φοίτηση στο Ψυχόδραμα (ΨΥΚΑΠ-PCPD/Αθήνα), και έχει κάνει επίσης εξειδίκευση στην Παιδοψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Είναι ιδρυτικό μέλος και διοικητικό στέλεχος του Ψυχοθεραπευτικού Κέντρου Ηρακλείου (ΨΥΧΗ), όπου έχει το γραφείο της και βλέπει ενήλικες και έφηβους. Κάνει ατομικά ραντεβού αλλά και ομάδες ψυχοθεραπείας και προσωπικής ανάπτυξης.
Το δεύτερο «παιδί» της ονομάζεται Dare to Be! Σκοπός της είναι να δημιουργήσει μία digital κοινότητα, με την οποία να μοιράζεται γνώσεις, σκέψεις συναισθήματα. Tην επίσημη ιστοσελίδα του Dare to Be, θα την βρείτε κάνοντας κλικ στον σύνδεσμο: DareToBe – Χρύσα Τριανταφυλλίδου . Μπορείτε όμως να την παρακολουθήσετε και να επικοινωνείτε μαζί της και μέσω των social media, στα οποία είναι αρκετά αγαπητή.
Instagram: http://instagram.com/daretobe.gr.ct
Facebook: https://www.facebook.com/daretobe.ct
TikTok: http://www.tiktok.com/@daretobe.gr
Youtube:http://youtube.com/@daretobe.gr